۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۴۹
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 84870219
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دلایل تعویق استخراج گازی رژیم صهیونیستی؛ مشکلات فنی یا تهدیدات حزب‌الله

تهران- ایرنا- روزنامه لبنانی «الاخبار» با اشاره به ادعای اخیر رسانه‌های صهیونیستی در رابطه با توافق قریب‌الوقوع لبنان و فلسطین اشغالی بر سر ترسیم مرزهای دریایی و تعویق در استخراج گاز از میدان «کاریش» نوشت که این ادعاها نشان می‌دهد رژیم اسرائیل به دنبال یافتن راهی برای فرار از رویارویی با حزب‌الله است.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه در گزارشی مدعی شد که لبنان و فلسطین اشغالی در حال دستیابی به توافق بر سر ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و این رژیم هستند.

در این گزارش آمده است که رژیم صهیونیستی موعد آغاز استخراج گاز از میدان کاریش را از ماه سپتامبر آینده به ماه اکتبر آتی موکول کرده است تا توافق با لبنان حاصل شود، اما رژیم مدعی شده که به دلایل فنی استخراج گاز را تا ماه اکتبر به تاخیر انداخته است و این امر هیچ ارتباطی با تهدیدهای حزب الله ندارد!.

کانال 12 رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شده که طبق «توافق اولیه و غیر رسمی» و در چارچوب طرح پیشنهادی تل آویو به بیروت، لبنان می‌تواند یک سکوی استخراج گاز را در فاصله پنج کلیلوکتری از سکوی گاز اسرائیل که بیش از دو ماه پیش نصب شده است، نصب کند و بخشی از سکوی لبنانی در آب‌های اقتصادی باشد که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که به این رژیم تعلق دارد، مشروط بر اینکه تل آویو در ازای سهم خود از گاز استخراج شده، از طرف لبنان غرامت دریافت کند.

روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان در این ارتباط با یک مسئول بلندپایه مذاکرات لبنان در خصوص ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی گفت‌وگو کرد و به نقل از وی نوشت: «ما فکر نمی‌کنیم با چنین راه‌حلی موافق باشیم و این بیشتر به تحلیل‌های ژورنالیستی نزدیک است (تا واقعیت). ما منتظر سفر عاموس هوکشتاین میانجی آمریکایی به لبنان و پاسخ کتبی او در مدت زمان کوتاهی هستیم، مگر اینکه او به این جمع بندی برسد که فضای لبنان منفی است و این سفر را لغو کند».

الاخبار نوشت: «درز اینگونه اطلاعات از سوی رسانه‌های اسرائیلی (کانال 12) آن هم قبل از اظهارات و پیشنهادت عاموس هوکشتاین میانجی آمریکایی که قرار است طی روزهای آینده به بیروت سفر کند، عادتا با هدف کشف واکنش‌ طرف مقابل صورت می‌گیرد».

در ادامه این گزارش روزنامه لبنانی آمده است: «این ادعاهای کانال 12 تلویزیون اسرائیل، یکی از موانع سر راه توافق است؛ چرا که احتمالا طرف لبنانی را به واکنش وا دارد، مضاف بر اینکه در گزارش تلویزیون اسرائیل ادعا شده که (طرح ادعایی پیشنهادی تل آویو به بیروت) از موافقت دولت لبنان برخوردار است».

الاخبار در ادمه گزارش خود نوشت: «از دیگر بندهای بسیار بحث برانگیز آمده در این توافق غیر رسمی، این است که شرکت فعال در خطوط مرزی اقتصادی مورد توافق لبنان و اسرائیل، شرکت اسرائیلی «انرجین» که یونانی هم هست، باشد. این بند در واقع ضمانتی برای رژیم صهیونیستی که حزب الله آسیبی به سکوهای اسرائیلی نزند؛ چراکه در اینصورت تجهیزات حفاری و کشتی به شکل واحد و یکپارچه خواهد بود، در نتیجه هرگونه خسارت ناشی از حملات احتمالی حزب الله، متوجه لبنان هم خواهد شد، بدین جهت این بند می‌تواند تضمینی برای جلوگیری از حملات حزب الله به سکوی اسرائیلی باشد».

روزنامه لبنانی افزود: «به دنبال این توافق غیر رسمی (که رژیم صهیونیستی در راستای انتشار رسانه‌ای آن تلاش می‌کند)، اسرائیل موعد آغاز استخراج گاز از میدان کاریش را از ماه سپتامبر آینده به ماه اکتبر آتی موکول کرده است تا توافق با لبنان حاصل شود، اما "مهمتر از همه" این است که اسرائیل می‎خواهد بگوید که به دلایل فنی استخراج گاز را تا ماه اکتبر به تاخیر انداخته است و این امر هیچ ارتباطی با تهدیدهای حزب الله ندارد! " این همان چیزی است که به ما گفته شده تا آن را عنوان کنیم" کما اینکه در گزارش رسانه‌های اسرائیلی بدان پرداخته شده است».

الاخبار در ادامه این پرسش‌ها را مطرح کرده است که «آیا این توافق از موافقت رسمی دولت لبنان است؟ به نظر می‌رسد که اظهارات رسانه‌ای اسرائیل خیلی دور از واقعیت باشد. در واقع چنین توافقی می‌تواند سند مطالبات اسرائیل از لبنان باشد یا توافق بین میانجی آمریکایی و اسرائیل برای به دام انداختن لبنان به نفع اسرائیل باشد، نه توافق بین لبنان و دشمن».

این روزنامه لبنانی در پایان گزارش خود همچنین این سوالات را مطرح کرده که «آیا وزرای کابینه امنیتی اسرائیل بهانه مشکل فنی را بعد از تهدیدات حزب الله درباره هدف قرار دادن کاریش مطرح کردند؟ یا اینکه تعویق در زمان استخراج گاز از سوی اسرائیل، نتیجه نزدیک شدن موعد آغاز تهدید حزب الله است؟».   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha