۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۵۲
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 84878667
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مخالفت دمشق با شرکت در اجلاس الجزایر و طرح موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

تهران-ایرنا- وزیر خارجه سوریه ضمن اعلام عدم مشارکت کشورش در اجلاس سران عرب که قرار است طی روزهای اول و دوم نوامبر آینده در الجزایر برگزار شود، بر مخالفت دمشق با طرح موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در اجلاس الجزایر تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه الجزایر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «رمطان لعمامره» وزیر خارجه این کشور امروز (دوشنبه) با فیصل مقداد همتای سوری خود تماس تلفنی برقرار کرده است .

در ادامه بیانیه آمده است: «این تماس در راستای ادامه روند مشورت‌های الجزایر با کشورهای عربی به منظور گرد آوردن تمامی شرایط لازم جهت دستیابی به موفقیت در اجلاس سران عرب انجام گرفت و رابطه سوریه با اتحادیه عرب یکی از مسائل مورد بحث در این تماس بوده است».

وزارتخانه یاد شده در ادامه توضیح داد : «مقداد در تماس مذکور تأکید کرد که کشورش ترجیح می دهد طی اجلاس سران عرب در الجزایر موضوع حضور مجدد سوریه در این اجلاس مطرح نشود».

بر اساس این بیانیه صادر شده، فیصل مقداد ابراز داشت که این موضع سوریه برآمده از مشارکت دمشق در حفظ یکپارچگی جهان عرب در مقابل چالش‌های شکل گرفته ناشی از اوضاع کنونی منطقه و جهان است.

در بیانیه وزارت خارجه الجزایر همچنین آمده که وزیران خارجه دو کشور ابراز امیدواری کردند که اجلاس سران عرب در بردارنده نتایج مثبتی باشد و باعث بهبود شرایط و تقویت روابط میان کشورهای عرب به منظور پیشبرد رویکرد مشترک جهان عرب شود.

با آنکه سوریه یکی از کشورهای بنیانگذار اتحادیه عرب است و در فراهم کردن زمینه تاسیس اتحادیه کشورهای عربی، نقش موثری ایفا کرد، درگیری‌های داخلی و خشونت‌هایی که به دنبال درگیری های نظامی در سال ۲۰۱۱ دامن این کشور را گرفت و به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب منجر شد.

در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب که روز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱ در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، وزرای خارجه کشورهای عربی تمدید عضویت سوریه در این اتحادیه را به رای گذاشتند و در نتیجه تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب با ۱۹ رای موافق، یک رای ممتنع و دو رای مخالف تصویب شد.

ادامه درگیری و تشدید خشونت در سوریه در طول چندین سال گذشته، مانع از بازگشت این کشور به آغوش جهان عرب و بازپس‌گیری کرسی سوریه در اتحادیه عرب شد.

شماری از کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی و بحرین در سال ۲۰۱۸ و به دنبال کاهش درگیری‌ و خشونت در سوریه درصدد برآمدند روابط خود را با سوریه از سر بگیرند و سفارتخانه‌های خود در دمشق را باز کنند. با گذشت زمان و کاهش روزافزون جنگ در سوریه، مسیر بهبود روابط سوریه با شمار بیشتری از کشورهای عربی هموار شد و در نتیجه برخی از کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند.

اکنون در حالی‌ که قرار است نشست سران اتحادیه عرب در روزهای اول و دوم نوامبر ۲۰۲۲ در الجزایر برگزار شود، دولت الجزایر می‌کوشد مسیر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را هموار کند.

در همین حال، عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر، یکشنبه شب نهم مرداد ماه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که کشورش به طور جدی شرکت سوریه عضو موسس اتحادیه عرب در نشست سران کشورهای عربی در اوایل نوامبر آینده در الجزایر را پیگیری می‌کند.

رئیس‌جمهوری الجزایر حضور سوریه در میان کشورهای عربی را یک امر بدیهی دانست و افزود که سوریه یکی از اعضای موسس اتحادیه عرب است و نقش موثر دمشق در امور جهان عرب را نمی‌توان نادیده گرفت.

اتحادیه عرب با نام کامل اتحادیه کشورهای عربی در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با شش عضو موسس یعنی مصر، عربستان سعودی، عراق، سوریه، لبنان و اردن تاسیس شد. این اتحادیه یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای متشکل از کشورهای عمدتا عربی‌زبان است. تعداد ۲۲ کشور عضو این اتحادیه‌اند که ۱۰ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور آسیایی‌اند.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha