ذوب لایه‌های یخی «گرینلند» سطح دریاها را ۲۷ سانتی‌متر بالا می‌آورد

تهران- ایرنا- یک مطالعه تحقیقی جدید نشان می دهد حتی با انجام اقداماتی برای مقابله با گرمایش جهانی، در نتیجه ذوب توده‌های یخی «گرینلند» افزایش شدید سطح آب دریاها حتمی است و حداقل ۲۷ سانتی‌متر بالا خواهد آمد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا به نقل از «نشنال‌ نیوز»، دانشمندان می‌گویند آسیب‌هایی که تا به امروز وارد شده با گرم شدن ۱۱۰ تریلیون تن یخ موجب افزایش سطح دریاها به میزان حداقل ۲۷ سانتی‌متر خواهد شد.

دانشمندان دست‌اندر کار این تحقیقات که نتیجه آن در نشریه Nature Climate Change منتشر شده، در عین حال هشدار می‌دهند که اگر میزان بی‌سابقه ذوب یخ مربوط به سال ۲۰۱۲ به یک امر معمول تبدیل شود، این توده‌های یخی در آینده موجب افزایش ۷۸ سانتی‌متری سطح دریا خواهند شد.

گرینلند ناحیه خودگردانی از دانمارک است که در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است.

این دانشمندان در گزارش خود نوشته‌اند که این مساله به معنی یک پیش‌هشدار شوم و تهدیدآمیز در خصوص مسیر گرینلند در تحولات گرمایشی قرن ۲۱ است.

پروفسور «جیسون باکس» از موسسه ملی تحقیقات ژئولوژیک دانمارک و گرینلند (Geus) که رهبری این تحقیقات را بر عهده داشته است می‌گوید: بالا آمدن ۲۷ سانتی‌متر سطح دریاها خیلی محافظه‌کارانه و کف (حداقل) نهایی است و با وجود تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از آن، یک امر تضمین شده و حتمی است. 

وی به گاردین گفت: با نگاه واقع‌بینانه باید بگوییم که در این قرن شاهد حداقل دو برابر این رقم (درباره میزان بالا آمدن سطح دریا) خواهیم بود.

ذوب لایه‌های یخی «گرینلند» سطح دریاها را ۲۷ سانتی‌متر بالا می‌آورد

لایه یخی در گرین‌لند که ۲ هزار و ۶۰۰ متر ضخامت دارد بعد از لایه یخی قطب جنوب دومین لایه یخی بزرگ جهان محسوب می‌شود و حاوی حدود هشت درصد از مجموعه آب شیرین جهان است. برآوردهای محققان حاکی است که ذوب شدن این لایه یخی عامل حدود ۲۵ درصد از بالا آمدن جهانی سطح آب دریاها در چند دهه گذشته است.

این در حالی است که سازمان فضایی «ناسا» آمریکا هشدار داده است که اگر تمام این لایه یخی ذوب شود، سطح دریاها به میزان هفت متر بالا خواهد آمد که این رویداد زندگی نزدیک به یک سوم جمعیت جهان ساکن در نزدیکی سواحل را به خطر خواهد انداخت.

بنا بر اعلام ناسا،‌ حتی بالا آمدن سطح دریاها به میزان بین ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر - که بطور تئوریک مطابق یکی از سناریوهای این کار تحقیقی امکان‌پذیر است – مشکلات جدی جهانی ایجاد خواهد کرد.

این تحقیق جدید در مقایسه با تحلیل‌های قبلی از یک متدلوژی متفاوت استفاده کرده است. پیش از این برای پیش‌بینی رفتار توده‌های یخی عمدتا از مدل‌های رایانه‌ای استفاده می‌شد، اما در تحقیق جدید دانشمندان سنجش‌های ماهواره‌ای را مطالعه کردند.

سال گذشته دانشمندان هشدار دادند که ذوب شدن حوضه موسوم به Jakobshavn در توده یخی گرینلند در حال نزدیک شدن به نقطه عطفی است که از آن پس دیگر قابل احیا نخواهد بود. داده‌ها حاکی است که یک سده پس از تشدید ذوب شدن اکنون یک مرحله بحرانی از راه رسیده است. در سال ۲۰۱۲ توده یخی گرینلند میزان بی‌سابقه‌ای از ذوب شدن را تجربه کرد و یک رکورد بر جا گذاشت.

محققان می‌گویند که بالا آمدن چند متری سطح دریاها در مدت ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال آینده محتمل است و نشانه‌های بدشگونی از تغییرات دمایی در هر دو منطقه قطبی زمین وجود دارد. پیشتر در سال جاری دانشمندان از افزایش دمای قطب جنوب به میزان ۴۰ درجه سانتی گراد بالاتر از حد معمول شگفت‌زده شدند. دمای محلی در قطب جنوب در ماه مارس امسال به منفی ۱۱.۸ درجه سانتی‌گراد رسید که بیش از ۴۰ درجه بالاتر از حد معمول آن منطقه است. در فوریه ۲۰۲۰ نیز محل دیگری در قطب جنوب دمای بی‌سابقه ۱۸.۳ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد و در یک شهر روسیه در منطقه قطب شمال نیز دمای ۳۸ درجه ثبت شد که برای قطب شمال یک رکورد محسوب می‌شود.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha