۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 84877395
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیام های داخلی و خارجی بزرگترین رژه ارتش یمن

۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۲۸
کد خبر: 84877395
پیام های داخلی و خارجی بزرگترین رژه ارتش یمن

تهران – ایرنا - ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بزرگترین رژه نظامی خود را روز پنجشنبه در استان ساحلی الحدیده در جنوب این کشور برگزار کردند که نگاه رسانه ها و تحلیلگران داخلی و منطقه ای را به خود جلب کرد و آنها به تجزیه و تحلیل پیام های آن در سطح داخلی و خارجی پرداختند.

به گزارش ایرنا، نیروهای منطقه نظامی پنجم و نیروهای تیپ نصر و نیروی دریایی و هوایی یمن در منطقه الحدیده پنجشنبه گذشته رژه نظامی گسترده ای را با مشارکت 25 هزار نفر با عنوان "وعد الآخره" برگزار کردند. از نکات مهم این رژه ادغام کمیته های مردمی یمن در ساختار ارتش یمن بود. کمیته های مردمی یمن همزمان با حمله تجاوزگرانه ائتلاف متجاوز سعودی به خاک یمن در قالب مردمی شکل گرفت و در کنار ارتش به مقاومت و مبارزه با متجاوزان و مزدوران آن پرداخت.

در این رژه که با حضور مقامات بلندپایه کشوری و لشکری برگزار شد، سلاح های دریایی جدید نظیر موشک‌های زمین به دریای کلاس "فالق ۱"، "المندب ۲" و "روبیج" نمایش داده شد.

حضور یگان ها و تیپ های غواصی و پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن بخش دیگری از این رژه را تشکیل می داد.

در همین ارتباط، روزنامه لبنانی الاخبار امروز (یکشنبه) در گزارشی به بررسی جنبه های مختلف این رژه و پیام های داخلی و خارجی آن پرداخت و نوشت: این رژه یک رژه عادی در استان الحدیده نبود بلکه حاوی پیام هایی چه در زمینه ادغام کمیته های مردمی در ارتش و چه در زمینه شماره امکانات و تجهیزات و ادوات نظامی بود. یمن با انجام این رژه از نظر شمار نیروها، توان جدید نظامی خود را به نمایش گذاشت که در گذشته وجود نداشت. به طور حتم، این رژه از نظر موقعیت راهبردی و زمانبندی کاملا متفاوت و روند کیفی آن، نگرانی ها و دغدغه هایی برای ائتلاف سعودی - اماراتی و اربابان آنها و حتی اسرائیل خواهد داشت.

برخلاف تصور ائتلاف سعودی - اماراتی، نیروهای دولت نجات ملی یمن در طی مدت آتش بس که تا کنون سه بار تمدید شده و وارد ششمین ماه خود شده است، هیچ گاه رخوت نشده اند بلکه نیروهای یاد شده طی همین مدت توانسته اند سطح مهارت های خود را افزایش داده و  با استفاده از تسلیحات مدرن که طی سال های گذشته از آنها محروم مانده بود، توان دفاعی خود را استحکام ببخشد.

رژه های نظامی پی در پی برگزار شده در طول ماههای اخیر توسط وزارت دفاع و فرماندهان نظامی منطقه مرکزی و مناطق ۴ و ۵ و ۶ و لشکرهای ذخیره و گارد مرزی دولت نجات ملی یمن نمایانگر پیشرفت یمن از نظر نظامی بوده است اما رژه برگزار شده در استان الحدیده که بزرگترین رژه پس از آغاز جنگ به این سو به شمار می رود، در بردارنده پیام های گوناگونی برای ائتلاف متجاوز و اربابان بین المللی آن و اسرائیل است.  

در این رژه بیش از ۲۵ هزار سرباز و افسر منطقه نظامی پنجم  و نیروهای دریایی و لشکرهای نصر و نیروهای هوایی حضور داشتند تا آمادگی کامل خود را جهت مقابله با هرگونه حمله احتمالی در سواحل الحدیده و یا سایر مناطق ساحل غربی به نمایش بگذارند که در اواخر سال گذشته میلادی بازپس گرفته شدند.

شمار بسیار نیروهای شرکت کننده در رژه حاوی پیام های نظامی متعددی بود زیرا این رژه در یک شهر راهبردی هم قلمرو با دریای سرخ انجام گرفت.

این رژه همچنین نشان داد که دولت نجات ملی یمن از نظر نظامی گام بلندی برداشته است؛ آن هم در حالی که ائتلاف متجاوز نتوانسته است شبه نظامیان هوادار خود را در استان های جنوبی با یکدیگر ادغام کند.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای دولت نجات ملی یمن در همین رابطه توضیح داد که موشک" فالق ۱ " می تواند با دقت بسیار بالا هر نقطه ای را در دریای سرخ و یا دریای عرب هدف قرار دهد.

وی تاکید کرد: پیشرفت های غیرمنتظره زیادی تحقق یافته است که ما طی روزهای آتی از آنها پرده برخواهیم داشت. نیروهای ارتش طی مدت آتش بس هیچ گاه آرام نگرفته اند بلکه آماده مقابله با هر گونه اقدام تجاوزکارانه دشمن هستند.

یک منبع نظامی در صنعا در گفت وگو با الاخبار در ارتباط با به نمایش گذاشتن شماری از سامانه های موشکی در این رژه گفت که نیروهای دولت نجات ملی یمن اخیرا توانسته اند سامانه موشکی " روبیج" روسیه را بازیابی کنند که جزو موشک های ساحلی تاکتیکی به شمار می روند و می توانند در مقابله با کشتی های دشمن، آتش سنگینی به وجود آورند و همچنین قبل از آتش، از توان بالایی در زمینه استتار و مانوردهی برخوردار است.

وی برد این موشک ها را ۲۶۰ کیلومتر تخمین زد که می توانند با سرعت بیش از هزار کیلومتر در ساعت به سوی اهداف دریایی شلیک شوند.

این منبع نظامی در ارتباط با موشک های سام ۷ نیز گفت که این موشک ها غیرقابل ردیابی توسط رادارهای دشمن است و می توانند با جنگنده های دشمن مقابله کنند و ظرف چند ثانیه آنها را هدف قرار دهند.

وی از دستیابی به سامانه مزبور به عنوان یک پیشرفت بسیار بزرگ جهت مقابله با جنگنده های دشمن یاد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha