استقلالی که هنوز شکل نگرفته است؛ ساپینتو چقدر زمان می‌خواهد؟

تهران- ایرنا- پس از گذشت چهار هفته از لیگ برتر، هواداران استقلال به صبر دعوت می‌شوند تا در آینده سرمربی جدید تیم بتواند نتیجه مورد نظر را برای آبی‌پوشان کسب کند.

به گزارش ایرنا، پس گذشت چهار هفته از رقابت‌های لیگ برتر تیم فوتبال، استقلال که به عنوان مدافع قهرمانی وارد میدان شده بود و امید زیادی را برای حفظ قهرمانی داشت، نتایج امیدوارکننده‌ای را تا به اینجا به دست نیاورد. اولین اتفاق بدی که برای آبی‌پوشان در شروع فصل رقم خورد، از دست دادن رکورد شکست نخوردن بود که این اتفاق با شروع کار ریکاردو ساپینتو در لیگ برتر از دست رفت.

البته انتظار هواداران استقلال حفظ قهرمانی است که این مسئولیت سرمربی پرتغالی را بیش از پیش سنگین می‌کند و با نتایج اخیر، نگرانی از دست دادن قهرمانی در بین استقلالی‌ها محسوس است. حال می‌خواهیم روند این تیم را در چهار هفته گذشته بررسی کنیم.

استقلالی که هنوز شکل نگرفته است؛ ساپینتو چقدر زمان می‌خواهد؟

برنامه و توقع عملی نشده سرمربی

پس از بازی استقلال مقابل نفت مسجد سلیمان و نتیجه مساوی بین این دو تیم، ساپینتو کمی از برنامه‌هایش برای هواداران گفت. وی با فشرده خواندن تاکتیکِ استقلالِ فرهاد مجیدی، برنامه‌اش را با نمایشی هجومی‌تر نسبت به فصل گذشته معرفی کرد. قبل از آغاز فصل، صحبت‌ها در مورد تیم کهکشانی و بمب‌های نقل و انتقالات بود و این تیم با خرید سجاد شهباززاده، پیمان بابایی و کاوه رضایی در کنار آرمان رمضانی و ارسلان مطهری به دنبال شکل‌دهی بهترین خط حمله لیگ بود تا برنامه تیم هجومی خود را پیاده کند اما از این بین کاوه رضایی وارد لیست نشد و مهاجم‌های دیگر نیز پس از گذشت چهار هفته از لیگ هنوز نتوانستند حتی یک گل به ثمر برسانند.

عدم گل‌زنی بازیکنان سرشناس خط حمله استقلال باعث تعجب هواداران شده است؛ همانطور که در بازی با نفت مسجد سلیمان مشخص بود، پاس‌های بلند بازیکنان، توپ را به خط حمله می‌رساند اما برنامه‌ی خاصی برای گل زنی وجود نداشت و آبی‌پوشان نمی‌دانستند در نزدیکی دروازه حریف باید چه کاری انجام دهند. همه برنامه‌های اجرا نشده یا بد اجرا شده به تمرینات و توجیهات سرمربی بازمی‌گردد که بازیکنان را آماده می‌کند اما زمانی که مشکل تیم در اجرای برنامه‌ها دیده می‌شود، می‌توان گفت سرمربی تیم باید کمی در روند خودش تجدید نظر کند.

استقلالی که هنوز شکل نگرفته است؛ ساپینتو چقدر زمان می‌خواهد؟

ساپینتو برای شکل‌دهی تیم چقدر زمان نیاز دارد؟

با شروع ناکامی‌های استقلال، پیشنهاد صبر و زمان‌دهی به سرمربی تیم از طرف پیشکسوتان و اعضای باشگاه مطرح شد تا او بتواند بازیکنان و فوتبال ایران را بهتر بشناسد. بین مربیان لیگ برتر ساپینتو با ژوزه مورایس، سرمربی تیم سپاهان که ملیت مشترک نیز دارند، مقایسه می‌شود. از اولین دیدار فصل که سپاهان و استقلال در مقابل هم قرار گرفتند، هجمه‌ها و انتقادات زیادی علیه ساپینتو شکل گرفت اما به نکاتی درباره مورایس دقت نشد که او سابقه مربیگری در ترکیه، کره‌جنوبی و عربستان را دارد که این مسئله نشان می‌دهد او شناخت مناسبی نسبت به فوتبال کشورهای آسیایی و حاشیه خلیج‌فارس کسب کرده و مقایسه او با ساپینتو که به تازگی این منطقه را برای مربیگری انتخاب کرده، کمی دور از انصاف است.

از طرفی در ادامه کار ساپینتو باید سریع‌تر به شناخت کاملی از بازیکنان و فوتبال ایران برسد و دیگر شاهد بهانه‌جویی‌هایی مثل ضعف داوری و تاثیر بسیار بالای دمای هوا و .... نباشیم. تاکتیک‌های ساپینتو در آینده باید باعث آرامش تیم شود تا بازیکنان بتوانند توپ را به خوبی در میدان بچرخانند؛ تیم‌ها در مقابل بازی هجومی در خط دفاع جمع می‌شوند و استقلال باید برای بیرون کشیدن بازیکنان و پیدا کردن موقعیت مناسب به خوبی توپ را پشت خط دفاع و نیمه حریف بچرخاند تا فضای حمله را در پشت مدافعین بدست آورد و همه نیازمند تسلط بر بازی و آرامش تیم است که در تمرینات شکل می‌گیرد و تمرینات مناسب نیازمند شناخت خوب مربی از بازیکنان و فوتبال کشور است.

استقلالی که هنوز شکل نگرفته است؛ ساپینتو چقدر زمان می‌خواهد؟

مدافع ترسو یا دفاع مقتدر؟

صحبت‌هایی از ریکاردو ساپینتو در نشست خبری پس از بازی با نفت مسجد سلیمان درباره تیم فرهاد مجیدی در فصل قبل مطرح شد که دفاع بیش از حد را مشکل استقلال در فصل گذشته دانست اما پس از مدتی این گفته را اصلاح کرد و از تیمی صحبت کرد در فصل قبل ایده‌های بازی‌اش متفاوت با حالا بود. انتظار هواداران از ساپینتو حفظ خط دفاعی مستحکم فصل قبل و ساختن خط هجومی بی‌رقیب بود تا تیم فرهاد مجیدی در کنار اوج اقتدار دفاعی‌اش بتواند دست به حمله‌های سخت و خطرناک بزند تا دیگر هیچ تیمی نتواند مقابل استقلال بایستد اما آشفتگی تیم در اوایل فصل برای آبی‌ها ناامید کننده بوده و باید هرچه زودتر در ادامه فصل اصلاح شود. 

استقلالی که هنوز شکل نگرفته است؛ ساپینتو چقدر زمان می‌خواهد؟

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha