۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۱۲
کد خبر: 84867097
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همکاری‌های تجاری تهران- مسکو افزایش می‌یابد

۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۱۲
کد خبر: 84867097
همکاری‌های تجاری تهران- مسکو افزایش می‌یابد

تهران- ایرنا- سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت ایران با شرکت در نمایشگاه "اتومبیلیتی" روسیه از افزایش حجم تبادلات تجاری میان تهران و مسکو علی‌رغم تحریم‌های غرب خبر داد و تاکید کرد سطح روابط اقتصادی باید هم‌راستا با روابط سیاسی ارتقا یابد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روسیه و ایران به تازگی همکاری های دوجانبه را افزایش داده اند. «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایران که برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی "اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۲" به روسیه سفر کرده است، در گفت‌وگو با اسپوتنیک به پاره ای توضیحات در خصوص برنامه های تجاری روسیه و ایران پرداخت.

وی تشریح کرد: در سال جاری مرحله جدیدی را در توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و روسیه شاهد بودیم. فاطمی امین با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی میان دو کشور در مقایسه با روابط سیاسی عقب تر است، تاکید کرد شکاف موجود باید دستکم در ۱۰ تا ۱۵ زمینه به ویژه در صنایع خودروسازی، کشتی سازی و هواپیماسازی، داروسازی و کشاورزی برطرف شود.

در پی اعمال تحریم های غرب علیه روسیه، برخی صنایع این کشور با مشکلاتی مواجه شده اند. اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پرکردن خلاء موجود در بخش‌های گوناگون اقتصادی اعلام کرده است.

فاطمی امین افزود: صنعت خودروسازی روسیه به ویژه در زمینه تحویل قطعات با شرکت های غربی با مشکلاتی روبرو شده است. از این رو ماه گذشته مذاکراتی در خصوص امکان تامین قطعات خودرو میان ایران روسیه و ایران آغاز شد.

پیش از این نیز معاون وزیر صمت ایران روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو۲۰۲۲، حضور ایران را در این رویداد شروعی جدی برای همکاری‌های بزرگ میان ایران و روسیه در حوزه تولید خودرو و مهم‌تر از آن حوزه‌های تامین و صادرات قطعات خودرو ارزیابی کرده و گفت: «حوزه خودرو»، «قطعات خودرو» و «زنجیره ارزش مرتبط با خودرو» از محورهای مهمی است که زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور را گسترش می‌شود.

فاطمی امین نیز در ادامه اظهاراتش در گفت و گو با اسپوتنیک از آغاز مذاکرات در خصوص صادرات خودروهای ایرانی به روسیه و یا تولید آنها در این کشور خبر داد و افزود: ما عرضه توربین های گازی، محصولات پتروشیمی و کاتالیزورهای پالایش نفت و صادرات میوه و سبزیجات به روسیه را نیز شروع کرده ایم و به نوبه خود غلات و تجهیزات مورد نیاز صنعت خودروسازی را از روسیه خریداری می کنیم.

گزارش ها حاکی است کارآفرینان ایرانی در حال بررسی فرصت های تجاری جدید در روسیه هستند و به گفته وزیر صمت، در یک نمونه یک شرکت ایرانی نسبت به عرضه لوازم خانگی در روسیه و راه اندازی تولید مشترک با این کشور ابراز تمایل کرده است. وی خاطرنشان کرد: کسب‌وکارهای ایرانی نیز علاقمند به راه‌اندازی خط تولید مشترک کشتی و دارو هستند.

وی با بیان اینکه تولید مشترک نیازمند یک موسسه مالی به منظور تامین هزینه های آن است، به آغاز مذاکرات ایران با "اسبربانک" روسیه اشاره کرد و گفت ما در این خصوص به توافق اولیه برای تامین مالی حوزه های اقتصادی مختلف رسیده ایم.

پیش از این دو کشور از احتمال پیوستن ایران به سامانه پرداخت "میر" روسیه خبر داده بودند.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: بانک های مرکزی ایران و فدراسیون روسیه به طور فعال در حال مذاکره برای یکپارچه سازی سامانه های پرداخت شتاب و میر هستند.

وی همچنین کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب را ابزاری مهم در تجارت میان روسیه و ایران دانست و از تامین مالی یک پروژه حمل و نقل در مسیر ریلی رشت - آستارا از سوی روسیه خبر داد.  این مقام مسئول تصریح کرد: مسیر رشت - آستارا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و می تواند از نظر کاهش زمان، هزینه و ورود کالاهای روسیه به بازارهای خلیج فارس، هند و آسیا کلیدی باشد.

وزیر صمت با اشاره به رشد ۳۵ درصدی تبادلات تجاری تهران- مسکو، افزود: الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) مهمترین گام برای افزایش گردش مالی خواهد بود. ما انتظار داریم که این روند ظرف یک سال و حتی زودتر تکمیل شود. وی همچنین از قصد ایران برای حداقل دوبابر کردن حجم تبادلات تجاری دو کشور خبر داد.

در سال گذشته، حجم تبادلات تجاری ایران و روسیه نزدیک به چهار میلیارد دلار برآورد شده است. اما «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران وعده داده است که آن را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha