۹ شهریور ۱۴۰۱، ۲۳:۰۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84873991
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۴ درصد مطالبات گندم کاران زنجانی پرداخت شده است

۹ شهریور ۱۴۰۱، ۲۳:۰۹
کد خبر: 84873991
۴۴ درصد مطالبات گندم کاران زنجانی پرداخت شده است

زنجان - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: مجموعه خرید تضمینی گندم استان تا ۶ شهریور امسال ۲ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان است که از این مبلغ هزار و ۱۱ میلیارد تومان معادل ۴۴ درصد به کشاورزان زنجانی پرداخت شده است و امیدواریم این روند طی روزها و هفته های آینده شتاب بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ولی الله زمانی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان با تشریح فعالیت های انجام گرفته در بخش های مختلف افزود: این اداره کل، وظیفه تامین، تهیه و توزیع برخی اقلام و  کالاهای اساسی تر شامل گندم، آرد، برنج و شکر در وضعیت کنونی را بر عهده دارد.

 وی اضافه کرد: سال گذشته نزدیک ۷۲ هزار تن گندم خریداری شده بود که بنا بر دلایلی، شرایط و وضعیت آب و هوایی  میزان خریدی که  از سوی جهاد کشاورزی  بر آورد شده بود، محقق نشد، در حالیکه مصارف نانوایی استان ۱۵۰ هزار تن بود.

 این مسوول با اشاره به اینکه از همان سال دغدغه تامین گندم همشهریان به ویژه شهریور پارسال مورد توجه قرار گرفت و در واقع این مساله موضوع کشوری بود گفت:گندم سال گذشته استان تا فروردین امسال جوابگوی نیازهای استانی بود.

زمانی با بیان اینکه اقدامات لازم و پیگیری خود مجموعه بازرگانی دولتی ایران نیز واقف به وضعیت ذخیره سازی استان ها بود که از طریق واردات تامین می شد افزود: همچنان مشکل وجود داشت و بر این مبنا در نهایت قیمت خرید تضمینی سال ۱۴۰۱ اعلام شد که با یکهزار تومان تشویقی به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه افزایش ۲ برابری قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته نقطه قوتی برای کشاورزان شد، اظهار داشت: فروردین امسال بخشنامه ای  ابلاغ شد مبنی بر اینکه بررسی و پیگیری در سطح استان برای گندم مازاد نیاز بذری با قیمت اعلامی سال جاری خریداری شود که با پیگیری ها ۱۰ هزار تن پیش بینی شده بود  و در نهایت استقبال و مراجعات را به دنبال داشت.

این مسوول با اشاره به اینکه حدود ۲۸ هزار تن گندم سال گذشته طی ماههای فروردین و اردیبهشت خریداری شد و این دغدغه و نگرانی تامین کالای استراتژیک را به مراتب  کاهش داد گفت: با شروع فصل خرید گندم در سال جاری از ۲۸ خرداد با ۳۷ مرکز خرید بحث عملیات خرید در تمامی شهرها انجام گرفت که تا کنون حدود ۲۰۳ هزار تن گندم از سطح استان خریداری شده است.

وی یادآوری کرد: پیش بینی خرید جهاد کشاورزی استان ۲۲۰ هزار تن بود و در واقع  ۹۲ درصد پیش بینی ها محقق  شد و این در حالی است که بحث خرید تا پایان شهریور ادامه دارد و در صورت نیاز این مهلت تمدید خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با تاکید بر اینکه مصرف یکساله گندم این استان تامین شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، گفت: علاوه بر تامین گندم استان مازاد بر مصرف آن نیز بر اساس بخشنامه و دستورالعمل های ابلاغی کار گروه ملی گندم، آرد و نان کشور برای برخی استان های مشکل دار را در دستور کار قرار دادیم که تا کنون هشت هزار تن آن ارسال شده است که تا سقف ۴۰ هزار تن نیز خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه  ۶۰ درصد تولید گندم به بارش نزولات آسمانی بستگی دارد، خاطر نشان کرد: از سال خرید گذشته تا کنون ۲۵  هزار تن گندم مرغوب کیفی وارد استان شده و با هدف اختلاط با گندم های داخلی، افزایش ارتقای سطح کیفی آردهای واحد های خبازی و ارتقای سطح کیفی نان مردم انجام گرفته و این روند همچنان ادامه دارد و به تناسب نیاز هر کارخانه بصورت مساوی با در نظر گرفتن میزان سهمیه  وتولید کارخانه ۲۰ درصد وارداتی و ۸۰ درصد نیز داخلی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha