۶ شهریور ۱۴۰۱، ۷:۴۳
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84867837
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نسخه شفابخش دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان قزوین

قزوین- ایرنا- تامین تجهیزات بیمارستانی و اختصاص اعتبارات لازم برای تکمیل بزرگترین بیمارستان دولتی (۷۰۰ تختخوابی) و توسعه سایر مراکز درمانی نسخه شفابخشی بوده که دولت سیزدهم طی مدت کوتاه فعالیت خود برای حل مشکلات و کمبودهای بخش بهداشت و درمان قزوین پیچیده است.

به گزارش حوزه استان های ایرنا: یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش ایرنا، تامین تجهیزات درمانی مورد نیاز بیمارستان های دولتی در کنار ایجاد فضای جدید بیمارستانی و رفع معضل کمبود تخت از مهم ترین نیازهای بخش درمان استان قزوین به شمار می رود که دولت سیزدهم در همین مدت کوتاه فعالیت خود گام های بلندی برای تامین آنها برداشته است.

عملکرد دولت مردمی سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان قزوین را در ۲ حوزه می توان مورد ارزیابی قرار داد، اول در خصوص خدمات درمانی ارایه شده به شهروندان و تامین نیازها و تجهیزات مراکز درمانی دولتی و دوم نیز به برنامه ریزی ها و مصوبات سفر استانی رئیس جمهور در این حوزه بازمی گردد.

تامین تجهیزات بیمارستانی نقش مهم و حیاتی در تداوم خدمت رسانی مراکز درمانی به بیماران دارد از این رو طی یکسال نخست فعالیت دولت سیزدهم با تامین اعتبارات لازم و تخصیص آنها،گام های بلندی برای تامین این نیازها برداشته شد.

۶۴ درصد تخت های بیمارستانی موجود در قزوین از آن بخش دولتی (دانشگاه علوم پزشکی)است که بیانگر نقش مهم و حیاتی دولت در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم این استان را می رساند از این رو با رویکرد دولت سیزدهم به منظور تقویت بخش بهداشت و درمان، اعتبارات لازم برای تامین تجهیزات اساسی بیمارستانی طی یک سال گذشته تخصیص و بخش زیادی از این تجهیزات تهیه و به بیمارستان های دولتی قزوین تحویل داده شد.

در کنار این موارد نباید از اقدامات جهادی دولت در زمینه مقابله با ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی به سادگی عبور کرد، چرا تدبیر و تمهیدات دولت موجب شد تا انواع واکسن داخلی و خارجی در اختیار مردم کشورمان از جمله شهروندان قزوینی قرار بگیرد.

در این گزارش به مناسبت هفته دولت، به مهم ترین دستاوردها و خدمات ارایه شده در بخش بهداشت و درمان استان قزوین در دوران یک ساله فعالیت دولت مردمی سیزدهم نگاه انداخته ایم.

نسخه شفابخش دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان قزوین

تامین تجهیزات بیمارستان‌های دولتی قزوین با صرف بیش از هزار میلیارد ریال 

راه اندازی مرکز دیالیز ۲۴ تختخوابی و مرکز پیشرفته درمان ناباروری، ایجاد مراکز جامع بیماران خاص و دیابت و فشار خون در کنار تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ها از جمله دستگاه های رادیوتراپی، سی تی اسکن، ام آری آی خدمات مهم دولت سیزدهم در بخش درمان طی یکسال اخیر به مردم استان قزوین بوده است.

دکتر عبدالله کشاوز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تامین تجهیزات اساسی بیمارستان های دولتی (دانشگاهی) قزوین با صرف بیش از هزار میلیارد ریال در سال گذشته را می توان از خدمات مهم ارایه شده در حوزه بهداشت و درمان به مردم استان نام برد که البته این ارقام با محاسبه نرخ ارز دولتی صورت گرفته و ارزش واقعی آنها بیش از سه تا چهار برابر رقم اعلام شده است.

این مسوول حوزه درمان گفت: دستگاه رادیوتراپی بیمارستان ولایت قزوین، دستگاه ام آر آی بیمارستان شهید رجایی قزوین، دستگاه سی تی اسکن بیمارستان شفای تاکستان و امیرالمومنین(ع) بویین زهرا از جمله این تجهیزات بوده که تامین شده و طی این مدت در اختیار بیمارستان های یاد شده قرار گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار داشت: طی یک سال اخیر همچنین مرکز جامع دیابت و فشار خون در کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی قزوین(کلینیک محمدزاده) راه اندازی شد که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و مرگ و میرهای این حوزه به همراه خواهد داشت.

این مسوول اضافه کرد: راه اندازی مرکز فیزیوتراپی تنفسی در بیمارستان ولایت قزوین از دیگر خدمات ارایه شده در حوزه درمان در استان قزوین طی مدت یکسال گذشته بوده است که در بهبود و توانبخشی قفسه سینه و ریه ها در افراد دارای مشکل کاربرد دارد. 

دکتر کشاورز همچنین گفت: افتتاح مرکز جامع بیماران خاص (هموفیلی و تالاسمی) و راه اندازی مرکز پیشرفته (سطح سه) درمان ناباروری در قزوین و مرکز دیالیز ۲۴ تختخوابی در تاکستان و مرکز سلامت دهان و دندان دانش آموزی در قزوین را نیز باید از دیگر خدمات مهم ارایه شده درمانی به مردم استان در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم معرفی کرد. 

این مسوول اضافه کرد: یک دستگاه سی تی آنژیوگرافی و همچنین ۲ دستگاه ام آر ای برای اختصاص به بیمارستان های بوعلی قزوین و شفای تاکستان نیز تهیه شده و در آینده نزدیک برای توزیع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در این مدت همچنین ثبت و استقرار پرونده های الکترونیکی درمان در بیمارستان های دولتی کلید زده شده که تسهیل خوبی در زمینه تشخیص و درمان بیماران بستری دارد، کلید خورده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین در ادامه از تجمیع خدمات آزمایشگاهی بیمارستان های دولتی قزوین در قالب پاراکلینیک آزمایشگاهی در بیمارستان بوعلی خبر داد و گفت: تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی بدین منظور تهیه و خریداری شده و به زودی تحویل داده می شود.

دکتر کشاورز همچنین اظهار داشت: با راه اندازی این پاراکلینیک بسیاری از آزمایشاتی که در قزوین امکان انجام آنها وجود نداشت و به تهران ارجاع می شد در بیمارستان بوعلی قابل انجام است که خدمت بزرگی به بیماران خواهد بود.

نسخه شفابخش دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان قزوین

تامین و تزریق ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا در قزوین

تزریق ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دز، ایجاد هفت مرکز جامع سلامت و مراقبت بهداشتی از ۱۶ هزار مادر باردار و نوزاد و تهیه بیش از ۲ میلیون عدد مکمل دارویی از مهم ترین خدمات بهداشتی ارایه شده به مردم قزوین در دوران فعالیت یک ساله دولت سیزدهم بوده است.

بخش قابل توجهی از منابع و انرژی کادر سلامت از زمان شیوع کرونا برای مقابله با این ویروس منحوس به کار گرفته شده است.

با روحیه جهادی دولت سیزدهم و از زمان شروع به فعالیت آن شاهد تزریق عمومی واکسن کرونا که یکی از مطالبات جدی مردم به شمار می رفت، بودیم، در استان قزوین نیز با تهمیدات ایجاد شده مراکز تجمیعی زیادی برای تزریق واکسن ایجاد شد که مانند سایر نقاط کشور نقش مهمی در کمرنگ کردن کرونا و خروج از وضعیت بحرانی داشت.

دکتر جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز با بیان اینکه با تدابیر مناسب دولت سیزدهم واکسن کرونا به میزان کافی در استان ها توزیع شد، اظهار داشت: تاکنون ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان قزوین یک نوبت و ۸۳ درصد نیز دو نوبت و ۴۳ درصد نیز نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریقی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دز بوده است.

این مسوول با اشاره به راه اندازی ۱۸ مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در استان قزوین از سال ۱۴۰۰ تاکنون، گفت: برای تزریق واکسن یادآور کرونا به اقشار و گروه های مختلف سنی در استان قزوین نیز مشکل و کمبودی وجود ندارد.

رحمانی گفت : طی یکسال گذشته هفت مرکز خدمات جامع سلامت در روستاهای مختلف استان قزوین احداث شده و ۴۴ مرکز بهداشت نیز در دست احداث است.

 وی با اشاره به مراقبت سلامت از ۱۶ هزار و ۷۸۹ مادر باردار و زایمان کرده،اظهار داشت: حمایت از ۳۰۰ مادر باردار و نوزاد در استان قزوین به منظور پیشگیری از آسیب های جبران ناپذیر و حفظ شاخص های سلامت در آنها از دیگر اقدامات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین طی یکسال گذشته بوده است. 

به گفته رحمانی در این مدت همچنین ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار عدد انواع مکمل های دارویی تهیه و در اختیار گروه های هدف شامل مادران باردار، کودکان زیر ۲ سال، نوجوانان، میان سالان و سالمندان قزوینی قرار گرفت.

وی یادآورشد: طرح شهید سلیمانی نیز در این مدت در قالب ۹۶ تیم حمایتی و ۳۶۵ تیم رهگیری و با توزیع ۸۲ هزار بسته حمایتی و با رهگیری ۴۴۱ هزار و ۴۸۳ بیمار به فعالیت پرداخت و در خدمت بیماران کرونایی در استان قزوین بود. 

رحمانی افزود: در این مدت همچنین مراقبت بهداشتی برای ۱۵۸ هزار و ۲۸۴ نفر از میانسالان شامل گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال در استان قزوین انجام شد و این افراد از حیث وضعیت تغذیه،فعالیت بدنی، سلامت روان و خطرسنجی وضعیت قلبی و عروقی و مداخلات بهداشتی برای کاهش مرگ خدمت بهداشتی دریافت کردند. 

این مسوول گفت: در حوزه سلامت روان نیز ۶۷۸ هزار خدمت به شهروندان قزوینی ارایه شد 

نسخه شفابخش دولت سیزدهم برای بخش بهداشت و درمان قزوین

اقدام انقلابی رئیس جمهور برای کمک به تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه بیمارستان شهید رجایی و ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۲۰ طرح بهداشتی و صدور مجوز ساخت دانشکده های داروسازی و طب سنتی در کنار هزار میلیارد تومان برای تکمیل فاز اول بیمارستان ۷۰۰ تحتخوابی از مهم ترین مصوبات سفر رئیس جمهور به قزوین در حوزه بهداشت و درمان بوده که منجر به توسعه کمی و کیفی خدمات دهی به بیماران قزوینی می شود.

خدمات دولت مردمی سیزدهم در بخش بهداشت و درمان به تامین و تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی قزوین و افتتاح مراکز تخصصی و پاراکلینیکی محدود نشده است.

در جریان سفر آیت الله رئیسی به قزوین نیز مصوبات راهگشایی برای بخش بهداشت و درمان به تصویب رسید که می تواند بسیاری از کمبودها و نیازهای این حوزه را در این استان مرتفع کند.

دکتر عبدالله دیدبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز در خصوص مصوبات بخش بهداشت و درمان قزوین در جریان سفر رئیس جمهور گفت:در جریان سفر رئیس جمهور به قزوین مقرر شد هزار میلیارد تومان برای اجرای فاز اول بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین اختصاص یابد، این در حالی است که مصوبات سفرهای استانی به پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا اختصاص می یابد اما به دلیل نیاز مبرم قزوین به ارتقای بخش بهداشت و درمان و فرسودگی بیمارستان های دولتی فعلی، رئیس جمهور در یک اقدام انقلابی و جهادی برای کمک به تکمیل این طرح دستور داده و آنرا در اعتبارات سفر گنجاند.

وی اظهار داشت: براین اساس برای احداث و تکمیل فاز نخست بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین طی سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال و املاک از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این طرح بزرگ درمانی اختصاص می یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین همچنین گفت: اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲برای تکمیل مرکز ترومای بیمارستان شهید رجایی قزوین از دیگر مصوبات مهم سفر رئیس جمهور بود که از نیازهای مبرم درمانی استان به شمار می رود.

دکتر دیدبان افزود: تسریع در صدور مجوزهای قانونی برای توسعه بیمارستان های دولتی تاکستان و آبیک و احداث بیمارستان هزار تختخوابی از سوی بخش خصوصی و همچنین تسریع در صدور مجوز دانشکده های داروسازی و طب سنتی از دیگر مصوبات راهگشای سفر رئیس جمهور به قزوین در حوزه بهداشت و درمان بود.

این مسوول حوزه بهداشت،درمان و سلامت گفت: در جریان سفر رئیس جمهور همچنین اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۲۰ پروژه بهداشتی طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از سوی سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسید که نقش مهمی در ارتقای خدمات بهداشتی به مردم استان قزوین خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی،خدمات بهداشتی و درمانی قزوین افزود: اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان آموزشی،پژوهشی و کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی قزوین طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و همچنین اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز دیالیز کلینیک فوق تخصصی دولتی وحمدزاده از منابع استانی و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه علوم پزشکی طی سال ۱۴۰۱ از دیگر مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به استان در بخش بهداشت و درمان بود. 

رهاورد:

رویکرد دولت مردمی سیزدهم نسبت به بخش بهداشت و درمان امیدواری زیادی را برای حل مشکلات و کمبودهای این بخش در مردم استان قزوین ایجاد کرده است.

بدون شک استمرار این روند و شتاب در خدمت رسانی می تواند ضمن تامین نیازها و مطالبات بهداشتی و درمانی مردم استان قزوین، رضایت مندی آنان را از خدمات دولت و حاکمیت افزایش دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha