بهره‌برداری از فاز اضطراری تصفیه‌خانه آب غدیر شهر کرمانشاه آغاز شد

کرمانشاه- ایرنا- بهره‌برداری از فاز اضطراری تصفیه‌خانه آب شرب غدیر شهر کرمانشاه روز دوشنبه به مناسبت هفته دولت با حضور «بهمن امیری مقدم» استاندار کرمانشاه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، در این مراسم آب سد گاوشان را یکی از با کیفیت‌ترین آب‌های کشور خواند و افزود: پروژه عظیم آبرسانی از سد گاوشان به کرمانشاه سال ۱۳۸۹ با عملیات اجرایی احداث خط لوله انتقال آن شروع شد که در یک اقدام جهادی طی ۲ سال حدود ۷۳ کیلومتر خط لوله انتقال آن احداث و سال ۱۳۹۱ حدود ۱.۲ مترمکعب آب آن وارد تصفیه خانه شهید نظری شد و این روند تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت.

«محمودرضا شهلایی» ادامه داد: سال ۱۴۰۰ باتوجه به کمبود آب شرب در شهر کرمانشاه با دستور استاندار، قرارگاه عملیاتی آبرسانی به شهر کرمانشاه تشکیل شد و در این جلسات تصمیم گرفته شد که لوله خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه را تعمیر کنیم، اما از آنجایی که حجم قابل توجهی از آب شهر توسط سد گاوشان تامین می شد، برای همین کار دشواری بود و در نهایت آب سراب تاق بستان را بصورت موقت جایگزین آن کردیم.

وی با بیان اینکه تنها ظرف ۲۵ روز با یک کار جهادی ۷۳ کیلومتر خط لوله انتقال آب سد گاوشان به کرمانشاه تعمیر شد، افزود: در این رابطه برخی از پیمانکاران بومی استان نیز بدون هیچ چشمداشتی به ما کمک کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه گفت: از طرفی تلاش کردیم که تصفیه خانه غدیر را تکمیل و تجهیز کنیم تا وارد مدار شود که برای راه اندازی فاز اضطراری آن به اعتبار زیادی نیاز بود که با حمایت استاندار کرمانشاه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کرد و توانستیم در مدت کوتاهی کار تجهیز و راه اندازی فاز اضطراری آن را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: تصفیه خانه غدیر در بلندمدت و تا افق سال ۱۴۱۵ حدود ۶۳ میلیون متر مکعب از آب شرب شهر کرمانشاه را به میزان ۲ متر مکعب در ثانیه تامین خواهد کرد.

شهلایی با بیان اینکه این پروژه در قالب طرح عظیم آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان اجرا شده، عنوان کرد: خط انتقال ۷۳ کیلومتری، تصفیه خانه غدیر، مخازن داخل شهر، خطوط بین مخازن و ایستگاه های پمپاژ از پروژه های زیرمجموعه این طرح بزرگ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه گفت: آب انتقالی از سد گاوشان در نزدیکی شهر کرمانشاه وارد تصفیه خانه غدیر می شود و ۲.۳ دهم متر مکعب بر ثانیه خروج آب از این تصفیه خانه خواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح بزرگ آبرسانی به سد گاوشان باید ظرف ۲ سال تکمیل شود، عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص پیدا کرد، اما برای تکمیل کامل آن به حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در خصوص اهمیت این پروژه هم گفت: طی یکسال گذشته کرمانشاه پس از ایلام دومین استان کشور از نظر کاهش بارش ها بوده که در سال‌جاری این میزان ۱۸۴ و در سال گذشته هم ۱۸۵ میلیمتر بوده است، یعنی تنها طی ۲ سال اخیر حدود ۸۰ درصد از منابع آب‌های سطحی و ۷۰ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی استان افت پیدا کرده که این مسئله روی تامین آب شرب شهری هم تاثیرات زیادی می گذارد.

وی عنوان کرد: با این حال، با اجرای این پروژه بخش قابل توجهی از آب شرب مورد نیاز شهر کرمانشاه را تامین خواهیم کرد که نشان از درایت مسوولین استانی دارد.

کلانشهر کرمانشاه یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جا داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha