۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 84877728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

علت تاخیر خروج موکب‌ها از مرز، ظرفیت محدود گمرکات عراق است

تهران- ایرنا- در روزهای اخیر برای خروج موکب‌ها از مرز و ورود به عراق، ‌مشکلاتی ایجاد شده و تعدادی از موکب‌ها در مرزهای خروجی کشور به سمت عراق، معطل مانده‌اند که علت آن ظرفیت محدود گمرکات عراق در پذیرش هم‌زمان کامیون‌های تجاری و زوار است.

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به ایام اربعین به همانند هر سال کشور عراق آماده زائرانی می شود که پیاده از نقاط مختلف وارد می شوند و از مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند؛ مطابق سنت در یک دهه اخیر و پس از دوران حکومت صدام حسین، مردم برای پذیرایی از زائران که خود را برای زیارت امام حسین (ع) به شهر کربلا می‌روند، در این مسیر قرار می‌گیرند.

طی سال‌ها حضور فعال ایرانیان در مرزهای اصلی خروجی کشور به سمت نجف، به‌خوبی دیده می‌شود تا زائران به سمت عراق راهی کنند و در این سال‌های اخیر در مسیر نجف به کربلا، عده‌ای با برپایی موکب‌ها به مردم عراق برای پذیرایی از زوار کمک می‌کنند و در کنار یکدیگر به مسافران پیاده خدمات می‌رسانند.

بر همین اساس از روزها پیش از آغاز آیین پیاده‌روی اربعین، کامیون‌هایی حاوی لوازم لازم برپایی موکب و از سوی دیگر مواد موردنیاز پخت غذا را به کشور منتقل می‌کنند تا در زمان آغاز این سنت دسترسی برای زوار تسهیل باشد؛ اما امسال انتقال کامیون‌ها با مشکلاتی همراه شده است.

طی روزهای اخیر کامیون‌های تجهیزات موکب‌ها پشت مرزهای عراق موجب ترافیک شدید و سرگردانی موکب داران و رانندگان شده است.

در همین راستا «سید روح اله لطیفی» سخنگوی گمرک اظهار داشت: به دلیل ظرفیت محدود گمرکات عراق در پذیرش هم‌زمان کامیون‌های تجاری و زوار، صادرات کالا از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران تا ۲۶ شهریور متوقف شد و مرزهای جایگزین مسئولیت تبادل کالا با عراق را انجام خواهند داد.

این روند تسهیلات لازم گمرکی را برای موکب داران را فراهم کرده است تا تجهیزات لازم به‌موقع و در شرایط مناسب در جایگاه مشخص شده مستقر شوند.

پیگیری ایرنا نشان می‌دهد با دستور گمرک برای تسهیل در دوران اربعین، بخش زیادی از تشریفات گمرکی در گمرکات استان‌ها انجام می‌شود تا در مرز کمترین معطلی وجود داشته باشد؛ اما در مرزهای مهران و شلمچه، گمرکات عراق امور تشریفات را با تأخیر انجام داده و که موجب معطلی موکب داران شده است و ارتباطی با طرف ایرانی ندارد.

روز 26 شهریورماه در ایران روز اربعین حسینی است که از روزها قبل، زوار خود را به نجف رسانده و از این شهر وارد صحرای کربلا می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha