۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۱۹
کد خبرنگار: 2243
کد خبر: 84865809
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 فناوری پیگ رانی هوشمند  در مراکز نفتی کشور به کار گرفته می شود

کرج - ایرنا - رییس پژوهشگاه مواد و انرژی ایران گفت: با برنامه ریزی و رایزنی گسترده حوزه بین‌الملل این پژوهشگاه بستر به کارگیری فناوری پیگ رانی هوشمند درصنعت نفت کشور فراهم شد.

پیگ ( Pipeline Inspection Gauge)  ابزاری  است که  در لوله‌های انتقال سیالات از جمله لوله‌های آب، فاضلاب، انتقال نفت و انتقال گاز  باهدف تمیزکاری لوله ،ایجاد حائل فیزیکی بین ۲ سیال متفاوت نظارت بر بدنه لوله ضبط اطلاعات هندسی خط لوله به  کار گرفته می شود. . پیگ‌رانی بدون متوقف کردن جریان سیال امکان‌پذیر است.

پیگ‌های اولیه تنها برای تمیز کردن لوله – به عنوان روشی کم‌هزینه و سریع – مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند؛ و در زمان حاضر نیز پیگ‌رانی معمولی (تنها برای تمیزکاری) استفادهٔ فراوانی دارد. پیگ‌رانی هوشمند، توسط پیگ‌های هوشمند انجام می‌شود که وظایفی از قبیل نظارت بر بدنهٔ لوله و ضبط اطلاعات هندسی لوله را نیز به عهده دارند.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی، حمید امیدوار  رییس پژوهشگاه مواد و انرژی ایران  روز پنجشنبه بیان داشت : جلسه  مشترک مسوولان  این پژوهشگاه مواد و انرژی با حضور مدیران وزارت نفت، مدیران و متخصصان شرکت فالکون کشور بلاروس ، شرکت انتقال گاز ایران و شرکت خطوط لوله و بخش خصوصی داخلی، به‌منظور ساخت و بومی‌سازی فناوری پیگرانی هوشمند، دیروز چهارشننه دوم شهریورماه  در سامانه جلسات بین‌الملل پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد. 

وی بیان داشت : در این نشست  بستر انتقال فناوری پیگ رانی هوشمند از طریق پژوهشگاه مواد وانرژی ایران به وزارت نفت کشورمان فراهم شد.

دکتر ولادیمیر و دکتر فدائیان از شرکت  فالکون بلاروس ، نیز پس از معرفی و ارائه فناوری‌های مرتبط با موضوع پیگ رانی ، درخصوص چند مدل فناوری حاکم بر پیگرانی هوشمند، متناسب با زیرساخت‌های شرکت نفت در ایران تبادل نظر و گفتگو کردند.

همچنین در ادامه جلسه به نحوه همکاری و انجام تست‌های استاندارد محصول و نیز برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در ایران و بلاروس، پرداخته شد.

در پایان مقرر شد، با توجه به توانمندی‌ها و قابلیت‌های شرکت فالکون، مستندات این مجموعه با سه مدل همکاری و به‌طور رسمی از طریق پژوهشگاه مواد و انرژی به وزارت نفت ارسال گردد و بعد از دریافت مستندات، طی جلسه آتی بحث انتقال فناوری پیگرانی هوشمند از شرکت فالکون بلاروس به وزارت نفت کشور، اجرایی و عملیاتی شود.

پژوهشگاه مواد و انرژی ایران وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در مشکین دست استان البرز مستقر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha