۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۱۱
کد خبر: 84880014
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پس‌لرزه‌های تورم بی‌سابقه در انگلیس؛ کاهش شاخص بخش ساخت‌وساز

لندن - ایرنا- نتایج جدیدترین بررسی های صورت گرفته در مورد فعالیت های اقتصادی در انگلیس که روز سه‌شنبه منتشر شد حاکی از کاهش شاخص مدیران خرید در بخش ساخت‌وساز این کشور به دنبال افزایش تورم بی‌سابقه است.

به گزارش ایرنا، براساس مطالعات مرکز S&P Global/CIPS construction شاخص مدیران خرید در بخش ساخت‌وساز انگلیس ( پی ام آی ) در ماه اوت گذشته ۴۹.۲ واحد بود که به رغم افزایش ۰.۳ واحدی نسبت به ماه پیش از آن همچنان از سقف ۵۰ واحد کمتر است.

شاخص مدیران خرید مقیاسی برای میزان فعالیت اقتصادی در یک بخش خاص در طی یک دوره مشخص است که بالاتر بودن میزان شاخص از عدد ۵۰، مبین این است که اقتصاد در حال رشد و پویایی است و پایین تر از ۵۰ مؤید کاهش فعالیت های اقتصاد و حرکت آن به سوی منقبض شدن است.

کاهش این شاخص مهم اقتصادی، به گفته برخی از تحلیل گران اقتصادی، حاکی از رو به وخامت رفتن فعالیت های اقتصادی در انگلیس به دنبال مشکلات اقتصادی ناشی از برگزیت، همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین است که با توقف صادرات گاز روسیه به اروپا باعث بحران انرژی شده است.

«اندرو هارکر» مدیر اقتصاد مرکز S&P Global/CIPS construction در این باره می‌گوید: «نه تنها فعالیت در بخش ساخت‌وساز برای دومین ماه متوالی کاهش یافت، بلکه مطالعات صورت گرفته به کاهش در طیف وسیعی از شاخص‌ها اشاره دارد»

جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را وحشت‌زده کرده است.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما طبق اعلام مرکز آمار ملی انگلیس شاخص تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود که تا اوایل سال آینده میلادی به ۲۲ درصد برسد.

این درحالیست که بانک مرکزی انگلیس نیز نسبت به رکود اقتصادی در این کشور هشدار داده و دورنمای تاریکی را از اوضاع اقتصادی در ماه‌های آینده پیش‌بینی کرده است.

کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس از ابتدای سال جاری میلادی نرخ بهره بین بانکی را به طور میانگین ۰.۲۵ درصد در ماه افزایش داده است. ماه گذشته نرخ بهره بین بانکی با جهش نیم درصدی به ۱.۷۵ درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود که در ماه سپتامبر با افزایش ۰.۷۵ درصدی به ۲.۵ درصد برسد. این جهش به معنای افزایش قابل توجه اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانواده انگلیسی و خطر بی خانمانی آن‌ها است.

«اندرو بیلی» رئیس بانک مرکزی چندی پیش نسبت به ناتوانی بانک در مهار مشکلات اقتصادی کشور اذعان و افزایش هزینه‌های زندگی را آخرالزمانی تشبیه کرد.

برچسب‌ها

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha