۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84868956
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دولت ۵ هزار فرصت شغلی در خراسان‌شمالی ایجاد کرد/ چرخ تولید به حرکت درآمد

بجنورد-ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: دولت سیزدهم پنج هزار فرصت شغلی با اجرای ۱۶۰ طرح اقتصادی در این استان ایجاد کرد و با این تحرک اقتصادی چرخ تولید در این خطه به حرکت درآمد.

ناصر فخرموحدی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۶۰ طرح اقتصادی با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در مدت فعالیت یکساله دولت سیزدهم در این استان اجرایی شد که بهره برداری از این طرح‌ها برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: از این تعداد پروژه؛ ۷۵ طرح اقتصادی استان به ارزش ۴۸۹ میلیارد تومان اعتبار در شهرستان های مختلف افتتاح شد که با بهره برداری از این تعداد طرح برای ۶۴۸ نفر اشتغال ایجاد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: در این مدت؛ یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب تبصره ۱۸، تبصره ۱۶ و مشاغل خانگی در استان به متقاضیان پرداخت شده است که اجرایی شدن این طرح ها برای سه هزار نفر شغل ایجاد می کند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این، ۱۶ طرح اقتصادی با یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان کلنگ زنی و وارد مرحله عملیاتی شده است که پیش بینی می شود با افتتاح و بهره برداری از این طرح ها برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شود.

دولت ۵ هزار فرصت شغلی در خراسان‌شمالی ایجاد کرد/ چرخ تولید به حرکت درآمد

صدور مجوزهای بی نام برای سرمایه گذاری 

فخرموحدی، صدور مجوز بی نام برای سرمایه گذاری را از اقدامات مهم در این استان عنوان کرد و گفت: در استان ۸۶ فرصت سرمایه گذاری در سامانه بارگزاری شده است که ارزش سرمایه گذاری در این طرح ها چهار هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: این فرصت های سرمایه گذاری در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری، صنعت، خدمات، عمران شهری و انرژی‌های تجدیدپذیر در سامانه انتقال آنی استانداری خراسان شمالی بارگزاری شد و مجوزهای آن آماده ارایه به بخش خصوصی است که ۱۲ مورد از آن مربوط به انرژی های تجدیدپذیر است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: این طرح ها با تکیه بر اسناد بالادستی همچون سند توسعه استان و آمایش سرزمینی تهیه شده است و بر اساس مزیت های نسبی مناطق مختلف استان صادر می شود و بسیاری از این طرح ها زنجیره تولید را تکمیل می کنند.

وی با بیان اینکه اهلیت این سرمایه گذاران در کارگروه های مربوط بررسی و مورد تایید قرار گرفته است، افزود: در گذشته توانمندی سرمایه گذار به لحاظ فنی و مالی مورد سنجش قرار نمی گرفت و کمیته سرمایه گذاری برای برون رفت از این مشکل تشکیل شد و اهلیت سرمایه گذار به لحاظ فنی و مالی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی افزود: تامین مالی اجرای پروژه ها و بانک عامل برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز مشخص است بر این اساس سرمایه گذار با کمترین دغدغه برای اجرای پروژه وارد عرصه شود.  

۲۰۶ میلیون دلار صادرات از خراسان شمالی 

فخرموحدی در ادامه بیان کرد: ۲۰۶ میلیون دلار کالا در یکسال گذشته به خارج از استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۸۰ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه  ۱۰۹ میلیون دلار از این رقم از طریق گمرک استان انجام شد افزود: در این مدت ۵۱ میلیون دلار کالا از طریق گمرک استان وارد شده است که بیشتر این کالاها شامل مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی استان است و سهم مواد مصرفی بسیار ناچیز بوده است که این امر نشان از توجه دولت به تولید را دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به صادرات ۱۰۹ میلیون دلاری کالا و واردات ۵۱ میلیون دلاری کالا از گمرک استان، در یک سال گذشته تراز تجاری استان ۵۸ میلیون دلار مثبت بوده است.  

خراسان شمالی ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با ۲۸۷ واحد صنعتی فعال با سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دارد که افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ کارگر در این واحدهای صنعتی اشتغال دارند.

اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha