کی یف: عملیات پدافندی جنوب اوکراین آغاز شد

تهران – ایرنا – فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که عملیات پدافندی نیروهای این کشور علیه روسیه در جنوب اوکراین که از مدت ها پیش انتظار می رفت، بالاخره آغاز شده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ شبکه رسانه ای همگانی اوکراین "ساسپیلنه" به نقل از "ناتالیا هومنیوک" سخنگوی ستاد فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین اعلان کرد که اقدامات تهاجمی در راستاها و جبهه های گوناگون شامل منطقه خرسون آغاز شده است.

کی یف از ۲ ماه پیش از یک عملیات برنامه ریزی شده پدافندی در مناطق جنوبی اوکراین سخن می گفت که از هنگام آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به تصرف نیروهای روسیه درآمده است.

هومنیوک ادعا کرد که حملات اخیر نیروهای اوکراین به مسیرهای پشتیبانی و راه های تدارکاتی روسیه در جنوب اوکراین، بی شک دشمن را ضعیف کرده، به گونه ای که تنها در هفت روز گذشته بیش از ۱۰ زاغه و انبار مهمات آن هدف قرار گرفته است.

هر چند او با این عبارت که "هر عملیات نظامی مستلزم سکوت است" از ارایه جزئیات بیشتر در این باره خودداری و تنها به این نکته بسنده کرد که نیروهای روسیه در جنوب بسیار نیرومند هستند و فرصتی طولانی برای تقویت مواضع و تحکیم پایگاه های خود در اختیار داشته اند.

 اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که برلین دفاع از اوکراین را تا هر زمان که لازم باشد، برعهده می گیرد و در هفته‌های پیش رو تسلیحات پیشرفته برای این کشور ارسال می کند. 

وی افزود: آلمان جدا از ارسال سامانه های پیشرفته دفاع هوایی، سامانه های راداری یا پهپاد به اوکراین،مسئولیت ویژه ای در مورد افزایش توانایی های توپخانه ای و دفاع هوایی کی یف عهده دار می شود.  

 صدراعظم آلمان بر تعهد کشورش به گسترش اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت که کشورهای غرب بالکان، اوکراین، مولداوی و در نهایت گرجستان نیز باید به این بلوک بپیوندند. در این اتحادیه گسترده، اختلافات بین کشورهای عضو تا آنجا که به منافع سیاسی، نفوذ اقتصادی و سیستم های امنیت اجتماعی مربوط می شود، افزایش می‌یابد.

چندی پیش، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از اولاف شولتس صدراعظم آلمان خواست از کی‌یف در مقابل مسکو حمایت بیشتری کند و کمتر نگران واکنش‌های روسیه باشد.

کی‌یف و متحدان غربی آن از آلمان، فرانسه و ایتالیا به اتهام تاخیر در حمایت از اوکراین در مبارزه با نیروهای روسیه در شرق این کشور انتقاد کرده و آن‌ها را به کندی در تحویل تسلیحات و یا مقدم دانستن رفاه خود در مقابل آزادی و امنیت اوکراین متهم کرده‌اند.   شولتس، مانند همتایان فرانسوی و ایتالیایی خود این اتهامات را رد می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha