امنیت زیستی در حاشیه دریاچه ارومیه با برنامه ریزی بلند مدت محقق می‌شود 

ارومیه -  ایرنا - رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: حفاظت از امنیت زیستی در حاشیه دریاچه ارومیه با برنامه ریزی بلند مدت مسوولان محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، عباسعلی نوبخت، عصر چهارشنبه در جلسه رفع تداخلات اراضی کشاورزی و قرارگاه صدور اسناد کاداستر استان آذربایجان غربی افزود: تفکرات و برنامه ریزیهای مقطعی موجب تهدید امنیت زیستی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌شود.
وی با بیان اینکه میزان تبخیر در سطح دریاچه ارومیه زیاد است، گفت: استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی تلاش می‌کنند این زیست بوم را احیا کنند در حالیکه از یک طرف سد بر روی رودخانه‌ها زده شده و از سوی دیگر نیز تبخیر آب‌های سطحی و مصرف آب‌های زیرزمینی دریاچه را کم رمق تر می‌کند.
وی اضافه کرد: حق آبه نیز طبق اطلاعات رسیده به این مکان نمی رسد و به واسطه آبیاری بارانی آبهای سطحی تبخیر می‌شوند.  

نوبخت با اشاره به اینکه برای نسل بعدی باید شرایط زندگی کردن را حفظ کرد، ادامه داد: نباید در اطراف دریاچه  فعالیت‌هایی انجام شود که سطح ایستایی آب کاهش یابد و به خاطر آرامش مقطعی یک قشر دو استان نابود شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: زیرساختهای مناسب تولید در استان‌های کشور مختلف است و در این استان اغلب محصولات کشاورزی هسته دار است.
حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر با بیان اینکه در این استان اغلب مردم کوله باغ دارند، ادامه داد: هر فردی دارای زمین سند دار هم باشد و کار تولیدی انجام دهد نمی‌تواند یک مجوز برای خانه باغ اخذ کند و به جای۳۰ متر خانه باغ مجوز دار ۸۰ متر خانه بدون مجوز احداث می‌کند.
وی با بیان اینکه ۲۹ هزار خانه باغ از منطقه چی‌چیست تا روستای امامزاده ارومیه ساخته شده است گفت: تمامی این خانه باغ ها با پول و سرمایه شخصی افراد ساخته شده و باید پرسید ما کجا خواب بودیم که این اتفاق افتاد و اکنون چه راهکاری برای مردم از سوی مسوولان امور اراضی در جهت رفع مشکلاتشان تعبیه شده است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه ۶.۲ میلیون تن محصول در این اراضی تولید می شود.
در ۲۰ سال گذشته تفکیک و تقسیم اراضی توسط دلالان و نیز افراد سودجو موجب شده تا اراضی مرغوب ارومیه و سایر شهرستان‌ها تغییر کاربری داده شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha