زائران سفر خود را به تعویق بیاندازند/امکانات موجود پاسخگوی انبوه زائران نیست

تهران- ایرنا- رییس ستاد مرکزی اربعین روز شنبه - ۱۹ شهریور - بار دیگر از مردم خواست که برای زیارت اربعین از مراجعه به مرزها پرهیز کنند تا با توجه به امکانات موجود، شرایط برای تردد زائران فراهم شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سیدمجید میراحمدی روز شنبه با تشریح آخرین وضعیت مرزهای ایران با عراق برای تردد زائران اظهار داشت: زائران حسینی به شایعاتی که در فضای مجازی درباره عبور از مرزها مطرح می شود توجه نکنند و همچنان تاکید ستاد اربعین بر مراجعه نکردن به مرزهاست.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد که شرایط به گونه نیست که زائران به مرزها مراجعه کنند زیرا گرمای بالای ۵۰ درجه شرایط را سخت کرده است.

وی تاکید کرد: حتی اگر زائران در میانه راه هستند، به شهرهای خود بازگردند و به شایعات در فضای مجازی درباره باز بودن مرزها توجه نکنند.

به گزارش ایرنا، آماده نبودن زیرساخت‌های مناسب در خاک عراق برای انتقال زائران اربعین به شهرهای زیارتی سبب شد تا از روز جمعه ستاد اربعین با هدف حفظ سلامت زوار مرزهای شش گانه با عراق را ببندد.

بیشترین سفر زائران اربعین به کشور عراق مربوط به سال ۹۸ و اولین سال لغو روادید میان دو کشور است که جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل می شد؛ اما بنابر آمار دستگاه های ذیربط تاکنون و بیش از یک هفته مانده به اربعین حسینی، حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر از مرزهای مختلف وارد عراق شده اند.

بر اساس پیش بینی های حدود ۱ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در پشت مرزها، در مسیر حرکت به سمت مرز و با قصد حضور در مراسم اربعین حسینی را دارند که افزایش تعداد به بیش از ۴ میلیون زائر را رقم خواهد زد.

**۲۲:۳۰/ وحیدی: بازگشت زائران به کشور آغاز شده است
وزیر کشور با بیان اینکه بازگشت زائران به ایران آغاز شده است، گفت: تاکنون حدود ۵۰۰ هزار زائر از مرزها وارد کشور شده اند و این روند ادامه دارد.

احمد وحیدی مساله اصلی بازگشت زائران را حمل و نقل دانست و گفت: تاکنون با مشکل جدی در این زمینه مواجه نشده‌ایم و کار بازگشت به خوبی در حال انجام است.

وزیر کشور یادآور شد: با توافق استانداری کردستان ایران و سلیمانیه عراق تلاش شد تا با کمک خودروهای ایرانی هزینه حمل و نقل زائران مناسب‌تر شود.

وحیدی افزود: روند عزیمت زائران به خوبی در حال است و بخش قابل توجهی هم هنوز در این سوی مرزها هستند تا فرصتی برای عبور از مرز پیش بیاید. به دنبال این هستیم همه آنانی که می‌خواهند وارد مرز عراق شوند را به آن طرف اعزام کنیم که البته این برنامه فردا باید در جلسه‌ای بررسی و تصمیم نهایی گرفته شود.

**۱۵:۳۰ / تشکیل جلسه ستاد اربعین به ریاست وزیر کشور در پایانه خسروی

نشست ستاد اربعین استان کرمانشاه امروز به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور در محل پایانه بین‌المللی خسروی برگزار شد. در این جلسه آخرین وضعیت تردد زائران اربعین حسینی از مرز بین‌المللی خسروی، مشکلات و موانع موجود در مسیر تسریع عبور زائران از مرز و راهکارها و اقدامات لازم برای تقویت زیرساخت‌های مسیر تردد زائران اربعین در داخل عراق بررسی و تصمیماتی اتخاذ شد.

مرز خسروی به دلیل نزدیکی به شهرهای زیارتی عراق، در روزهای گذشته مورد استقبال زائران اربعین قرار گرفته است.

** ۱۴:۲۰/ تلاش‌های ارزشمند موکب داران پاسخگوی انبوه زائران نیست/زائران به هیچ وجه مرزها مراجعه نکنند

رئیس ستادمرکزی اربعین در تازه ترین خبرها از وضعیت مرزها گفت: از صبح امروز همراه وزیر کشور و سایر معاونان در مرز بین‌المللی خسروی حضور یافتیم تا مسائل موجود را بررسی و در رفع آن تلاش کنیم. اما تاکید و اصرار ما این است که زئران به هیچ وجه مرزها مراجعه نکنند.

میراحمدی به این اشاره کرد که با وجود تلاش‌های ارزشمند موکب داران در پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران حسینی اما پاسخگوی انبوه زائران نیست و گرمای هوا فرصت ایستادگی را از زائر سلب کرده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درپاسخ به این پرسش که محدودیت‌های مرز خسروی و غربی تا کی ادامه دارد؟ گفت: از روز گذشته بارها اعلام کردیم به مرزها مراجعه نکنند، اما جمعی به توصیه ما توجه نکردند و اکنون در مرز حضور دارند و با توجه به اطلاع‌رسانی از آخرین وضعیت مرزها به صورت لحظه به لحظه، اما شاهد حضور زائران به مرزها هستیم.

** ۱۱:۲۰ / تاکنون در تردد مرزها تغییری ایجاد نشده است/ زائران سفر خود را به تعویق بیاندازند

رئیس ستاد مرکزی اربعین گزارش داد که تا این لحظه محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد و چشم انداز روشنی برای تغییر در تردد زائران حسینی وجود ندارد زیرا هر چه جلوتر می‌رویم شرایط سخت‌تر شده و بهتر است زائران از رفتن به سفر منصرف شوند.

میراحمدی با بیان اینکه چشم اندازی برای تغییر در وضعیت تردد در مرزها را نداریم، برای چندمین بار از زائران عتبات عالیات خواست تا به مرزها مراجعه نکنند و آن دسته از افرادی هم که به عراق سفر کردند، سفر خود را کوتاه کردند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تنها راه ممکن در رفع این مساله را مدیریت به مانند گذشته دانست و گفت که زائران سفر خود را به تعویق بیاندازند. 

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که تکلیف آن دسته از زائران  حاضر در مرزها چیست، گفت که تلاش داریم تا شرایط عبور آنها را فراهم کنیم. هرچند ازدحام جمعیت هم در آنسوی مرزها زیاد است.

** حضور وزیر کشور در مرز خسروی 

احمد وحیدی وزیر کشور در ادامه بازدید میدانی خود از وضعیت مرزهای ششگانه با عراق، صبح امروز در مرز خسروی در استان کرمانشاه حضور یافت و تاکید کرد: ازدحام جمعیت در مرزها زیاد است و امکان پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد و لذا از مردم می خواهیم از استان‌های خود به سمت مرزها حرکت نکنند.

وی اظهار داشت: این ازدحام جمعیت مربوط به زائرانی است که قبلا در پایانه های شهرهای اطراف مانند قصرشیرین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب وجود داشتند و با تلاش استاندار، مرزبانی و سایر مسئولان انشاالله این زائران بدون مشکل به سمت عراق هدایت شوند.

وی در ادامه گفت: گرمای هوا بسیاری از زائران را اذیت می کند و تلاش می‌کنیم زائرانی که از قبل به سمت مرزها حرکت کرده بودند را با مدیریت خوبی عبور دهیم لذا مجددا از مردم تقاضا می‌کنیم از سایر استانهای کشور به سمت مرزها حرکت نکنند تا موجب آزار و اذیت آنها نشود.

** ۱۰:۳۰/ مرزهای منتهی به عراق همچنان مسدود است

ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) در اطلاعیه شماره ۹ خطاب به تمامی متقاضیان سفر اربعین حسینی(ع) و به منظور تامین امنیت جان و حفظ سلامت زائران اعلام کرد که مرزهای منتهی به عراق مسدود است، زائران عزیز به هیچ وجه تا اطلاع ثانوی به مرزها مراجعه نکنند.

همچنین در این اطلاعیه بشدت توصیه شده است تا زائران ایرانی که در عراق هستند، در برگشت خود تسریع و ماندگاری را در کربلا کوتاه کنند و بیشتر از یک روز اقامت نداشته باشند.

** ۹:۵۰/اعزام ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از مرز خسروی

رئیس ستاد اربعین که اکنون در مرز خسروی مستقر است، درباره آخرین وضعیت تردد زائران به مرز عراق در ساعت ۹:۵۰ دقیقه باز هم از زائران اربعین خواست به مرزها مراجعه نکنند زیرا مسئولان عراقی درخواست دارند که مشکلات آنها در بخش زیرساخت ها پابرجاست.

میراحمدی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی زائران شب گذشته (جمعه - ۱۹ شهریور)‌از مرز عبور کردند و اکنون حال وضعیت آنها در آن سوی مرزها چگونه است، گفت: یکی از مشکلات اساسی زائران اربعین در آنسوی مرزها حمل و نقل و گرانی آن است و با وجود ارسال حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از مرز خسروی، این مشکل پابرجاست.

** ۹:۳۰/ ورود اتوبوس‌های ایرانی به خاک عراق 

رئیس ستاد مرکزی اربعین از ورود اتوبوس‌های ایرانی از سه مرز کشور به عراق خبر داد تا بخشی از مشکل انتقال زائران در خاک عراق به شهرهای زیارتی این کشور حل شود.

«سیدمجید میراحمدی» وی گفت: این اقدام با موافقت مسئولان عراقی در سفر اخیر وزیر کشور به این کشور صورت گرفت تا بخشی از جابجایی مسافران با ورود اتوبوس‌های ایرانی به کشور عراق انجام می‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزرات کشور اظهار داشت که این اتوبوس ها از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران و از روز گذشته وارد عراق شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha