۱۰ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84874427
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتحادیه اروپا با تعلیق توافقنامه تسهیل روادید اتباع روسیه موافقت کرد

تهران-ایرنا- اتحادیه اروپا توافق کرد قرارداد روادید سفر با مسکو را تعلیق کند تا  ورود اتباع روسی به این اتحادیه به قصد سپری کردن تعطیلات یا خرید را کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: این توافق شامل ممنوعیت کامل روادید گردشگران که برخی از کشورهای مرکزی و شرقی اروپایی خواستار آن شده بودند، نمی شود.

۲۷ وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در پراگ وعده دادند که توافقنامه تسهیل روادید با روسیه را به حالت تعلیق درآورند.  توافقنامه تسهیل روادید با روسیه در  سال ۲۰۰۷  دریافت اسناد سفر را نسبتاً آسان می کند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که از اواسط ژوئیه «عبور از گذرگاه های مرزی» از روسیه به اتحادیه اروپا افزایش قابل توجهی داشته است. بورل این را  «خطر امنیتی برای این کشورهای همسایه» توصیف کرد.

بورل گفت: «ما بسیاری از روس‌ها را دیده‌ایم که برای تفریح و خرید به آنجا (اتحادیه اروپا) سفر می‌کنند، گویی جنگی در اوکراین جریان ندارد. کشورهای عضو نمی توانند اوضاع را عادی بدانند».

در حالی که اتحادیه اروپا بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه، توافقنامه تسهیل روادید را برای مقامات و کارآفرینان روس به حالت تعلیق در آورد، شهروندان عادی روسیه می‌توانستند به خاطر تعطیلات یا دلایل دیگر به اتحادیه اروپا سفر کنند.

توافق غیررسمی منعقد شده در روز چهارشنبه هنوز باید به قانون تبدیل شود و معلوم نیست که این تعلیق چه زمانی اجرایی خواهد شد.

وزرای اتحادیه اروپا موافقت کردند که گذرنامه های صادر شده توسط سرزمین های تحت اشغال روسیه در اوکراین را به رسمیت نشناسند.

برخی از کشورهای شرقی اتحادیه اروپا پیشتر گفته بودند که اگر توافقی در سطح اتحادیه اروپا  برای ممنوعیت صدور روادید برای روس ها وجود نداشته باشد، به دنبال ممنوعیت روادید منطقه ای خواهند بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha