۱۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84874775
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بایدن و الکاظمی درباره تحولات عراق تلفنی گفت ؤگو کردند

تهران-ایرنا- کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، از رهبران گروه‌های سیاسی در عراق خواست به گفت و گوی ملی مطابق قانون اساسی و قوانین جاری کشور روی آورند.

به گزارش تلویزیون دجله عراق، بیانیه کاخ سفید می افزاید: در این تماس تلفنی، بایدن از عملکرد نیروهای امنیتی عراق تمجید کرد و نخست‌وزیر عراق نیز از بازگشت امنیت و آرامش به فضای عمومی کشور، استقبال کرد طرفین همچنین از همه رهبران  گروههای سیاسی در عراق خواستند با مشارکت در یک گفت‌وگوی ملی برای دستیابی به یک راه حل مشترک مطابق قانون اساسی و قوانین عراق برای حل بحران سیاسی دراین کشور تلاش کنید.

براساس این گزارش، رئیس جمهور آمریکا همچنین حمایت کامل خود را از تلاش های الکاظمی برای تنش زدایی در منطقه از طریق گفتگو و دیپلماسی اعلام کرد و طرفین این گفت وگو بر ادامه تماس و مذاکره تلفنی  در هفته های آینده با یکدیگر تاکید کردند.

دوشنبه حامیان جریان صدر درپی اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست اقدام به یورش به کاخ ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق در منطقه سبز بغداد کردند و طبق گزارش‌های غیر رسمی طی درگیری در این منطقه چند صد تن کشته و مجروح شدند.  

مقتدی صدر گفت که صرف‌نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.  

وی کناره گیری و عزلت خود از سیاست را نهایی و حتمی دانست و خطاب به هوادارانش در منطقه سبز بغداد، افزود: عقب نشینی کنید و من دیگر حتی تظاهرات مسالمت‌آمیز نمی‌خواهم.  

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha