۱۱ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۴۲
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84875951
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش سوزی نیزارهای دریاچه زریبار مریوان مهار شد

۱۱ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۴۲
کد خبر: 84875951
آتش سوزی نیزارهای دریاچه زریبار مریوان مهار شد

سنندج-ایرنا- رییس اداره محیط زیست شهرستان مریوان گفت: بعد از حدود ۹ ساعت آتش سوزی در نیزارهای دریاچه زریبار مریوان مهار شد.

صباح پناهی شامگاه جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آتش سوزی در نیزارهای این دریاچه از ساعت ۱۲ ظهر امروز آغاز شد، اظهار داشت: آتش سوزی در بخش هایی از دریاچه که امکان دسترسی و حضور نیروهای محیط زیست و آتش نشانی در آن وجود داشت به سرعت مهار شد. 

وی اضافه کرد: بخش های میانی نیزارهای دریاچه که امکان دسترسی به آن بسیار سخت است، آتش سوزی در آن تا شامگاه امروز ادامه داشت و بعد از تلاش فراوان و جهت وزش باد و آب دریاچه بعد از حدود ۹ ساعت آتش در این بخش هم مهار شد. 

رییس اداره محیط زیست شهرستان مریوان افزود: در چهار طرف دریاچه دوربین مداربسته نصب شده است و به محض وقوع هر نوع حادثه ای به ویژه آتش سوزی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مستقر در دریاچه برای اطفای حریق و جلوگیری از گسترش آن اقدام می کنند. 

پناهی اظهار داشت: آتش سوزی در نیزارهای دریاچه همواره عمدی است و عده ای ناآگاه مرتکب این عمل می شوند در حالیکه این اقدام آسیب های زیادی به حیات وحش دریاچه با توجه به اینکه آشیانه پرندگان و موجودات زیاد دیگری در آن است، وارد می کند. 

وی ادامه داد: هنوز اطلاعاتی درباره میزان سطح درگیر آتش سوزی و خسارت وارد شده جمع آوری نشده و همکاران ما در حال بررسی آن هستند. 

رییس اداره محیط زیست شهرستان مریوان با اعلام اینکه این نخستین مورد آتش سوزی نیزارهای دریاچه زریبار در سال جاری است، اظهار داشت: دلیل اصلی این آتش سوزی انسانی و به طور عمدی است و درصدد شناسایی عامل یا عاملان این آتش سوزی هستیم. 

دریاچه بین المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۲۰کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha