گام‌های هدفمند دولت در مسیر توسعه و آبادانی آذربایجان غربی

مهاباد - ایرنا - همزمان با گرامیداشت آیین های هفته دولت در آذربایجان غربی شاهد افتتاح طرح های مختلف عمرانی، اقتصادی و خدماتی مختلفی در مناطق مختلف شهری و روستایی هستیم که نشان دهنده گام های هدفمند دولت برای زدودن غبار محرومیت از چهره این استان بویژه مناطق محروم است.

به گزارش ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

بررسی دستاوردها، اقدامات و فعالیت های دولت در سال نخست فعالیتش حاکی است که توجه به افزایش تولید و به چرخه انداختن واحدهای راکد، ایجاد اشتغال، توجه به مناطق مرزی و جذب سرمایه گذاری جزو اولویت های کاری در آذربایجان غربی بوده است.

سفرهای شهرستانی استاندار آذربایجان غربی که از ابتدای دولت سیزدهم با سفر به مناطق مختلف با اولویت شهرستان های محروم و با هدف حضور در میان مردم و بررسی مشکلات و مسائل آنها از نزدیک آغاز شده و همچنان ادامه دارد موجب شده است تا خون تازه ای در رگ های توسعه و آبادانی این منطقه جریان یافته و این استان به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شود.

افزایش ۲ برابری طرح‌های افتتاح و یا کلنگ زنی شده در هفته دولت امسال در مقایسه با سال گذشته به ویژه در شهرستان های محروم و مرزی نشان می‌دهد که دولت سیزدهم عزم خود را راسخ کرده است تا به یک کار جهادی غبار محرومیت را از چهره استان بزداید.   

همچنین حضور رییس جمهور و هیات همراه در بیست و یکمین سفر استانی به آذربایجان غربی، دیار اقوام و ادیان و سرزمین فرصت‌های طلایی، گامی اثربخش برای جبران عقب ماندگی‌های تاریخی این خطه از کشور بود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان به همراه بیش از ۱۰ عضو هیات دولت، روز جمعه ۳۰ اردیبهشت در بیست و یکمین دور از سفرهای استانی، میهمان مردم آذربایجان غربی شدند تا ضمن حضور در جمع اقشار مختلف مردم و شنیدن دغدغه‌های آنان، در جریان اقدامات صورت گرفته در مسیر توسعه شمال غربی ترین استان کشور را قرار گرفته و طرح‌هایی را برای پوشش و جبران این عقب ماندگی‌ها در جلسه استانی هیات دولت به تصویب برسانند.

گام‌های هدفمند دولت در مسیر توسعه و آبادانی آذربایجان غربی

حضور در ارومیه به عنوان مرکز استان، بازدید هوایی از دریاچه ارومیه به عنوان نگین آبی آذربایجان، بازدید از مرز تمرچین در ورودی کشورمان از سمت شمال عراق و گوش جان سپردن به گلایه رانندگان حمل و نقل باری این مرز، حضور در جمع مردم مهاباد و میاندوآب، رسیدگی به دغدغه شهروندان در این شهرها و همچنین دریافت نظرات نمایندگان اقشار مختلف مردم و مدیران استانی و همچنین نمایندگان اعزامی دولت به شهرستان‌های مختلف از جمله برنامه‌های مهم و فشرده روز جمعه آیت الله رئیسی در سفر به آذربایجان غربی بود.

رهاورد این سفر، اختصاص حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های زیربنایی، عمرانی همچنین اعطای تسهیلات در بخش‌های مختلف به این استان بود که از این میزان، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مربوط به طرح‌های زیربنایی، عمرانی و توسعه‌ای و نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به تسهیلات بویژه کمک به واحدهای تولیدی است که این مصوبات سال بسیار پرکاری برای توسعه آذربایجان غربی را پیش روی کارگزاران نظام در این استان قرار داد تا با تلاش مسوولان گام‌های بلندی برای توسعه استان برداشته شود.

تصویب ۱۵۷ مصوبه در حوزه عمرانی، اقتصادی و سرمایه گذاری این استان از سوی دولت مردمی و انقلابی در سفر به استان آذربایجان غربی بدون شک نقش مهمی در رفع نابرابری‌های منطقه‌ای داشته و نقشه راهی برای توسعه منطقه و عدالت محوری ترسیم خواهد کرد.

آنچه که در سفرهای رییس جمهور در چند ساعت حضورشان در میان مردم غیور و مرزداران جنوب آذربایجان غربی قابل توجه است تاکید ایشان برای دیدار چهره به چهره با مردم و شنیدن مشکلات آنها از نزدیک است هرچند که این دیدارها فشرده بود ولی موجی از شادی و شعف در میان مردم این دیار ایجاد کرد.

۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، دستاورد سفر رییس جمهور به مهاباد

فرماندار ویژه مهاباد با بیان اینکه تکمیل طرح‌های نیمه تمام از اولویت‌های مهم در تخصیص اعتبارات ویژه سفر رییس جمهور به استان آذربایجان غربی و این شهرستان است گفت: اولویت رییس جمهور و دولت سیزدهم نیز تکمیل طرح‌های نیمه تمام در کشور است و برهمین اساس طرح جدیدی آغاز نخواهد شد مگر اولویت آن مشخص شود.

گام‌های هدفمند دولت در مسیر توسعه و آبادانی آذربایجان غربی

امیر قادری با بیان اینکه دولت تمام توان و تمرکز خود را برای تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام معطوف کرده است، افزود: در همین راستا اولویت در توزیع اعتبارات در بخش طرح‌های نیمه تمام است که هم اکنون در همه کشور وجود داشته و به معضلی تبدیل شده است.

فرماندار ویژه مهاباد اضافه کرد: برهمین اساس در سفر رییس جمهور به مهاباد ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که با اولویت طرح‌های نیمه تمام به تدریج در حال ابلاغ است.

بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی یکی از مهمترین طرح‌های نیمه تمام مهاباد

وی ادامه داد: یکی از مهمترین طرح های نیمه تمام شهرستان مهاباد بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی این شهرستان است که در سفر رییس جمهور ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن اختصاص یافته است که با تخصیص این اعتبار ساخت این بیمارستان شتاب خواهد گرفت.

گام‌های هدفمند دولت در مسیر توسعه و آبادانی آذربایجان غربی

قادری با بیان اینکه بیشترین میزان اعتبارات اختصاص یافته سفر رییس جمهور در مهاباد در حوزه راه‌ها به ویژه راه‌های بین شهری است، گفت: ورودی میاندوآب - مهاباد،  ارومیه - مهاباد، محور مهاباد به ارومیه، کمربندی «دارلک» و اتمام کریدور غرب کشور در محدوده این شهرستان است که هم اکنون فعال بوده و با سرعت در حال اجرا است.

اختصاص هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حوزه راه جنوب آذربایجان غربی در سفر رییس جمهور

وی یادآور شد: در مجموع هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه راه جنوب آذربایجان غربی در سفر رییس جمهور اختصاص یافته که به تدریج در حال تزریق است و تکمیل این طرح‌ها چهره این منطقه را در زمینه راه دگرگون خواهد کرد.

قادری یادآور شد: در سفر رییس جمهور به این شهرستان همچنین اعتبارات خوبی به راه های روستایی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، توسعه فضاهای ورزشی و علاج بخشی سد مهاباد تخصیص پیدا کرده که به مرور تخصیص خواهد یافت.

گام‌های هدفمند دولت در مسیر توسعه و آبادانی آذربایجان غربی

دولت سیزدهم خدمت به مردم را افتخار خود می‌داند

فرماندار ویژه مهاباد با بیان اینکه دولت سیزدهم خدمت به مردم را افتخار خود می‌داند، افزود: علی رغم تحریم های شدید و فلج کننده غرب علیه کشورمان ولی طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف در کشور صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: نیازمندی ها زیاد است و با توجه به عقب ماندگی هایی که داریم توقع مردم بسیار بجا است از اینرو کیفیت زندگی مردم در مناطق شهری و روستایی باید ارتقا پیدا کند ولی با توجه به منابع محدود دولت سعی می شود با اولویت بندی های درست آنها را به گونه‌ای توزیع و اجرا کنیم که بیشترین تاثیر را در زندگی مردم داشته باشد.

قادری گفت: علی رغم همه تهدیدها، تحریم‌ها و تمام مشکلاتی که دشمن ایجاد کرده است با ظرفیت‌های موجود و با نیروی انسانی کارآمد در کشور امکان برون رفت از تمام مشکلات وجود دارد.  

تحقق نخستین دستاورد رییس جمهور/ تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد کلنگ زنی شد

نخستین دستاورد سفر رییس جمهور به شهرستان مهاباد تنها پس از گذشت ۲ هفته با کلنگ زنی مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی این شهرستان محقق شد.

امیر قادری اظهار کرد: عملیات اجرایی این طرح مهم با تخصیص ۴۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای احداث مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی این شهرستان آغاز شده است.

گام‌های هدفمند دولت در مسیر توسعه و آبادانی آذربایجان غربی

وی ادامه داد: با مشخص شدن پیمانکار راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه با قراردادی ۱۶ ماهه به اتمام خواهد رسید و تصفیه پساب شهرک صنعتی مهاباد به طور کامل انجام خواهد شد.

فرماندار ویژه مهاباد اظهار کرد: با افتتاح این پروژه ظرفیت تصفیه خانه شهرک صنعتی این شهرستان به سه هزار و ۲۰۰ متر مکعب در روز و بیش از سه برابر ظرفیت قبلی خود خواهد رسید.

قول وزیر فرهنگ به مردم سردشت در سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی عملی شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۰ اردیبهشت در سفر به شهرستان مرزی سردشت در آذربایجان غربی به هنرمندان این دیار تحقق ۲ موضوع را وعده داده بود که با عملی شدن این وعده‌ها در مدت تنها یک ماه، دولت سیزدهم نشان داد با روحیه‌ای جهادی برای تحقق وعده‌هایش در تلاش و حرکت است.

محمدمهدی اسماعیلی که در سفر رییس جمهور به استان آذربایجان غربی به عنوان نماینده تام الاختیار رییس دولت اواخر اردیبهشت ماه سالجاری به منظور بررسی مسایل و مشکلات منطقه به شهرستان مرزی سردشت سفر کرده بود در این سفر از نزدیک در جریان مشکلات این شهرستان و مجموعه فرهنگی یادمان شهدای شیمیایی قرار گرفت.

گام‌های هدفمند دولت در مسیر توسعه و آبادانی آذربایجان غربی

وی در این سفر یکروزه ابتدا از سالن یادمان شهدای شیمیایی سردشت که تخریب و غیرقابل استفاده شده بود بازدید کرد و قول داد در کمترین زمان ممکن آن را بازسازی کند و حالا حدود یک ماه پس از قولش، این سالن تکمیل و آماده بهره برداری شده است.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  ضمن بازدید از این مکان فرهنگی که در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسیده اما به علت عدم رسیدگی غیر قابل استفاده شده بود به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی دستور ویژه ای مبنی بر احیا و بازسازی هر چه سریعتر آن را صادر کرد.

بر همین اساس و طبق وعده ای که اسماعیلی داده بود این مجموعه فرهنگی هفتم تیر، همزمان با سالروز بمباران شیمیایی سردشت مورد بهره برداری قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر همچنین با حضور در منزل استاد «خضر قادری» هنرمند پیشکسوت بیت و حیران اهل شهرستان سردشت از وی عیادت کرد و  قول داد سازوکار لازم را برای اهدای مدرک درجه یک هنری به این استاد موسیقی را در کمترین زمان ممکن فراهم سازد.

این قول وزیر نیز با دستور تسریع ویژه ایشان برای اعطای مدرک درجه یک هنری از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور ‌به «خضر قادری گرماوی» هنرمند پیشکسوت ۱۰۷ ساله موسیقی اقوام و از اساتید موسیقی فولکلور محقق شده و مدرک درجه یک هنری این هنرمند صادر شد.

گام‌های هدفمند دولت در مسیر توسعه و آبادانی آذربایجان غربی

این مدرک روز  ۱۷ خرداد سال جاری پس از بررسی های لازم از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این هنرمند پیشکسوت صادر و پس از کمتر از یکماه به وی اعطا شد.

۷ هزار میلیارد ریال اعتبار سفر رییس جمهور به توسعه جاده‌های تکاب و شاهین دژ اختصاص یافت

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: هفت هزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان آذربایجان غربی برای اجرای طرح‌های جاده‌ای و توسعه و بهبود وضعیت محورهای مواصلاتی این ۲ شهرستان اختصاص یافت.

حسن همتی افزود: بر این اساس ساماندهی و آسفالت ۲۰ کیلومتر از محور تکاب - شاهین دژ و ۱۰ کیلومتر از محور شاهین دژ - میاندوآب تا ۴۵ روز آینده پیمان سپاری و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: همچنین با همکاری شرکت زیرساخت راه‌های کشور چهار کیلومتر از مسیر در حال ساخت محور شاهین دژ - تکاب تا ۱۵ روز آینده و ۳.۵ کیلومتر دیگر از این محور تا شهریور ماه آسفالت می‌شود.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در همین راستا احداث پل چمقوره در محور شاهین دژ - تکاب تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.

همتی ادامه داد: باتوجه به پیگیری‌های انجام یافته و دستور وزیر راه و شهرسازی و مساعدت استاندار آذربایجان غربی در زمینه تخصیص اعتبار هفت هزار میلیارد ریالی سفر رییس جمهور، پیمان سپاری پروژه‌های راهسازی تکاب و شاهین دژ سریع انجام شده تا عملیات آسفالت جاده‌های منطقه در فصل کاری مناسب اجرا شود.

ثمره تلاش های یک ساله دستگاه ها در افتتاح های هفته دولت متبلور شده است

فرماندار تکاب گفت: افتتاح و کلنگ زنی ۱۵۲ میلیارد تومان طرح توسعه ای در هفته دولت امسال در تکاب که اعتبارهای آن تنها در مدت ۶ ماه گذشته جذب و هزینه شده است امری بی سابقه و بی نظیر است.

گام‌های هدفمند دولت در مسیر توسعه و آبادانی آذربایجان غربی

اسماعیل حیدری آزاد ادامه داد: بسیاری از طرح هایی که در هفته دولت امسال افتتاح می شود، پروژه هایی است که نیمه تمام و رها شده بود ولی امروز با تلاش جهادگونه مسوولان و توجه دولت سیزدهم به مناطق محروم تکمیل شده و به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: ثمره تلاش های یک ساله دستگاه های اجرایی در دولت سیزدهم در افتتاح های هفته دولت متبلور شده است.

فرماندار تکاب تاکید کرد: افتتاح یا کلنگ زنی ۷۲ طرح عمرانی، صنعتی، تولیدی، بهداشتی، آموزشی، کشاورزی و ورزشی با هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت امسال در مناطق شهری و روستایی در این شهرستان تاکنون سابقه نداشته است که این امر نشاندهنده اهتمام دولت به مناطق محرومی همچون شهرستان تکاب است.

اقدامات دولت بارقه ای از امید را در دل مردم بوجود آورده است

اقدامات دولت در یکسال اخیر به ویژه سفر پر خیرو برکت رییس جمهور و اعضای هیات دولت به دیار آذربایجان‌غربی که از آن به رنگین کمان اقوام و مذاهب ایران نام برده می‌شود بارقه‌های امید را در بین ساکنان این استان احیا و ایجاد کرده و نویدبخش امیدواری و نگاه مثبتی در میان آحاد جامعه شده است.

هرچند حضور رییس دولت با همراهی وزیران در میان مردم و گفت و گوی رودرو با آنها به تنهایی نمی تواند حلال مشکلات معیشتی متعدد در این روزهای کشور باشد، ولی همین که مردم این روزها فرصتی برای بیان دغدغه های خود با نفر اول اجرایی کشور یافته اند خود فرصتی ارزشمند است و به همین دلیل می شود بارقه های امید را در دل های این سرزمین زنده کرد.

بدون شک اقدامات دولت در یکسال اخیر در آذربایجان غربی و مصوبات سفر رییس جمهور به استان یک مزیت و پتانسیل برای پیشرفت و ارتقای شاخص های توسعه استان است که ضمن احیای ظرفیت‌های منطقه‌ای به نوعی موتور محرکه‌ای برای انجام بسیاری از کارهای بر زمین مانده در حوزه عمرانی است که موجب ثبات اقتصادی و اشتغال پایدار در حوزه اقتصادی استان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha