توقف نساجی پشت ترافیک سوت‌های اشتباه داوران

ساری – ایرنا – تیم فوتبال نساجی مازندران در پایان هفته چهارم می‌توانست یکی از سه تیم صدر جدول باشد اما سه اشتباه آشکار و عجیب داوری سبب شد که این تیم اکنون در رتبه چهاردهم جدول قرار داشته باشد و صدای اعتراض هواداران و کادر فنی و حتی مالک تیم نیز بلند شود.

به گزارش ایرنا، حاشیه‌های مربوط به اشتباه‌های داوری در مسابقات فوتبال جزئی جدانشدنی از این ورزش هستند. البته در فوتبال دنیا با اضافه شدن فناوری VAR طی سال‌های اخیر این حاشیه‌ها به کمترین حد ممکن رسیده است. اما در ایران هنوز حاشیه‌های ناشی از سوت‌های اشتباه داوران دیده می‌شود و گاهی هم آن‌قدر گل‌درشت و برجسته به چشم می‌آید که برای هواداران و مسئولان تیم‌های متضرر، شائبه عمدی بودن این سوت‌ها را ایجاد می‌کند.

ثبت سه اشتباه آشکار و اثرگذار داوری علیه نساجی در سه بازی پیاپی علاوه بر این‌که صبر هواداران بردبار و کادر فنی و بازیکنان این تیم مازندرانی را به سر آورده، مالک باشگاه را نیز که معمولا در مسائل فنی دخالت نمی‌کند به صدور بیانیه واداشت و دامنه اعتراضات بابت از دست رفتن هفت امتیاز نساجی را بیشتر کرد.

عجیب‌ترین حاشیه داوری در فصل جاری که به زیان نساجی تمام شد مربوط به دیدار این تیم مقابل پیکان در ورزشگاه شهید دستگردی است. مسابقه‌ای از هفته چهارم لیگ که روز سه‌شنبه هشتم شهریور برگزار شد و در دقیقه ۵۴ برخورد شدید مشت دروازه‌بان پیکان با گونه علی شجاعی بازیکن نساجی او را مصدوم کرد. اما داور با چند بار تغییر تصمیم در نهایت حاشیه‌ای بزرگ در داوری مسابقات هفته چهارم را رقم زد.

ناصر جنگی داور مسابقه که از داوران جوان و کم‌تجربه لیگ برتر محسوب می‌شود ابتدا اعلام کرد خطایی رخ نداد؛ سپس خطای پنالتی به سود نساجی اعلام کرد و چند دقیقه بعد باز هم نظرش را تغییر داد و ادامه بازی را اعلام کرد و در تصمیمی عجیب ایوب کلانتری از نساجی را هم با دادن دومین کارت زرد از زمین اخراج کرد تا نساجی‌چی‌ها در بهت و حیرت این تصمیم عجیب بازی را ادامه دهند.

تصمیم پرحاشیه داور، این مسابقه آرام و کم‌حاشیه را به جنجال کشاند. تا جایی که حمید مطهری سرمربی نساجی از بازیکنانش خواست تا زمین بازی را ترک کنند. هر چند در نهایت نساجی بازی را ادامه داد و مسابقه نیز با نتیجه بدون گل پایان یافت.

توقف نساجی پشت ترافیک سوت‌های اشتباه داوران

ورود مالک باشگاه به جمع معترضان

پس از این صحنه بلافاصله هواداران در فضای مجازی به اشتباه و تصمیم عجیب داور در این مسابقه واکنش نشان دادند و خواستار ورود دپارتمان داوری و فدراسیون فوتبال به ماجرای تکرار سوت‌های اشتباه داوران علیه نساجی شدند. زیرا پیش از این صحنه که به زیان نساجی تمام شد، در دو مسابقه هفته‌های دوم و سوم نیز داوران سوت‌های اشتباهی علیه نساجی زدند که آن دو سوت اشتباه هم در نتیجه مسابقه اثرگذار بود. همین موضوع نیز منجر شد که همراه با هواداران، بازیکنان و کادر فنی نساجی، حتی مالک باشگاه نیز این بار واکنشی رسمی نشان دهد و خواستار رسیدگی به روند موجود تضییع حق نساجی شود.

رضا حدادیان مالک باشگاه نساجی روز چهارشنبه ۹ شهریور در واکنش به تکرار اشتباه‌ داوران علیه نساجی بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت:

«در سال‌های اخیر همواره گفته‌اند و شنیده‌ایم که اشتباه داوری جزیی از فوتبال است. اما به‌نظر می‌رسد برای تیم پرطرفدار نساجی مازندران فوتبال جزیی از اشتباهات داوری شده باشد! سه هفته پشت‌سر هم اشتباهات سریالی علیه تیم نساجی هیچ توجیهی ندارد. جلوی تیم مدعی حق‌مان خورده می‌شود، در خانه خودمان در ورزشگاه شهید وطنی حق‌مان پایمال می‌شود و جلوی تیم بدون طرفدار هم حق‌مان فنا می‌شود. به‌راستی جواب قانع‌کننده‌ای دارید؟

مگر ما و هواداران نساجی مازندران جای چه تیمی، کسی یا کسانی را تنگ کرده‌ایم؟ جرم ما چیست؟ گناه ما این است که دوست نداریم وارد بازی‌های خارج از فضای سالم ورزش شده و امتیازات ناپاک جمع‌آوری کنیم؟ در این چند سال به‌عنوان بخش خصوصی روی پای خودمان ایستاده، پاک و سلامت هم کار کرده‌ایم. نه وارد این جریانات می‌شویم که شب‌نامه بنویسیم و داوران را تحت فشار بگذاریم و نه کارهای خارج از عرف انجام بدهیم. تکرار می‌کنم اگر جای تیمی یا کسی را تنگ کرده‌ایم، بگویند تا از تیمداری انصراف بدهیم تا جا برای برخی بازتر شود!

چرا با احساسات میلیونی هواداران نساجی مازندران بازی می‌کنید؟ امروز که این مسائل و موارد را فریاد می‌زنیم، بدانید که خسته شده‌ایم. اما خودمان را برای یک هدف بزرگ آماده کرده‌ایم و از همین لحظه با تمام وجود، خودمان را برای مبارزه با این بی‌عدالتی در فوتبال آماده می‌کنیم. کوتاه هم نخواهیم آمد و این بساط باید به‌زودی جمع شود.

فوتبال جای افراد پاک و سالم است و جا باید برای ناپاکان در این فوتبال تنگ شود. به‌شخصه تا لحظه‌ای هم که توان داشته باشم، تلاش می‌کنم تا دستاوردی پاک داشته باشم و در این راه دست تک‌تک افراد سلامت و با اخلاق جامعه فوتبال را می‌فشارم.»

مرور سه سوت اشتباه

نخستین اشتباه آشکار و اثرگذار داوری علیه نساجی در مسابقات این فصل، دقیقه ۳۴ بازی با سپاهان در هفته دوم مسابقات رقم خورد. جایی که رضا جعفری بازیکن نساجی در موقعیت تک به تک توپ را از زیر پای رشید مظاهری دروازه‌بان سپاهان بیرون کشید و مظاهری نیز برای جلوگیری از گلزنی او، با ضربه‌ای شدید پای جعفری را زد و او را سرنگون کرد. محمدحسین ترابیان داور مسابقه این صحنه را خطا تشخیص نداد. در حالی که پس از مسابقه نه تنها همه کارشناسان اعلام کردند داور باید دروازه‌بان سپاهان را اخراج می‌کرد، بلکه خود رشید مظاهری هم اعلام کرد که مستحق دریافت کارت قرمز بود.

اشتباه تاثیرگذار دوم داوران علیه نساجی در هفته سوم و دیدار خانگی این تیم با ملوان انزلی رخ داد که کوپال ناظمی داور مسابقه بود. داوری که سال ۱۳۹۷ در مسابقه هفته نهم لیگ هجدهم با اعلام یک پنالتی اشتباه به سود سپاهان در وقت‌های اضافه مسابقه، تساوی ۲ – ۲ نساجی را به شکست این تیم تبدیل کرد و به دلیل همین اشتباه نیز از سوی کمیته داوران محروم شد.

 ناظمی و تیم داوری دقیقه ۱۳ مسابقه نساجی و ملوان نیز یک بار دیگر تصمیمی اشتباه علیه نساجی گرفت. سجاد بازگیر در حالی که به طور آشکار و با فاصله چند متری در آفساید قرار داشت توپی که در رفت و برگشت درون محوطه جریمه نساجی به او رسید را وارد دروازه علیرضا حقیقی کرد. این مسابقه با نتیجه ۲ – ۲ به پایان رسید و ۳ امتیاز نساجی با اشتباه آشکار تیم داوری به یک امتیاز تبدیل شد.

پس از این دو اشتباه پیاپی، حالا تصمیم عجیب و پرحاشیه صادق جنگی صدای اعتراض نساجی‌چی‌ها را به طور جدی بلند کرده است.

صفحه‌های هواداری باشگاه نساجی و بسیاری از هواداران و حتی بازیکنان در صفحه‌های شخصی‌شان از این روند به شدت انتقاد کرده‌اند و علی شجاعی بازیکنی که صحنه مشکوک روی او رخ داده بود و گونه‌اش آسیب دید نیز پس از مسابقه با انتشار تصویری از صورتش در استوری صفحه شخصی خود به این تصمیم داور اعتراض کرد.

توقف نساجی پشت ترافیک سوت‌های اشتباه داوران

شائبه عمدی بودن اشتباه داوران

تصمیم پرحاشیه داور مسابقه پیکان و نساجی و سه اشتباه فاحش در سه هفته آن‌قدر برای نساجی‌چی‌ها سنگین است که طی دو روز اخیر گفت‌وگو و اظهارنظر درباره این موضوع به یکی از محورهای اصلی بین عمده مردم در قائمشهر تبدیل شده است. از نگاه بسیاری از این هواداران متعصب هم این روند نمی‌تواند عادی باشد. نکته‌ای که حمید مطهری سرمربی باشگاه نساجی در نشست خبری پس از مسابقه به طور غیرمستقیم و تلویحی به آن اشاره کرد، اما اعضای کادر مدیریتی نساجی صریح و شفاف به آن اشاره می‌کنند.

معاون اجرایی باشگاه نساجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: فرض را بر این بگیریم که یک بازی اشتباه شد. دومین مسابقه را هم به حساب اشتباه سهوی بگذاریم. چطور باید بپذیریم که سومین اشتباه اثرگذار آن هم در سه بازی پیاپی هم می‌تواند سهوی باشد؟ اتفاقاتی در فضای داوری فوتبال ما می‌افتد که باید به آن رسیدگی شود. این روند طبیعی و عادی نیست که در سه بازی پیاپی علیه یک تیم تصمیم‌های اشتباه اثرگذار گرفته شود و تیم در پایین جدول بماند.

مجتبی ابراهیمی می‌افزاید: در سه بازی هفت امتیاز ما با اشتباه داوران از دست رفت. نمی‌گوییم که با این هفت امتیاز می‌توانستیم اکنون ۱۰ امتیازی باشیم. اصلا فرض را بر این می‌گیریم که سه امتیاز از این هفت امتیاز برای ما محقق می‌شد. با آن سه امتیاز تیم ما اکنون ۶ امتیازی بود و در قسمت بالایی جدول قرار داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: گل ملوان به نساجی در هفته دوم را همه آفساید تشخیص دادند. اما تیم داوری آن را گل اعلام کرد. وقتی  بازیکن چند متر در آفساید بود یعنی داور نمی‌خواهد ببیند. در مسابقه با پیکان هم همه دیدند که چه اتفاقی رخ داد. بارها دیدیم که بازیکن پیکان کنار خط با داور به زبان آذری با هم صحبت می‌کردند تا ما متوجه نشویم. این رفتارها در فوتبال عادی نیست.

معاون اجرایی باشگاه نساجی می‌افزاید: آقای جنگی پنالتی اعلام شده را تحت فشار تیم پیکان لغو کرد و به بازیکن ما که مشغول جدا کردن بازیکنان از هم بود کارت قرمز نشان داد. بعد هم می‌گوید ایوب کلانتری فحاشی کرد. در حالی که فیلم آن صحنه موجود است. کجای این تصمیم‌ها می‌تواند عادی باشد؟

توقف نساجی پشت ترافیک سوت‌های اشتباه داوران

حق تیم و هواداران ضایع شد

ابراهیمی با اشاره به برجسته شدن اعتراضات هواداران نساجی تصریح می‌کند: کاسه صبر تماشاگر لبریز شده است. در قائمشهر با هوادارانی مواجه شده‌ام که از شدت ناراحتی گریه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم آقای خداداد افشاریان یک هفته در قائمشهر زندگی کند تا درک کند چه بر مردم این شهر می‌گذرد. اگر این امتیازات در پایان فصل برای نساجی تعیین‌کننده شود خیلی‌ها باید پاسخگو شوند.

وی می‌افزاید: دپارتمان داوری چه پاسخی دارد که به هواداران نساجی بدهد؟ تنبیه داوران که امتیاز تیم را برنمی‌گرداند. چه کسی می‌خواهد جواب مالک باشگاه که این سرمایه‌گذاری برای خودش هیچ سودی ندارد را بدهد؟ به تماشاگری که تنها دلخوشی‌اش فوتبال است چه کسی پاسخگوست؟ این‌ها حق‌الناس است و یک جایی گریبان متخلفان را می‌گیرد.

معاون اجرایی باشگاه نساجی با بیان این‌که این تصمیم‌ها عمدی و با برنامه گرفته می‌شود، می‌گوید: افرادی که در فصل‌های قبل برای برخی تیم‌ها به دنبال امتیاز بودند حالا دارند سر نساجی این بلا را می‌آورند. امیدوارم فدراسیون در دوره جدید مدیریت به این موضوع با نگاهی ویژه ورود کند. حتی انتظار داریم دولت مردمی که از هر لحاظ برای مقابله با فساد ایستاده است در حوزه فساد داوری و فوتبال نیز ورود کند.

عمدی در کار نیست

هرچند که نساجی‌چی‌ها به دلیل رقم خوردن اشتباه‌های پرتکرار داوران علیه تیم‌شان در فصل‌های گذشته و ایجاد معمای سوت‌های اشتباه برای نساجی تاکید دارند احتمال عمدی بودن سوت‌های اشتباه پیاپی علیه تیم‌شان زیاد است، اما از نگاه داوران فوتبال این اتفاقات ممکن است در فوتبال هر کشوری برای هر تیمی پیش بیاید و نباید آن را به ویژه در بالاترین سطح فوتبال کشور به حساب عمدی بودن گذاشت.

مسئول اجرایی دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال ضمن تایید رفتار اشتباه گروه داوری مسابقه پیکان و نساجی و همچنین زیان دیدن این تیم از اشتباه داوران در هفته‌های اخیر، تاکید می‌کند که اشتباه‌ها عمدی نیستند.

غلامرضا سلیمانی در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید: چنین مواردی گاهی برای یک تیم پیش می‌آید. این را نه به خاطر این‌که به تازگی وارد دپارتمان داوری شده باشم، بلکه از سر تجربه می‌گویم. با این حال باید کاری کنیم که سوت‌های اشتباه به کمترین حد ممکن برسد.

توقف نساجی پشت ترافیک سوت‌های اشتباه داوران
غلامرضا سلیمانی - مسئول اجرایی دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال

وی درباره متضرر شدن نساجی از سوت‌های اشتباه داوران اظهار می‌کند: ما هم قبول داریم که نساجی تا اینجای فصل از اشتباه داوران متضرر شد. در بازی با سپاهان و همچنین مسابقه با ملوان اشتباه داوران محرز تشخیص داده شد. برای مسابقه با پیکان هم هنوز نظر نهایی را اعلام نکردیم. اما این را نمی‌توان منکر شد که تیم داوری در آن صحنه مشکوک به شکل بسیار بدی تصمیم خود را اجرا کردند.

اشتباه داور در تصمیم‌گیری

مسئول اجرایی دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال خاطرنشان می‌کند: صرف‌نظر از درست بودن یا نبودن تصمیم داور، معتقدم اگر داور روی تصمیم اول خود می‌ایستاد و چند بار نظرش را تغییر نمی‌داد این همه حاشیه ایجاد نمی‌شد. این هم به بی‌تجربگی تیم داوری و جوان بودن‌شان برمی‌گردد که در چنین موقعیت‌هایی نمی‌توانند تصمیم‌های سخت و درست و آنی بگیرند.  در هر حال بررسی آن صحنه که بحث زیادی مطرح کرده و ارزیابی عملکرد داوران این مسابقه در حال انجام است و نتیجه آن نیز اعلام خواهد شد.

سلیمانی درباره شائبه عمدی بودن سوت‌های اشتباه علیه نساجی تصریح می‌کند: شاید عموم مردم ندانند که داوران ما از نظر شخصیت اجتماعی جایگاه بالایی دارند. داوری که جایگاه اجتماعی بالا و وجهه‌ای ارزشمند داشته باشد با این تصمیم‌ها جایگاهش را تخریب نمی‌کند. من هیچ اعتقادی ندارم که این سوت‌های اشتباه عمدی است. داوری که خوب قضاوت نکند تا چند وقت زندگی‌اش مختل است و آرامش ندارد. این که بگوییم در بالاترین سطح فوتبال ما اشتباه‌های اینچنینی عمدی است درست نیست.

وی می‌گوید: ما در دپارتمان داوری هر هفته داوری‌ها را آنالیز می‌نیم و به شکایات باشگاه‌ها نیز رسیدگی می‌شود. پس از فرآیند رسیدگی‌ها نیز داوران بابت عملکردشان تنبیه یا تشویق می‌شوند. داوری که خوب کار کرده باشد تشویق می‌شود و ممکن است به او دو هفته پیاپی داوری داده شود. مانند امیرعرب‌براقی که دو هفته پشت هم قضاوت کرد. برای داورانی که اشتباه داشته باشند نیز به تناسب اثرگذاری اشتباه‌شان طبق اساسنامه تنبیه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

مسئول اجرایی دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال بهترین راه برای جلوگیری از این حاشیه‌ها را استفاده از فناوری VAR در فوتبال کشور می‌داند و اظهار می‌کند: تشویق و تنبیه می‌تواند کمی کمک کند تا داوران تمرکز بیشتری روی بازی بگذارند. اما بهترین راه این است که سیستم داور ویدئویی نیز به داوری فوتبال افزوده شود که امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق برای فوتبال ما بیفتد تا شاهد چنین مواردی نباشیم.

طبیعتا امتیازات از دست رفته نساجی هرگز برنمی‌گردد و این تیم که از نگاه هواداران اکنون می‌توانست بین صدرنشینان قرار داشته باشد، باید از هفته پنجم فصل را برای افزایش امتیازات و فاصله گرفتن از قعر جدول تلاش کند. اما در حال حاضر مهم‌ترین انتظار هواداران نساجی از فدراسیون فوتبال و کمیته داوران این است که برای مسابقات بعدی این تیم گروه‌های داوری با تجربه‌ای که در کارنامه‌شان سوت‌های اشتباه کمتر دیده می‌شود برای مسابقات این تیم انتخاب شود. درخواستی که تحقق هم به سود نساجی و هم به سود جامعه داوری فوتبال ایران است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha