وزیر علوم: سامانه «نان» مأموریت‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را توسعه می‌دهد

شیراز- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعتقاد به اینکه علم هنر حل مشکل است، گفت: نظام ایده‌ها و نیازها می‌تواند مأموریت‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محمدعلی زلفی‌گل شنبه در مراسم تودیع و معارفه ریاست مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، اظهار کرد: نظام ایده ها و نیازها در ابتدا ایدهایی خام‌ بود که برای شکل‌گیری آن ساعت‌ها وقت گذاشتیم و بحث کردیم که از کجا باید شروع کنیم؛ این کار با تیمی که دائما وقت گذاشتند، از صفر شروع و سامانه آن در اردیبهشت‌ماه رونمایی شد و می‌توان گفت راه‌اندازی این سامانه‌ اتفاق بزرگی برای کشورمان است.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری ادامه داد: هرچند هنوز هم سؤالات بسیاری در خصوص سامانه داریم اما این کار شروع شده است؛ همانگونه که قلب علم و فناوری کشور در شیراز وجود دارد، با این کار مغز علم و فناوری هم به شیراز می‌آید.

وی بیان کرد: درهمین سامانه چندین پروژه دیگر از جمله جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع هم است‌. شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری مصوب کرد که آزمایشگاه‌های مرجع که تجهیزات دارند، امکانات خود را در این سامانه ثبت و ضبط کنند؛ جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع جام یا جریان اقتصادی نوین می‌شود.

زلفی‌گل افزود: این سامانه می‌تواند خاستگاه آموزشی صنعت یا صنایع باشد و مأموریت‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را توسعه دهد.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم اساسنامه پایگاه استنادی جهان اسلام را مطابق با مأموریت‌های جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر دهیم، گفت: ما نیاز داریم که در کشور امکاناتی نظیر گوگل اسکالر را به زبان ایرانی و انگلیسی داشته باشیم که اسمش را درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان گذاشتیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه دانا کسی است که هم علم داشته باشد و هم عقل، گفت: سامانه دانا هم به مأموریت‌های جدید پایگاه استنادی جهان اسلام افزوده شده و وقتی اینها را کنار هم می‌گذاریم به این معنا می‌رسیم که قلب و مغز علم و فناوری ایران در شیراز قرار گرفته است. لذا این مرکز باید امکانات ویژه‌ای هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه هیأت امنا هم با دستور استاندار و رییس پایگاه مستقل می‌شود و حکم زده خواهد شد، گفت: ما جایگاه پایگاه استنادی جهان اسلام را فراتر از یک موسسه آموزشی و حتی وزارتخانه میدانیم؛ در واقع پایگاه استنادی جهان اسلام باید چترش فراتر از یک وزارتخانه باشد. 

وی اضافه کرد: در رابطه با ردیف بودجه نیز تلاش می‌شود که اعتبارات این پایگاه هم‌ سطح مأموریت‌های جدیدی که به آن محول شده، باشد. تلاش خواهیم کرد که قلب و مغز علم و فناوری در شیراز بیش از پیش اثربخش‌ باشد.

زلفی‌گل با اعتقاد به اینکه شیراز در زمینه علم و فناوری جایگاه ویژه ای دارد، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دوره‌های دکتری در کشور نداشتیم و افرادی که قصد تحصیل در دکتری داشتند به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما استادان دانشگاه شیراز جسارت به خرج دادند و برای اولین بار دوره دکتری را در کشور تأسیس کردند و سایر دانشگاه‌ها از شیراز الگو گرفتند. لذا حق شهر شیراز، دانشگاه شیراز و مجموعه علم و فناوری شیراز است که این قلب و مغز در شیراز وجود داشته باشد و ما هم سعی می کنیم امکانات لازم را در اختیار این پایگاه قرار دهیم.

وزیر علوم گفت: از مسئولین استان فارس خواهشمندم که‌ تمام انرژی خود را برای قدرت گرفتن پایگاه استنادی جهان اسلام بگذارند تا چتر این پایگاه فراتر از ایران برود. بدون شک این مأموریت‌های جدید هم باعث می‌شود جایگاه این پایگاه ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه در آینده رتبه‌بندی دانشگاه‌ها شدیداً به نظام ایده‌ها و نیازها وابسته خواهد شد، گفت: با انتظاراتی که از این پایگاه می‌رود از استاندار محترم که خودشان دانشگاهی هستند، خواهشمندم که تلاش خود را برای توسعه این پایگاه به کار گیرد. 

زلفی‌گل با اعتقاد به اینکه وحدت یکی از ویژگی‌های خوبی است که در شیراز و اصفهان وجود دارد، ابراز کرد: امیدوارم این وحدت استانی بین نمایندگان، مسئولان استانی و شهری، مسئولان قبلی و فعلی وجود داشته باشد. مدیر جدید باید از ظرفیت و تجربیات مسئولان قبلی استفاده کند.

وی گفت: بدون شک زحمات یک دهه آقای دهقانی فراموش نخواهد شد، همانگونه که زحمات استاد مهراد فراموش نشده است. باید یاد بگیریم قدر افرادی که برای ما وقت می‌گذارند و منشأ اثر هستند و باعث آباد کردن شهر و کشور می‌شوند را بدانیم‌ و آنها را در صدر بنشانیم؛ باید از گذشتگان تشکر کنیم.

وزیر علوم گفت: باید یاد بگیریم که قدر هر کسی که برای کشورمان زحمت می‌کشد را جدا از سلایق سیاسی بدانیم؛ امروز اگر رتبه اول علمی منطقه را کسب کردیم و  اگر در استان فارس از این دانشگاه‌های افتخار آفرین و پارک علم و فناوری بهره می‌بریم به دلیل زحماتی است که گذشتگان کشیده‌اند.

زلفی‌گل با اعتقاد به اینکه جامعه دانشگاهی باید نگاهش با دنیای سیاست متفاوت باشد، گفت: استاندار فارس استاد ممتاز دانشگاه است و برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است که استاندارش استاد ممتاز یک دانشگاه باشد؛ این یک نعمت و فرصت است. البته بدیهی است که شهر شعر و شعور و فرهنگ از چنین استادی بهره ببرد.

دبیرخانه «نان» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شیراز افتتاح شد

همزمان با نخستین روز سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به فارس و در بازدید از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) دبیرخانه «نان» افتتاح شد. ایجاد سامانه نظام ایده‌ها و نیازها «نان» از برنامه ‌های پیشنهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی بود که موجب ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی، دولتی و پژوهشگران، شرکت‌ های دانش‌ بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد می شود.

تحقق این امر از سال گذشته به موسسه واگذار شده و تمامی دستگاه‌ های اجرایی باید به درج اولویت ‌ها، نیازها و مسائل تحقیقاتی به همراه طرح پژوهشی مصوب در این سامانه، اقدام کنند که این سامانه تنها پنجره واحد تمام وزارتخانه‌ ها خواهد بود.

فرآیندها و برآیندهای سامانه «نان» شامل موارد زیر است:
- ایجاد طوفان فکری در کمک به حل مسائل کشور و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها در اجرای طرح‌های کلان
- ارتباط با ساختار سیستم ثبت اختراعات و بورس ایده
- انجام تحقیقات نیاز محور
- آگاهی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی نیازهای واردات (گمرک)، صنعت، دولت، جامعه و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
- افزایش اعتماد صنعت، دولت و جامعه به علم و دانش و ایجاد مطالبه اجتماعی ارتباط با دانشگاه‌ها
- تدوین نظام مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز - توانمندی، صنعتی - دانشگاهی کشور
- امکان رویت، تحلیل، نقد و بهره گیری ایده - نیازها توسط عموم مردم و پایش و رتبه بندی پژوهشگران

همچنین سامانه «نان» و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرای سیاست‌های ایجاد و ارتقای سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری نقش آفرین خواهند بود.

وزیر علوم: سامانه «نان» مأموریت‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را توسعه می‌دهد

در این مراسم از لوح نامگذاری سالن همایش‌های بین‌المللی استاد دکتر جعفر مهراد رونمایی شد. همچنین از تلاش‌های دکتر محمدجواد دهقانی رئیس سابق مؤسسه استنادی علوم تقدیر و دکتر سید احمد فاضل زاده را به عنوان رئیس جدید این مؤسسه منصوب شد.

محمدعلی زلفی‌گل که شنبه در آغاز سفری دو روزه به مناسبت هفته دولت، با استقبال محمد هادی ایمانیه استاندار فارس وارد استان فارس شد، در نخستین برنامه کاری خود به شهرستان کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز رفت. زلفی‌گل در بدو ورود به این شهرستان به زیارت قبور شهدای گمنام رفت و به مقام والای این شهیدان و شهدای شهرستان کازرون ادای احترام کرد.

شرکت در آیین بهره‌برداری از تصفیه خانه شهر کازرون، افتتاح مدرسه خیّرساز حضرت فاطمه زهرا (س) (نمازی)، بازدید از بیمارستان ۹۶ تختخوابی کازرون و مرکز آموزش عالی سلمان فارسی و کلنگ‌زنی پست ۶۶کیلووات این شهرستان از دیگر برنامه های زلفی گل در روز شنبه بود.

زلفی گل بعدازظهر شنبه در ادامه این سفر در مراسم تودیع و معارفه رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شرکت و از پروژه‌ نان (نظام ایده‌ها و نیازها) و سالن کنفرانس (ISC) بازدید کرد.

بازدید از خوابگاه‌های دانشجویی پردیس ارم دانشگاه شیراز، نشست با شورای اساتید دانشگاه شیراز و زیارت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) از دیگر برنامه‌های وزیر علوم در سفر به استان فارس محسوب می‌شود.

وزیر علوم یکشنبه در روز دوم سفر خود نیز در برنامه‌هایی همچون بازدید از برج فناوری و رونمایی از محصولات دانش‌بنیان، بازدید از محل احداث دانشگاه هنر شیراز و افتتاح مجتمع فرهنگی و مسجد دانشگاه فنی حرفه‌ای و افتتاح مراکز رشد شرکت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha