پایان اجلاس پیرغلامان و مداحان اهل بیت (ع)/فضای کرمانشاه همچنان حسینی است

کرمانشاه - ایرنا- نوزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) شامگاه پنجشنبه با حضور مسوولان ملی و استانی و اقشار مختلف مردم در مسجد تاریخی عمادالدوله کرمانشاه به کار خود پایان داد اما عطر حسینی و فضای معنوی همچنان در دروازه کربلا می چرخد.

به گزارش بامداد جمعه خبرنگار ایرنا، کرمانشاه؛ سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی و دروازه کربلا امسال در آستانه اربعین حسینی و به میمنت بازگشایی مرز خسروی به روی زائران عتبات عالیات، افتخار میزبانی نوزدهیم اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) را داشت و فضای این استان در سه روز اخیر به میمنت این رویداد فرهنگی معنوی شده است.

 بیش از ۲۳۰ مهمان داخلی و خارجی در اجلاس نوزدهم شرکت داشتند که از این تعداد ۱۵ نفر مهمان خارجی بودند.

پایان اجلاس پیرغلامان و مداحان اهل بیت (ع)/فضای کرمانشاه همچنان حسینی است

این اجلاس در کاروانسرای تاریخی عباسی در بیستون آغاز شد و سپس مداحان و پیرغلامان حسینی به منزل شهدای کرمانشاه رفتند و روضه های خانگی برگزار کردند و سپس در محفل شعر نخل خون حضور پیدا کردند تا فضای شهر کرمانشاه در امتداد آئین های سوگواری ماه محرم حسینی‌تر و کربلایی‌تر شود.

در آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی نیز که شامگاه پنجشنبه در مسجد عمادالدوله شهر کرمانشاه برگزار شد؛ چهره ها و شخصیت های ملی و استانی از جمله آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه، جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، ملا قادر قادری امام جمعه پاوه، آرش لهونی، شهریار حیدری و ابراهیم عزیزی نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، معاونان استانداری، رییس کل دادگستری استان، شهردار کرمانشاه، فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران و اقشار مختلف مردم استان حضور داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در این آئین با خیرمقدم به مدعوین و پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) با بیان اینکه اهل بیت (ع) سراسر خیر و برکت هستند، بر ادامه راه و آرمان های اهل بیت (ع) تاکید کرد و گفت: عمری که در راستای خدمت به اهل بیت و مکتب امام حسین (ع) سپری شود ارزشمند است.

آیت الله «مصطفی علما» بر الگوگیری از امام حسینی (ع) نیز تاکید کرد و افزود: انقلاب اسلامی ما برگرفته از مکتب سیدالشهدا است و امام راحل برای به پیروزی رساندن نهضت از امام حسین (ع) الگو گرفت.

پایان اجلاس پیرغلامان و مداحان اهل بیت (ع)/فضای کرمانشاه همچنان حسینی است

استاندار کرمانشاه نیز در ادامه این آئین در سخنانی با بیان اینکه کرمانشاه به عنوان دروازه کربلا از دیر باز قدمگاه زائران عتبات عالیات بوده است، از استان کرمانشاه با وجود تنوع قومیت‌ها به عنوان استان وحدت یاد کرد و گفت: حضور پیرغلامان، خادمان و ذاکران حسینی از سراسر جهان، آسمان و هوای کرمانشاه کاملا عاشورایی و حسینی کرده است.

«بهمن امیری مقدم» افزود: خوشحالیم که این روزها کرمانشاه میزبان بلبلان خوش نوای آستان مقدس سرور و سالار شهیدان، پیرغلامان، مداحان، خادمان و دلدادگان دستگاه امام حسین‌ علیه السلام است.

وی با اشاره به اینکه این روزها و هفته ها خیمه سیدالشهداء بر سر مردم استان کرمانشاه سایه انداخته است در ادامه عنوان کرد: اینجا کرمانشاه دروازه تاریخی کربلا، قدمگاه زائران حسینی، دروازه کربلا، مسیر ولایت، مسیر شاه خراسان،  مسیر ابریشم و گهواره تمدن ایران اسلامی، سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی، سرزمین وحدت، سرزمین پهلوانان و جوانمردان، نماد مقاومت و ایستادگی، جایی که کتاب جنگ تحمیلی در اینجا باز سپس بسته شد، سرزمین دلاوان مرصاد و میزبان آزادگان سرافراز ایران اسلامی است. 

امام جمعه پاوه نیز در این آئین با قرائت اشعاری با موضوع وحدت، گفت: اهل تسنن و تشیع سالهاست که در استان کرمانشاه با کمال آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

ماموستا مُلا «قادر قادری» با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس شیعه و سنی در یک سنگر در مقابل دشمن ایستادگی کردند افزود: اهل سنت در دوران دفاع مقدس شهدای فراوانی را  تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

پایان اجلاس پیرغلامان و مداحان اهل بیت (ع)/فضای کرمانشاه همچنان حسینی است

رئیس سازمان صدا و سیما نیز در ادامه از استان کرمانشاه به عنوان گذرگاه کربلا یاد کرد و گفت: مداحان استمرار دهنده نهضت امام حسین (ع) هستند و این افتخاری بزرگ است که انسان با ذکر سید الشهدا (ع) زندگی کند.

«پیمان جبلی» افزود: پیرغلامان و ذاکران امام حسین (ع) نسل به نسل مکتب حسینی را زنده نگه داشته و آن را به آیندگان منتقل کرده اند.

رونمایی از تمبر یادبود نوزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با عنوان «کرمانشاه دروازه کربلا» و کتاب «آیین ها و آداب سرزمین ایران» که به کوشش مرکز تحقیقات صدا  و سیما تالیف شده، پایان بخش این برنامه بود و سپس پرچم بیستمین اجلاس بین المللی پیرغلامان در کرمانشاه به استان گیلان تحویل داده شد.

پایان اجلاس پیرغلامان و مداحان اهل بیت (ع)/فضای کرمانشاه همچنان حسینی است

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha