از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

تهران- ایرنا- افزایش تورم در آلمان، کاهش محبوبیت بایدن، مذاکرات تهران - ریاض محور دیدار سفیر ایران و مقام لبنانی، بحران جهانی انرژی، شکار "والی داعش" درعراق، هک تلفن همراه رئیس موساد ، درگذشت گورباجوف و تهدید الکاظمی به کناره‌گیری از سمت خود، مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**تورم در آلمان افزایش یافت

خبرگزاری آلمان (dpa) گزارش داد که نرخ تورم این کشور پس از ۲ ماه کاهش، در ماه آگوست ( ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) دوباره افزایش یافت و به ۷.۹ درصد رسید.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

خبرگزاری آلمان سه‌شنبه شب افزود، بر اساس برآورد اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس)، نرخ تورم ماه آگوست سال گذشته ۵.۳ درصد بود که این رقم امسال در همین ماه (آگوست) به ۷.۹ درصد رسیده است. 

دستاتیس اعلام کرد که بالا رفتن قیمت انرژی تأثیر قابل توجهی بر افزایش نرخ تورم داشته است.

این آمار نشان می‌دهد که بهای انرژی در آلمان در آگوست امسال (۲۰۲۲) ۳۵.۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. قیمت مواد غذایی نیز بالاتر از میانگین سالانه بوده و به ۱۶.۶ درصد افزایش یافته است.

اداره آمار آلمان با اشاره به سیاست‌های اخیر دولت برای کاهش اثر تورم بر مصرف‌کنندگان، خاطرنشان کرد: تأثیر افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی و تخفیف سوخت در نتایج حاصل شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت، قیمت‌ برق در آلمان در سال آینده که بر اساس معیار قیمت اروپا محاسبه می‌شود، روز دوشنبه مدت کوتاهی به بالای یک‌هزار یورو در هر مگاوات ساعت رسید و در نهایت به ۸۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش پیدا کرد.  

روبرت هابک وزیر انرژی آلمان گفته است که میزان ذخایر گاز این کشور تقریبا ۸۳ درصد است که این رقم در اوایل سپتامبر به آستانه ۸۵ درصد خواهد رسید. اما نبود قطعیت در مورد ثبات مساله انرژی در اروپا همچنان باقی است.

به گفته رونینگن تحلیلگر ریستاد انرژی، قیمت‌های بالای برق برای سال آینده نشان می‌دهد که معامله‌گران فکر می‌کنند که بحران در ماه‌های آینده مهارشدنی نیست.

https://irna.ir/xjKr۷z

**الحشد الشعبی: از درخواست مقتدی صدر برای توقف خشونت مسلحانه قدردانی می‌کنیم

سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای از درخواست مقتدی صدر برای برقراری آرامش و توقف خشونت‌های مسلحانه در این کشور قدردانی کرد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

در بیانیه الحشد الشعبی آمده است: پس از صدور فتوای مرجع عالیقدرمان حضرت آیت الله سیستانی، بسیج مردمی تأسیس شد و یکی از اولویت‌های آن حفظ جان و مال عراقی‌ها صرف نظر از وابستگی یا جهت گیری شان بود و این آموزه‌ای است که نیروهای پیروزمند الحشد الشعبی بر اساس آن پرورش یافته‌اند.

الحشد الشعبی افزوده است: مردم عراق در ۲۴ ساعت گذشته در نتیجه خشونت‌هایی که در تعدادی از شهرهای عراق به ویژه در قلب پایتخت، بغداد روی داد و ده‌ها قربانی برجای گذاشت، در ترس و وحشت زندگی کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما از درخواست برای برقراری آرامش و توقف خشونت‌های مسلحانه که بعدازظهر سه‌شنبه از سوی مقتدی صدر انجام گرفت، قدردانی می‌کنیم و خواستار گسترش امنیت و اجرای وظایف ملی مطابق با قانون اساسی هستیم.

در پایان بیانیه الحشد الشعبی آمده است: رزمندگان بسیج مردمی همچنان مشغول انجام وظیفه مقدس خود در تعقیب عناصر باقیمانده گروه‌های تروریستی در مناطق عملیاتی مختلف هستند و در اوج حوادثی که کشور طی ساعات گذشته شاهد آن بود، توانستند به یک دستاورد امنیتی جدید دست یابند و ضربه دردناکی را به بقایای تروریست‌های داعشی در استان نینوا وارد کنند که بعدا جزئیات آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دوشنبه حامیان جریان صدر درپی اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست اقدام به یورش به کاخ ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق در منطقه سبز بغداد کردند و طبق گزارش‌های غیر رسمی طی درگیری در این منطقه چند صد تن کشته و مجروح شدند.

رهبر جریان صدر روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در نجف اشرف از ملت عراق بابت اتفاق‌های پیش آمده معذرت‌خواهی کرد و از هوادارانش خواست تا اطراف منطقه سبز در مرکز بغداد را ترک کنند.

مقتدی صدر در ادامه سخنان خود خواستار عقب‌نشینی طرفدارانش از منطقه سبز بغداد شد و تصریح کرد: «در عرض یک ساعت طرفداران صدر باید از اطراف منطقه سبز و پارلمان عقب نشینی کنند و گرنه من از جریان صدر تبری می‌جویم.»

وی تأکید کرد: جریان صدر یک ساختار منضبط و مطیع است و اگر تا یک ساعت دیگر همه از منطقه سبز عقب‌نشینی نکنند، من اعلام برائت می‌کنم و اگر اطاعت نکنند، موضعی دیگر خواهم گرفت.

رهبر جریان صدر عراق افزود: من یک شهروند عراقی هستم و دیگر در سیاست دخالت نمی‌کنم و کناره گیری من از سیاست، یک کناره گیری شرعی براساس موضع مرجعیت دینی است.

مقتدی صدر گفت که صرف‌نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.

وی کناره گیری و عزلت خود از سیاست را نهایی و حتمی دانست و خطاب به هوادارانش در منطقه سبز بغداد، افزود: عقب نشینی کنید و من دیگر حتی تظاهرات مسالمت آمیز نمی‌خواهم.

https://irna.ir/xjKr۸۲

**دبیر کل سازمان ملل به پاکستان می‌رود

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل هفته آینده برای بررسی پیامدهای ناشی از سیل ویرانگر در پاکستان و ابراز همدردی با مردم و آسیب دیدگان به این کشور سفر خواهد کرد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی با اعلام اینکه گوترش هفته آینده به پاکستان سفر خواهد کرد، گفت: دبیر کل سازمان ملل در این سفر از نزدیک با سیل زدگان پاکستانی دیدار و شاهد روند امدادرسانی به مردم سیل زده خواهد بود.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد که این سفر با توجه به وضعیت غم انگیز میلیون‌ها مرد، زن و کودک که تحت تاثیر سیل‌های تاریخی در پاکستان قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود.

به گفته وی، دبیر کل سازمان ملل روز جمعه قرار است وارد اسلام آباد شود و از مناطق سیل زده بازدید کند.

دوجاریک با اشاره به فراخوان سازمان ملل و دولت پاکستان برای تامین هزینه فوری عملیات امدادرسانی به سیل زدگان پاکستان، یادآور شد: برنامه جهانی غذا کمک‌هایش را تاکنون به حدود ۱۶۸ هزار نفر در بلوچستان رسانده و در روزهای آینده عملیات کمک به حدود ۱۱۷ هزار نفر دیگر در استان سند آغاز خواهد شد.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه به وقت محلی خواستار کمک فوری به بیش از ۳۰ میلیون سیل زده پاکستانی شد.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، بیش از ۳۰ میلیون نفر پاکستانی با بارش باران‌های سیل آسا و جاری شدن سیل در سراسر کشور، تخت تأثیر قرار گرفته‌اند و ۶.۴ میلیون نفر از آنان به کمک فوری نیاز دارند.

این آژانس افزود: از ماه ژوئن، سیل صدها هزار نفر از مردم محلی را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. عده‌ای از آنان به اردوگاه‌ها یا نزد خانواده‌های دیگر نقل مکان کرده‌اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل در واکنش به درخواست کمک دولت پاکستان، خواستار تامین ۱۶۰ میلیون دلار هزینه‌های امداد رسانی به سیل زدگان پاکستانی شد.

قرار است این مبلغ برای تأمین مایحتاج حدود ۵ میلیون از آسیب دیدگان سیل‌های اخیر پاکستان به کار گرفته شود.

پاکستان با بدترین سیل ناشی از بارندگی در تاریخ خود مواجه است به طوری که بر اثر آن تا کنون بیش از یک‌هزار تن کشته و ۱۵۰۰ تن مجروح شده‌اند.

سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به سیل اخیر در پاکستان درباره احتمال بدتر شدن وضعیت این کشور در صورت تداوم بارندگی‌ها هشدار داد.

این سیل بیش از ۵.۷ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است. در حال حاضر ۴۹۸ هزارو ۴۴۲نفر در کمپ‌های امدادی در سراسر کشور اقامت دارند.

بر اساس گزارش سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان (NDMA) در ۲۴ ساعت گذشته دستکم ۱۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این حادثه طبیعی موجب کشته شدن حدود ۷۱۹ هزارو ۵۵۸ راس دام شده است.

دولت پاکستان برای مقابله با اثرات مخرب سیل در سطح ملی و بین‌المللی درخواست کمک‌های مالی کرده است.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان روز سه‌شنبه در دیدار با نمایندگان رسانه‌های بین المللی در اسلام‌آباد، گفت: پاکستان به شدت نیازمند همیاری جهان و کمک کشورها است زیرا دستکم ۳۳ میلیون نفر به طور مستقیم تحت تاثیر سیل بی سابقه در پاکستان قرار گرفته‌اند.

https://irna.ir/xjKr۸f

**زلنسکی با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد

دفتر رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی عصر سه‌شنبه با رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و تیم همراه او پیش از بازدید آنها برای ارزیابی نیروگاه هسته ای زاپوروژیا که در کنترل روسیه است در کی‌یف دیدار کرده است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و یک تیم ۱۴ نفره اواخر روز دوشنبه وارد کی‌یف شدند تا برای بازدید از نیروگاه زاپوروژیا بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا که از اوایل اسفند تحت کنترل ارتش روسیه بوده است، آماده شوند.

زلنسکی در این دیدار گفت: «این نیروگاه یکی از اولویت‌های اصلی امنیت اوکراین و جهان امروز است.»

به ادعای آژانس اتمی اوکراین، انرژواتم، این نیروگاه چند روز گذشته زیر گلوله باران قرار گرفت. مسکو و کی‌یف به خاطر انجام حملات نزدیک مجتمع ۶ رآکتور هسته‌ای که در کرانه‌های رودخانه دنیپرو قرار دارد، انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفتند.

در این میان، نبرد شدیدی در سراسر منطقه مجاور خرسون در جنوب اوکراین جریان دارد، زیرا نیروهای اوکراینی یک ضد حمله قابل توجه در جهت‌های مختلف را آغاز کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjKr۸b

**تهدید نخست‌ وزیر عراق به کناره‌گیری از قدرت

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق سه‌شنبه شب در سخنانی تهدید کرد که در صورت ادامه آشوب و هرج و مرج در این کشور از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

«مصطفی الکاظمی» گفت: خون مردم عراق زنگ هشدار لزوم رو به رو شدن با حقایق و حصر سلاح در دست دولت را به صدا درآورد.

وی افزود: تحقیقاتی را درباره حوادث اخیر آغاز کردیم و این امر مستلزم اتخاذ موضع قاطعی از سوی ما است و سلاحی که استفاده شد هم جان و هم مال را گرفت.

نخست وزیر عراق در ادامه گفت که عراق بزگتر از همه است و هیچ حزب یا قدرتی بزرگتر از آن و بزرگتر از منافع آن نیست.

الکاظمی همچنین گفت که این جنگی بود که برای تضعیف دولت انجام گرفت و تصمیم آن به دلایل انتخاباتی بود.

وی افزود: اگر هرج و مرج و نزاع و درگیری ادامه یابد از نخست وزیری کناره گیری خواهم کرد و مسئولیت آن را متوجه کسانی که ایجاد هرج و مرج و آشوب می‌کنند، می‌دانم.

دوشنبه حامیان جریان صدر درپی اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست اقدام به یورش به کاخ ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق در منطقه سبز بغداد کردند و طبق گزارش‌های غیر رسمی طی درگیری در این منطقه چند صد تن کشته و مجروح شدند.

رهبر جریان صدر روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در نجف اشرف از ملت عراق بابت اتفاق‌های پیش آمده معذرت‌خواهی کرد و از هوادارانش خواست تا اطراف منطقه سبز در مرکز بغداد را ترک کنند.

مقتدی صدر در ادامه سخنان خود خواستار عقب‌نشینی طرفدارانش از منطقه سبز بغداد شد و تصریح کرد: «در عرض یک ساعت طرفداران صدر باید از اطراف منطقه سبز و پارلمان عقب نشینی کنند و گرنه من از جریان صدر تبری می‌جویم.»

وی تأکید کرد: جریان صدر یک ساختار منضبط و مطیع است و اگر تا یک ساعت دیگر همه از منطقه سبز عقب‌نشینی نکنند، من اعلام برائت می‌کنم و اگر اطاعت نکنند، موضعی دیگر خواهم گرفت.

رهبر جریان صدر عراق افزود: من یک شهروند عراقی هستم و دیگر در سیاست دخالت نمی‌کنم و کناره گیری من از سیاست، یک کناره گیری شرعی براساس موضع مرجعیت دینی است.

مقتدی صدر گفت که صرف‌نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.

وی کناره گیری و عزلت خود از سیاست را نهایی و حتمی دانست و خطاب به هوادارانش در منطقه سبز بغداد، افزود: عقب نشینی کنید و من دیگر حتی تظاهرات مسالمت آمیز نمی‌خواهم.

https://irna.ir/xjKr۸k

**گورباچف آخرین رهبر شوروی درگذشت

رسانه‌های روسیه بامداد چهارشنبه از درگذشت «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی خبر دادند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

«میخائیل گورباچف» در سن ۹۲ سالگی در بیمارستان مرکزی مسکو درگذشت.

بر اساس این گزارش، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی مدت‌ها بود که از بیماری رنج می‌برد.

گورباچف متولد ۲ مارس ۱۹۳۱ (۱۱ اسفند ۱۳۰۹ خورشیدی) و هشتمین و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱، دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی را برعهده داشت.

https://irna.ir/xjKr۸s

**بایدن باز هم وعده ممنوعیت سلاح های تهاجمی را در آمریکا داد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حالیکه خشونت های مسلحانه در کشورش از کنترل نهادهای دولتی و پلیس خارج شده است، بار دیگر در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره وعده داد مصمم است سلاح های تهاجمی را در کشورش ممنوع کند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی، در سخنانی در ایالت پنسیلوانیا، با ارائه طرح آمریکای امن تر با هدف کاهش آمار جنایت های ناشی از استفاده از اسلحه، اعلام کرد: مصمم هستم که سلاح های تهاجمی را در آمریکا ممنوع کنم.

بایدن با بیان اینکه من پیشتر این کار را انجام دادم و دوباره انجام خواهم داد، ادعا کرد: باید برای همه کودکانی که در خیابان های آمریکا به ضرب گلوله کشته می شوند و هیچ جایی رسانه ای نمی شود، اقدامی بکنیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از کنگره درخواست کرد ۳۷ میلیارد دلار برای طرح های پیشگیری از جرم و اعطای بخشی از این پول به پلیس برای کاهش جرایم اسلحه، اختصاص دهد. 

بایدن از قانونگذاران  جمهوریخواه نیز که با برنامه‌های او برای تأمین بودجه اجرای قانون و کاهش خشونت‌های مسلحانه مخالفت کرده‌اند، انتقاد کرد.

مقام های ارشد دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بودند که این اقدامات براساس دستورهای اجرایی امضا شده در ماه آوریل (فروردین) است، زمانی که بایدن از وزارت دادگستری خواست درخصوص سختگیری استفاده از سلاح اقدام کند.

پیش از این اعلام شده بود، بایدن همچنین امور جدیدی را برای مسئولیت خواهی از فروشندگان سلاح گرم به دلیل نقض قوانین فدرال در نظر دارد و تصمیم دارد به ایالت ها برای استخدام نیروهای پلیس بیشتر با استفاده از بودجه مصوب سال جاری در زمینه کمک به بهبود اقتصاد زیان دیده از همه گیری کووید – ۱۹ کمک کند. وی همچنین تقویت اقدامات دوایر الکل، دخانیات، سلاح گرم و مواد منفجره را به منظور جلوگیری از قاچاق اسلحه در سراسر ایالت ها مدنظر دارد.

براساس اعلام کاخ سفید، در سال ۲۰۲۰ موارد قتل در شهرهای بزرگ ۳۰ درصد و حملات مسلحانه ۸ درصد افزایش داشت.

دستورهای اجرایی به رئیس جمهوری امکان می دهد بدون اینکه منتظر اقدام کنگره بماند، دست به کار شود. دموکرات ها در کنگره اکثریت اندکی را در اختیار دارند و جمهوریخواهان نیز به طور کلی با اعمال محدودیت های جدید بر سلاح گرم مخالفند.

حق حمل سلاح که تحت حمایت متمم دوم قانون اساسی آمریکاست، یکی از موضوعات مهم در سیاست این کشور به شمار می رود.

این تمهیدات درحالی اندیشیده می شود که صبر فعالان کنترل سلاح از اقدام ناکافی دولت برای مقابله به خشونت مسلحانه رو به اتمام است.

بایدن در مبارزات انتخاباتی اش وعده داده بود در اولین روز به قدرت رسیدن، در جهت کاهش خشونت مسلحانه اقدام می کند، اما تاکنون به اقدامات محدودی برای برخورد با این مساله بسنده کرده است.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، تبعات ثانویه همه گیری کرونا و تکثیر سلاح غیرقانونی به افزایش خشونت در یک سال و نیم گذشته انجامیده است.

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی "آرشیو خشونت با اسلحه"، ظرف ۶ ماه گذشته از سال جاری میلادی، ۲۶۷ مورد تیراندازی مرگبار در آمریکا ثبت شده است.

گزارش این سازمان غیردولتی در حالی منتشر شده است که بسیاری از دموکرات ها برای اصلاح قوانین مربوط به حمل سلاح با هدف کاهش خشونت تحت فشار قرار گرفته اند و همزمان برخی جمهوریخواهان به دلیل نگرانی در خصوص متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا که از حق مردم برای داشتن و حمل اسلحه حمایت می کند، از این اصلاحات سر باز می زنند.

https://irna.ir/xjKr۸y

**تلفن همراه رئیس موساد هک شد

منابع عبری‌زبان از هک تلفن همراه «دیوید بارنیاع» رئیس سازمان جاسوسی موساد خبر دادند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

وبسایت صهیونیستی «واللا» سه‌شنبه شب گزارش داد که گروه هکری موسوم به «دست‌های باز» تلفن همراه رئیس موساد را هک کرد.

وبسایت «واللا» این گروه هکری را به ایران نسبت داد و نوشت که «تصاویر جدید منتشر شده از سوی این گروه هکری ایرانی، دومین دسته از تصاویری است که از دستگاه‌های شخصی رئیس موساد منتشر می‌شود».

در همین حال، روزنامه لبنانی الاخبار نیز به نقل از منابع عبری زبان نوشت که «هکرهای ایرانی تصاویری از دندان‌های رئیس موساد منتشر کرده و به او توصیه کردند که لازم است روزی دو بار دندان‌هایش را مسواک بزند».

منابع عبری‌زبان عکس دندان‌های دیوید بارنیاع رئیس موساد را به اشتراک گذاشته و نوشتند که هکرهای ایرانی موبایل رئیس موساد راهک کرده و از او خواستند که دندان‌هایش را تمییز کند!

هکرها پس از هک تلفن همراه بارنیاع به زبان عبری برای او نوشتند: «این هم هدیه عید پوریم (عید یهودیان) برای شماست».

https://irna.ir/xjKr۸z

**آمریکا مدعی صلح آمیز بودن آزمایشگاه‌های بیولوژیک خود در اوکراین شد

وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد هدف آزمایشگاه‌های بیولوژیک واشنگتن در خارج از این کشور از جمله اوکراین صلح آمیز است و میان این آزمایشگاه‌ها هیچ ارتباطی با ساخت سلاح نیست.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

 وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آزمایشگاه های بیولوژیکی که در اوکراین و دیگر کشورهای شریکش قرار دارند، هرگز برای تولید تسلیحات مورد استفاده قرار نگرفته اند.

بیانیه مشترک وزارت خارجه آمریکا و چند کشور دیگر از جمله اوکراین در حالی منتشر شده است که مسکو ماهها پیش اعلام کرده بود آمریکا یک برنامه محرمانه تولید تسلیحات بیولوژیک در خارج دارد.

آمریکا ادعا کرده است که مشارکت این دولت ها در برنامه موسوم به کاهش تهدیدات بیولوژیکی، آشکار و شفاف و محدود به اهداف صلح آمیز است.

در این بیانیه ادعا شده  است: این برنامه بخشی از برنامه همکاری‌محور وزارت دفاع آمریکا برای کاهش تهدیدها است.

این بیانیه توسط وزارتخانه‌های امور خارجه آمریکا، اوکراین، ارمنستان، گرجستان، عراق، اردن، سیرالئون، اوگاندا و فیلیپین صادر شده است.

این ۹ کشور مدعی شده‌اند هدف برنامه بیولوژیک آنها محافظت از سلامت انسان‌ها و حیوان‌ها و از جمله پیشگیری، کشف و کنترل شیوع بیماری‌های مسری است.

وزارت دفاع روسیه چند ماه پیش اعلام کرد که اسنادی در اوکراین به دست آورده که نشان می‌دهد که آمریکا با مشارکت اوکراین در این آزمایشگاه‌های بیولوژیک تحقیقاتی را بر روی عوامل بیماری‌زای خطرناک انجام داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم گفته بود سکو شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد که از این آزمایشگاهها برای ساخت تسلیحات بیولوژیک استفده می‌شده است.

https://irna.ir/xjKr۸F


**قیس الخزعلی: دشمنان عراق روی یک جنگ داخلی کار کردند

«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل حق عراق سه‌شنبه شب در واکنش به وقایع اخیر در این کشور گفت: دشمنان عراق روی یک جنگ داخلی کار کردند که تهدید برای صلح جمعی است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

قیس الخزعلی افزود: آنچه رخ داد حضور گروه‌های مسلح در اکثر استان‌های مرکزی و جنوبی بود که این گروه‌ها از انواع سلاح‌ها استفاده کردند و باعث ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان شدند.

دبیرکل جنبش عصائب اهل حق اضافه کرد، برخی از این گروه‌ها، میادین نفتی استان‌های بصره و ناصریه را محاصره کردند که این امر یک تهدید اقتصادی به شمار می‌رود.

خزعلی همچنین گفت: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح به وظیفه خود عمل نکرد. به نیروهای امنیتی دستور داده شد تا بر خلاف وظیفه‌ای که دارند اقدام به ایجاد هرج و مرج کنند تا این اقدام بهانه‌ای برای تداوم دولت فعلی شود اما به لطف آگاهی مردم این امر به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه دوشنبه شب و امروز (سه‌شنبه) بدترین شب و روزی بود که از سال ۲۰۰۳ بر ما گذشت، افزود: به مرحله تهدید نهاد حاکمیت رسیدیم. باید کسانی که قانون شکنی کردند مجازات شوند همچنین رسانه‌های مشخصی آتش بیار معرکه بودند.

دبیرکل عصائب اهل حق در پایان گفت: پارلمان و دولت تعطیل شده است که می‌بایست جلسات پارلمان برگزار و تشکیل دولت در چارچوب قانون اساسی انجام شود.

دوشنبه حامیان جریان صدر درپی اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست اقدام به یورش به کاخ ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق در منطقه سبز بغداد کردند و طبق گزارش‌های غیر رسمی طی درگیری در این منطقه چند صد تن کشته و مجروح شدند.

رهبر جریان صدر روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در نجف اشرف از ملت عراق بابت اتفاق‌های پیش آمده معذرت‌خواهی کرد و از هوادارانش خواست تا اطراف منطقه سبز در مرکز بغداد را ترک کنند.

مقتدی صدر در ادامه سخنان خود خواستار عقب‌نشینی طرفدارانش از منطقه سبز بغداد شد و تصریح کرد: «در عرض یک ساعت طرفداران صدر باید از اطراف منطقه سبز و پارلمان عقب نشینی کنند و گرنه من از جریان صدر تبری می‌جویم.»

وی تأکید کرد: جریان صدر یک ساختار منضبط و مطیع است و اگر تا یک ساعت دیگر همه از منطقه سبز عقب‌نشینی نکنند، من اعلام برائت می‌کنم و اگر اطاعت نکنند، موضعی دیگر خواهم گرفت.

رهبر جریان صدر عراق افزود: من یک شهروند عراقی هستم و دیگر در سیاست دخالت نمی‌کنم و کناره گیری من از سیاست، یک کناره گیری شرعی براساس موضع مرجعیت دینی است.

مقتدی صدر گفت که صرف‌نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.

وی کناره گیری و عزلت خود از سیاست را نهایی و حتمی دانست و خطاب به هوادارانش در منطقه سبز بغداد، افزود: عقب نشینی کنید و من دیگر حتی تظاهرات مسالمت آمیز نمی‌خواهم.

https://irna.ir/xjKr۸G

**عربستان خواستار استرداد یک مخالف سعودی مقیم لبنان شد

سفیر عربستان در بیروت از دولت لبنان خواست فردی که سفارت عربستان را تهدید کرده است، تحویل ریاض دهد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

«ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت سه‌شنبه از مقامات امنیتی لبنان خواست «علی هاشم» مخالف سعودی مقیم لبنان را که هفته گذشته سفارت عربستان در بیروت را تهدید کرده بود، دستگیر کند و به ریاض تحویل دهد.

البخاری در نشست خبری با بسام المولوی وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان از دستگاه امنیتی این کشور خواست تا این فعال مخالف آل سعود را به دلیل آنچه که در صفحه توئیترش منتشر کرده است، دستگیر و تحویل ریاض دهد.

سفیر عربستان در بیروت تأکید کرد که برای پیگیری این موضوع، نامه‌ای را برای دولت لبنان ارسال کرده است.

وی به تلاش عربستان برای مقابله با هر چیزی که امنیت و ثبات لبنان را به خطر می‌اندازد، اشاره و بر خطرناک بودن درخواست‌های ضد سعودی از لبنان که مغایر با موازین و قوانین بین المللی است، تأکید کرد.

علی هاشم مخالف عربستانیِ مقیم لبنان هفته پیش در فایل صوتی، دولت سعودی را تهدید کرد که در صورت وارد شدن هرگونه آسیب و تعرض به خانواده‌اش در عربستان، سفارت سعودی در بیروت را هدف قرار خواهد داد.

هاشم در این فایل صوتی تأکید کرد که «هر کس به یکی از  اعضای خانواده من دست بزند، کارمند سفارت عربستان زنده نمی‌ماند و من کاری را انجام می‌دهم که قبل از من هیچ‌کس انجام نداده است و همه افراد در سفارت را نابود خواهم کرد و به خوبی توانایی‌های من را می‌دانید».

هاشم همچنین خطاب به ولید البخاری سفیر عربستان در لبنان گفت: «لبنان، امارت عربستان یا خلیج فارس نیست که خواستار استرداد من به عربستان شود، قانون اساسی لبنان به ما اجازه می‌دهد آزادانه نظر خود را بیان کنیم و از ما حمایت می‌کند».

هاشم اوایل مردادماه از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که «به دلیل مخالفت من با جنگ یمن و مطالبه‌گری برای احقاق حقوق شیعیان عربستان، فرزندانم در عربستان در حصر خانگی بوده و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

وی همچنین گفت که «رژیم سعودی تصور می‌کند که اقداماتش من را از انجام این کار منصرف می‌کند، اما باید بگویم که من، به خدا، امروز برای سرنگونی رژیم آل سعود قوی‌تر و مصمم‌تر هستم».

https://irna.ir/xjKr۸P

**مسکو: تحریم‌های غرب مانع توسعه همکاری‌های روسیه و ایران نمی‌شود

وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد، اقدامات خصمانه غرب و تحریم‌های آن علیه ایران و روسیه مانع توسعه همکاری‌های دوجانبه سودمند در همه زمینه‌ها نمی‌شود.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

دفتر وزارت امورخارجه روسیه سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای گفت: از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ (از دی تا تیرماه) میزان تجارت میان دو کشور  ۲.۷ میلیارد دلار بود که این رقم ۴۲.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

این وزارتخانه افزود: همچنین در مذاکرات بر سر توافقنامه جامع تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در سفر به مسکو  با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

دو طرف در این دیدار قرار است درباره وضعیت توافق هسته‌ای ایران، طرح‌های مشترک انرژی و حمل و نقل روسیه و ایران و همچنین برخی موضوعات منطقه‌ای مانند اوکراین، سوریه و افغانستان گفت وگو کنند.

https://irna.ir/xjKr۸T

**ایران همواره خواهان عراقی با ثبات، امن و قدرتمند است

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای درخصوص تحولات اخیر عراق با بیان اینکه ایران تنها راه حل خروج عراق از بحران جاری را توسل به رویکردهای گفت وگو محور، حفظ حقوق شهروندی، التزام به قانون اساسی و فرایندهای سیاسی می‌داند، تاکید کرد: تهران همواره خواهان عراقی با ثبات، امن و قدرتمند است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از بازگشت آرامش به عراق و با طلب مغفرت برای جان‌باختگان و آرزوی سلامت برای مجروحان حوادث اخیر، از صبر، حکمت و درایت دولت و ملت عراق و کلیه نهادهای قانونی کشور در عبور از فتنه‌ای بزرگ تقدیر می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی همانطور که پیشتر گفته است تنها راه حل خروج عراق از بحران جاری را، توسل به رویکردهای گفت وگو محور، حفظ حقوق شهروندی، احترام به نهادهای قانونی کشور، التزام به قانون اساسی و فرایندهای سیاسی می‌داند و امیدوار است تمامی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراقی با مسئولیت پذیری و مشارکت سازنده در روند سیاسی، زمینه مناسب را برای تشکیل دولت جدید فراهم سازند.

وزارت امور خارجه در این بیانیه تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان عراقی با ثبات، امن، قدرتمند و ایفاگر نقش سازنده در  تحولات منطقه است و هیچگاه حمایت‌های خود را از روندها و نهادهای سیاسی و قانونی عراق دریغ نکرده است.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران از تمامی جریان‌های سیاسی، شخصیت‌ها و علاقه مندان به عراق قوی و مستقل می‌خواهد با احترام به حقوق و مطالبات یکدیگر در یک روند مسالمت آمیز و گفت وگو محور همراه با مسئولیت پذیری سیاسی و اجتماعی، تمامی مطالبات و اقدامات خود را در پرتو قانون و مجاری قانونی کشور دنبال و راه را برای هرگونه استفاده بدخواهان عراق مسدود کنند.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران با توجه به آغاز ایام زیارت اربعین شهادت امام حسین علیه السلام و حرکت میلیونی زائران حسینی به سمت عتبات مقدسه عراق، بر ضرورت احترام به شعائر حسینی و تلاش دسته جمعی برای استقرار آرامش فراگیر و تامین امنیت تمامی زائران و مهمانان عتبات عالیات تاکید می‌کند.

در پایان بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد جمهوری عراق با  استعانت از درگاه باری تعالی و با هدایت مقام رفیع مرجعیت و با تدبیر و حکمت دولت و هوشیاری آحاد ملت عراق و تمام جریان‌های سیاسی، از این مرحله سخت با سرعت عبور می‌کند.

https://irna.ir/xjKr۹۲

**شبه نظامیان در شرق کنگو ۴۰ غیرنظامی را کشتند

منابع خبری گزارش دادند، در پی حمله شبه نظامیان به تعدادی روستا در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، ۴۰ غیرنظامی کشته شدند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

دستکم ۴۰ غیرنظامی از روز پنجشنبه گذشته تا دوشنبه هفته جاری در سلسله حملات شبه نظامیان به چند روستا در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو کشته شدند.

بر اساس گزارش منابع محلی، این حملات توسط شبه نظامیان موسوم به «نیروهای ائتلاف دموکراتیک» صورت گرفته است.

این گزارش می‌افزاید شبه نظامیان «نیروهای ائتلاف دموکراتیک» به ساکنان پنج روستا در استان «کیوو» حمله کردند و ۴۰ نفر از جمله شماری زن و کودک را اعدام کردند و ۷۶ نفر را نیز ربودند.

نیروهای متحد دموکراتیک، گروه وابسته به داعش است که سال‌هاست در کنگو دست به جنایت می‌زند.

روستاهای کنگو به طور مرتب مورد حمله، وحشت و غارت شبه نظامیان نیروهای متحد دموکراتیک قرار می‌گیرد.

مناطق شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو از ۲۰ سال گذشته تاکنون شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و گروه‌های شورشی است.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، گروه‌های مسلح شورشی سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ نفر غیر نظامی را در دو استان کیوو شمالی و ایتوری کشتند. این کشتارهای مکرر به آوارگی خانوارها منجر می‌شود.

https://irna.ir/xjKr۸Z

**مقام آمریکایی: اقتصاد آمریکا با موانع زیادی روبرو است

جان ویلیامز رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در آمریکا بسیار دشوار، تورم بسیار بالا و اقتصاد در این کشور با موانع زیادی روبرو است، گفت: چند سال طول می‌کشد تا تورم را در آمریکا کاهش دهیم.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

ویلیامز به وال استریت ژورنال گفت: «از دیدگاه من در حال حاضر ما باید به نوعی موضع سیاست مدارانه داشته باشیم - کاهش تورم، همتراز کردن تقاضا و عرضه - این کار بیشتر طول می‌کشد و تا سال آینده ادامه خواهد داشت و بر اساس آنچه در داده‌های تورم و اقتصاد می‌بینم، مدتی طول می‌کشد تا انتظار تعدیل نرخ‌ها را داشته باشیم.»

او در این مصاحبه افزود: «ما باید برای مدتی سیاست محدودکننده داشته باشیم. این کاری نیست که ما برای مدت کوتاهی انجام دهیم و سپس مسیر را تغییر دهیم.»

رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک معتقد است بانک مرکزی نرخ سیاستی خود را به اندازه کافی بالا خواهد برد تا رشد را محدود کند و تورم را کاهش دهد و سپس باید آن را تا پایان سال ۲۰۲۳ حفظ کند.

بنا به گزارش وال استریت ژورنال، ویلیامز همچنین گفت که بانک مرکزی آمریکا باید هدف کوتاه مدت نرخ بهره خود را به نقطه‌ای برساند که اقتصاد را مهار کند و این موضع را برای مدتی به عنوان بخشی از تلاش خود برای تورم کمتر حفظ کند.

رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک که در یکی از نشست‌های وال استریت ژورنال شرکت داشت، افزود: تمرکز ما بر بازگشت تورم به ۲ درصد است و سطح فعلی فشارهای قیمتی بسیار زیاد است.

ویلیامز گفت: «من فکر می‌کنم در شرایطی که تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است، ما باید نرخ‌های بهره واقعی را بالای صفر داشته باشیم. ما باید تا حدودی سیاست محدودکننده ای برای کاهش تقاضا داشته باشیم و ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.»

رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک به طور مشخص نگفت که می‌خواهد نرخ‌ها به کجا برسد اما او اشاره کرد که معتقد است کاهش تورم مستلزم مثبت بودن نرخ بهره واقعی است.

https://irna.ir/xjKr۹۳

**۵ کشته و ۱۶ مفقودی بر اثر واژگون شدن قایق مهاجران در آب‌های لیبی

منابع خبری گزارش دادند، در پی واژگون شدن قایق مهاجران در نزدیکی سواحل لیبی ۵ نفر کشته و ۱۶ نفر مفقود شدند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

یک مسئول از یگان غریق نجات گارد ساحلی لیبی اعلام کرد، یک قایق حامل ۲۷ مهاجر در نزدیکی سواحل لیبی عصر سه‌شنبه غرق شد.

بر اساس این گزارش، این قایق در نزدیکی سواحل منطقه «طلمیثه» واقع در ۱۳۰ کیلومتری شرق شهر بنغازی در شرق لیبی غرق شد و یگان‌های غریق نجات توانستند ۶ نفر را نجات بدهند و جسد پنج نفر را نیز از آب بیرون آورند و ۱۶ نفر نیز مفقود شدند.

بنابر اعلام سازمان بین المللی مهاجرت ۱۴ هزار مهاجر از آغاز سال جاری میلادی به لیبی بازگردانده شدند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سال گذشته بیش از سه هزار پناهجو جان خود را در دریا از دست داده‌اند.

استفان دوجاریک افزود: بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، در سال گذشته، سه هزار و ۲۳۱ نفر از پناهجویان و مهاجران در دریای مدیترانه و شمال غربی اقیانوس اطلس در دریا جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند.

وی تصریح کرد: این تعداد در سال ۲۰۲۰ یک هزار و ۸۸۱ تن، در سال ۲۰۱۹ یک هزار و ۵۱۰ تن، در سال ۲۰۱۸ بیش از دو هزار و ۲۷۷تن بوده‌اند.

سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به طور مداوم در مورد خطرات وحشتناک پیش روی پناهندگان و مهاجران در این مسیرها هشدار داده است.

وی ادامه داد: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل همچنان نگران موارد مرگ و میر و سوء استفاده‌ در مسیرهای زمینی مهاجران در کشورهای مبدأ و ترانزیت، از جمله اریتره، سومالی، جیبوتی، اتیوپی، سودان و لیبی است.

https://irna.ir/xjKr۹۸

**شکار "والی داعش" در استان نینوای عراق

معاون عملیاتی رئیس ستاد سازمان الحشد الشعبی عراق از شکار سرکرده ارشد گروه تروریستی داعش در استان نینوای این کشور خبر داد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

"یاسر حسین"معاون عملیاتی رئیس ستاد سازمان الحشد الشعبی عراق اعلام کرد که یگان مشترک اطلاعات و عملیات  الحشد الشعبی در استان نینوا به همراه سه تیپ الحشد الشعبی توانستند با ایجاد کمین در منطقه ابوسیف در نزدیک مرکز ایست و بازرسی العرقب در جنوب شهر موصل مرکز استان نینوا پنج تروریست از جمله به اصطلاح "والی بخش نینوا" در گروه داعش را به هلاکت برسانند.

وی افزود: این عملیات در دو مرحله انجام شد، در مرحله اول چهار داعشی کشته و یک نفر دیگر در حال فرار دستگیر شد. این فرد در بازجویی به وجود سه مقر داعش در منطقه اعتراف کرد که نیروهای الحشد الشعبی در یکی از آنها به اصطلاح والی بخش نینوا در داعش ملقب به "ابو اکرم" را به هلاکت رساندند.

به گفته این فرمانده، در این عملیات مقادیر زیادی سلاح و شش کمربند انفجاری کشف و ضبط شد.

با وجود شکست داعش در عراق همچنان بقایای این گروه تروریستی در بخش‌هایی از بغداد، پایتخت و استان‌های دیاله، نینوا، صلاح الدین، کرکوک و الانبار هر از گاهی با استفاده از اصل غافلگیری دست به تحرک و انجام عملیات‌های تروریستی کور علیه شهروندان و نظامیان عراقی می‌زنند.

در مقابل، نیروهای نظامی و امنیتی عراق هنوز برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.

https://irna.ir/xjKr۹J

**هراس محافل امنیتی از وقوع انتفاضه/ نگرانی از افزایش عملیات مقاومت در کرانه باختری

محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی از روند رو به افزایش عملیات مقاومت فلسطین در کرانه باختری رود اردن و احتمال وقوع انتفاضه و قیام اسیران فلسطینی در زندان های این رژیم ابراز نگرانی کردند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

**رسانه های صهیونیستی با انتشار آمار محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که عملیات تیراندازی علیه اهداف صهیونیستی در کرانه باختری افزایش چشمگیری داشته است.

به نوشته این رسانه ها، عملیات تیراندازی مبارزان فلسطینی در کرانه باختری از ابتدای سال جاری میلادی تا به امروز رکوردی را به ثبت رسانده است.

این رسانه ها می گویند که از آغاز سال ۲۰۲۲ تا ماه آگوست (اواسط مرداد) ۶۰ عملیات تیراندازی علیه صهیونیست ها در کرانه باختری انجام شده است. این درحالی است که در تمام طول سال گذشته ۵۰ عملیات و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۸ عملیات و در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۱ عملیات تیراندازی علیه صهیونیست ها انجام شده بود.

"الیور لوی" تحلیلگر صهیونیست روزنامه یدیعوت آحارنوت و شبکه ۱۱ رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی گفت:ببنید که چطور شهر نابلس صدر جدول نبرد مسلحانه را به خود اختصاص می دهد.

شبکه هفتم رژیم صهیونیستی نیز گفت: دستگاههای امنیتی اسرائیل نگران امکان وقوع انتفاضه ای در زندانها و در مناطق کرانه باختری هستند.

عملیات مقاومت فلسطین بویژه در ماههای اخیر علیه اهداف صهیونیستی در کرانه باختری و درون اراضی اشغالی فلسطین افزایش یافته است و کرانه باختری به طور تقریبا روزانه شاهد درگیری مسلحانه مبارزان فلسطینی با نظامیان صهیونیست و شهرک نشینان است.

در همین راستا، چندی پیش نیروهای مقاومت فلسطین به سمت ایست بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی در ورودی شهرک سلواد آتش گشودند که منجر به وقوع درگیری شدید بین دو طرف شد.

رسانه‌های صهیونیستی همچنین پیش از این از تیراندازی نیروهای مقاومت فلسطین به سمت پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی نابلس خبر دادند.

رسانه‌های فلسطینی نیز اخیرا از تیراندازی به سمت نظامیان رژیم صهیونیستی در شهر جنین و یک شهرک دیگر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن خبر داده بودند.

افزایش مبارزه مسلحانه گروه‌های مقاومت فلسطین به ویژه در دو شهر نابلس و جنین که اسطوره مقاومت در کرانه باختری به شمار می‌روند، بیش از پیش سران رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.

https://irna.ir/xjKrb۷

**بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

چالش تامین انرژی در اروپا به دلیل سیاست‌های غلط رهبران این قاره در اعمال تحریم‌های همه جانبه علیه روسیه، به بحرانی برای شهروندان قاره سبز در آستانه فصلی سرد تبدیل شده و آنها را نگران آینده و زمستان سخت پیش رو کرده است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

قیمت‌ برق به عنوان مهمترین مولفه در حوزه انرژی، همچنان به رکوردشکنی در قاره اروپا ادامه می‌دهد و نگرانی‌ها درباره دسترسی به انرژی و گرمایش را افزایش داده است.

برای مثال مردم لهستان در بحبوحه نگرانی‌ها از کمبود انرژی و افزایش قیمت‌ها در سراسر اروپا، به مدت چند روز با خوابیدن در خودروهای خود انتظار خرید زغال سنگ را برای سوخت زمستان پیش رو می‌کشند.

در همین پیوند رئیس سابق شرکت نفت و گاز لهستان اعلام کرده که افزایش بهای گاز طبیعی ممکن است شرکت‌های کوچکتر انرژی را در این کشور به سوی ورشکستگی و تعطیلی سوق دهد.

پیوتر ووزنیاک تاکید دارد که چالش مورد اشاره از این واقعیت ریشه می‌گیرد که شرکت‌های انرژی، گاز را در بازار نقدی اروپا خریداری می‌کنند که قیمت‌های آن طی ماه‌ها افزایش داشته است.

وی هشدار داد: قیمت‌هایی که شرکت‌ها باید در بازار نقدی پرداخت کنند، در روزهای آینده افزایش خواهد یافت و این تهدید جدی وجود دارد که شرکت‌ها پول کافی برای پرداخت وثیقه نخواهند داشت و از این رو چنین شرکتی مجبور می‌شود از مناقصه انصراف دهد.

وی افزود: اگر این شرکت‌ها جایی برای خرید گاز نداشته باشند، نمی‌توانند آن را به مشتری نهایی بفروشند، در نتیجه شرکت‌های انفرادی رو به ورشکستگی می‌روند.

پیشتر نیز گزارش شده بود که شرکت نفت و گاز لهستان پس از خودداری از پرداخت پول گاز روسیه به روبل، به طور فعالانه برای خرید در بازار نقدی وام می‌گیرد و طی چند ماه گذشته، این شرکت چهار قرارداد وام با موسسات مالی مختلف به ارزش چند میلیارد یورو منعقد کرده است.

گاز روسیه گرانتر می‌شود

از طرف دیگر دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که به دنبال افزایش قیمت گاز به سه هزار و ۵۰۰ یورو در هر هزار متر مکعب، ناچاریم قیمت پیش‌بینی شده را تا پایان سال ۲۰۲۲ به پنج هزار یورو افزایش دهیم؛ موضوعی که نگرانی‌ها در این حوزه را دامن زد.

تارنمای اقصادی بیزینس اینسایدر نیز یکشنبه هفته جاری در گزارشی به تشریح شرایط حاکم بر حوزه انرژی اروپا پرداخت و نوشت: نرخ معاملات پایه گاز در بازار اروپا (Dutch TTF futures) در حال حاضر ۱۲۰۰ درصد بالاتر از نرخ میانگین در دهه پیشین است.

در گزارش این وبگاه خبری آمریکایی به نقل از تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری سوئیسی یو بی‌ اس آمده است: با توجه به ادامه روند افزایش چشمگیر بهای انرژی که بر فشار اقتصادی به بخش‌های مختلف جوامع می‌افزاید، اکنون وقوع یک رکود اقتصادی فنی در حوزه یورو پیش‌بینی می‌شود.

اقتصاددانان یو بی‌ اس هشدار دادند: در شرایطی که بحران انرژی به جیره‌بندی گاز منجر شود، دورنمای اقتصادی از این نیز وخیم‌تر خواهد بود.

در همین ارتباط شرکت انرژی فرانسه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که از امروز شرکت روسی گازپروم کاهش میزان گاز تحویلی را که به شکل فوری اعمال می‌شود، اطلاع داده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر، نوشت: شرکت انژی (Engie) اعلام کرده بود به دلیل نبود توافق میان طرف‌ها در اجرای قرارداد، تحویل گاز به سرعت کاهش خواهد یافت.
صنایع اروپا در آستانه فروپاشی

نشریه فارین پالسی نیز در گزارشی به تبیین شرایط حاکم بر اروپا پرداخت و نوشت: بزرگترین مشکل، افزایش بهای گاز طبیعی است که در سرتاسر قاره اروپا ویرانی به بار آورده، تورم را افزایش داده، صنایع را از پای درآورده و باعث شده است مردم عادی وقتی قبض‌ها را می‌بینند، به خود بلرزند.

بر اساس این گزارش، قیمت گاز طبیعی اروپا در حال حاضر حدود ۱۰ برابر بیش از متوسط قیمت آن در دهه گذشته و تقریبا ۱۰ برابر گرانتر از آمریکاست.

الکس مونتون کارشناس بازارهای جهانی گاز در شرکت انرژی راپیدان می گوید گاز طبیعی اروپا به حدی گران است که گویی ۵۰۰ دلار برای یک بشکه نفت پرداخت شود.

وی افزود: ما با قیمت‌های نجومی گاز روبه رو هستیم و فقط چند ماه تا زمانی که تقاضای گاز در زمستان به اوج می رسد، فاصله داریم. همچنین واقعا مشخص نیست که آیا گاز کافی برای تامین نیاز در فصل زمستان وجود دارد یا نه.

به گفته مونتون، بدون عرضه گاز روسیه در زمستان، کشورهای اروپایی مجبور خواهند بود به واردات گاز طبیعی مایع متکی باشند. اما مشکل این است که آسیا به عنوان بازار بزرگتر گاز طبیعی مایع در حال رقابت است، بدان معنا که قیمت ها همواره بالاتر از گاز قدیمی از شرق خواهد بود.

جمیع این شرایط موجب شده است که با نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش قیمت حامل های انرژی، وزرای انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۹ سپتامبر در بروکسل گفتگوهای فوری برگزار کنند.

فرانسه دست به دامن الجزایر

البته شرایط سخت تامین انرژی مختص کشورهای ضعیف قاره سبز نمی‌شود و پرچمداران تروئیکای اروپایی نیز با چالش‌های متعدد و حتی عمیق‌تری در این زمینه روبرو هستند.

در همین ارتباط می‌توان به فرانسه به عنوان دومین اقتصاد بزرگ اروپا اشاره کرد که به دنبال گران شدن سوخت و بحران انرژی در اروپا، تمایل مردم این کشور به استفاده از شومینه با سوخت چوب افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری آناتولی با استناد به گزارش رسانه‌های فرانسوی به نقل از بیانیه صادر شده از اتحادیه مواد اشتعال‌زا، سوخت و گرمایش فرانسه، نوشت: تقاضا برای چوب و هیزم جهت استفاده برای سوخت در این کشور به شدت افزایش یافته و همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که درخواست برای خرید خاک اره و استفاده از آن برای سوخت نیز به شدت زیاد شده است.

براساس گزارش این اتحادیه فرانسوی، ترس از کمبود انرژی، مصرف‌کنندگان را به سوی چوب کشانده و موجب شده تا آنجا پیش از فرا رسیدن فصل زمستان اقدام به انبار چوب کنند.

در همین راستا رسانه‌های فرانسوی به استناد اظهارات سخنگوی دولت در مورد اخباری که قرار است در روزهای آینده از توافق این کشور با الجزایر منتشر شود، از احتمال افزایش ۵۰ درصدی واردات گاز از این کشور آفریقایی خبر می‌دهند.

روزنامه لو فیگارو با اشاره به اظهارات الیویه وران (Olivier Véran) سخنگوی دولت فرانسه از نزدیک شدن مواضع در دیدار روسای جمهوری دو کشور فرانسه و الجزایر و اخباری که قرار است به زودی در این باره منتشر شود، نوشت: امانوئل مکرون دست خالی از سفر سه روزه خود بازنگشته است. مکرون عصر پنجشنبه در راس هیاتی عالی‌رتبه به الجزایر سفر کرده بود.

بر پایه این گزارش، پاریس همانند سایر شرکای اروپایی خود و در حالی که روسیه عرضه گاز را محدود کرده است، برای تامین گاز نیازمند اتکا به منابع جایگزین شده است.

لو فیگارو نوشت: این توافق نمی تواند همه مشکلات فرانسه را در حوزه انرژی که بهای آن در اروپا به شدت افزایش یافته، برطرف کند و الجزایر به عنوان هفتمین صادرکننده گاز در دنیا نمی‌تواند به تنهایی جای خالی روسیه را در این بازار جبران کند. امروز الجزایر می‌تواند ۱۱ درصد از گاز مصرفی اروپا را تامین کند و این در حالی است که سهم روسیه ۴۷ درصد بود.

https://irna.ir/xjKqSP

**مذاکرات تهران - ریاض محور دیدار سفیر ایران و مقام لبنانی

در دیدار سفیر کشورمان در لبنان با وزیر آموزش این کشور تحولات مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۴ و همچنین روند مذاکرات ایران و عربستان مورد بررسی قرار گرفت.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

"مجتبی امانی"، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با "عباس الحلبی"، وزیر آموزش این کشور دیدار و رایزنی کرد.

دو طرف در این دیدار در خصوص تحولات مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۴ و همچنین درخصوص روند مذاکرات ایران و عربستان رایزنی کردند.

سفیر ایران و وزیر آموزش لبنان همچنین درخصوص روابط دوجانبه به ویژه در زمینه آموزش وپرورش تبادل نظر کردند.

وزیر آموزش لبنان با مطلع کردن سفیر ایران از فضای آغاز سال تحصیلی در این کشور بر لزوم پیگیری همکاری ها میان وابستگی فرهنگی سفارت ایران و اداره های آموزش لبنان در زمینه تحصیل دانشجویان لبنانی در ایران تاکید کرد.

مجتبی امانی به دنبال پایان ماموریت دیپلماتیک "محمد جلال فیروزنیا"، سفیر پیشین ایران در لبنان از تاریخ هفتم مرداد ماه سال جاری به جای وی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت انتخاب و فعالیت خود را آغاز کرد.

https://irna.ir/xjKrcg

**ارتش آمریکا پرواز بالگردهای شینوک ساخت بوئینگ را متوقف کرد

خبرگزاری رویترز نوشت: ارتش آمریکا پرواز ناوگان خود متشکل از ۴۰۰ فروند بالگرد شینوک ساخت شرکت بوئینگ را به دلیل خطر آتش سوزی موتور به طور موقت متوقف کرده است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

رویترز به نقل از «سینتیا او. اسمیت» سخنگوی ارتش آمریکا ،نوشت: شرکت بوئینگ سازنده بالگردهای سنگین شینوک است که در عملیات امداد رسانی در بلایای طبیعی و تخلیه پزشکی از آن استفاده می شود.

نیروهای دفاعی بین المللی کشورهای ایتالیا، کره جنوبی و کانادا از این بالگردها استفاده کرده اند.

سخنگوی ارتش آمریکا گفت: ارتش علت اصلی آتش سوزی در موتور برخی از بالگردهای H-۴۷  را نشت سوخت تشخیص داده  و عملیات تعمیر را آغاز کرده است.

میت افزود، درحالی که هیچ مرگ یا جراحتی رخ نداده است، زمین‌گیر کردن این بالگردها به دلیل اقدامات احتیاطی تا زمان رفع این مشکل انجام شده است.

بر اساس این گزارش، زمین گیر شدن  این بالگردها برای نخستین بار توسط وال استریت ژورنال گزارش شد و شامل مدل‌های خاصی با موتورهای ساخت شرکت «هانی ول اینترنشنال » (HON.O) بوده است.

شرکت بوئینگ از پاسخگویی در این زمینه خودداری کرده و پاسخ به سوالات مربوطه را به ارتش آمریکا ارجاع داده است.

به نوشته رویترز شرکت «هانی ول« نیز از پاسخ فوری برای اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.

وزارت دفاع آلمان پیشتر اعلام کرده بود که ارتش این کشور قصد دارد با خرید ۶۰ فروند بالگرد شینوک تجهیزات هوایی خود را به روزرسانی کند.

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان گفت کشورش در نظر دارد ۶۰ فروند بالگرد شینوک از شرکت آمریکایی بوئینگ خریداری کند. وزارت دفاع آلمان می‌گوید این خرید بخشی از پروژه نوسازی تجهیزات نظامی این کشور محسوب می‌شود.

https://irna.ir/xjKrcL

**کاهش محبوبیت بایدن در آستانه انتخابات میان دوره‌ای

براساس نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها محبوبیت بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو حدود ۴۱ درصد اعلام شده که نشانه خوبی برای حزب دموکرات نیست.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

بر اساس نظرسنجی رویترز-ایپسوس که نتایج آن دیروز سه‌شنبه منتشر شد، محبوبیت عمومی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا این هفته به نسبت کاهش یافت، که باتوجه به درپیش بودن انتخابات میان دوره ای ۸ نوامبر (۱۷ آبان) نشانه خوبی برای حزب دموکرات نیست.

به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، در حالیکه میزان محبوبیت بایدن در هفته گذشته به ۴۱ درصد رسیده، از اواسط ژوئن و به‌رغم پیروزی‌ دموکرات‌ها در تصویب برخی قوانین که متحدان دموکرات وی را امیدوار به پیروزی کرده از اواسط ژوئن تاکنون عموما زیر ۴۰ درصد قرار داشت. از این رو بر اساس نظرسنجی‌های موجود پیش‌بینی می شود که در انتخابات ماه نوامبر دموکرات ها کنترل دو مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند. هرچند اگر جمهوری خواهان تنها کنترل مجلس نمایندگان را هم بدست آورند، می توانند دستور کارهای بایدن را کنار زده و تحقیقات سیاسی گسترده ای را آغاز کنند.

درحالیکه آمریکایی ها اکنون با تورم کم سابقه و اقتصاد بحران زده ناشی از همه گیری ویروس کرونا  دست و پنجه نرم می کنند، محبوبیت کلی بایدن در بیش از یک سال گذشته از دوران ریاست جمهوری زیر ۵۰ درصد بوده است. پایین‌ترین رتبه‌ مقبولیت بایدن مربوط به نظرسنجی های ماه های مه، ژوئن و ژوئیه (اردیبهشت، خرداد و تیر) بوده است که ۳۶ درصد بوده و اندکی بیشتر از محبوبیت «دونالد ترامپ» است که در دسامبر ۲۰۱۷ ۳۳ درصد اعلام شد.  

در نظرسنجی جدید رویترز و ایپسوس، مساله اقتصاد مهمترین نگرنی رای دهندگان بود و یک سوم جمهوری خواهان و یک چهارم دموکرات ها آن را حساس ترین معضل کشور اعلام کردند.

از نقطه نظر رای دهندگان جمهوری خواه، مهم ترین مشکلات بعدی مهاجرت و جرم و جنایت بود و درواقع یک دهم آنها نگران این مسائل بودند.

اما در میان دموکرات‌ها، یک هشتم آنها محیط‌زیست را مهم‌ترین مساله پس از اقتصاد دانسته و یک دهم نیز حق سقط جنین را دغدغه دیگر خود اعلام کردند.

این نظرسنجی از یک هزار و پنج نفر بزرگسال انجام گرفته و در این میان ۴۴۹ نفر دموکرات و ۳۵۷ نفر جمهوری خواه بوده اند.

https://irna.ir/xjKrcX

**تورم بالا رفتار مصرف کنندگان آمریکایی را تغییر داد

یک رسانه آمریکایی گزارش داد: تورم بالا و افزایش قیمت مواد غذایی باعث شده شهروندان آمریکایی مصرف غذاهای باکیفیت و ارگانیک را کاهش داده و مجبور به خرید غذاهای کنسروی ارزان شوند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

تارنمای«یاهوفایننس» نوشت: نظرسنجی جدید فدرال رزرو شعبه شهر دالاس آمریکا نشان داده که  با ادامه  فشارهای تورمی، برخی از تامین کنندگان مواد غذایی در حال کاهش تقاضا برای محصولات ارگانیک و مرغوب تر خود هستند.

یکی از مدیران صنعت تولید مواد غذایی به شعبه فدرال رزرو در دالاس گفت رفتار مصرف کنندگان به سمت خرید غذاهای ارزان تر در خواروبارفروشی های تغییر کرده است چرا که آنها با تورم دست و پنجه نرم می کنند. ما شاهد فشار بیشتر بر محصولاتی گران تر و به ویژه گوشت های باکیفیت هستیم.

«جان دیوید رینی» معاون اجرایی و مدیر مالی شرکت خرده فروشی آمریکایی «والمارت» که دارای بزرگترین شبکه فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی، سوپرمارکت ها وهایپرمارکت ها در جهان است نیز ماه گذشته به این رسانه گفته بود شاهد کاهش کمیت و کیفیت در خرید محصولات خود بوده ایم.

به جای خرید گوشت با کیفیت، ما شاهد خرید چیزهایی مانند کنسرو تن ماهی و مرغ و حتی لوبیا هستیم، زیرا قیمت آنها در سه ماهه بیش از ۲۵ درصد افزایش یافتند.

این گزارش افزود: در حالی که هزینه های انرژی عامل اصلی در افزایش تورمی بوده که تاکنون در سال جاری شاهد بوده ایم فکر نمی کنیم درک این که چرا خواربارفروشی ها حساس ترین بخش بودجه مصرف کنندگان را تشکیل می دهند نیازی به مدرک دکترا در اقتصاد داشته باشد.

شما می توانید انتخاب کنید که سفر نکنید،  یا تا آخرین لباس جدید صبر کنید، یا پروژه خرید خانه را به تاخیر بیندازید. پس انداز ماهانه می تواند درصدی به حفظ درآمد خانوار کمک کند و بسیاری از مصرف کنندگان حتی ممکن است بتوانند راه هایی را پیدا کنند که برای صرفه جویی در هزینه سوخت کمتر رانندگی کنند. اما مصرف کنندگان نمی توانند تا وقتی منتظر تعدیل قیمت ها هستند خوردن و آشامیدن را متوقف کنند.

این بدان معنا نیست که اثرات مربوط به تورم محدود به مخارج مواد غذایی است.

افزایش قیمت‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی بسیاری از مصرف‌کنندگان را مجبور به کاهش کیفیت انتخاب‌های غذایی خود کرده است.

این گزارش اشاره می کند که با وجودی که اندکی قیمت بنزین در آمریکا کاهش یافته مصرف کنندگان تلاش می کنند که از بنزین با کیفیت تر استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۵، قیمت بنزین در حال سقوط بود و اقتصاددانان می‌پرسیدند: مصرف‌کنندگان با پس‌انداز مازاد چه خواهند کرد؟ برخی از مطالعات، مانند مطالعه‌ای که در کتاب «رفتارهای غلط» نوشته ریچارد تالر برنده نوبل در سال ۲۰۱۵ ذکر شد، نشان می‌دهد که قیمت بنزین پایین‌تر به این معناست که مصرف‌کنندگان فقط بنزین گران‌تری می‌خرند. منطق آن این است که خانوارها بودجه ای دارند که حتی با وجود تغییر قیمت ها به آن پایبند هستند. به نظر می رسد با گذشت هفت سال از این ماجرا این چرخه تکرار می شود.

به نوشته این رسانه،  در حالی که مصرف‌کنندگان ممکن است در میان کاهش قیمت بنزین در چرخه‌های قبلی، انتخاب سوخت خود را ارتقا دهند، افزایش قیمت‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی بسیاری از مصرف‌کنندگان را مجبور به کاهش کیفیت انتخاب‌های سوخت شخصی خود کرده است.

https://irna.ir/xjKrfs

**سفارت روسیه در واشنگتن: آمریکا شکست در افغانستان را بپذیرد

سفارت روسیه در آمریکا امروز چهارشنبه و بدنبال سالگرد فرار ارتش آمریکا از افغانستان پس از دو دهه اشغالگری این کشور، تاکید کرد: واشنگتن باید شکست خود در این جنگ را که نتیجه‌ای جز بدبختی برای مردم افغانستان نداشت، بپذیرد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

در بیانیه سفارت روسیه در واشنگتتن آمده است: مقام های آمریکایی باید بپذیرند که عملیات نظامی آنان در افغانستان با شکست در آن کشور به پایان یافت و ارمغانی جز بدبختی و نابودی امیدهای این کشور آسیایی به همراه نداشته است.

بیانیه سفارت روسیه در واشنگتن می افزاید: بیست سال عملیات نظامی آمریکا  در افغانستان سال گذشته به پایان رسید، نتیجه چنین جنگ دراز مدتی در تاریخ آمریکا اسفناک است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: فاجعه انسانی یک سال پس از (فرار آمریکا) در افغانستان نمایان شده و این معضل به مراتب حتی وخیم تر و بحرانی تر از ۲۰ سال مناقشه نظامی آمریکا در افغانستان است، ما متقاعد شده ایم که واشنگتن باید بپذیرد آمریکا در پایان این جنگ شکست خورده است، علاوه بر این نتیجه ای جز ایجاد مشکلات و ازهم پاشیدن امیدهای واهی برای این کشور آسیایی نداشته است.

سفارت روسیه در واشنگتن با متهم ساختن آمریکا به ایجاد ناامنی در افغانستان، نوشت: عملیات نظامی آمریکا به یک فاجعه برای مردم عادی افغانستان بدل شد، بنابر آمار و داده های رسمی، بیش از ۱۵۰ هزار افغان شامل ۴۸ هزار غیر نظامی کشته شده و ۷۵هزار نفر دیگر نیز مجروح شدند و همچنین صدها هزار نفر نیز آواره.

بر اساس این گزارش در بیانیه سفارت روسیه در آمریکا به این موضوع اشاره و تاکید شده که تلاش های آمریکا در افغانستان هیچ ثمری نداشته و تنها باعث ازبین رفتن «تریلیون» ها دلار  پول مالیات دهندگان آمریکایی شده است.

دولت جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۱ میلادی در پی واقعه ساختگی ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) در برج های دو قلوی مرکز تجاری نیویورک به بهانه انتقام از "القاعده" به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان حمله کرد اما در مدت نزدیک به ۲۰  سال اشغال این کشور نه تنها گروه تروریستی خود ساخته اش را از بین نبرد بلکه تمامی ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را چنان ویران کرد که چون حضورش بدون هیچ دستاوردی هزینه ساز شده بود، سرانجام در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ (۱۵ آگوست ۲۰۲۱) با تصرف کابل بدست گروه طالبان  مجبور به فرار از این کشور شد.

در ارتباط با هزینه‌های آمریکا در افغانستان چندی پیش «دانشگاه براون» در یک بررسی همه‌جانبه، برآورد کرد این کشور در ۲۰ سال گذشته که این حمله از هفتم اکتر ۲۰۰۱ میلادی (۱۵مهر ۱۳۸۰) آغاز شده، در مجموع ۲.۲۶ تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده‌ است. به این معنا که این جنگ روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای آمریکا خرج داشته و سرانه آن به ازای هر فرد افغانستانی معادل ۵۰ هزار دلار بوده‌است.

در ادامه این بررسی آمده است: «۲.۲۶ هزار میلیارد دلار هزینه‌ در افغانستان شامل بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه‌های مستقیم جنگ و افزون بر ۸۵ میلیارد دلار صرف آموزش ارتش افغانستان شده ‌است.»

کنگره آمریکا در جریان جلسات پرسش و پاسخ از مقام های ارشد پنتاگون درمورد فرار ارتش این کشور از افغانستان که در رصد جهانی قرارداشت، تنها بر مساله و نحوه نجات جان اتباع آمریکایی از خاک افغانستان متمرکز شد و نه بر نتایج فاجعه بار و بی حاصل ناشی  از این لشگر کشی تریلیون دلاری .

https://irna.ir/xjKrf۴

**گانتس در مخمصه "میراث نتانیاهو" درباره برجام

ائتلاف احزاب سیاسی مخالف "بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تاکید کرد که "بنی گانتس" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای تلاش جهت خروج از مخمصه "میراث نتانیاهو" درباره توافق هسته ای مجبور شده تا در طول یک سال اخیر شش بار به واشنگتن سفر کند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

ائتلاف احزاب مخالف نتانیاهو به رهبری گانتس در توییتی نوشت: خروج ترامپ از برجام به تحریک نتانیاهو صورت گرفت. 

این ائتلاف در توییت خود افزود: تاریخ درباره نتانیاهو قضاوت خواهد کرد. او کسی بود که برای خروج ایالات متحده از توافق بدون ارائه راهکار جایگزین مناسب، فشار آورد.

ائتلاف احزاب مخالف نتانیاهو خاطرنشان کرد: هفته گذشته گانتس برای ششمین بار در سال گذشته با مشاور امنیت ملی آمریکا به منظور تعامل درخصوص این "میراث نتانیاهو!" ملاقات کرد.

بنی گانتس و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا چهارم شهریورماه جاری درباره ایران و مسایل منطقه گفت وگو کردند.

گانتس پنجم شهریورماه گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران که در نتیجه آن صورت گرفت، اسرائیل را در چالش استراتژیک قرار داده است و نظر شخصی ام این است که خروج (آمریکا) از این توافق اشتباه بود.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مردادماه گذشته نتانیاهو را به باد انتقاد گرفته و گفته بود "نتانیاهو آخرین فردی است که حق دارد درباره اختلافات درخصوص مسائل امنیتی صحبت کند."

یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسبق و رئیس فعلی اپوزیسیون این رژیم دیدار کرد تا وی را در جریان تحولات مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران و تلاش‌های مقامات این رژیم برای سنگ‌اندازی در مسیر این مذاکرات قرار دهد.
دو طرف همچنین درباره برخی پرونده‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تبادل نظر کردند.

لاپید در سخنانی در جریان این دیدار در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکاف و چند دستگی در بین سران این رژیم درباره پرونده‌های منطقه‌ای مدعی شد: هیچ اختلاف نظری میان مقامات اسرائیل در مورد مسائل امنیتی وجود ندارد و ما برای حفظ منافع امنیتی خود در برابر کسانی که سعی در صدمه زدن به ما را دارند تلاش خواهیم کرد.

اما نتانیاهو به محض خروج از این جلسه دوباره به لاپید و بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حمله کرد تا بار دیگر هم اختلافات آنها با یکدیگر و هم رقابت سیاسی آنها درخصوص انتخابات آینده پارلمانی این رژیم علنی شود.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» درباره این دیدار لاپید و نتانیاهو نوشت: بررسی توافق احتمالی بین ایران و قدرت‌های جهانی موضوع این دیدار بود.

این رسانه صهیونیست به نقل از دفتر لاپید نوشت: مسائل امنیتی به‌ویژه اقدامات نظامی و دیپلماتیک برای تاثیرگذاری بر توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۴، از جمله مسائل مورد بحث بین لاپید و نتانیاهو بود.

نتانیاهو بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: بعد از دیدار با لاپید، بیشتر نگران شده است.

وی گفت: لاپید و بنی گانتس وزیر جنگ، سال گذشته خواب بودند وگرنه باید در کنگره آمریکا علیه توافق هسته‌ای با ایران لابی می‌کردند و در رسانه‌های آمریکایی حرف می‌زدند.

اما حزب «یش‌عتید» به ریاست لاپید نیز در واکنش به اظهارات نتانیاهو، به او حمله و اعلام کرد: نتانیاهو در دوره نخست‌وزیری به امنیت این رژیم آسیب جدی زده است و هنوز هم به این کار ادامه می‌دهد.

لاپید و نتانیاهو پیش از این دیدار خود در آستانه انتخابات پارلمانی ماه نوامبر این رژیم، یکدیگر را مسئول شکست در مقابل قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی برای رفع تحریم‌ها اعلام کرده بودند و قرار بود در این دیدار از سطح تنش بین آنها کاسته شود.

یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی پیش از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران، به دوران حضور بنیامین نتانیاهو در قدرت در سال ۲۰۱۵ اشاره کرده و گفته بود که او با سخنرانی خود در کنگره آمریکا مانع از اصلاح برجام به نفع این رژیم شده است.

وی افزوده بود: ما نباید اجازه دهیم شرایط سال ۲۰۱۵ دوباره تکرار شود.

بنیامین نتانیاهو نیز در واکنش به این اظهارات لاپید بیانیه‌ای صادر و از رویکرد لاپید و بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم در مقابله با توافق احتمالی هسته‌ای با ایران انتقاد کرده بود.

وی در این بیانیه تصریح کرده بود: سال گذشته، لاپید و گانتس کاملا میدان مبارزه علیه توافق هسته‌ای ایران را ترک کردند. به مدت ۱۲ سال، ما قاطعانه با این توافق جنگیدیم و حتی باعث خروج آمریکا از آن شدیم.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی افزوده بود: لاپید و گانتس فقط در یکسال حضور در قدرت، اجازه دادند توافقی بین ایران و آمریکا شکل بگیرد که آینده ما را به خطر می‌اندازد.

بیانیه نتانیاهو، واکنش لاپید را در پی داشت و وی در پیامی توئیتری نوشت: تلاش‌های نتانیاهو برای حل معضل ایران فقط جنبه مطبوعاتی دارد.

لاپید تصریح کرد: آسیبی که نتانیاهو در دوره خود به دو موضوع راهبردی برای اسرائیل یعنی برنامه هسته‌ای ایران و روابط با آمریکا زد جدی و عمیق است و ما هنوز در حال ترمیم آن هستیم.

سران رژیم صهیونیستی با اذعان به برخورداری ایران از دانش هسته‌ای و نیز احتمال دستیابی به یک توافق با ایران، بار دیگر در سایه اختلاف‌نظرهای خود و نیز جنگ های تبلیغاتی خود برای انتخابات آینده این رژیم، به تکاپو افتاده‌اند تا شاید بتوانند بر این روند تاثیر بگذارند.

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «کان» نوشت:  لاپید قرار است با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل درباره توافق هسته ای ایران گفت و گو کند.

این شبکه همچنین از گفت‌وگوی تلفنی بایدن و لاپید در روزهای آینده خبر داد.

همزمان شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی ۲۴ نیوز» نیز گزارش داد که لاپید خواستار توضیح رئیس موساد درباره تحقیر آمریکا به خاطر امضای توافق هسته ای احتمالی با ایران شده است؛ امری که نشان از اختلافات داخلی و سردرگمی آنها در زمینه چگونگی برخورد با این پرونده دارد.
دیوید بارنی رئیس موساد پنج شنبه گذشته از آمریکا برای عجله در امضای توافق هسته ای انتقاد کرده و این توافق را مبتنی بر دروغ اعلام کرده بود. او همچنین قرار است هفته آینده به واشنگتن سفر کند.

https://irna.ir/xjKrfY

**بحران انرژی در اروپا و نگرانی مردم رومانی از پیامدهای اقتصادی آن

نتایج یک نظرسنجی میان مردم رومانی که ۲۰ درصد از نیاز گاز این کشور توسط روسیه تامین می‌شود، نشان داد که ۷۳ درصد از مردم رومانی انتظار وقوع یک بحران اقتصادی جدی در این کشور را دارند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

این نظر سنجی که توسط موسسه آوانگارد (Avangarde) به سفارش تارنمای جی‌۴مدیا رومانی صورت گرفت، نشان داد نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نگران تورم، ۱۷ درصد نگران بحران انرژی، ۱۵ درصد نگران بحران تامین موادغذایی و  ۱۰ درصد نیز نگران افزایش بهره‌های بانکی هستند.

۳۸ درصد از افرادی که به پرسش‌ها پاسخ داده‌اند باور دارند که روسیه در زمستان جاری صادرات گاز به اروپا را به طور کامل متوقف خواهد کرد، این در حالی است که ۲۶ درصد چنین اعتقادی ندارند. ۳۹ درصد از شرکت‌کنندگان نیز امید دارند مخازن ذخیره گاز در طول زمستان از بحران گاز جلوگیری میکند اما ۲۶ درصد این مساله را باور ندارند.

از میان پاسخ‌دهندگانی که از گاز برای گرمایش استفاده می‌کنند، ۶۸ درصد آن‌ها گفته‌اند که یا نسبت به استفاده از جایگزین‌های موجود برای گاز  اقدام کرده‌اند و یا در تلاش برای صرفه جویی در مصرف برق هستند. در این میان ۳۶ درصد از آن‌ها نیز به فکر جایگزین کردن گاز هستند.

رومانی در زمستان تا حدودی به واردات گاز از روسیه وابسته است. این کشور با وجود اینکه ذخایر قابل توجهی هم در دریا و هم در خشکی دارا است به گاز روسیه برای تامین  ۲۰ درصد نیاز خود، احتیاج دارد. علیرغم اینکه نسبت به سایر کشورها رومانی در برابر قطع گاز روسیه کمتر آسیب پذیر است، افزایش هزینه های انرژی اقتصاد این کشور را با چالش مواجه می کند

۶۷ درصد از پرسش‌شوندگان اعلام کردند که مصرف خود را به دلیل تورم کاهش داده‌اند این درحالی است که ۲۱ درصد سبد موادغذایی‌ خود را کوچکتر کرده‌اند و ۱۸ درصد خرید کالاهای مصرفی خانوار را کاهش دادند. ۱۴ درصد شرکت‌کنندگان نیز در خرید البسه صرفه‌جویی می‌کنند.

رومانی همسایه جنوب غربی اوکراین و عضو پیمان آنلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا، از زمان آغاز درگیری‌ها میان کی‌یف و مسکو به همراه هم پیمانانش با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و همکاری در مداخله‌های نظامی از جمله برگزاری رزمایش‌ با آمریکا و ارسال مزدوران به کی‌یف بر آتش این درگیری افزوده‌است.

اتحادیه اروپا تاکنون ۶ بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تاکنون با افزایش بهای انرژی به افزایش بی‌سابقه تورم در قاره اروپا منجر شده است و حال باید دید که رهبران این کشورها تا کجا حاضرند اقتصاد و معیشت مردم خود را قربانی حمایت‌های بی‌قید و شرط از جنگ در اوکراین کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. 

کی‌یف در حالی مسکو را به تجاوز متهم می‌کند که بسیاری از کارشناسان، جنگ اوکراین را نتیجه تجاوز ناتو به رهبری آمریکا به قلمرو روسیه و گسترش این پیمان نظامی به سمت شرق می‌دانند. تاکنون بسیاری از کارشناسان درباره ورود کشورهای غربی از جمله آمریکا و همچنین ناتو به جنگ اوکراین هشدار داده و درباره شروع جنگ هسته‌ای یا جنگ جهانی سوم ابراز نگرانی کرده‌اند.

https://irna.ir/xjKrgf

**تعلیق سه روزه انتقال گاز روسیه؛ هشداری دیگر برای کشورهای اروپایی

خبر تعلیق سه روزه انتقال گاز روسیه از خط لوله «نورد استریم ۱» از امروز (چهارشنبه) کشورهای اروپایی را نگران کرد و در وضعیت آماده‌باش قرار داد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

شرکت گاز روسیه در حالی از تعلیق سه روزه در انتقال گاز از خط لوله نورد استریم از امروز خبر داده که دلیل آن، عملیات تعمیر و نگهداری ضروری در یک ایستگاه کمپرسور لوله عنوان می شود.

این کمپرسور مستقیماً میادین گازی سیبری را به شمال آلمان متصل می کند و گاز از این کشور به سایر کشورهای اروپایی منتقل می شود.

شرکت گازپروم اعلام کرده این تعلیق تا روز شنبه ادامه خواهد داشت و این تعمیرات در هر یک هزار ساعت، ضروری است. این در حالی است که تنش‌ها میان کشورهای اروپایی و روسیه تحت تاثیر جنگ اوکراین، گاز را در مرکز مناقشه دو طرف قرار داده و اروپا مسکو را متهم می‌کند که از گاز به عنوان «سلاح» استفاده می‌کند.

این گزارش با اشاره به اینکه تحویل گاز از پروژه نورد استریم در ماه های اخیر ۸۰ درصد کاهش یافته است، به نقل از کلاوس مولر رئیس آژانس شبکه آلمان، نوشت: کاری که در حال آغاز است از منظر فنی قابل درک نیست.

وی افزود: تجربه نشان می دهد که روسیه پس از هر به اصطلاح عملیات «تعمیر و نگهداری» در تصمیمی سیاسی می گیرد فشار را بر متحدان اوکراین افزایش می دهد.

افزایش بهای انرژی

علاوه بر نگرانی ها  از کمبود انرژی در زمستان امسال آن هم در نتیجه کاهش تحویل گاز، بهای برق در روزهای گذشته به بالاترین حد خود رسیده است و خطر افزایش قبوض مصرف کنندگان را به دنبال دارد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه در پاسخ به سوالی درباره از سرگیری جریان گاز در پایان وقفه سه روزه، اطمینان داد که "به جز مشکلات فنی ناشی از تحریم‌ها، هیچ مساله دیگری در تحویل ها دخالت ندارد.

وی افزود: تحریم‌های پایتخت‌های غربی علیه روسیه مانع از آن می شود که کار تعمیر و نگهداری به شکل عادی انجام شود.

شبکه فرانس ۲۴ در گزارش خود دلیل بی اعتمادی غرب به این قبیل اظهارات را چنین عنوان می‌کند: شرکت گاز پروم پیشتر در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) عملیات ۱۰روزه تعمیر و نگهداری در نورد استریم انجام داد اما در بازگشایی میزان تحویل گاز کاهش یافت و پس از آن تنها ۲۰ درصد از ظرفیت عادی خط لوله ها به شبکه انتقال بازگشت.

مسکو دلیل این امر را کم شدن یک توربین اعلام کرده که به دلیل تحریم ها امکان بازگرداندن آن به روسیه وجود ندارد. این توربین در آلمان قرار دارد و این کشور اطمینان می دهد مسکو مانع بازگشت این قطعه کلیدی می شود.

تا پیش از آغاز جنگ در اوکراین، نورد استریم حدود یک سوم از ۱۵۳ میلیارد مترمکعب گاز خریداری شده سالانه توسط اتحادیه اروپا را به این اتحادیه منتقل می کرد.

کاهش انتقال گاز روسیه به فرانسه و ذخیره گاز در آلمان

روز گذشته شرکت گاز فرانسه (انژی) از تصمیم شرکت روس برای کاهش تحویل گاز به این کشور خبر داد. دلیل این امر از سوی طرف روس «نبود توافق میان طرف‌ها در اجرای قرارداد» عنوان شده است.

امروز (چهارشنبه) همچنین رسانه های فرانسوی خبر دادند که گاز پروم از روز پنجشنبه تحویل گاز به انژی را به شکل کامل متوقف خواهد کرد.

اقتصاد اروپا که در زمستان امسال با خطر بروز بحران بزرگ انرژی مواجه شده، چندین ماه است که برای یافتن جایگزینی برای گاز روسیه که به طور خاص به آن وابسته است و کاهش مصرف خود تلاش و برنامه ریزی می‌کند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز سه شنبه گفت که این تلاش ها در حال به ثمر نشستن است که این کشور اکنون در «وضعیت بسیار بهتری» برای رویارویی با ماه های آینده است.

به گفته مسئولان آلمانی، هدف ذخیره سازی گاز تعیین شده برای ماه اکتبر وبه میزان ۸۵ درصد، باید از ابتدای سپتامبر (شهریور) محقق شود.
این کشور در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) نیز ۲۱.۳ درصد کمتر از میانگین ماه های مشابه بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ گاز مصرف کرده است. این کشور همچنین مصرف گاز طبیعی مایع را افزایش داده و قرار است چندین پایانه شناور باید در زمستان امسال به بهره برداری برسد.

اتحادیه اروپا تاکنون شش بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تا کنون با افزایش بهای سوخت به افزایش بی سابقه تورم در این کشورها منجر شده است.

https://irna.ir/xjKrhf

**آیت الله عیسی قاسم: احداث منطقه یهودی نشین در منامه جنایت است

رهبر شیعیان بحرین از تصمیم رژیم آل خلیفه برای احداث منطقه یهودی نشین در منامه انتقاد و اعلام کرد: این اقدام رژیم آل خلیفه جنایت و ظلمی آشکار در حق مردم بحرین است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

آیت الله شیخ "عیسی قاسم"، در بیانیه ای تاکید کرد که ساخت شهرک یهودی در منامه به معنای تغییر هویت ملی و اسلامی و عربی و همچنین تحریف تاریخ وطن و محو اسناد و شواهد از اصالت شهروندان اصلی بحرین و باز کردن درها به روی اشغالگران صهیونیست با همدستی سیاست داخلی (رژیم آل خلیفه) است.

رهبر شیعیان بحرین خاطرنشان کرد که این اقدام جنایتی در حق مردم بحرین و سلب حقوق آن ها در خاکشان بوده ‌و تنها با ادعای مالکیت حکومت بر مردم و کشور سازگار است و با دین و منطق و حق و آزادی بشری که همه انسان ها از آن بهره می برند در تضاد است.

شیخ عیسی قاسم در پایان بیانیه خود تاکید کرده که این اقدام یک ظلم آشکار از سوی رژیم آل خلیفه است.

طرح یهودی سازی منامه با هدف تبدیل حدود ۴۰ درصد از محله های شهر قدیمی این شهر به مسیرها، ساختمان ها و نمادهای یهودی است و به منظور ساخت محله یهودیان در منامه تلاش بی وقفه ای برای خرید ساختمان های قدیمی و با قیمت های بسیار بالا انجام شده است.

https://irna.ir/xjKrjb

**هشدار افزایش تقاضا و کاهش تامین غذا در انگلیس

بانک های غذا در سراسر انگلیس هشدار داده اند که افزایش تقاضا مانع تامین غذای گرسنه‌ترین خانواده ها در این کشور در زمستان امسال خواهد شد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

گاردین نوشت: بانک‌های مواد غذایی در سراسر انگلیس افزایش «کاملاً ناپایدار» تقاضا را هشدار داده‌اند که مانع از تغذیه خانواده‌های گرسنه در زمستان امسال می‌شود.

سازمان‌های نماینده ۱۶۹ بانک مواد غذایی،  به گاردین گفتند که تعداد افرادی که به دنبال کمک اضطراری هستند،  «به‌طور چشمگیری» افزایش یافته است و پیش بینی کردند هفته آینده «تاریک و آزاردهنده» باشند.

تقریباً ۷۰ درصد از این سازمان ها گفتند که  ممکن است لازم باشد تقاضای مردم را رد کنند یا اندازه جیره های اضطراری را در زمستان امسال کاهش دهند. تقریباً سه چهارم گفتند که با وجود افزایش تقاضا، سطح اهدای غذا از ماه آوریل کاهش یافته است.

این هشدار در بحبوحه پیش‌بینی‌های نگران‌کننده جدید درباره تورم فزاینده، و با فشار فزاینده بر «لیز تراس»، جانشین احتمالی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، منتشر شد تا نشان دهد که او چگونه قصد دارد با هزینه‌های زندگی اضطراری مقابله کند.

ارقام منتشر شده در روز چهارشنبه نشان می دهد که قیمت مواد غذایی در فروشگاه ها در ماه آگوست به میزان ۵.۱ درصد افزایش یافته است زیرا جنگ در اوکراین هزینه های کشاورزان را افزایش داده است.

بر اساس داده‌های جدید کنسرسیوم خرده‌فروشی ها درانگلیس و شرکت تحقیقات بازار «نیلسن ای کیو»  (NielsenIQ)، تورم قیمت در فروشگاه ها به دلیل افزایش ۱۰.۵ درصدی قیمت مواد غذایی تازه بوده است.

این بالاترین نرخ تورم از سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بوده که نظام مالی جهان در آستانه فروپاشی قرار گرفت.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس آمریکا نیز روز سه شنبه هشدار داد که اگر قیمت انرژی عمده فروشی ها در سطوح بالای فعلی باقی بماند، تورم در انگلیس ممکن است در سال آینده به ۲۲ درصد برسد. این رقم نزدیک به رکورد پس از دوران جنگ در سال ۱۹۷۵ است.

به عنوان نشانه ای امیدبخش قیمت های گاز در انگلیس در روز سه‌شنبه بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت، زیرا برخی گزارش‌هایی نشان می دهد که به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای پر کردن ذخیره‌سازی گاز اروپا قبل از زمستان زودتر از زمان‌بندی انجام شده است.

با وجود این، هر چند قیمت ها از نزدیک به بالاترین رکورد کاهش یافته است، اما هنوز ۱۲ برابر بیشتر از قبل از شروع بحران انرژی هستند، و لیز تراس و ریشی سوناک رقیب او، تعیین نکرده اند که چگونه می خواهند بحران میلیون ها نفر را در پاییز و زمستان امسال کاهش دهند.

«جاناتان آشورث» (Jonathan Ashworth)، وزیر کار  بازنشستگی در سایه گفت: «وقتی حتی بانک‌های مواد غذایی هشدار می‌دهند که ممکن است در زمستان امسال نیاز به تعطیلی مغازه داشته باشند زیرا نمی‌توانند تقاضا را برآورده کنند، ما می‌دانیم که کشور بدون هیچ اقدامی،به سمت یک فاجعه پیش می‌رود».

نظرسنجی شبکه مستقل کمک‌های غذایی انگلیس (ایفان) نشان می دهد تقریبا ۹۰ درصد از سازمان‌هایی که نماینده ۱۶۹ بانک مواد غذایی هستند، گفته اند که تقاضا از آوریل افزایش یافته است و ۸۷ درصد  از آنها گفته اند که مشکلات عرضه به آنها آسیب رسانده است.

از هر پنج بانک، یکی از آنها از قبل اندازه بسته‌های غذا را کاهش داده و بیش از نیمی از موسسات خیریه مجبور شده اند برای جمع‌آوری بسته‌های غذایی از  ذخایر نقدی محدود خود استفاده کنند.

https://irna.ir/xjKrmp

**حمله وحشیانه ماموران امنیتی سعودی به یک یتیم خانه

اخیرا ویدیویی از حمله ماموران امنیتی و نظامیان سعودی به یک یتیم خانه در منطقه "خمیس مشیط" عربستان در شبکه های اجتماعی منتشر شده که خشم کاربران و شهروندان سعودی و جهانیان را برانگیخته است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

اخیرا تصاویر و ویدیوهایی از یک یتیم خانه در خمیس مشیط عربستان منتشر شده که نشان می دهد ماموران امنیتی سعودی چند دختر بچه این یتیم خانه را به طرز وحشیانه و بی رحمانه مورد ضرب و شتم قرار می دهند و آن ها را بر زمین می کشند که این اقدامات جامعه سعودی و جهان را در شوک فرود برد.

خشونت این اقدام، خشم مردم عربستان و جهان اسلام را به همراه داشت تا جایی که هشتگ # ایتام-خمیس-مشیط در توییتر ترند شد.

این ویدیو نشان می دهد که چند مامور امنیتی سعودی که بر روی صورتشان نقاب زده اند وارد یتیم خانه می شوند و با بستن دست های چند دختر بچه یتیم آن ها را مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار می دهند.

در گزارش ها آمده است که این اقدام ماموران امنیتی سعودی در پی این است که این دخترها مطالباتی داشتند، اما مطالبات آن ها از سوی یتیم خانه برآورده نشده و آنها دست به اعتصاب می زنند و مسئولان یتیم خانه به کمک ماموران امنیتی سعودی به آن ها تعرض می کنند.

https://irna.ir/xjKrkW

**رونمایی از پرچم دریایی جدید هند؛ نماد استعمار انگلیس حذف می شود

دفتر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند اعلام کرد که این کشور پرچم دریایی جدیدی را به اهتزاز در می آورد که نماد استعماری انگلیس را حذف می کند تا اولین ناو هواپیمابر ساخت این کشور را به نمایش بگذارد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

خبرگزاری فرانسه نوشت: طراحی پرچم کنونی نیروی دریایی هند  دارای صلیب برجسته سنت جورج، پرچم ملی انگلستان و تاج سلطنتی به عنوان میراثی از ۹ دهه وابستگی است که با استقلال هند در سال ۱۹۴۷ به پایان رسید.

مودی طرح جدید را روز جمعه (۲ سپتامبر) در جنوب ایالت «کرالا» رونمایی خواهد کرد. دفتر نخست وزیر هند این اقدام را «گامی مهم» برای خوداتکایی نظامی معرفی کرده است.

صلیب سنت جورج از سال ۱۹۲۸ یکی از ویژگی‌های پرچم‌ نیروی دریایی هند بوده است. فقط در یک دوره کوتاه بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴، دولت ملی‌گرای هندو وقت این نشان را با نماد آبی نیروی دریایی هند جایگزین کرد.

دولت مودی به دنبال آن است که کشورش را از وابستگی به خرید نظامی خارجی رها کرده و یک صنعت دفاعی داخلی را ایجاد کند.

هند به همراه آمریکا، ژاپن و استرالیا عضو گروه چهارگانه موسوم به «کواّد» است. کوآد یک ائتلاف امنیتی متمرکز بر اقیانوس هند و اقیانوس آرام است و مدعی آن است که به دنبال توازن در مقابل قدرت نظامی و اقتصادی رو به رشد چین است.

 روز ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) سالروز استقلال هند و آزادی این کشور از سلطه استعمار انگلیس و تشکیل کشوری مستقل در سال ۱۹۴۷میلادی در شبه قاره هند است که پس از گذر از دوران استعماری، اکنون دارای نظام دمکراسی است.

نگاهی به سابقه تاریخی نشان می دهد که دولت انگلیس در سال ۱۹۴۷ میلادی به دلایل گوناگون از جمله وضعیت مالی وخیم ناشی از جنگ جهانی دوم، فقدان حمایت داخلی و بین المللی و همچنین تشدید مبارزات آزادیخواهی در میان مردم شبه قاره هند تصمیم گرفت که به حکومت استعماری خود در شبه قاره هند خاتمه دهد و قدرت را تا حداکثر ژوئیه سال ۱۹۴۸ به هندی ها واگذار کند.

https://irna.ir/xjKrp۴

**رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرز دو کره

آمریکا و کره جنوبی در بحبوحه آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی یک رزمایش شلیک مستقیم ترکیبی را در نزدیکی مرز دو کره آغاز کردند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

کره جنوبی و آمریکا امروز چهارشنبه یک رزمایش شلیک مستقیم ترکیبی را در نزدیکی مرز میان دو کره برگزار کردند تا در گرماگرم تهدیدهای هسته ای و موشکی کره شمالی قدرت نظامی خود را به نمایش بگذارند.

براساس مطلب درج شده در این خبرگزاری متعلق به کره جنوبی، کانون اصلی این رزمایش در "پوچئون" حدود ۳۰ کیلومتری جنوب منطقه غیرنظامی بود که در آن از ترکیبی از تانک ها، خمپاره‌ها، هویتزر و هواپیماهای جنگی استفاده گردید.  

خبرگزاری یونهاپ و سه رسانه دیگر از ادامه این رزمایش تا فردا پنج شنبه خبر دادند و به ویژه آن را در بحبوحه آنچه که تحرکات هسته ای کره شمالی خوانده شده، مهم ارزیابی کردند.

این مانور همزمان با رزمایش "سپر آزادی اولچی" (Ulchi Freedom Shied) در حال انجام است که از روز دوشنبه (۳۱ مرداد) هفته گذشته با همکاری سئول و واشنگتن برگزار شده و بزرگترین رزمایش نظامی دو متحد در پنج سال اخیر است. رزمایش مذکور با هدف ارسال این پیام به پیونگ یانگ برگزار شده که نشان دهد تهدیدهای مداوم کره شمالی به بازدارندگی و همکاری قدرتمندتر متحدان منطقه ای منجر می شود.

«براندون سی اندرسون» معاون فرمانده لشکر ترکیبی در خصوص برگزاری رزمایش های اخیر گفت: هر چه تهدید بیشتر باشد، اتحاد مستحکم تر می شود و اکنون پس از ۷۲ سال، این اتحاد بسیار قدرتمند است.

رسانه ای شدن این رزمایش ها در شرایطی صورت می گیرد که دو کشور آمریکا و کره جنوبی تلاش می کنند همکاری امنیتی خود را به اطلاع عموم برسانند. چراکه در دوران ریاست جمهوری «مون جائه این» رئیس جمهوری پیشین لیبرال کره جنوبی این دست رزمایش ها با هدف نزدیکی میان دو کره دیده نشده بود.  

https://irna.ir/xjKrpG

**مقام طالبان: آمریکا به جای ایجاد مشکل راه تعامل پیش گیرد

«ملا محمد حسن آخوند» رئیس هیات وزیران طالبان می‌گوید که جهان به خصوص آمریکا به جای ایجاد مشکل برای مردم افغانستان، راه تفاهم و تعامل را با این حکومت در پیش بگیرند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

به نقل از خبرگزاری جمهور؛ ملا محمد حسن آخوند امروز چهارشنبه در مراسم نخستین سالروز خروج نیروهای آمریکایی ازافغانستان در فرودگاه بگرام استان پروان گفت: این روز یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ ملت افغانستان در تاریخ است.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان در ۲۰ سال گذشته در کنار مجاهدین با مشکلات و سختی‌های شدید روبرو بودند از مسوولان حکومت سرپرست خواست که برای وحدت ملت، آبادی کشور و رفاه مردم تلاش کنند.

رئیس هیات وزیران طالبان تصریح کرد: جهان به ویژه آمریکا عامل وضعیت نا به‌سامان اقتصادی کنونی افغانستان است که بر اساس آن تحریم‌های غیرقانونی را علیه افغانستان اعمال کرده اند.

وی گفت: کسانی که ۲۰ سال این مملکت را اشغال کرده بودند و حالا هم درحال ایجاد مشکلات و تبلیغ منفی علیه حکومت ما می‌باشند.

این مقام طالبان اظهارداشت:  «غربی‌ها تبلیغ می‌کنند که ۲۰ میلیون نفر در افغانستان گرسنه هستند، اما من به آنها می گویم این گرسنگی را شما هم آورده اید، شما افغان‌ها را تحریم کردید چرا ذخایر ارزی ما را مسدود نمودید؟»

وی افزود: «کسانی‌که خواهان سرمایه گذاری و استخراج معادن افغانستان می‌باشند از سوی آمریکا تهدید می‌شوند» حسن آخوند با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه افغانستان بار دیگر به لانه تروریست ها تبدیل خواهد گفت: «اگر افغانستان اینگونه شود، بدانید که کار خارجی‌ها خواهد بود».

وی گفت: "تهدید فایده ای ندارد ۲۰ سال است که تهدید نشده ایم حالا آن تجربیات گذشته را تکرار نکنید! اگر تکرار کنید! ۲۰ سال دیگر هم سیلی می خورید این راه معقولی نیست ما با صحبت و تفاهم می‌توانیم راه حلی برای هر مشکلی پیدا کنیم و به این دلیل آماده هر نوع تعامل هستیم".

وی حکومت‌های پیشین را به بی کفایتی متهم کرد و گفت: کسانی که پیش از این در قدرت بودند و از اشغال‌گران حمایت می کردند کاری برای ملت افغانستان انجام نداده اند و فقر امروز میراث نظام‌های قبلی و اشغال امریکایی‌ها می‌باشد.

ملا محمد حسن آخوند تاکید کرد که افغان‌ها باید خودشان کشورشان را توسعه دهند و دیگر به خارجی‌ها اعتماد نکنند، زیرا تکیه به خارجی‌ها کار ساز نیست.

طالبان  امروز ۹شهریور  را به مناسبت نخستین سالروز خروج نیروهای امریکایی از کابل، تعطیل عمومی اعلام کرده است.

طالبان ۲۴ مرداد را نیز به مناسب یک سالگی به قدرت رسیدن طالبان  تعطیلی عمومی اعلام کرده بود.

https://irna.ir/xjKrnv

**امیدواری گروسی برای دائمی شدن ماموریت آژانس در نیروگاه زاپوریژیا

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که آژانس یک ماموریت دائمی با حضور کارشناسان فنی اوکراینی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب شرقی این کشور داشته باشد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

گروسی امروز چهارشنبه در کی یف به خبرنگاران گفت که آژانس امیدوار است یک ماموریت دائم در نیروگاه ایجاد کند که توسط کارشناسان فنی اوکراین اداره شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از اولویت‌های این ماموریت را گفتگو با مسئولان اوکراینی حاضر در زاپوریژیا بر شمرد.

ایالات متحده آمریکا خواستار تعطیلی کامل بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و غیر نظامی کردن مناطق اطراف آن شده است. خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک مقام دولتی روسیه مستقر در زاپوریژیا گزارش داد که دو مورد از ۶ راکتور آن درحال فعالیت است.

یک تیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه از کی‌یف به سمت نیروگاه نامبرده بمنظور بررسی خسارت‌های ناشی از حملات اخیر عزیمت کرده است. 

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت که تیم آژانس با کاروانی از چندین خودرو کی‌یف را ترک کردند. گروسی پیش از ترک پایتخت اوکراین اعلام کرد که ارزیابی شرایط واقعی در نیروگاه و کمک به ثبات وضعیت، یک وظیفه بسیار مهم است.

گروسی اضافه کرد: ما به یک منطقه جنگی می رویم، به سرزمین های اشغالی می رویم و این مستلزم ضمانت های صریح، نه تنها از سوی فدراسیون روسیه، بلکه از سوی اوکراین نیز هست.

اوکراین روز سه شنبه روسیه را به گلوله باران گذرگاهی متهم کرد که مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی باید از آن برای رسیدن به نیروگاه استفاده کنند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز از انفعال اروپا در رابطه با بحران نیروگاه اتمی زاپوریژیا که به گفته او مورد حمله مستمر ارتش اوکراین است، انتقاد و تاکید کرد که این موضوع باعث نگرانی و یک «بازی خطرناک» است.

https://irna.ir/xjKrp۳

**پرونده تشکیل دولت جدید لبنان همچنان در محاق بلاتکلیفی

در دو روز گذشته مساله تشکیل دولت جدید لبنان به استثنای اظهارات جدید "محمد رعد"، نماینده پارلمان و رئیس فراکسیون "وفاداری به مقاومت" درباره لزوم انحلال دولت فعلی هیچ پیشرفت جدیدی نداشته است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

پایگاه خبری الجمهوریه امروز (چهارشنبه) در مطلبی در این باره نوشت: به نظر می رسد دیدارها و مذاکرات "نجیب میقاتی" رییس دولت موقت و "نبیه بری"، رئیس پارلمان لبنان در خصوص فائق آمدن بر موانع تشکیل دولت جدید، به نتیجه نرسیده است.

در همین راستا، منابع آگاه فاش کردند که "نبیه بری با ابراز نارضایتی از نحوه برخورد میقاتی، این نوع واکنش وی را نشان‌دهنده عدم تمایل وی برای تشکیل دولت جدید لبنان دانسته است.  

به گفته این منابع، تحولات روزهای اخیر به ویژه روی آوردن میقاتی به دارالفتوی لبنان برای جلب حمایت و همراه کردن جریان اهل تسنن این کشور با خود، موجب تعمیق شکاف اختلافش با رئیس جمهوری لبنان و تیم همراه وی شده است.

منابع برجسته آگاه معتقدند که مساله خطرناک در چالش تشکیل دولت جدید لبنان این می باشد که شکست در این زمینه، ممکن است منجر به تشکیل یک ائتلاف از جریانهای مسیحی با داعیه دفاع از اختیارات رئیس جمهور شود، زیرا هیچ یک از گروههای سیاسی این جریان نمی پذیرد که یک دولت موقت، اختیارات ریاست  جمهوری لبنان را در دست بگیرد و این امر علت عدم دفاع این جریانها از میقاتی در برابر میشل عون را مشخص می کند.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان روز گذشته تاکید کرد که تلاش می کند تا دولت این کشور پیش از موعد ترک کاخ ریاست جمهوری از سوی وی تشکیل شود.

وی درعین حال فاش کرد: برخی در لبنان تمایل ندارند تا هنگامی که وی در راس قدرت در لبنان است، مساله تعیین مرزهای لبنان با رژیم صهیونیستی حل شود.

منابع سیاسی آگاه به پرونده تشکیل دولت جدید لبنان، گفتند: با آغاز مهلت قانونی برای انتخاب رئیس جمهور جدید از فردا، بهانه لازم برای الویت دادن به انتخاب رییس جمهور در مقایسه با تشکیل دولت در هفته های پیش رو،  فراهم می باشد.

این منابع تصریح کردند که بعید است پنجمین دیدار بین رئیس جمهور عون و میقاتی –درصورت انجام- پیشرفتی حاصل کند و تنها درحد همفکری خواهد بود.

https://irna.ir/xjKrqW

**شهادت یک افسر الحشد الشعبی و مجروح شدن چهار نفر دیگر در شمال بغداد

سازمان الحشد الشعبی عراق از شهادت یک افسر و زخمی شدن چهار نفر از نیروهای این سازمان در انفجار بمب در شمال بغداد خبر داد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

سازمان الحشد الشعبی عراق امروز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: یک واحد از نیروهای تیپ ۱۲ الحشد الشعبی عملیاتی را در منطقه "الثائر الثانیه" در بخش الطارمیه در شمال بغداد برای پاکسازی منطقه از عناصر ترویستی داعش و تامین امنیت اجرا کرد.

این بیانیه افزود: در جریان اجرای عملیات، یک بمب در مسیر گشتی این نیروها منفجر شد که بر اثر آن، سرتیپ احمد کریم الزیدی افسر امنیتی الحشد الشعبی شهید و چهار نفر دیگر مجروح شدند.

سازمان الحشد الشعبی عراق در این بیانیه تاکید کرد که به دفاع از سرزمین و مقدسات در عراق ادامه خواهد داد.

با وجود شکست داعش در عراق همچنان بقایای این گروه تروریستی در بخش‌هایی از بغداد، پایتخت و استان‌های دیاله، نینوا، صلاح الدین، کرکوک و الانبار هر از گاهی با استفاده از اصل غافلگیری دست به تحرک و انجام عملیات‌های تروریستی کور علیه شهروندان و نظامیان عراقی می‌زنند.

در مقابل، نیروهای نظامی و امنیتی عراق هنوز برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.

https://irna.ir/xjKrsV

**تورم در منطقه یورو رکورد زد

آژانس آمار اروپا (یورواستات) اعلام کرد: تورم سالانه در منطقه یورو در ماه اوت با ثبت رکورد جدید به رقم ۹.۱ درصد افزایش یافت.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

یورواستات روز چهارشنبه اعلام کرد: در حالی که جنگ در اوکراین باعث افزایش قیمت انرژی و سوخت شده است، در ماه اوت نرخ تورم در منطقه یورو به بالاترین حد خود یعنی ۹.۱ درصد در سال رسید.

بر اساس این گزارش، تورم سالانه در ماه ژوئیه برای ۱۹ کشور اروپایی که واحد پول مشترک دارند به ۸.۹ درصد رسیده بود.

لو فیگارو می‌افزاید: این ارقام بالاترین آمار ثبت شده توسط اداره آمار اروپا از زمان آغاز انتشار این اندیکاتور (شاخص) در ژانویه ۱۹۹۷ است.

این روزنامه پرشمارگان فرانسوی در گزارش دیگری، نوشت: یورو روز چهارشنبه سودهای روز قبل خود را از دست داد و به زیر آستانه برابری با دلار بازگشت.

بر اساس این گزارش، بسته شدن خط لوله گاز نورداستریم نگرانی‌هایی را که بر اقتصاد اروپا سنگینی می‌کند، احیا کرده است.

لو فیگارو یادآوری می‌کند. حدود ساعت ۹:۱۰ صبح به وقت گرینویچ (۱۱:۱۰ صبح به وقت پاریس)، ارزش واحد پولی یورو با ۰.۲۸ درصد کاهش به ۰.۹۹۸۶ دلار رسید.

https://irna.ir/xjKrtv

**افزایش صادرات تجهیزات نظامی آلمان به اوکراین

وزارت اقتصاد آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد صادرات تجهیزات نظامی این کشور به اوکراین در سال جاری افزایش یافته است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

وزارت مزبور تاکید کرد تا ۲۴ اوت (۲ شهریور)، ارزش صادرات نظامی مجاز در مجموع به کمتر از ۵.۱ میلیارد یورو (۵.۱۱ میلیارد دلار) رسیده که از رقم ۲.۹ میلیارد یورویی در مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز دوشنبه وعده داد برلین تا هر زمانی که طول بکشد، حمایت از اوکراین را ادامه خواهد داد.

صدراعظم آلمان همچنبن بر تعهد کشورش به گسترش اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت که کشورهای غرب بالکان، اوکراین، مولداوی و در نهایت گرجستان نیز باید به این بلوک بپیوندند.

چندی پیش، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از اولاف شولتس صدراعظم آلمان خواست از کی‌یف در مقابل مسکو حمایت بیشتری کند و کمتر نگران واکنش‌های روسیه باشد.

کی‌یف و متحدان غربی آن از آلمان، فرانسه و ایتالیا به اتهام تاخیر در حمایت از اوکراین در مبارزه با نیروهای روسیه در شرق این کشور انتقاد کرده و آن‌ها را به کندی در تحویل تسلیحات و یا مقدم دانستن رفاه خود در مقابل آزادی و امنیت اوکراین متهم کرده‌اند.   شولتس، مانند همتایان فرانسوی و ایتالیایی خود این اتهامات را رد می‌کند.

روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین برای غیرنظامی کردن همسایه اش را آغاز کرد.

در حالی که تحریم های گسترده کشورهای غربی روسیه را هدف قرار دارد، اوکراین و غرب مدعی شدند این عملیات، جنگی تجاوزکارانه بوده که منجر به کشته شدن هزاران نفر، بی خانمانی میلیون ها تن، کمبود مواد غذایی و افزایش بهای انرژی شده است.

https://irna.ir/xjKrsR

**ارتش سوریه مواضع گروه تروریستی جبهه النصره را درهم کوبید

یگان های توپخانه و موشکی ارتش سوریه مواضع گروه تروریستی جبهه النصره و دیگر تروریست های هم پیمان آن را درهم کوبیدند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

یگان ارتش سوریه مستقر در شمال استان حماه و جنوب استان ادلب، مواضع و پایگاه های گروه های تروریستی عضو اتاق عملیات موسوم به "فتح المبین" را در پاسخ به نقض آتش بس در منطقه کاهش تنش با موشک و توپخانه هدف قرار دادند.

یک منبع آگاه در گفت و گو با الوطن اعلام کرد که در این عملیات، مواضع گروه تروریستی النصره و دیگر تروریست های هم پیمان آن در روستاهای خربه الناقوس، العنکاوی، القاهره و الحمیدیه در استان حماه و النیرب، آفس، سفوهن، الفطیره، معربلیت، الرویحه، فلیفل و مجدلیا در استان ادلب را موشکباران کردند.

وی افزود: گروه های تروریستی عضو اتاق عملیات "فتح المبین" روز گذشته با نقض آتش بس در منطقه کاهش تنش، مواضع ارتش سوریه در جنوب و شرق استان ادلب را هدف قراردادند که با پاسخ ارتش سوریه روبرو شد.

ارتش سوریه در بادیه شرقی نیز عملیات پاکسازی مناطقی از بیابان های استان های الرقه و دیرالزور را با وجود مساحت های گسترده مین گذاری شده توسط تروریست های داعش، شدت بخشیده است.

یگان های ارتش سوریه در همین مناطق درگیری های شدیدی با بازماندهای گروه تروریستی داعش داشت که منجر به کشته و زخمی شدن تروریست ها و فرار شماری از آن ها به عمق بیابان های منطقه شد.

منطقه کاهش تنش ادلب شامل استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های حلب، حماه و لاذقیه است و در این مناطق عناصر تروریستی جبهه النصره و شبه نظامیان مسلح وابسته به ترکیه حضور دارند.

براساس توافق سال ۲۰۱۷ میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه (نام پیشین پایتخت قزاقستان که اکنون نورسلطان شده است)، چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد، اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و مناطقی چون لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد، هنوز در دست گروه های تروریستی قرار دارد و گفته می شود کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره است.

اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد که بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا امروز رخ نداده است و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

https://irna.ir/xjKrtF

**کشته شدن یک نظامی صهیونیست در بلندی‌های اشغالی جولان

ارتش رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) از کشته شدن یک نظامی خود در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه خبر داد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک نظامی این رژیم در جریان مانوری در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه کشته شد.

منابع عبری زبان درباره جزئیات این امر گزارش دادند که نظامی مذکور از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفته و همین مسئله منجر به کشته شدن او شده است.

طبق گفته این منابع، ارتش رژیم صهیونیستی درحال تحقیق درباره این اتفاق است و مدعی شده که این نظامی درحالی کشته شده است که هیچ تیراندازی صورت نگرفته است.

ارتش رژیم صهیونیستی درپی این اتفاق، مانور خود را به حالت تعلیق درآورده است.

«بلندی‌های جولان» منطقه‌ای بسیار مهم و راهبردی و متعلق به سوریه است که در سال ۱۹۶۷ به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و از همان زمان به آرمانی برای سوری ها برای آزادسازی تبدیل شده است.

منطقه جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» در جنوب غرب سوریه است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۱ به صورت  غیرقانونی بخشی از آن را ضمیمه خود کرد، اما جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام تجاوزکارانه را به‌رسمیت نشناخته است.

https://irna.ir/xjKrvD

**حمله سایبری به زیرساخت های بنادر رژیم صهیونیستی

پایگاه های اینترنتی بنادر رژیم صهیونیستی در پی حمله سایبری از دسترس خارج شد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

شبکه المیادین عصر امروز چهارشنبه اعلام کرد که این حمله سایبری توسط یک گروه عراقی انجام شده است و در کار بنادر رژیم صهیونیستی اخلال ایجاد کرده است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز نوشت: یک گروه سایبری به نام "الطاهره" این حمله را انجام داده است و پایگاه های بنادر یافا، حیفا، عکا و ایلات را از دسترس خارج کرده است و این اختلال همچنان ادامه دارد.

این درحالی است که وبسایت صهیونیستی «واللا» سه‌شنبه شب نیز گزارش داده بود که گروه هکری موسوم به «دست‌های باز» تلفن همراه رئیس موساد را هک کرده است.

این وبسایت نوشته بود که تصاویر جدید منتشر شده دومین دسته از تصاویری است که از دستگاه‌های شخصی رئیس موساد منتشر می‌شود.

منابع عبری‌زبان عکس دندان‌های دیوید بارنیاع رئیس موساد را به اشتراک گذاشته و نوشتند که هکرهای ایرانی موبایل رئیس موساد را هک کرده و از او خواستند که دندان‌هایش را تمییز کند!

هکرها پس از هک تلفن همراه بارنیاع به زبان عبری برای او نوشتند: «این هم هدیه عید پوریم (عید یهودیان) برای شماست».

زیرساخت های مختلف نظامی،امنیتی، اقتصادی و مراکز و تاسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی بویژه در طول ماههای اخیر بارها هدف حملات سایبری قرار گرفته است.

https://irna.ir/xjKrvv

**لاوروف: روسیه از متن نهایی احیای توافق هسته‌ای در مرحله فعلی رضایت دارد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو از متن نهایی احیای توافق هسته‌ای در مرحله فعلی، کاملا راضی است.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

لاوروف پس از گفت و گو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مسکو گفت: ما مدت ها قبل همه آنچه را به روسیه بستگی داشت، انجام دادیم.

وی افزود: ما کاملا از متن فعلی این توافق راضی هستیم و همانطور که اکنون مشخص شده است بر موضع دوستان ایرانی مان تمرکز خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که کار روی سند جامع روابط بین ایران و روسیه در مرحله نهایی قرار دارد.

وی افزود: ما از نحوه توسعه روابط دو جانبه مان راضی هستیم. آنها در حال دستیابی به سطح کیفی جدیدی هستند که در یک توافق بزرگ بین کشورها تعیین خواهد شد. کار روی این سند اکنون در مرحله نهایی است.

این اظهارات لاوروف در حالی مطرح شده است که حسین امیرعبداللهیان نیز در نشست خبری با سرگئی لاوروف با قدردانی از حسن استقبال وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: در جریان گفت‌وگوها قبل از هر چیز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی در موضوع اوکراین بودم.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: ایده‌هایی برای پایان جنگ اوکراین مطرح است و ما در مسئله اوکراین درخصوص مسائل انسانی هم صحبت کردیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در ادامه با اشاره به مذاکرات رفع تحریم ها از جدیت ایران برای رسیدن به توافق پایدار سخن گفت و تأکید کرد: اگر آمریکا واقع‌بینانه عمل کند و متن موجود را نیرومندسازی کنیم، رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.

https://irna.ir/xjKrwc

**افزایش تنش‌ها بعد از شلیک تایوان به پهپاد چینی

تایوان همزمان با افزایش فعالیت‌های نظامی چین در تنگه تایوان اعلام کرد در صورتی که نیروهای نظامی چین وارد قلمروی این جزیره شوند، از حق خود برای دفاع و ضد حمله استفاده خواهد کرد.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

دولت چین که تایوان را بخشی از قلمروی سرزمینی خود می‌داند، بدنبال سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، اقدام به برگزاری چندین رزمایش نظامی در تنگه تایوان کرده است.

مقامات تایوان می‌گویند با توجه به اینکه دولت چین، تمامی آبراه موجود در تنگه تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، حضور فزاینده‌ای در نزدیکی این جزیره دارد و این موضوع به مهمترین منبع بی ثباتی در منطقه تبدیل شده است.

لین ون هوانگ معاون رییس عملیات و برنامه ریزی تایوان به خبرنگاران گفت: ما از حق خود برای دفاع برابر تمامی ناوهای هواپیمابر و کشتی‌هایی که وارد حریم ۱۲ مایل دریایی جزیره شوند، استفاده خواهیم کرد و بدون استثنا دست به ضد حمله خواهیم زد.

همزمان تایوان می‌گوید که پهپادهای چینی به طور مرتب در نزدیکی جزایر کوچکی که در نزدیکی سواحل چین قرار دارند، پرواز می‌کنند.

بعد از آنکه تسای اینگ ون رییس جزیره تایوان خواستار اقدامات متقابل قوی برابر اقدامات تحریک آمیز چین شد، نظامیان تایوان برای اولین بار به سمت یک پهپاد چینی آتش گشودند.

همزمان ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این موضوع گفت: اول اینکه تایوان یکی از استان‌های چین است و اساسا وزارتخانه‌ای به نام وزارت دفاع ندارد.

نیروهای نظامی تایوان در حال حاضر به تسلیحات فراوانی مجهز هستند ولی با این حال تسای رییس این جزیره بدنبال برنامه‌ریزی برای مدرن کردن تسلیحات آنهاست و افزایش بودجه دفاعی این جزیره به یکی از اولویت‌ها تبدیل شده است.

روزنامه آساهی ژاپن در عین حال با اشاره به شلیک نظامیان تایوان به سمت پهپاد چینی نوشت: این شلیک در حالی رخ داد که تنش بین چین و تایوان به حد بالایی رسیده است.

مقامات آمریکایی به شرط آنکه نامی از آنها عنوان نشود می‌گویند به نظر می‌رسد که چین قصد دارد از این پهپادها برای عصبانی کردن مقامات تایوان بهره ببرد تا اینکه بخواهد تنش‌ها را افزایش دهد.

تسای در جمع اعضای نیروی دریایی این جزیره گفت: می‌خواهم به همه بگویم که هراندازه دشمن اقدام‌های تحریک آمیز انجام دهد، ما باید آرام بمانیم. ما دست به اقدام تحریک آمیز یا مناقشه برانگیز نخواهیم زد، ما خویشتن داری خود را حفظ خواهیم کرد اما این به معنای آن نیست که دست به اقدام متقابل نخواهیم زد.

https://irna.ir/xjKrvs

**انتخابات ترکیه و نیاز اردوغان به حل بحران با سوریه

منابع دیپلماتیک عرب در آنکارا گزارش دادند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نخواهد توانست مهم ترین چالش داخلی خود یعنی موضوع حضور آوارگان سوری را به این زودیها جدا از پرونده حل بحران روابط با دمشق و دستاوردهای قابل توجه ناشی از آن برطرف کند برساند.

از هک تلفن همراه رئیس موساد تا درگذشت میخائیل گورباچف

روزنامه سوری الوطن امروز چهارشنبه به نقل از این منابع دیپلماتیک بدون ذکر نام افزود که این وضعیت در سایه قفل بودن گزینه حمله نظامی به خاک سوریه برای ایجاد به اصطلاح "منطقه امن" مورد ادعایی اردوغان به منظور کوچاندن این آوارگان به آنجا تا پیش از انتخابات ۲۰۲۳ میلادی ترکیه است.

به گفته این منابع، هرچند گزینه حمله نظامی ایجاد "منطقه امن" در عمق ۳۰ کیلومتری در نوار مرزی با سوریه در محافل نظامی ترکیه هنوز مطرح است، ولی هزینه بسیار بالای این گزینه از هر لحاظ، اردوغان را ناگزیر به انتخاب مسیر نزدیک شدن به دمشق می کند تا ضمن حل مشکلات امنیت در مرزها و پرونده آوارگان سوری به عنوان یک چالش حیاتی برای کسب آرای رای دهندگان ترکیه ایِ مخالف حضور آنها در ترکیه تا قبل از انتخابات، به دستاوردهای اقتصادی و نظامی مدنظر خود در روابط خود با مسکو نیز برسد.

این منابع پیش بینی کردند که روند مذاکرات امنیتی سوریه و ترکیه برای دستیابی به تفاهم‌ تسریع و به بهبود فضای سیاسی بین دو کشور منجر شود زیرا روند این مذاکرات در گیرو دار تصمیم مقامات ترکیه، طی سه ماه گذشته با اندازه کافی مثبت نبوده تا منجر به بهبود فضای روابط با سوریه شود.

الوطن نوشت: این منابع اشاره کردند که رهبران سوریه به اردوغان اطمینان ندارند زیرا وی همیشه به دنبال کسب منافع بدون دادن هزینه و امتیاز لازم بوده است، اما چالش انتخابات پیش رو اکنون وی را ناگزیر به مانور دادن برای آماده کردن افکار عمومی ترکیه جهت پذیرش آشتی با دمشق در کمپین های انتخاباتی کرده است، حال آنکه دمشق بر خروج نیروهای نظامی ترکیه از تمام خاک سوریه و پایان دادن ترکیه به حمایت خود از گروههای تروریستی مسلح، به عنوان پیش زمینه بهببود روابط دو کشور اصرار دارد.

به عقیده این منابع، گشایش در روابط با سوریه مانند دیگر کشورهای همسایه و در پیش گرفتن مسیر مذاکرات سیاسی برای حل مشکلات امنیتی بین دو کشور، همچنان مرهون مهیا شدن شرایط مناسب است تا بتوان هر چه سریعتر، به راهی برای باز شدن کانال های ارتباطی با دمشق و چرخش بیشتر آنکارا به سمت دمشق دست یافت.

به گفته این منابع، آنکارا همانطور که در اوایل سال ۲۰۱۷ در مذاکرات آستانه با ضمانت روسیه و ایران حاضر به اجرای بخش قابل توجهی از این راه خروج از بن بست با سوریه شد، اکنون نیز آماده است تا با حضور دوباره در گفت وگو برای حل و فصل مسائل باقیمانده، در مسیر پیشنهادی مسکو برای تکمیل این روند و خروج از بن بست و آزادسازی سرزمینهای شمال غرب و شمال شرق سوریه و حاکمیت مجدد دولت سوریه بر این بخشها با توجه به سیر تحولات داخلی ترکیه گام بردارد.

https://irna.ir/xjKrv۳


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha