افزون بر ۱۰ هزار قطعه طیور در رازوجرگلان خراسان‌شمالی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شد

بجنورد- ایرنا- مدیر شبکه دامپزشکی رازوجرگلان خراسان شمالی گفت: ۱۰ هزار و ۳۹۸ قطعه طیور این شهرستان مرزی علیه بیماری نیوکاسل در هفته جاری به صورت رایگان واکسینه شد.

شاهین قهرمانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد طیور در ۱۲ روستای بخش مرکزی، غلامان و جرگلان در راستای جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری، ارتقای ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی شهرستان واکسینه شد.

وی یادآور شد: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که از مرغ ها و سایر پرندگان به انسان ها منتقل می ‌شود.  

قهرمانی با اشاره به واکسینه شدن ۱۵ هزار و ۸۵۵ هزار دام سبک و سنگین از ابتدای امسال تاکنون علیه بیماری‌ تب برفکی، گفت: این تعداد شامل ۱۱ هزار و ۱۹۰ راس دام سنگین و چهار هزار و ۱۶۵ راس دام سبک است.

 مدیر شبکه دامپزشکی رازوجرگلان، افزود: همچنین ۶ هزار و ۲۵۵ راس دام سبک علیه آبله و یکهزار و ۴۲۵ راس دام سبک نیز علیه بروسلوز واکسینه شد.

بیماری نیوکاسل توسط برخی ویروس های سروتیپو پارامیکسیو که مربوط به پرندگان است در سراسر جهان از جمله استرالیا شیوع پیدا کرده است و تقریبا در تمام گونه های پرندگان مشاهده می ‌شود.

انتقال این بیماری به انسان ها بسیار نادر است با این حال در صورتی که یک فرد از گوشت پرندگان آلوده به این بیماری تغذیه کند، ممکن است به مدت یک تا ۲ روز دچار سردرد و علایم بیماری آنفولانزا شود اما با این وجود با خوردن گوشت پرندگان آلوده به این بیماری، خطری تهدید کننده سلامتی انسان نخواهد بود.

شهرستان مرزی ۷۰ هزار نفری راز و جرگلان که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال بجنورد واقع است، سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۷۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha