۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۴۸
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84873490
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفارت روسیه در واشنگتن: آمریکا شکست در افغانستان را بپذیرد

تهران – ایرنا – سفارت روسیه در آمریکا امروز چهارشنبه و بدنبال سالگرد فرار ارتش آمریکا از افغانستان پس از دو دهه اشغالگری این کشور، تاکید کرد: واشنگتن باید شکست خود در این جنگ را که نتیجه‌ای جز بدبختی برای مردم افغانستان نداشت، بپذیرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، در بیانیه سفارت روسیه در واشنگتتن آمده است: مقام های آمریکایی باید بپذیرند که عملیات نظامی آنان در افغانستان با شکست در آن کشور به پایان یافت و ارمغانی جز بدبختی و نابودی امیدهای این کشور آسیایی به همراه نداشته است.

بیانیه سفارت روسیه در واشنگتن می افزاید: بیست سال عملیات نظامی آمریکا  در افغانستان سال گذشته به پایان رسید، نتیجه چنین جنگ دراز مدتی در تاریخ آمریکا اسفناک است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: فاجعه انسانی یک سال پس از (فرار آمریکا) در افغانستان نمایان شده و این معضل به مراتب حتی وخیم تر و بحرانی تر از ۲۰ سال مناقشه نظامی آمریکا در افغانستان است، ما متقاعد شده ایم که واشنگتن باید بپذیرد آمریکا در پایان این جنگ شکست خورده است، علاوه بر این نتیجه ای جز ایجاد مشکلات و ازهم پاشیدن امیدهای واهی برای این کشور آسیایی نداشته است.

سفارت روسیه در واشنگتن با متهم ساختن آمریکا به ایجاد ناامنی در افغانستان، نوشت: عملیات نظامی آمریکا به یک فاجعه برای مردم عادی افغانستان بدل شد، بنابر آمار و داده های رسمی، بیش از ۱۵۰ هزار افغان شامل ۴۸ هزار غیر نظامی کشته شده و ۷۵هزار نفر دیگر نیز مجروح شدند و همچنین صدها هزار نفر نیز آواره.

بر اساس این گزارش در بیانیه سفارت روسیه در آمریکا به این موضوع اشاره و تاکید شده که تلاش های آمریکا در افغانستان هیچ ثمری نداشته و تنها باعث ازبین رفتن «تریلیون» ها دلار  پول مالیات دهندگان آمریکایی شده است.

به گزارش ایرنا، دولت جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۱ میلادی در پی واقعه ساختگی ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) در برج های دو قلوی مرکز تجاری نیویورک به بهانه انتقام از "القاعده" به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان حمله کرد اما در مدت نزدیک به ۲۰  سال اشغال این کشور نه تنها گروه تروریستی خود ساخته اش را از بین نبرد بلکه تمامی ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را چنان ویران کرد که چون حضورش بدون هیچ دستاوردی هزینه ساز شده بود، سرانجام در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ (۱۵ آگوست ۲۰۲۱) با تصرف کابل بدست گروه طالبان  مجبور به فرار از این کشور شد.

در ارتباط با هزینه‌های آمریکا در افغانستان چندی پیش «دانشگاه براون» در یک بررسی همه‌جانبه، برآورد کرد این کشور در ۲۰ سال گذشته که این حمله از هفتم اکتر ۲۰۰۱ میلادی (۱۵مهر ۱۳۸۰) آغاز شده، در مجموع ۲.۲۶ تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده‌ است. به این معنا که این جنگ روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای آمریکا خرج داشته و سرانه آن به ازای هر فرد افغانستانی معادل ۵۰ هزار دلار بوده‌است.

در ادامه این بررسی آمده است: «۲.۲۶ هزار میلیارد دلار هزینه‌ در افغانستان شامل بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه‌های مستقیم جنگ و افزون بر ۸۵ میلیارد دلار صرف آموزش ارتش افغانستان شده ‌است.»

کنگره آمریکا در جریان جلسات پرسش و پاسخ از مقام های ارشد پنتاگون درمورد فرار ارتش این کشور از افغانستان که در رصد جهانی قرارداشت، تنها بر مساله و نحوه نجات جان اتباع آمریکایی از خاک افغانستان متمرکز شد و نه بر نتایج فاجعه بار و بی حاصل ناشی  از این لشگر کشی تریلیون دلاری .

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha