۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۵۶
کد خبر: 84873668
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خشکسالی در اروپا/ هشدار کارشناسان نسبت به کمبود مواد غذایی

تهران- ایرنا- با تداوم خشکسالی در اروپا و ضربه ویرانگر شرایط آب و هوایی حاکم به محصولات کشاورزی، کارشناسان نسبت به کمبود موادغذایی و افزایش بیش از پیش قیمت‌ها هشدار دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری "سی‌ان‌بی‌سی"، در پی موج گرمای شدید و خشکسالی متعاقب آن که چرخه کشاورزی اروپا را ویران کرده، بخش زیادی از محصولات کشاورزان از بین رفته است.

براساس گزارشی که در تارنمای این شبکه خبری آمریکایی درج شده، شرایط آب و هوایی گرم و خشک تازه ترین چالش کشاورزان است و تحلیلگران هشدار می‌دهند که وضعیت کنونی حاکم می تواند به رشد فزاینده قیمت محصولات کشاورزی و کمبود مواد غذایی منجر شود.

انگلیس یکی از نخستین کشورهایی است که اوایل ماه جاری به طور رسمی در بیشتر مناطق جنوبی، مرکز و شرق اعلام وضعیت خشکسالی کرد.

براساس گزارش اداره هواشناسی بریتانیا، در ماه ژوئیه (تیرماه) سال‌جاری دمای ۴۰.۳ درجه سانتیگراد ثبت گردید که از سال ۱۹۳۵ به این سو بی سابقه بوده است. گرمای شدید و خشکسالی سبب شده که مشکل دیگری به چالش های عدیده حاصل از جنگ اوکراین و افزایش قیمت کود و کمبود کارگر کشاورزان اضافه شود.

ورود بریتانیا به خشکسالی در حالی است که این کشور به چنین شرایط آب و هوایی عادت ندارد و بسیاری از محصولات آن عمدتا سبزیجات برگ بزرگ هستند که به شرایط آب و هوایی معتدل نیاز دارند.  

براساس اعلام "رصد خانه خشکسالی اروپا" (EDO) این قاره بدترین وضعیت آب و هوایی ۵۰۰ سال اخیر را تجربه می کند. کارشناسان بر این باور هستند که شرایط خشکسالی حاکم بر این قاره می تواند سبب اتکای آن به واردات محصولات کشاورزی شود.  

کمیسیون اروپا نیز ضمن تائید بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال اخیر در گزارشی اعلام کرد که شرایط در ۱۵ کشور از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا در حال تشدید است و انتظار می رود خشکسالی دستکم تا ماه نوامبر (آبان) در کشورهای امتداد ساحل مدیترانه ادامه یابد.

«پل هیوز» اقتصاددان ارشد بخش کشاورزی و مدیر تحقیقات شرکت "اس اند پی گلوبال" در این خصوص گفت: اگر حیوانات و مراتع به دلیل شرایط آب و هوایی تحت فشار قرار گیرند، تولید محصولات دامی نیز کاهش می یابد.  

اقلیم شناسان سالهاست که نسبت به بروز موج گرمای شدید و خشکسالی در نتیجه تغییرات آب و هوایی در اروپا هشدار می دهند.

دمای کره زمین از زمان انقلاب صنعتی تاکنون نزدیک به ۱.۱ درجه سانتیگراد گرم تر شده و دانشمندان وضعیت کنونی را نتیجه فعالیت های انسانی می دانند.

تحلیلگران می گویند چند هفته آینده برای زنجیره های تامین مواد غذایی و قیمت ها بسیار حیاتی است و وزش طوفان های مرطوب می تواند تا حدودی در جبران صدمات وارد شده به برخی محصولات و امکان کاشت بیشتر برای سال آینده موثر باشد. بسیاری از کشاورزان نیز امیدوارند بارندگی زیاد بتواند تولید محصولاتشان را افزایش دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha