۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۱۷
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 84872519
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزانه حدود ۷۵ تن پسماند خشک در اصفهان جمع آوری می شود 

اصفهان- ایرنا- مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت:روزانه حدود ۷۵ تن پسماند خشک توسط ۷۲ ایستگاه ثابت و سیار در اصفهان جمع آوری می‌شود.

به گزارش ایرنا، غلامرضا ساکتی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تفکیک مواد بازیافتی از مبداء، اظهار داشت: ۷۲ ایستگاه ثابت و سیار در اصفهان کار تحویل و جمع آوری پسماند خشک را بر عهده دارند و در نهایت این مواد به مرکز پردازش انتقال داده می شود و این مواد در ادامه با تفکیک به اقلام مختلف بازیافتی، در چرخه های صنایع تبدیلی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد:بخشی از پسماندهای خشک از در منازل و بخش دیگر از ادارات و امکان تجاری جمع آوری می شود که در مجموع به حدود ۷۵ تن در شبانه روز می رسد اما بطور قطع پسماند خشک تولیدی در شهر اصفهان بسیار بیشتر از این است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه مشکل اصلی ما تفکیک در مبداء نیست بلکه با چالش تحویل در مبداء مواجه هستیم، اظهار داشت: بخشی از این پسماندهای خشک تحویل داده نمی شود و به مجموعه ها و انبارهای غیر مجاز و خودروهای غیر مجاز تحویل داده می شود که برخوردهای قانونی با اینگونه موارد انجام می شود.

وی اضافه کرد: امسال همه اقدامات فرهنگی و آموزشی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این زمینه برنامه ریزی شده است که نیازها، خواسته ها و انتظارات شهروندان در نرم افزارهای هوشمند تفکیک در مبداء، که در این زمینه طراحی شده در نظر گرفته شده که گام اولیه این نرم افزار کاربردی از آبان امسال در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

ساکتی خاطرنشان کرد:بر اساس هدف گذاری و برنامه ریزی انجام شده باید جمع آوری پسماند خشک در شهر اصفهان تا پایان سال به حدود ۱۰۰ تن برسد.

وی بیان کرد: بطور قطع مشکلی در زمینه تحویل پسماند خشک به ایستگاه‌های جمع آوری وجود ندارد بلکه مساله اصلی این است که بعضی از شهروندان به هیچ وجه نسبت به تحویل این پسماندها اقدام نمی‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: بر اساس مطالعاتی که در دنیا انجام شده و اتفاق هایی که در حوزه محیط زیست رُخ داده نشان می دهد که شهرداری برای جمع آوری پسماند خشک در کشورهای پیشرفته هزینه هم دریافت می کند اما در ایران و اصفهان مشوق هایی هم برای تحویل در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مشوق‌هایی برای تحویل پسماند در برنامه و نرم افزار طراحی شده است، اظهار داشت: سرانه پسماند یک نفر در شهر اصفهان حدود ۶۷ گرم در روز است و در عمل این مقدار پسماند در اقتصاد افراد تاثیری ندارد اما موضوع محیط زیست و اثرات مخرب آن در حال و آینده بسیار اثرگذار خواهد بود.

ساکتی با اشاره به اینکه خبرنگاران و رسانه ها باید نگاه مردم را در این زمینه تغییر دهند خاطرنشان کرد: شهرداری باید مشوق‌های خوبی را برای مردم در نظر بگیرد و بطور قطع این مشوق ها در برنامه ها در نظر گرفته شده است که از جمله این موارد بیمه آتش سوزی است که در دستور کار قرار دارد که با تحویل پسماند خشک، منازل مسکونی شهروندان تا مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در مقابل خطرات ناشی از آتش سوزی بیمه می‌شوند.

به گفته وی، هزینه‌های بعضی از ایستگاه‌های جمع آوری پسماند حدود پنج برابر درآمد آنهاست و نگاه درآمدی به این قضیه وجود ندارد و بهای پسماند را به مردم نمی دهیم بلکه هدیه می دهیم و در زمان حاضر بدنبال این هستیم که هدایا را متنوع کنیم.

وی با بیان اینکه اتاق فکر برای ایجاد مشوق های لازم در زمینه تحویل پسماند تشکیل شده است ادامه داد: از اصحاب رسانه تقاضا و خواهش داریم با عمل به این رسالت اجتماعی و زیست محیطی خویش، نگاه مردم را در این زمینه تغییر دهند و این دید تحویل پسماند را در ازای وجه یا پول را تغییر دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بیان کرد: قانون مدیریت پسماند بسیار جامع و کامل است و آیین نامه‌های اجرایی خوبی در این زمینه وجود دارد و اصفهان هم در اجرای این قانون پیشتاز است و در صورت اجرای کامل این قانون بسیاری از مباحث و مسائل موجود حل خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه ایستگاههای جمع آوری پسماند در شهر اصفهان گفت: تا پایان امسال پس از حدود ۶ سال توسعه هشت ایستگاه دریافت پسماند خشک در مناطق مختلف شهر اصفهان در دستور کار قرار دارد و بهره برداری از آنها از ابتدای سال آینده انجام خواهد شد و تعداد ایستگاه‌های ثابت و سیار جمع آوری اصفهان به حدود ۸۰ ایستگاه خواهد رسید.

ساکتی با بیان اینکه سیاست‌گذاری در زمینه آموزش و فرهنگ سازی در برنامه راهبردی سازمان مدیریت پسماند مورد توجه قرار گرفته است افزود: آموزش و فرهنگ سازی ۲ رکن اساسی برای تحقق اهداف زیست محیطی است که باید به‌صورت مبنایی مورد توجه قرار گیرد و بهترین اقدام در این زمینه تفکیک در مبداء است که آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در راستای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار فعالیت می کند و به‌عنوان اولین سازمان در شهرداری اصفهان دارای یک برنامه راهبردی بنام برنامه راهبردی ۱۴۰۵ که این برنامه چشم انداز بلوغ یافته در تحقق زیست پذیری شهر اصفهان ارائه می دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: این برنامه راهبردی دارای ۲ هدف کلان و چهار هدف خُرد و ۱۳ برنامه عملیاتی بسیار گسترده است که مجموعه حوزه مدیریت پسماند را ذیل شهرداری اصفهان را هدایت می‌کند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال و تاکید بر موضوع دانش بنیانی طرح ها و پروژه های مهم سازمانی، ادامه داد: بیشتر پروژه های مهم سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این راستا و با توجه به تاکید شهردار و مدیریت شهرداری برنامه ریزی شده و در برنامه راهبردی به آنها اشاره شده است.

ساکتی اضافه کرد: احداث کارخانه "هاضم بی هوازی" بعنوان یکی از مهمترین پروژه های در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان است که این تکنولوژی برای اولین بار در کشور اجرا می شود.

وی افزود: شهر اصفهان روزانه حدود ۹۰۰ تن پسماند خانگی دارد که در ۲۴ ساعت جمع آوری می شود و این شهر از جمله شهرهاییست که زباله های خانگی آن به‌صورت یک روز در میان جمع آوری می شود اما هر شب حدود ۹۰۰ تن پسماند عادی را در کارخانه وارد می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار داشت: روزانه حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن مواد آلی با توجه به ساختار زباله و نوع فصول سال تولید می شود و طی یک فرایندی در چهار ماه بلوغ پیدا می‌کنند و به کود کُمپوست تبدیل می‌شوند که روزانه حدود ۱۲۰ تن بصورت میانگین کود کمپوست استخراج می شود و در بخش های کشاورزی، پارک ها و فضای سبز مصرف می شود.

وی بیان کرد: شیرابه در فرآیندهای مختلف حمل، نقل و انتقال، پردازش و بلوغ مواد آلی برای تبدیل به کود کمپوست، وجود دارد که بخشی از آن در فرآیند حمل و نقل و انتقال است و بخشی در سالن های دریافت پسماندهای عادی در کارخانه و بخش دیگر هم بصورت تبخیر است که بطور معمول اعلام می شود ۳۵۰ تن شیرابه در شهر اصفهان وجود دارد اما شیرابه ای که در این شهر وجود دارد روزانه حدود ۴۰ متر مکعب( ۴۰ تن) است.

ساکتی گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ۱۰۲ میلیارد تومان است که حدود ۵۴ درصد آن بودجه های عمرانی و بقیه به بودجه های جاری اختصاص دارد.

وی افزود: در زمان حاضر ۱۰۵ نفر نیرو در این سازمان مشغول به کار هستند و ۳۶ نفر هم نیروهای حراستی و انتظامات مجموعه ها و سایت های متنوع ما را تشکیل می دهند.

به گفته وی، ۳۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری مرکزی برای فناوری های نو و ۱۰ میلیارد تومان هم به دستگاه ترنر ( همزن  توده های پسماند)  در نظر گرفته شده است. 

وی خاطرنشان کرد: فناوری‌های حوزه پسماند گران قیمت هستند و زباله سوزهای با کیفیت با قیمت بالای هزار میلیارد تومان و سامانه هاضم ۳۰۰ تنی که در برنامه های اینده سازمان قرار دارد حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که در بودجه های شهرداری هم گنجانده نمی شود و توسط بخش خصوصی و عقد قرارداده ها انجام خواهد شد .

  

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha