۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۵۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84873095
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نظرسنجی گالوپ: نیمی از آمریکایی‌ها جنگ افغانستان را اقدامی اشتباه می‌دانند

نیویورک – ایرنا- یکسال پس از خروج مفتضحانه و پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان، بر اساس تازه ترین نظرسنجی موسسه گالوپ، نیمی از آمریکایی ها این جنگ را اقدامی اشتباه می دانند.

بر اساس نتایج نظر سنجی موسسه گالوپ که روز سه شنبه به وقت محلی منتشر شده است،  یک سال پس از عقب نشینی آشفته و پرهرج و مرج نیروهای آمریکایی از افغانستان، ۵۳ درصد از آمریکایی ها بر این باورند که تصمیم اعزام نیرو به افغانستان اقدامی اشتباه بود. اما ۴۳ درصد دیگر چنین باوری ندارند.

به گفته گالوپ، این اختلاف نظر شدید در دو نظر سنجی دیگری که پیش و پس از عقب نشینی آمریکا انجام شده بود نیز قابل مشاهده است.

بر اساس این نظرسنجی، ۵۸ درصد رأی دهندگان دموکرات و ۵۳ درصد از رای دهندگان مستقل اعتقاد دارند اشغال (جنگ) افغانستان اقدامی اشتباه بود. از سوی دیگر تنها ۳۷ درصد از رأی دهندگان جمهوری خواه موافق این نظر هستند.

این آمار تقریبا شبیه نتایج نظرسنجی های دیگر در بیست سال گذشته است. با این حال در سال ۲۰۲۱ تنها یک نفر از چهار رای دهنده جمهوریخواه، مخالف حمله به افغانستان بود.

این نظرسنجی در بازه زمانی ۱ تا ۲۳ آگوست ۲۰۲۲ میان ۱۰۰۶ آمریکایی بزرگسال در ۵۰ ایالت آمریکا و ناحیه کلمبیا انجام شده است.

دولت جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۱ میلادی در پی واقعه ساختگی ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) در برج های دو قلوی مرکز تجاری نیویورک به بهانه انتقام از "القاعده" به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان حمله کرد اما در مدت ۲۱ سال اشغال این کشور نه تنها گروه تروریستی خود ساخته اش را از بین نبرد بلکه تمامی ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را چنان ویران کرد که چون حضورش بدون هیچ دستاوردی هزینه ساز شده بود، سرانجام در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ (۱۵ ماه آگوست ۲۰۲۱) مفتضحانه مجبور به خروج از آن شد.

به گزارش ایرنا، حدود ۲۱ سال حضور اشغالگران آمریکایی در افغانستان که با اجرای هزاران برنامه نظامی همچون بمباران مناطق شهری و روستایی به بهانه مبارزه با تروریست و غارت منابع داخلی این کشور آنهم با ژست‌های بشردوستانه همراه بود را می‌توان نخستین مهره‌های دومینویی دانست که کاخ سفید را به ورطه بدنامی و بی‌آبرویی در سطح بین‌المللی کشاند؛ راهبردی که نه فقط هزینه گزافی برای مردم آمریکا تراشید، بلکه نتیجه نهایی آن، توخالی بودن شعار مبارزه جهانی با تروریست را عریان کرد.

در ارتباط با هزینه‌های آمریکا در افغانستان چندی پیش «دانشگاه براون» در یک بررسی همه‌جانبه، برآورد کرد این کشور در ۲۰ سال گذشته که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده، در مجموع ۲.۲۶ تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده‌ است. به این معنا که این جنگ روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای آمریکا خرج داشته و سرانه آن به ازای هر فرد افغانستانی معادل ۵۰ هزار دلار بوده‌است.

در ادامه این بررسی آمده: «۲.۲۶ هزار میلیارد دلار هزینه‌ در افغانستان شامل بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه‌های مستقیم جنگ و افزون بر ۸۵ میلیارد دلار صرف آموزش ارتش افغانستان شده ‌است.»

از نظر تلفات انسانی نیز جنگ افغانستان موجب جان باختن ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی و نزدیک به چهار هزار پیمانکار غیرنظامی آمریکایی شده‌ است. همچنین «اداره بازرس ویژه آمریکا در امور افغانستان» یا «سیگار» چندی پیش در گزارشی اعلام کرد «در جنگ ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان ۶۶ هزار نظامی و ۴۸ هزار غیرنظامی افغان کشته شده و ۷۵ هزار غیرنظامی دیگر این کشور نیز زخمی شده‌اند.»

با توجه به این تلفات جانی و هزینه‌های مالی، آمریکا در نهایت شکست را پذیرفت و خاک افغانستان را برای همیشه ترک کرد اما همین خروج غیرمسئولانه نیز به وخامت اوضاع افغانستان افزود و از سوی دیگر، بی‌اعتمادی متحدان آمریکا به سیاست‌های کاخ سفید را رقم زد.

در نخستین سالگرد فرار اشغالگران آمریکا و متحدانش از افغانستان، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرده است نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در افغانستان در فقر مطلق زندگی می‌کنند و ممکن است امسال ۹۰۰ هزار فرصت شغلی دیگر در بازار کار از بین برود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha