سهم بالای جرایم کلاهبرداری اینترنتی در پرونده‌های قضایی استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل گفت: آمار وقوع جرایم اینترنتی بویژه با موضوع کلاهبرداری در جامعه بیش از آمار موجود درباره پرونده‌های قضایی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از دادگستری اردبیل، جلال آفاقی در نشست تخصصی پیشگیری از کلاهبرداری سایبری استان اردبیل اظهار کرد: موارد زیادی وجود دارد که به لحاظ عدم شکایت شاکی خصوصی و یا عدم گزارش به مراجع قضایی منجر به تشکیل پرونده و لحاظ در آمار مربوطه نمی‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل  با اشاره به این که در بحث نظارت‌ها به شدت ضعیف عمل شده است، ادامه داد: پرونده‌های قضایی کلاهبرداری در فضای مجازی در پنج ماه گذشته در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی افزود: از مجموع ۸۴۸ فقره پرونده متشکله مرتبط با فضای مجازی ۴۱۲ فقره مربوط به کلاهبرداری سایبری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با تشریح پیچیدگی خاص جرم کلاهبرداری سایبری در مقایسه با شیوه‌های سنتی و قدیمی کلاهبرداری، به نگاه خاص قانون‌گذار دراین خصوص اشاره کرد و گفت: در بحث مبارزه و پیشگیری از جرائم اینترنتی نگاه و حساسیت متفاوتی لازم است چرا که تجربه نشان داده است می‌تواند قربانی زیادی بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف تمام دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها باید ارتقای آرامش و امنیت و آسایش مردم باشد، از ضعف شدید نظارت‌ها انتقاد کرد و خواستار توجه لازم به مسئولیت‌های شرعی و قانونی در این خصوص شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در این نشست همچنین عزم دستگاه قضایی برای پیگیری ترک فعل در بخش‌های مختلف اداری را یادآور شد و  ادامه داد: دستگاه قضایی در دفاع از حقوق عامه و جامعه، به طور جدی ترک فعل مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف را رصد و در صورت احراز چنین جرمی به شدت برخورد می‌کند.

سرهنگ علی قهرمان طالع، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اردبیل نیز در این نشست با اعلام ضریب نفوذ بیش از ۸۰د درصدی اینترنت در کشور، بیشتر تعلق پهنای باند کشور را به شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: ۴۲ درصد جرایم سایبری استان اردبیل در بستر شبکه اینستاگرام، ۲۷ درصد در ارتباط با سایت دیوار، هشت درصد در محیط واتساپ و هفت درصد در ارتباط با شبکه تلگرام بوده است.

وی همچنین با ارائه گزارشی از اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا، بر آموزش‌های دیجیتال محور و استفاده از فناوری‌های نوین و همچنین تولید محتواهای جذاب و کوتاه و کاربردی در آگاه‌سازی عمومی تاکید کرد.

قهرمان طالع وی کشف جرایم اینترنتی را به لحاظ مسائل فنی، بسیار پیچیده و پرهزینه دانست و از مردم خواست در استفاده و مواجهه با سیستم‌ها و دستگاه‌های مرتبط با فضای مجازی دقت و حساسیت و هوشیاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به وجود شکایات متعددی از کلاهبرداری به شیوه اسکیمر و کپی مشخصات کارت بانکی توسط دستگاه‌های غیرمجاز شبیه کارتخوان، افزود: خرید از فروشگاه‌های معتبر ضرورت دارد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اردبیل ادامه داد: بررسی پرونده‌های پلیسی در این خصوص نشانگر استفاده مجرمین از پوشش فروشندگان سیار برای عمل مجرمانه خود در کپی اطلاعات کارت‌های بانکی مشتریان است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha