وضعیت تالاب های کشور به دلیل خشکسالی های متوالی مطلوب نیست

سنندج- ایرنا- معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: وضعیت تالاب های کشور به دلیل ادامه خشکسالی، توسعه کشاورزی و حفر چاه های غیرمجاز در حاشیه آنها در شرایط حساس و شکننده قرار گرفته است.

مجتبی ذوالجودی روز شنبه در سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر کاهش بارندگی، مصرف آب زیاد در بخش کشاورزی و حفر چاه های غیرمجاز در حاشیه تالاب ها موجب ایجاد وضعیت نامناسب کنونی تالاب های کشور شده است.  

وی با اشاره به اینکه اولویت وزارت نیرو براساس قانون بعد از تامین آب شرب، تامین حق آبه تالاب ها است، افزود: حق آبه تالاب ها هم به دلیل کمبود بارش ها تامین نشده و این مهم هم مدیریت منابع آبی را با مشکل مواجه کرده است.  

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور با ابراز امیدواری از اینکه سال آینده بارش بهتر و مدیریت منابع آبی مطلوب تری داشته باشیم، ادامه داد: تعیین حق آبه با سازمان محیط زیست و تامین حق آبه تالاب ها هم با وزارت نیرو است.  

ذوالجودی اضافه کرد: مطالعات لازم در ارتباط با حوزه های آبخیز و بررسی نیاز آبی تالاب ها انجام شده و نتایج نخست آن هم به وزارت نیرو اعلام شده است.  

وی همکاری سایر ارگان ها در حفظ و احیای تالاب ها را ضروری خواند و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با ارائه الگوی کشت مناسب در اراضی حاشیه تالاب ها و عدم توسعه کشت محصولات آب بر، می تواند بهترین تاثیر را در حفظ تالاب ها داشته باشد.  

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: می طلبد پیگیری های لازم در ارتباط با امحا و تخریب چاه های غیرمجاز کشاورزی انجام شود.  

ذوالجودی با بیان اینکه احیا و حفظ تالاب ها را به طور فرا سازمانی دنبال می کنیم، گفت: برای هر تالاب در کشور ستادی مشخص تشکیل می شود تا مباحث بودجه ای و مدیریت منابع آن را به طور ویژه دنبال کنند.  

وی یادآور شد: وجود چاه های غیرمجاز در حاشیه تالاب زریبار و کشت محصول آب بری هم چون برنج موجب شده است دانسته یا ندانسته به این اکو سیستم تخریب و آسیب وارد شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تالاب زریبار شاید نسبت به سایر تالاب های کشور وضعیت بهتری داشته باشد ولی در مقایسه با شرایط آن در سنوات گذشته مطلوب نیست.  

 دریاچه زریبار مریوان در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است، زریبار دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است.

زریبار در فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان قرار دارد این تالاب به عنوان یکصد و دومین اثر طبیعی کشور در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده و پناهگاه حیات وحش آن بیست و سومین عضو کنوانسیون رامسر است.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

تاکنون ۲۹۸ گونه پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha