۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱:۰۲
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84877092
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید استانداران کردستان و حلبچه عراق بر توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان در سفر به عراق و در دیدار با استاندار حلبچه، بر آمادگی برای توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی با طرف عراقی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی کوشا که به منظور بررسی زیرساخت‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم برای تردد زائران اربعین حسینی از مرز باشماق، به عراق رفته بود عصر شنبه وارد حلبچه شد و با استاندار این استان دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار با اشاره به حمله شیمیایی صدام و رژیم بعثی به مردم مظلوم حلبچه، گفت: تلخی این فاجعه ددمنشانه، هیچگاه از ذهن ملت ایران پاک نمی‌شود و مردم و رسانه‌های ما همه ساله در سالگرد این جنایت بزرگ از مظلومیت مردم حلبچه یاد می‌کنند.

استاندار کردستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی عمیق بین مردم استان کردستان و اقلیم کردستان عراق بر توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

زارعی کوشا ضمن اشاره به بررسی‌های فنی و بازدیدهای میدانی برای بازگشایی بازارچه “مله خورد” و توسعه فعالیت های اقتصادی و تجاری در این منطقه، ادامه داد: بازگشایی بازارچه‌های مرزی رونق مراودات تجاری را در پی دارد.

وی به تردد زائران اربعین حسینی از مرز باشماق برای اولین بار اشاره و آن را عامل مهمی در توسعه و تعمیق روابط بین استان کردستان و منطقه اقلیم ارزیابی کرد.

همچنین در نشست خبری استاندار کردستان و استاندار حلبچه، بهبود روابط اقتصادی دو طرف و بازگشایی مرزهای تته و مرز مله خورد جهت مبادلات اقتصادی و تجاری مورد بررسی قرار گرفت.

گزارش ها حاکی است هماهنگی های لازم نیز برای تبدیل مرز تته و مرز مله خورد به مرز اقتصادی جهت تبادلات تجاری بین اقلیم کردستان عراق و استان کردستان نیز انجام شده است.


استاندار حلبچه: همواره قدردان ایرانیان هستیم

آزاد توفیق استاندار استان حلبچه عراق هم در این دیدار، ضمن خوشامدگویی به استاندار کردستان از خدمات ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی به مردم این استان در دوران جنایت صدام تقدیر کرد و گفت: اگر کمک‌های مردم ایران نبود این فاجعه می‌توانست قربانیان بیشتری بگیرد و مردم حلبچه هیچگاه این فداکاری نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران را از خاطر دور نخواهند داشت.

وی از آمادگی استانداری حلبچه برای بازگشایی بازار چه مرزی “مله‌خورد” خبر داد و تاکید: زمینه های گسترده‌ای  برای تعاملات فرهنگی، اقتصادی و تجاری به ویژه بین استان حلبچه و شهرستان سروآباد در استان کردستان وجود دارد.
 


بازدید هیات ایرانی از محل یادمان شهدا در طوزخرماتو

همچنین در جریان این سفر، استاندار کردستان، فرمانده سپاه بیت المقدس و معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان از محل احداث یادمان شهداء در شهر طوزخرماتو عراق که محل فرماندهی شهید سلیمانی در عملیات درهم شکستن محاصره داعش در آمرلی بود بازدید کردند، این محل مشرف بر منطقه آمرلی و سلیمان بگ است. قرار است در این مکان اولین یادمان شهید سلیمانی و شهید ابومهدی احداث شود.



استاندار کردستان روز پنجشنبه به منظور بررسی زیرساخت‌های اقلیم کردستان عراق برای تردد زائران اربعین به این کشور سفر کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha