ونزوئلا: آمریکا بدون لغو تحریم‌ها به دنبال برقراری روابط در حوزه انرژی است

تهران - ایرنا - «کارلوس فاریا» وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت که دولت آمریکا بدون لغو تحریم‌ها علیه این کشور آمریکای جنوبی، فقط برای عادی‌سازی روابط در حوزه انرژی و نه روابط دیپلماتیک به ونزوئلا نزدیک شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، کارلوس فاریا در مصاحبه با شبکه تلویزیون دولتی ونزوئلا، افزود: این نزدیکی به «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری (ونزوئلا) برای عادی‌سازی روابط، ابتکار دولت ایالات متحده بود؛ اما روابط نه از منظر دیپلماتیک و برای برچیدن تحریم‌ها و اقدامات قهری بلکه عادی‌سازی برای تبادل انرژی بود.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا، برقراری مجدد همکاری‌ها در زمینه انرژی، «در حال حاضر مورد علاقه ایالات متحده است» و این امر نشان داد رئیس‌جمهوری ونزوئلا همواره برای گفت‌وگو با کشورهایی که با دولت او دشمنی داشته‌اند، تمایل دارد.

وی خاطر نشان کرد: مادورو گفت بله، ما آماده هستیم تا روابط را از سر بگیریم زیرا این امر، شرایط را برای اینکه بتوان عادی‌سازی در سیاست را آغاز کرد، فراهم می‌کند. در انتظار بازخورد هستیم.

فاریا افزود: گفته می‌شود «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا منتظر انتخابات میان‌دوره‌ای در ماه نوامبر است تا پس از آن بتواند روابط با دولت مادورو را به صورت شفاف‌تری برقرار کند.

به نوشته تارنمای اسپوتنیک موندو، وزیر امور خارجه ونزوئلا در بخشی از مصاحبه خود به موضوع تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اروپا علیه روسیه بر همکاری این کشور اوراسیا با ونزوئلا در زمینه انرژی تاثیر می‌گذارد.

فاریا با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار تحریم علیه دولت و ملت روسیه اعمال شده است، تاکید کرد: این تاثیر بر همکاری‌های دو کشور به دلیل اقدامات علیه سیستم مالی روسیه است. 

وزیر امور خارجه ونزوئلا در تشریح اثر دومینویی تحریم‌های غرب علیه مسکو گفت: آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و کانادا بیشترین آسیب را از اقداماتی که خودشان علیه مسکو اعمال کردند، متحمل می‌شوند و اقتصاد این کشورها از طریق این اقدامات (علیه روسیه)، با تورم بالا، کمبود محصولات، بهای انرژی، هیدروکربن، بنزین، گازوئیل و گاز تحت تاثیر قرار گرفته است.

دولت ونزوئلا در ژانویه ۲۰۱۹ و به دنبال حمایت آمریکا از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان پس از پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری، روابط با واشنگتن را قطع کرد. دولت جو بایدن در ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت)، لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ونزوئلا را اعلام کرد و به شرکت‌های نفتی آمریکا و اروپا اجازه داد مذاکرات و فعالیت‌های خود در ونزوئلا را از سر بگیرند. با این حال، دولت ونزوئلا خواستار لغو همه اقدامات قهری یکجانبه اعمال شده توسط واشنگتن علیه کاراکاس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha