رجزخوانی اسنایدرِ آمریکایی/ محمدیان طلسم‌ ۹ساله را می‌شکند؟

تهران- ایرنا- «کایل اسنایدر» آزادکار عنوان‌دار تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در آستانه پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۲ صربستان در صفحه شخصی خود نوشت: کسب هفت مدال در هفت سال آغاز راه است و هشتمین مدال نیز در راه است.

به گزارش ایرنا، غیبت ستاره‌های کشتی آزاد و فرنگی روسیه در مسابقات جهانی بلگراد موجب شده تا بسیاری از قهرمانان نامدار کشتی به کسب مدال طلا در آوردگاه صربستان امیدوار باشند و به نوعی پیکارهای جهانی تحت تاثیر غیبت ستارگان تزارها قرار گیرد.

عبدالرشید سعدالله‌یف دارنده ۲ طلای المپیک، ۵ طلا و یک نقره جهان از بزرگان دنیای کشتی و قهرمان بلامنازع این سال‌های وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد در جهان است که به دلیل محرومیت روسیه یکی از غایبان بزرگ این دوره از مسابقات جهانی است. او تا رسیدن به رکورد ۱۰ طلای جهان و المپیک الکساندر مدوید برترین آزادکار قرن گذشته تنها ۳ مدال دیگر کم دارد. آزادکار مسلمان روسیه قصد داشت با حضور قدرتمند در پیکارهای جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ و همچنین المپیک ۲۰۲۴ پاریس به این رکورد برسد. 

حال با غیبت سعدالله‌یف، فضا یک بار دیگر برای کایل اسنایدر در وزن ۹۷ کیلوگرم باز شده تا پس از ۵ سال یک بار دیگر به طلای این وزن دست پیدا کند. اسنایدر در صفحه شخصی خود نوشت: بهترین بودن فقط مربوط به روز مسابقه نیست این یک تمرکز بی پایان و شدید است که از هر ثانیه هر روز حداکثر استفاده را ببرید، بهترین روش زندگی. هفت مدال متوالی در هفت سال تازه شروع کار است و هشتمی نیز در راه است.

اسنایدر ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. وی همچنین موفق به کسب مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو و نقره ۲۰۲۰ توکیو شده است.

سعدالله‌یف بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو از وزن ۸۶ به ۹۷ کیلوگرم رفت و در پیکارهای جهانی ۲۰۱۷ پاریس برای نخستین مرتبه در فینال مقابل کایل اسنایدر قرار گرفت که در آن مبارزه اسنایدر پیروز شد و عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرد. این ۲ آزادکار مطرح جهان یکبار دیگر در فینال پیکارهای جهانی ۲۰۱۸ مجارستان مقابل هم قرار گرفتند. اما این مرتبه سعدالله‌یف بود که در همان یک دقیقه نخست با ضربه فنی حریف خود را شکست داد و قهرمان جهان شد.

در پیکارهای جهانی ۲۰۱۹ علیرغم آنکه سعدلله‌یف به فینال رسیده بود اما اسنایدر در مرحله نیمه‌نهایی مقابل شریف شریف‌اف از جمهوری آذربایجان شکست خورد و به فینال نرسید. تانک روس در فینال با پیروزی برابر شریف‌اف چهارمین طلای جهانی خود را گرفت.

اما این ۲ در فینال المپیک توکیو یکبار دیگر به هم رسیدند و سعدالله‌یف با پیروزی مقابل حریف آمریکایی قهرمان المپیک شد و دومین مدال طلای خود را نیز صید کرد. ۲ ماه بعد از المپیک توکیو، اسنایدر و سعدالله‌یف برای سومین مرتبه در فینال پیکارهای جهانی ۲۰۲۱ اُسلو با هم روبرو شدند که باز هم تانک روس موفق شد حریف آمریکایی خود را شکست دهد و پنجمین طلای جهان خود را کسب کند.

اسنایدر در حالی در اُسلو به فینال راه یافت که «مجتبی گلیج» نماینده کشورمان در نیمه‌نهایی تنها چند ثانیه با پیروزی مقابل اسنایدر و حضور در فینال فاصله داشت که با یک اشتباه برابر او شکست خورد.

امسال نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم کشورمان محمدحسین محمدیان است که در المپیک توکیو با شکستی دور از انتظار برابر الیزبار اودیکادزه گرجستانی در همان کشتی نخست از دور رقابت‌ها حذف شد. گلیج این حریف گرجستانی را در جهانی اُسلو شکست داده بود.

امسال نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم گرجستان در صربستان گیوی ماتچارشاویلی است. محمدیان پس از ۴ سال دوری از مسابقات در اواخر سال ۹۸ و در تورنمنت متئو پولیکونه ایتالیا داشت در مرحله یک چهارم نهایی مقابل کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک از آمریکا با ضربه فنی به پیروزی رسید.

حال باید دید که محمدیان میتواند طلسمشکنی کند و بعد از ۹ سال ایران را در وزن ۹۷ کیلوگرم صاحب مدال طلا کند. رضا یزدانی در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۳ بوداپست مجارستان برای آخرین مرتبه ایران را در این وزن صاحب مدال طلا کرد.

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha