۹ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۱۵
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 84874328
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از وضعیت دریاچه" گهر"

خرم آباد_ ایرنا_ مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با انتقاد از عملکرد کارگزار دریاچه " گهر" گفت:الزامات بهداشتی و زیست محیطی و جمع‌آوری و حمل پسماند این منطقه ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا علی سالاروند روز چهارشنبه در نشست مشارکتی- آموزش با دهیاران، شوراها و معتمدین جوامع محلی حاشیه منطقه حفاظت شده اشترانکوه با انتقاد از عملکرد شرکت کارگزار گردشگری دریاچه گهر در خصوص اخذ ناعادلانه تعرفه ورودی به دریاچه گهر و همچنین عدم ارائه خدمات و سوء مدیریت پسماند در این منطقه بیان کرد: توجه جدی به الزامات بهداشتی و زیست محیطی و جمع‌آوری و حمل پسماند این منطقه ضرورت دارد.

وی با اشاره به نقش پر رنگ دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها و معتمدین محلی در بهبود وضعیت حفاظتی منطقه حفاظت‌ شده اشترانکوه افزود: مشارکت جدی در این امر یک ضرورت انکار ناپذیر است.

سالاروند با اشاره به عقد تفاهم‌نامه همکاری آموزشی اداره کل حفاظت محیط زیست با دانشگاه لرستان گفت: براساس این تفاهم‌نامه و با توجه به نقش مهم فرهنگ‌سازی و آموزش در حفاظت محیط زیست، اساتید این دانشگاه با حضور در بین جوامع محلی آموزش‌های لازم و چهره به چهره را در خصوص حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به آنها ارائه می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان علت بسیاری از بیماری‌های حیات وحش را ورود دام‌های  واکسینه نشده اهلی به مناطق تحت مدیریت و استفاده از منابع آبی و غذایی مشترک با حیات وحش عنوان کرد و اظهار داشت: باید اقدامات لازم جهت جلوگیری از ورود این دام‌ها به مناطق  تحت مدیریت(مناطق امن و حساس) انجام شود.

وی ادامه داد: با عنایت به ماده ۷ قانون پسماند، مدیریت پسماندهای تولیدی در شهرها به عهده شهرداری‌ها و در روستاها بر عهده بخشداران و دهیاران می باشد و بخشداری و دهیاری‌ها باید نسبت به این موضوع نقش مدیریتی بهتری ایفا نمایند.

سالاروند گفت: قطع درختان و از بین بردن پوشش جنگلی و مرتعی از عوامل اصلی فرسایش خاک و تشدید خسارات سیلاب محسوب می‌شود و حفظ این منابع خدادادی با ایجاد زیرساخت‌های لازم و ارائه خدمات ضروری از جمله گازکشی روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده اشترانکوه می تواند در کاهش قطع اشجار برای زغالگیری نقش اساسی و مهمی داشته باشد.

سالاروند با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های طبیعی و حیات وحش منطقه حفاظت شده اشترانکوه خواستار همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی جهت بهبود حفاظت از این ظرفیت‌های بی بدیل برای بهبود معیشت جوامع محلی شد.

وی  در خصوص افزایش جمعیت گراز در بعضی از مناطق با اشاره به این موضوع که اکوسیستم و حیات وحش یک زنجیره به هم پیوسته است و حذف هر گونه جانوری ممکن است به طغیان گونه دیگری منجر شود گفت: برهم خوردن تعادل بین گونه شکار و شکارچی و بطور واضح در این منطقه کاهش جمعیت پلنگ که تعدیل کننده جمعیت گراز است باعث افزایش جمعیت گرازها شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این نشست در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت حفاظت از "چشمه وقت ساعت" گفت: با رایزنی و ارائه مستندات لازم پیگیر تبدیل این جاذبه طبیعی به اثر طبیعی ملی جهت حفاظت بیشتر  هستیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha