۴ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۲۵
کد خبرنگار: 1827
کد خبر: 84867172
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قنات داوران در رفسنجان ثبت جهانی می شود

۴ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۲۵
کد خبر: 84867172
قنات داوران در رفسنجان ثبت جهانی می شود

کرمان- ایرنا- سرپرست فرمانداری رفسنجان گفت: قنات واقع در کوه های داوران در رفسنجان که از دوره تیموریان است و ۹۰ هکتار باغ کشاورزی به وسیله این قنات آبیاری می شود به ثبت ملی رسیده و مقدمات ثبت جهانی آن هم فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین رضایی شامگاه جمعه در همایش گرامیداشت روز مسجد واقع در دهستان داوران به وجود ۳۶۰ رشته قنات در دشت این شهرستان اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۲۲۰ رشته قنات از جمله قنات داوران در مناطق کوهستانی است که این قنات به ثبت ملی رسیده است.

رضایی بیان کرد: ثبت ملّی قنات داوران انجام شده و ثبت جهانی آن کلید خورده است؛ از مزیت های ثبت جهانی این قنات می توان به جذب گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد که به رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی می شود.

وی تصریح کرد: این قنات از دوره تیموریان در این منطقه حفر شده و درختان مسنی در اطراف آن روییده که از این قنات آبیاری می شوند، همین امر باعث شده این قنات به ثبت ملی برسد.

سرپرست فرمانداری رفسنجان با اشاره به اینکه قنات داوران ۹۰ هکتار زمین را آبیاری می کند خاطرنشان کرد: تقسیم آب در منطقه داوران به صورت تشته است که در کل کشور فقط کشاورزان همین منطقه آبیاری باغات را به صورت تشته انجام می دهند لذا تصمیم داریم جشنواره آبیاری تشته را در رفسنجان برگزار کنیم و در کنار آن نمایشگاه صنایع دستی و محصولات داوران را برپا کنیم.

وی گفت: داوران محصولات کشاورزی زیادی از جمله هلو، قیسی، سیب، انگور، انجیر و گردو دارد علاوه بر آن بیشتر ساکنان این منطقه به کار قالی بافی مشغلوند.

رضایی خاطرنشان کرد: در این منطقه باید کشت زعفران و زرشک توسعه یابد؛ این کشت ها در مناطق محروم راویز و خنامان توسعه یافته است.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha