۶ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84868451
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رشد شرکت‌های نوآور در اصفهان در پرتو اهتمام دولت برای حمایت از موسسات دانش بنیان

اصفهان - ایرنا - حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از راهبردهای اساسی دولت سیزدهم در یک سال اخیر بوده و زمینه رشد شرکت‌های نوآور و فناور و تبدیل شدن دانش فنی آنها به صنایع و خطوط تولید را در استان اصفهان فراهم کرده است.

به گزارش حوزه استان‌های ایرنا، یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

بااین‌حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما باهمت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس‌جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به‌سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد باگذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به مهمترین اقدامات مرتبط با حمایت از شرکت های دانش بنیان و مراکز علم و فناوری در استان اصفهان در یک سال اخیر خواهیم پرداخت.

اصفهان به‌عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را در دهه ۸۰ به وجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور از نظر تعداد واحدهای فناور و گردش مالی آنها به‌شمار می آید.

این استان در زمان حاضر دارای سه پارک علم و فناوری، بیش از ۱۰ مرکز رشد فناوری و حدود ۷۰۰ شرکت دانش بنیان است و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بزرگترین مجموعه فناوری آن محسوب می‌شود که در نوع خود در کشور بی نظیر است.

درحالیکه سهم اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور کمتر از یک درصد است اما در استان اصفهان با توجه به فعالیت قابل توجه شرکت های دانش بنیان و فناور این سهم به ۲ تا سه درصد می رسد.

با توجه به جایگاه ویژه شرکت های دانش بنیان و فناور در اقتصاد استان اصفهان و کشور، در یک سال اخیر اقدامات و راهبردهای مختلفی از سوی بخش های مختلف برای حمایت از آنها اجرا و پیگیری شد که از مهمترین آنها می توان به حمایت های مجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از حدود ۶۰۰ واحد فناور مستقر در آن اشاره کرد.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم در این استان راه‌اندازی شده است؛ این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به‌طور جدی با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد آغاز کرد و در زمان حاضر به یکی از قطب های علم و فناوری کشور تبدیل شده است.

در زمان حاضر بیش از ۶۱۰ شرکت و موسسه دانش بنیان و فناور در این شهرک مستقر است که میزان فروش آنها در سال ۱۴۰۰ حدود پنج هزار و یکصد میلیارد تومان با گردش مالی ۱۴ هزار میلیارد تومان و صادرات آنها ۵۴ میلیون دلار بود.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اشتغال بیش از هشت هزار و ۲۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص و فناور در بیش از ۶۱۰ شرکت و موسسه دانش‌بنیان و فناور مستقر در این شهرک، گفت: بیش از ۸۵ درصد نیروی انسانی شاغل در این شرکت‌ها دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند و از این نظر شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان الگوی مناسبی برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است.

برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها در پارک‌های فناوری اصفهان

قاسم مصلحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هشت مرکز رشد فناوری و پنج مرکز نوآوری و شکوفایی زیرمجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است، اظهار داشت: پارک های علم و فناوری شیخ‌بهایی و ابوریحان با هدف حمایت از استقرار شرکت‌های فناور در این شهرک به بهره‌برداری کامل رسیده و برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای کالبدی جدید در حال انجام است تا زمینه استقرار شرکت‌های فناور جدید فراهم شود.

وی، آمار پذیرش در پنج‌ ماه نخست سال ۱۴۰۱ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را بالغ بر ۷۵ شرکت‌ و موسسه فناور اعلام کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم در پایان سال جاری بیش از ۷۰۰ واحد فناور در شهرک و مراکز زیرمجموعه آن فعالیت کند.

وی با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در انجام طرح‌های پژوهشی و کاربردی رویکرد مناسبی داشته است، گفت: کمک به انجام بیش از یکهزار و ۷۵۰ طرح پژوهشی و کاربردی توسط واحدهای فناور مستقر از مهمترین دستاوردهای شهرک در این حوزه است.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به تجاری‌سازی بیش از ۲ هزار دانش فنی از ابتدای فعالیت شهرک تاکنون اشاره و اضافه کرد: بسیاری از فناوری‌ها و نوآوری‌های بدست آمده توسط واحدهای فناور مستقر در این شهرک به صنایع و خطوط تولیدی تبدیل شده‌است که این امر نه تنها بهره‌مندی جامعه از دستاوردهای فناورانه را به همراه داشته بلکه به صورت غیرمستقیم باعث اشتغال شده است.

رشد شرکت‌های نوآور در اصفهان در پرتو اهتمام دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

بازدید رییس‌جمهور از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیانگر اهتمام دولت بر حمایت از شرکت‌های فناور است
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" توسط رهبر معظم انقلاب بیانگر اهمیت موضوع حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برای رشد و توسعه کشور است.

مصلحی به اهتمام جدی دولت بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: بازدید رئیس جمهور از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سفر استانی و تاکید وی مبنی بر ضرورت حمایت از تولیدات دانش‌بنیان داخلی، گواه این مطلب است.

وی، تداوم نقش‌آفرینی شهرک در بسط و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رشد شرکت‌های نوآور، فناور و دانش‌بنیان، تقویت تعاملات شهرک با مدیریت عالی استان، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری، دستگاه‌های اجرایی و صنایع، توجه ویژه به چالش‌های اساسی استان و کشور و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های فناور در حل آنها، شناسایی فناوری‌های نوظهور و همچنین تعریف طرح‌های کلان فناوری و تبدیل آن به ریزپروژه‌ها و واگذاری آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان را به عنوان مهمترین رئوس برنامه‌های شهرک برشمرد.

رشد شرکت‌های نوآور در اصفهان در پرتو اهتمام دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان، اساسی‌ترین اقدام دولت در حمایت از واحدهای فناور

کارشناسان و فعالان حوزه دانش بنیان در استان اصفهان اعتقاد دارند که ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان در سال جاری یکی از اساسی ترین اقدامات دولت سیزدهم در حمایت از واحدهای فناور و دانش بنیان در کشور است.

قانون جهش تولید دانش بنیان کشور خرداد امسال توسط رییس جمهور ابلاغ شد؛ این قانون با هدف توسعه محیط کسب و کار و حمایت از رشد و رقابت پذیری شرکت ها تصویب شده و درحال اجرایی سازی است، قانونی که به دنبال رفع نواقص و مشکلات قانونی پیش روی کسب و کارهای دانش‌بنیان و خلاق است و به نوعی تضمین کننده ۲۰ سال آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان محسوب می شود.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان، مشارکت دولت در تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان و ابلاغ آن و آیین نامه های اجرایی را یکی از مهمترین اقدامات دولت در یک سال اخیر دانست و گفت: تعامل دولت با نهادهایی مانند اتاق بازرگانی و انجمن شرکت های دانش بنیان اصفهان در این زمینه ارزشمند بود.

سید یاسر معین الدینی با بیان اینکه تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان سال ها پس از قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مصوب شد، افزود: تغییراتی که مورد نیاز بود در قانون جهش تولید دانش بنیان و از طریق تعامل دولت و بخش خصوصی اتفاق افتاد و لازم است آیین نامه های اجرایی آن بطور کامل و هرچه زودتر ابلاغ شود تا شرکت های دانش بنیان بتوانند از مزایای آن به خوبی بهره مند شوند.

وی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک سال اخیر تلاش های زیادی برای فرهنگ‌سازی درباره موضوع دانش بنیان و فناوری و نقش آن در اقتصاد ارزش محور یا دانش بنیان انجام داد.

این فعال اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین بخش های تولید، فناوری است، تصریح کرد: اگر فناوری در داخل کشور تولید نشود بدون شک در آینده دچار مشکل خواهیم شد و تولیدات ما ماندگار و قابل رقابت نخواهند بود بنابراین موضوع تولید و استفاده از فناوری داخل در یک سال اخیر مورد توجه قرار گرفت.

معین الدینی اضافه کرد: لازم است همانطور که موضوع استفاده از کالای ایرانی تبلیغ می شود برای خرید فناوری داخل نیز فرهنگسازی صورت گیرد زیرا هنوز عمده بازار فناوری کشور، وارداتی است و با وجودیکه تلاش خوبی برای توسعه شرکت های فناور در کشور انجام شده است اما درصد کمی از بازار فناوری در اختیار این شرکت ها قرار دارد.

وی همچنین با بیان اینکه در بخش فناوری و دانش بنیان در استان اصفهان در یک سال اخیر در زمینه هم افزایی تلاش شد و در همراهی دولت و بخش خصوصی به جلو رفت، تاکید کرد: ظرفیت اصفهان در تولید فناوری بدلیل سابقه شرکت ها و زیست بوم استان، بالاست و باید بیش از پیش از این ظرفیت استفاده شود.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیز گفت: یکی از بهترین اقدامات در یک سال اخیر ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان توسط رییس جمهور بود که سال‌ها معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به دنبال آن بود و امیدواریم هرچه زودتر آیین نامه های این قانون نهایی و ارایه شود تا شرکت های دانش بنیان و فناور بتوانند بطور کامل از آن استفاده کنند.

حمید سعادت نیا افزود: در این قانون تلاش شده است که همه مسائل مربوط به تولید دانش بنیان دیده شده و به طور بنیادی به آنها پرداخته شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات مثبت و قابل توجه در یک سال اخیر افزایش اعتبارات صندوق پژوهش و فناوری بود که میزان توانایی مالی آن برای ارائه تسهیلات و حمایت های مالی از شرکت های دانش بنیان را افزایش می دهد و در این زمینه موثر خواهد بود.

سعادت نیا با بیان اینکه مهمترین انتظاری که بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان از دولت دارند این است که زیرساخت های لازم برای فعالیت آنها فراهم شود، تصریح کرد:  ارائه تسهیلات مالی و اجرای برخی برنامه های کوتاه مدت به تنهایی مشکلات این بخش را حل نمی کند اما وقتی زیرساخت های لازم فراهم شود، آنگاه شرکت های خصوصی و فناور رشد و به خوبی باهم رقابت می کنند.

این فعال اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه در یک سال اخیر حسن نیت لازم از سوی دولت برای حمایت از شرکت های دانش بنیان وجود داشت، افزود: این موضوع برای رشد سیستم دانش بنیان و اقتصاد دانش محور نیاز است اما برای تحقق اهداف آن باید به راهبردهای اجرایی و شفاف تبدیل شود.

۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مجموعه‌های فناوری اصفهان
با توجه به نقش شرکت های فناور و دانش بنیان در توسعه پایدار استان اصفهان، امسال اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان برای مجموعه‌های علمی و فناوری این خطه در نظر گرفته شد.

معاون اجرایی رییس جمهور در سفر استانی هیات دولت به اصفهان در خرداد امسال گفت: امسال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهشی برای مجموعه‌های علمی و فناوری استان اصفهان در نظر گرفته شده است که امیدواریم محقق شود.

سید صولت مرتضوی با بیان اینکه این میزان اعتبار تقریبا جهش ۱۰ درصدی داشته است و بمنظور کمک به موسسه ها و زیرساخت های دانش بنیان در استان اصفهان در نظر گرفته شد، اضافه کرد: از سوی دیگر تسهیلات لازم به هر میزان که مورد نیاز باشد برای شرکت های دانش بنیان در اصفهان پیش بینی شده است.

رییس جمهور و هیات دولت ۲۶ خرداد امسال به استان اصفهان سفر کردند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha