۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84879428
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

اهتمام دولت سیزدهم به توسعه اقتصاد گردشگری در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- بازدید روز چهارشنبه (۱۵ شهریورماه) وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آثار تاریخی خراسان شمالی و اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به این استان بیانگر اهتمام دولت در زدودن غبار تخریب از میراث تاریخی و توسعه گردشگری این خطه است.

خراسان شمالی سرزمین جاذبه های تاریخی، طبیعی و گنجینه اقوام و فرهنگ ها که با ۵۰۹ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور به عنوان نگینی درخشان در این خطه از شمالشرق کشور می درخشد و هر یک از آثار باستانی آن تاریخ را رقم می زنند.

این خطه که در مسیر ۱۵ میلیون از زائران بارگاه ثامن الحجج(ع) واقع شده است، سالانه پذیرای ۱۵ میلیون دلداده عاشقی است که به پابوس امام مهربانی ها می روند و اندک زمانی نیز در کنار سایه سارهای کوهستانی این منطقه لحظات خوشی را سپری می کنند و سری هم به آثار تاریخی منطقه می زنند.

اگرچه هر یک از این آثار گرانبهای خراسان شمالی نیاز به مرمت و کاوش دارند و همواره مسوولان در گذشته کمبود اعتبارات را عامل این بی تفاوتی می دانستند ولی این آثار روزگار غریبی را سپری می کنند و منتظر رسیدگی و مرمت هستند.

از طرفی ۱۵۹ مرکز اقامتی، رفاهی و پذیرایی در این استان جوابگوی زائران و مسافران فصلی نیست و باید در این زمینه هم فکری کرد و چاره ای اندیشید.

اما هنرمندان حوزه صنایع دستی استان دنیای متفاوت از سایر استان ها را سیر می کنند و فعالیت ۱۷ هزار صنعتگر در ۶۱ رشته از صنایع دستی استان بیانگر این است که هنر با تار و پود مردمان گنجینه فرهنگ‌ها گره خورده است و این تولیدکنندگان که می تواند در اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کند، متاثر از شیوع کرونا روزهای سختی را سپری کردند و اکنون نیاز به کمک دارند.

سفر دوم تیرماه هیات دولت به خراسان شمالی امید را در دل فعالان حوزه صنایع دستی و گردشگری زنده کرد و اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به این حوزه بسیاری از طرح های نیمه تمام گردشگری استان را تکمیل می کند.

مسوولان اداره کل میراث فرهنگی استان در رسانه ها اعلام کردند که متقاضیان ایجاد اشتغال در بخش های صنایع دستی و گردشگری به این سازمان مراجعه کنند و از تسهیلات این محل بهره مند شوند.

علاوه بر سفر رییس جمهور سفر روز گذشته وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خراسان شمالی و بازدید از شهرستان هایی که بیشترین ظرفیت های این حوزه را دارا می باشند، گام های تحول در این منطقه را رقم زد.

عزت الله ضرغامی روز سه شنبه در بدو ورود به فرودگاه شهدای بجنورد به مشکلات عمده حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: نبود پرواز و ایرلاین مانع بزرگی در توسعه گردشگری کشور محسوب می شود و این مشکل در دولت و مراکز تصمیم دیگر بررسی می شود.

وی تصریح کرد: امسال ۴۰۰ هزار زائر متقاضی پرواز با با هواپیما به کشور عراق بودند که خطوط پروازی کشور تنها ۱۰۰ هزار نفر را پوشش داد و برای پوشش این تعداد از زوار بسیاری از پروازهای کشور لغو و در اختیار زائران اربعین قرار داده شد.

وزیر میراث با بیان این که به زائران اربعین باید بهترین سرویس ارائه شود افزود: با لغو پروازهای دیگر هم اکنون گردشگران داخلی و خارجی با کمبود اتوبوس و پرواز مواجهند و باید این مشکلات بهتر مدیریت شود.

وی در ادامه معرفی ظرفیت های گردشگری خراسان شمالی را ظرفیت توسعه عنوان کرد و گفت: این استان ظرفیت های گردشگری بی نظیری دارد که معرفی آن باید در دستور کار مسوولان استانی قرار گیرد.

ضرغامی اظهار داشت: خراسان شمالی با توجه به قرار گرفتن در مسیر زیارتی مشهد مقدس محل مناسبی برای توقف ۱۵ میلیون گردشگری است این در حالی است که ظرفیت های این استان به ویژه در حوزه گردشگری آن طور باید و شاید معرفی نشده است.

اهتمام دولت سیزدهم به توسعه اقتصاد گردشگری خراسان‌شمالی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه به شهرستان تاریخی اسفراین سفر کرد و از «ارگ تاریخی بلقیس» و «گود کشتی با چوخه زینل خان» این شهرستان بازدید کرد.

شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم شناخته می شود که در فاصله ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین قرار دارد.  

این مجموعه تاریخی به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد و هم اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است.

گود زینل خان که در کنار چشمه زینل خان در اسفراین قرار داد یک استادیوم طبیعی برای کشتی با چوخه است که سالانه صد ها کشتی گیر از تمامی استان های ایران در این محل جمع می شوند و به رقابت می پردازند.

این استادیوم در حال حاضر حدود ۲۰ هزار نفر ظرفیت دارد و همه ساله خصوصاً در روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین مردم علاقه‌مند را برای تماشای رقابت‌های چوخه‌کاران به این محل می‌کشاند.

کشتی با چوخه یکی از معروف‌ترین ورزش‌های محلی ایران است که در میان کردهای خراسان رواج دارد و  از تاریخچه کهنی برخوردار است.

اهتمام دولت سیزدهم به توسعه اقتصاد گردشگری خراسان‌شمالی

وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۸۰ فرصت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به منظور جذب و سهولت کار سرمایه گذاران تدوین و در قالب کتابچه ای در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

ضرغامی عنوان کرد: ۲۶ ماموریت مهم این وزارتخانه که تا قبل از این در مرکز رسیدگی می شد با برنامه ریزی دقیق و آموزش لازم به مراکز استان ها تفویض شده و اکنون روند کار تسریع شده است.

وی هدف از این کار را تمرکززدایی در سطوح مختلف با نهضت تفویض اختیار به مدیران استانی بیان کرد و افزود: با هدف تسهیل و تسریع در فرآیندهای مدیریتی و رفع موانع دست و پاگیر نظام اداری متمرکز این کار انجام شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از الکترونیکی کردن فرآیند صدور مجوزهای صنایع دستی خبر داد و افزود: مجوز ۲۶۰ رشته از ۲۹۹ رشته صنایع دستی به منظور شتاب دهی و تسهیل امور جاری با ثبت نام و اعلام در سامانه مربوطه صادر می شود و دیگر کاغذ بازی در این زمینه حذف شده است.

اهتمام دولت سیزدهم به توسعه اقتصاد گردشگری خراسان‌شمالی

شهرستان شیروان مقصد دیگر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر یکروزه خود به خراسان شمالی بود و کلنگ مجتمع گردشگری اسب دوانی یزدان پناه واقع در روستای امیرآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان شیروان را بر زمین زد.

این مجتمع گردشگری، تفریحی، سرگرمی و ورزشی در مساحت هشت هکتار با اشتغالزایی ۲۵ نفر، حجم کل سرمایه گذاری آن ۴۰۰ میلیارد ریال است و سرمایه انجام شده توسط سرمایه گذار تاکنون، ۵۰ میلیارد ریال بوده است.

این طرح گردشگری دارای هزار متر فضای مسقف ساخته شده، هفت هزار متر مانژسوارکاری، ۳۰۰ متر زیربنای فضای اقامتی، هزار متر زیربنای فضای پذیرایی و کافی شاپ است که مدت زمان اجرای طرح ۲۴ ماه اعلام شده است.

مجوز ۸۰ راسی پرورش اسب اصیل ترکمن، استفاده از پتانسیل های اسب ترکمن در زیبایی کورس و پرش، مجوز برگزاری دوره های سوارکاری و مدرسه سوارکاری از دیگر ظرفیت های این مجتمع گردشگری است.

در این طرح سوییت اقامتی و متل برای استراحت گردشگران، احداث کافی شاپ با زیربنای ۷۰۰ متر در بالای تپه مجهز به سالن بیلیارد و بولینگ، احداث رستوران با زیربنای ۳۵۰ متر، پیست دوچرخه سواری، پارک آبی جهت سرگرمی و تفریح کودکان و ساخت زمین چمن مصنوعی جهت ورزش های توپی(فوتبال، والیبال و تنیس) در نظر گرفته شده است.

اهتمام دولت سیزدهم به توسعه اقتصاد گردشگری خراسان‌شمالی

عزت الله ضرغامی در آیین کلنگ زنی مجتمع گردشگری اسب دوانی شیروان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح های زیبا و قشنگ که با توجه به ظرفیت منطقه می توان با انتخاب طراح خوب نشانه ها و نمادهای خوبی از معماری ایرانی-اسلامی را در این اماکن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان در مسیر زائرین امام رضا(ع) است و سالانه بیش از ۲۷ میلیون مسافر از این مسیر تردد می کنند خاطرنشان کرد: به مدیر این مجموعه گردشگری توصیه می شود طراحی جدید با کمترین هزینه صورت گیرد و از جهتی مبتنی بر سیاست های مردم باشد که دوست دارند معماری شان که معماری وطنی، ایرانی و اسلامی است حفظ شود.

ضرغامی اضافه کرد: متاسفانه در این سال ها کارنامه خوبی نداریم ساختمان های زیادی احداث شده که نگاه ها سوداگرانه بوده از معماری در آن خبری نیست امید است با این اجرای طراحی، این پروژه الگویی شود برای ساخت سایر مجموعه های گردشگری و مورد توجه تمامی علاقه مندان قرار گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به قرارگرفتن و موقعیت شهرستان با افتتاح این مجموعه گردشگری، مسافران و خانواده ها استقبال بی نظیری از آن خواهند کرد و صدای شادی، خنده، شور و نشاط در آن می پیچد و از چنین مکانی لذت خواهند برد و شاهد حضور جمعیت میلیونی هستیم که به همدیگر توصیه می کنند در مسیر عبور از این شهرستان حتما به این مجموعه بیایند.

استان خراسان شمالی دارای هشت شهرستان بجنورد (مرکز استان)، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم ، فاروج و گرمه است و آثار کشف‌شده در این استان نشان از قدمت تاریخی کهن آن دارد به طوری که محوطه باستانی معروف به پهلوان و کوه حیدران جاجرم، قدمتی بیش از ۱۲ هزار سال دارند و قدیمی‌ترین اثر باستانی پابرجای پیش از اسلام (بنای سنگی اسپاخو) در غرب شهرستان مانه و سملقان در فاصله پنج کیلومتری شمال شاهراه آسیایی در روستای اسپاخو نیز دلیل دیگری بر صحت این ادعاست.

۷۴۵ اثر از استان خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که این تعداد آثار شامل ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی و ۱۴۱ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha