استاندار: ۲ برابرِ نیم قرن گذشته طرح نفتی در هرمزگان تعریف شده است

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان گفت:‌ دولت در همین یکساله به اندازه نیم قرن گذشته و به عبارتی ۲ برابر نیم قرن گذشته طرح نفتی تعریف کرده است.

مهدی دوستی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: پالایشگاه شهید سلیمانی، پالایشگاه جاسک،‌ بنزین سازی مهر خلیج فارس، تنها گوشه‌ای از این طرح‌ها هستند.

وی ادامه داد:‌ روی علاقه‌ای که به نفت دارم و سابقه کاری ۱۸ ساله هم در همین حوزه بوده بیشترین اتفاق‌هایی که در حوزه استان رخ داده طرح‌های مرتبط با صنعت نفت است.

وی اضافه کرد: در نیم قرن گذشته یعنی از سال ۵۵ که پالایشگاه لاوان در هرمزگان ساخته شده تا کنون ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار طرح نفتی در این استان داشتیم.

۵۰ درصد طرح‌های هفته دولت پالایشی و نفتی است

استاندار هرمزگان در خصوص طرح‌های هفته دولت اشاره کرد:‌ شاهد رشد ۲۵ برابری در مبلغ طرح‌ها هستیم یعنی از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مجموع طرح‌های این هفته ۶۰ هزار میلیارد تومان مربوط به طرح‌های پالایشی است.

وی ادامه داد: برنامه‌های مربوط به طرح‌های پایین دست پالایشگاه بندرعباس را با حضور معاون اول رییس جمهوری خواهیم داشت و سایر طرح‌های بزرگ نفتی در هفته دولت نیامده است.

دوستی گفت: تنها میزان سرمایه گذاری برای پالایشگاه شهید سلیمانی ۳۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و برای ۲ پالایشگاه جاسک و پالایشگاه شهید سلیمانی بالای ۵۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود که این‌ها را در لیست هفته‌های دولت ذکر نشده است.

رییس شورای اداری هرمزگان افزود: حد فاصل بین هفته دولت و دهه فجر شاهد کلنگ زنی‌هایی خواهیم بود و علیرغم اینکه زمین و مدیرعامل مشخص بوده و کار مطالعه و طراحی انجام شده است، این طرح‌ها را در برنامه‌های هفته دولت نگنجانده ایم.

دوستی گفت: ۸۷۱ طرح به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در هفته دولت یا به بهره‌برداری خواهیم رساند یا کلنگ‌زنی خواهیم کرد که در قیاس به چهار و سه دهم همت یعنی چهار هزار میلیارد تومان سال گذشته رشد ۲ هزار و ۵۰۰ درصدی و به عبارتی ۲۵ برابری داشته است.

وی یادآور شد: ۵۰ درصد این طرح‌ها پالایشی و نفتی است و اگر ۶۰ هزار میلیارد این طرح‌ها هم لحاظ نشود ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح باقی می‌ماند که با همین میزان هم رشد یک هزار و ۳۰۰ درصدی را شاهد هستیم.

۲۱۲ طرح عمران شهری و روستایی آماده بهره‌برداری است

استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد:‌ بعد از سرفصل انرژی با بیشترین سهم طرح‌های آماده بهره‌برداری از نظر ارزش ریالی، در حوزه عمران شهری و روستایی هستند با تعداد ۲۱۲ طرح، در حوزه‌های آموزش و مرتبط با آب که ۲ اولویت اصلی بوده باید بگویم در حوزه آب و فاضلاب بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

وی گفت: در حوزه آموزش هم ۱۱۴ طرح به ارزش ۵۵۳ میلیارد تومان در این هفته بهره‌برداری خواهیم کرد و نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان طرح در این ۲ حوزه قرار گرفته است.

رییس شورای اداری هرمزگان بیان کرد:‌ آموزش توجه مورد توجه ویژه قرار گرفته است چونکه اگر بخواهیم بلند مدت توسعه پایدار را رقم بزنیم باید به دنبال آموزش و تربیت انسان‌ها متخصص داریم.

دوستی اظهار داشت: در حوزه صنعت و معدن ۵۳ طرح به ارزش ۲۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در هفته دولت افتتاح خواهند شد و در حوزه سرفصل حمل و نقل ۶۴ طرح به ارزش ۲ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان، در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۲۶ طرح به ارزش ۷۱۵ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری شده است.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه آب و فاضلاب ۲۹ طرح به ارزش ۶۴۱ میلیارد تومان، رفاه و تأمین اجتماعی ۱۴ طرح به ارزش ۶۴۰ میلیارد تومان، بهداشت و درمان ۵۴ طرح با ارزش ۵۹۰ میلیارد تومان،‌ آموزش ۱۱۴ طرح باارزش ۵۵۳ میلیارد تومان، فرهنگ و هنر و رسانه و گردشگری با ۲۶۱ میلیارد تومان، تربیت بدنی ۶۰ طرح به ارزش ۲۳۱ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار هرمزگان گفت: در حوزه انتظامی و امنیتی ۱۳ طرح به ارزش ۱۰۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید، وقتی می‌خواهیم اقتصاد را توسعه دهیم باید به موازات آن امنیت را هم فراهم سازیم، بر همین اساس همزمان با افزایش طرح‌های اقتصادی امنیت را هم افزایش دادیم.

وی یادآور شد: در سایر حوزه‌ها مانند فناوری اطلاعات ۱۶ طرح و در حوزه فرهنگی و هنری و مذهبی سه طرح و بازرگانی و تعاون هم ۲ طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس شورای اداری هرمزگان اظهار داشت: در زمینه توزیع شهرستانی طرح‌های هفته دولت بیشرین تعداد را در شهر بندرعباس و سپس در میناب، بستک و حاجی آباد قرار دارند و در زمینه اعتباری هم بندرعباس، پارسیان، لنگه و حاجی آباد بیشترین مبلغ سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده‌اند.

هشت هزار میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به هرمزگان اختصاص یافت

دوستی یادآور شد: تعدادی طرح ویژه داریم و گازرسانی به مراکز و شهرک‌های صنعتی به عنوان پایه توسعه هرمزگان مد نظر ما قرار دارد و سریع‌تر باید این زیرساخت را فراهم کنیم.

وی افزود: تا زمانی که گاز به شرق هرمزگان رسانده نشود پتروشیمی‌ها و فولادها در این مناطق مستقر نخواهند شد و تفاوت بین سوخت مایع و سوخت گاز به اندازه‌ای بالاست که بدون آن هیچ‌کس توجیه اقتصادی برای اجرای طرح بزرگ در این مناطق ندارد.

وی افزود: بنابراین هشت هزار میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به هرمزگان برای طرح‌های گازی استان تخصیص داده شد و امیدواریم تا پایان سال جاری گاز را به بندرلنگه در غرب و به میناب و سیریک در شرق این استان برسانیم و عقب افتادگی در این بخش زیر ۱۰ درصد است.

دوستی اشاره کرد: یکسری معارض داشتیم که از سه معارض تنها یک معارض باقی‌مانده است و تلاش داریم کار را براساس برنامه به شرق و غرب هرمزگان برسانیم.

سفر رییس جمهور به هرمزگان بسیار کمک کننده بود

رییس شورای اداری هرمزگان خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین عاملی که به ما در این راه کمک کرد سفر رییس جمهور به این استان بود و بیش از سه هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان در یک مقطع و همان ابتدا به این استان تخصیص داده شد.

دوستی اشاره کرد: این سفر در دی‌ماه بود در بهمن ماه داده شد و این کمک کرد و توانستیم منابع را هزینه کنیم.

وی گفت: ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های هرمزگان پرداخت شده است و در سفر ریاست جمهور ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اقتصادی داشتیم و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج که درواقع ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

استاندار هرمزگان بیان کرد: از ۱۲ و هفت دهم تا کنون ۶ همت تسهیلات پرداخت کرده‌ایم و از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج، یک هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

دوستی گفت: علاوه بر این سه هزار و ۱۸۰ میلیارد تومانی که تا کنون پرداخت شده یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده و درحال پرداخت است که در مجموع نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بعد از سفر رییس جمهور به هرمزگان منابع مالی تخصیص یافته است.

سفر رییس جمهور ۱۶۲ مصوبه داشت

رییس شورای اداری هرمزگان بیان کرد: سفر رییس جمهور به هرمزگان ۱۶۳ مصوبه داشت که بیش از ۶۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات به اضافه یک میلیارد دلار به علاوه ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وام و تسهیلات بود.

دوستی خاطر نشان کرد: همانظور که پیشتر گفتم تا کنون سه هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم تخصیص یافته و در حال پرداخت است.

وی یادآور شد: از تسهیلات هم ۶ هزار میلیارد تومان در حوزه اقتصادی پرداخت شده و یک هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان هم در حوزه وام‌های ازدواج پرداخت شده است.

یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به شهرستان بشاگرد تخصیص یافته است

وی اشاره کرد: قرارگاه امام حسن که در حوزه آبرسانی فعالیت دارد یک هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده و یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تنها برای آبرسانی به شهرستان بشاگرد تخصیص داده شده است.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۲ هزار میلیارد تومان هم در سفر دیده شده که مجموع این کارهایی که در حوزه آب انجام شده موجب شده بتوانیم امسال ۶۴۱ میلیارد تومان طرح‌های آب و فاضلاب را هم به بهره‌برداری برسانیم.

وی گفت: این به غیر از طرح فاضلاب بندرعباس است که یک مرتبطه در همین دولت کلنگ زنی داشتیم و در جمعه پیش رو که هم شاهد کلنگ زنی ۹۰۰ میلیارد تومان طرح جدید خواهیم شد.

بیمارستان مادر و کودک ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

استاندار هرمزگان همچنین گفت: بنا داریم تا پایان امسال بخش قابل توجهی از بیمارستان ۲۶۴ تختخوابی بندرعباس را در مدار خدمت دهی قرار دهیم و در هفته دولت سال آینده مرحله دوم و در نهایت تا بهمن سال آینده کامل مورد استفاده قرار گیرد.

دوستی ابراز داشت: طرح بیمارستان مادر و کودک که در ابتدای دولت پیشرفتی نزدیک به صفر و نیم درصدی داشت اکنون نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله بتوانیم طرح بیمارستان میناب در ظرف مدت زمانی کمتر از یک سال به مرحله پایانی برسانیم و بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی هم در سفر رییس جمهور منابع قابل توجهی به آن اختصاص داده شد.

استاندار هرمزگان بیان کرد: در سفری که مرتضوی تشریف آوردند از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مبلغ قابل توجهی را برای بیمارستان یاد شده در نظر گرفتیم.

دوستی تصریح کرد: این‌ها طرح‌های اصلی حوزه سلامت هستند و در خصوص بیمارستان نیروی دریایی براساس تفاهمنامه‌ای که با نیروی دریایی ارتش داریم تجهیزات را تأمین می‌کنیم تا آن‌ها خدمات را با تعرفه دولتی بدهند.
معلمان و فرهنگیان محور همه برنامه‌ها و آرزوهای آموزشی توسعه‌ای هستند

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اهمیت حوزه آموزش، بیان کرد: معلمان و فرهنگیان به عنوان محور همه برنامه‌ها و آرزوهای آموزشی توسعه‌ای قرار دارند و اعتبارهای مناسبی برای امکان فرهنگی و ورزشی آنان اختصاص داده‌ایم.

دوستی ابراز داشت: اصلی‌ترین کار در حوزه آموزش ایجاد هنرستان‌های جوار و تخصصی بود که می‌تواند به هنرستان پالایش، فولاد، بهیاری، معدن و آبزی پروری اشاره کرد.

وی ادامه داد: کار ثبت نام دانش آموزان در این هنرستان ها از ۱۵ تیرماه آغاز شده و امید می‌رود تا چهار سال ۳۱ هنرستان تخصصی و جوار راه‌اندازی شود که دانش آموزان در این‌ها تحصیل کنند.

۴۰ طرح پیشران هرمزگان مشخص شده است

استاندار هرمزگان گفت: این دولت با شعار دولت مردمی ایران قوی وارد میدان شد و پیشرفت مد نظر مقام معظم رهبری پیشرفت همراه با عدالت است که از ترکیب این واژه‌ها برنامه‌های خود را در ۲ حوزه پیشرفت و مردم ساماندهی کردیم.

دوستی ادامه داد: در حوزه مردم محوریت به قرارگاه مردم و افزایش استفاده از زیرساخت‌های دولتی معطل مانده و در حوزه پیشرفت هم تمرکز بر مواد خام خروجی از استان بود.

رییس شورای اداری هرمزگان ادامه داد: روی همین اصل ۲ محور طراحی شد شامل قرارگاه مردم و حوزه پیشرفت که همان طرح پشرفت مردم اساس هرمزگان، پیمان از آن استخراج شد که در اضلاع مختلف آن هم راهبری طرح ها و هم سامانه‌های مدیریت طرح و هم بررسی میزان پیشرفت طرح براساس تخصیص انجام شده و هم تمرکز بر کارهای مشاوره‌ای مد نظر قرار گرفته است.

وی اشاره کرد: اقتصاد بسیار به شیمی شبیه بوده و بر همین اصل بر بهبود محیط تمرکز کردیم و اولین کار تدوین سند سرمایه‌گذاری هرمزگان و احصا فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن بود.

رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه هرمزگان بیان کرد: وجود ظرفیت صرف سرمایه‌گذار را اقناع نمی‌کند و باید با شاخص‌های اقتصادی مشخص صحبت کرد تا آن را به سرمایه‌گذاری ترغیب کرد.

دوستی ابراز داشت: بر این اساس سند سرمایه گذار تهیه شده و مطالعه‌های اقتصادی ۴۰ طرح هم انجام شد و به عنوان طرح‌های پیشران هرمزگان مد نظر قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۱۰۸ محدوده هم مجوز زدایی شد یعنی یک منطقه را مشخص کرده و زمین را تعیین و تمام مجوزها را از قبل دریافت کردیم و در نهایت همه این‌ها مشتمل در یک کیف سرمایه‌گذاری شد که در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهیم.

وی ابراز داشت: مدیران نمی‌دانند این طرح‌ها به چه کسی می‌رسد که این بزرگترین گام در راستای فساد اداری بود و ادعا می‌کنیم صدور مجوزها در هرمزگان به کمتر از سه ثانیه رسانده‌ایم.

استاندار هرمزگان گفت: در این راستا تورهای سرمایه‌گذاری برگزار کرده و می‌کنیم و در هفته سه تا چهار تور برگزار می‌شود و از ۶۰ تا ۷۰ سرمایه‌گذار مراجعه کننده تنها هفت یا هشت مورد منجر به جذب سرمایه‌گذار شده است و از این راضی هستیم.

دوستی خاطرنشان کرد:‌ چنانچه بتوانیم در هر فصل این میزان سرمایه‌گذار جذب کنیم راضی کننده است.

شهرهای تخصصی در هرمزگان ایجاد می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: ان‌شاءالله هرمزگان به قطب سم و کود کشور و زنجیره فسفات و پتاسیم تبدیل خواهد شد و با برخی از شرکت‌های بزرگ شوینده پارک شوینده ها را آغاز کرده‌ایم.

استاندار هرمزگان افزود: هیچکدام از این‌ها را در لیست برنامه‌های هفته دولت قرار نداده‌ایم و بر روی تمام مواد خام خروجی از هرمزگان کار شده است و به عنوان مثال مواد سلیس به صورت خام از کشور صادر می‌شد.

دوستی افزود:‌ این مدل منطقی نبوده و با مدل اقتصادی کشور و شیوه امامان انقلاب همخوانی نداشته و هیچ منفعتی هم برای کشور ندارد، بر همین اساس زنجیره مرتبط با سلیس و شهر شیشه به مساحت یک هزار و ۸۶۰ هکتار در بندرعباس تعریف شده است.

وی افزود: این طرح برای دریافت مجوز به هیات دولت ارسال شده است و کار مطالعات و مشاوره آن انجام و با سرمایه گذاران مختلف صحبت شده است.

وی گفت: مساله مهم بعدی آب‌های خروجی از هرمزگان بود که بر این اساس شهر نساجی به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت پنبه خواهیم برد و زنجیره‌های نساجی از ریسندگی و نخ تا بافندگی در هرمزگان راه‌اندازی خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در همین دولت آن را به نتیجه برسانیم.

دوستی اشاره کرد: همچنین در بخش نفتی و پتروشیمی و هم در زمینه کشاورزی زنجیره نساجی کار شده است.

دوستی گفت: افزون بر چهار هزار درخت توت در هرمزگان کاشته شده و علاقه‌مند به فعال کردن زنجیره ابریشم و نوغان داری در این استان هستیم و نتایج خوبی هم گرفتیم، افزون بر ۱۰۰ نفر برای نوغان داری آموزش دیده‌اند.

استاندار هرمزگان گفت:‌ شهر صنعتی لجستیکی به مساحت یک هزار و ۱۶ هکتار در پس کرانه بین شهید رجایی و شهید باهنر طراحی شده که برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است.

وی افزود: شهر فولاد را در این استان طراحی کرده‌ایم که بخش قابل توجهی زمین برای آن واگذار شده است، شهر پالایش هم به ثمر نشست و ۲ پالایشگاه به هرمزگان آمد.

استاندار هرمزگان همچنین اشاره کرد: ظرفیت تولید ماهی در قفس این استان نزدیک به ۶ هزار تن بوده که امسال ۱۰۰ درصد افزایش خواهیم داد و در زمینه تولید میگو پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به ۷۰ درصد رشد را تجربه کنیم.

هرمزگان رتبه خوبی در ۱۰ شاخص اقتصادی دارد

وی اشاره کرد: هرمزگان در ۱۰ شاخص اقتصادی مورد بررسی رتبه‌های خوبی دارد، در مدیریت طرح‌های عمرانی رتبه اول را کسب کردیم، در رشد اقتصادی چشم انداز ۶ و نیم درصد برای این استان هدف گذاری شده که یک و ۶ دهم در هر فصل می‌شود که ۲ و ۶ دهم حاصل شده است.

استاندار هرمزگان افزود: این بدان معناست که ۲۵ درصد بیشتر از برنامه هدف گذاری شده تا کنون بدست آمده است و این رشد بدون نفت بوده است.

دوستی اشاره کرد: رتبه هرمزگان در زمینه نهضت ملی مسکن دوم، در صدور پروانه های تاسیس رتبه دوم، در صدور پروانه بهره برداری واحدصنعتی و معدنی رتبه سوم و مجموعاً در میزان شغل تولیدی براساس سامانه اشتغال وزارت رفاه هرمزگان با بیش از ۲۰ هزار شغلی که ایجاد کرده است رتبه دوم را دارد.

وی خاطر نشان کرد: این تاخیری که گزارش می‌دهم به دلیل همین بود که باید به یک نقطه مطلوبی می‌رسیدیم و شبانه‌روز را برای این منظور گذاشته‌ایم.

شاخص نرخ بیکاری را تک رقمی خواهیم کرد

دوستی همچنین بیان کرد: زمانی که مسوولیت استان را بر عهده گرفتیم نرخ بیکاری ۱۸ و ۲ دهم درصد و آخرین نرخ اعلامی هم ۱۵ و ۲ دهم بود یعنی حدود سه درصد کاهش نرخ بیکاری رخ داده است.

وی ادامه داد: امیدواریم نرخ بیکاری در شاخص وضعیت نیروی انسانی که ابتدای مهر برای فصل تابستان منتشر می‌شود کاهشی باشد، علیرغم اینکه به طور معمول کاهش نرخ بیکاری در تابستان سخت است و مشاغل بخش گردشگری بدون فعالیت می‌شوند.

استاندار هرمزگان بیان کرد:‌ این قول را می‌دهم در پایان سال دوم دولت یعنی همین موقع سال آینده بتوانیم نرخ بیکاری تک رقمی را در این استان تجربه کنیم که این کار بسیار سختی است.

وی اشاره کرد: یک درصد از نرخ بیکاری ۱۵ به ۱۴ درصد آسان‌تر از یک درصد ۱۰ به ۹ درصد بوده و رسیدن به این هدف نیازمند کار فشرده تری است و هدف گذاری ما از روز اول فعالیت رسیدن به این نرخ بوده است.

استاندار هرمزگان بیان کرد: شاخص فلاکت هم روند کاهش داشته اما هرمزگان همچنان جرو پنج استان اول است و زمان برای کاهش این شاخص لازم است.

دوستی اشاره کرد: از ابتدای فروردین که سامانه رصد اشتغال وزارت تعاون مجدد فعال شده است و کد بیمه منحصر برای هر فرد در آن ثبت می‌شود هرمزگان رتبه دوم افراد شاغل شده کشور را دارد.

تمرکز بر طرح‌های شهری است

وی گفت: در خصوص طرح‌ها هم بیشتر تمرکز بر طرح‌های شهری است و با اولویت طرح‌های بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکیاست چونکه اگر ۱۰ میلیارد تومان برای یکی از این طرح‌ها هزینه شود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه انجام شده در گذشته را هم فعال می‌کند.

دوستی گفت: چالش امروز در هرمزگان و کشور سه هزار و ۳۰۰ همت طرح نیمه تمام است و بر همین اساس اولویت را بر طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند قرار دادیم.

رییس شورای اداری هرمزگان اشاره کرد: چنانچه اعتبار پل پیامبر اعظم (ص) را در حدود ۲ ماه پیش کلنگ زده شد و جزو طرح‌های معطل بود را به طرح‌های دیگری اختصاص می‌دادیم می‌توانستیم طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کرده و نمایش بدهیم.

وی افزود: اما جمع‌بندی سیاستگذاران این بود که پل پیامبر اعظم در گشایش ترافیکی اثر بیشتری خواهد داشت.

۲ طرح ریلی در دستور کار قرار دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: حمل و نقل ریلی صرفاً مشکل هرمزگان نبوده و این استان در زمینه ریلی وضعیت بهتری نسبت به برخی استان‌های شمالی کشور دارد و حداقل ۲ خطه است.

استاندار هرمزگان افزود:‌ ۲ کار مرتبط با این حوزه باید انجام شود که یکی اصلاحات فرآیندی است که در بندر شهید رجایی برای حمل مستقیم بار با ریل بوده و کار مطالعاتی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی درحال انجام است.

دوستی افزود: کار دیگر قطار اتوبوسی بوده که بار ترافیکی را از مسیر آسفالته بندر شهید باهنر به صنایع غرب بندرعباس برداریم و در این راستا هم با ۲ سرمایه گذار صحبت شده و پرونده در اختیار وزارت راه است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این برنامه هنوز در فرآیند طراحی و جذب سرمایه گذار قرار دارد اجرای آن زمان بر است و در خصوص خط ریلی هم ۲ مساله در استان داریم.

رییس شورای اداری هرمزگان گفت: اگر بخواهیم ۱۰۰ واحد سرعت پایین قطارها را حل کنیم ۵۰ واحد مربوط به لوکوموتیو و ۵۰ درصد هم مربوط به زیرساخت‌های ریلی است که تحریم ها باعث شد نتوانیم ناوگان ریلی را تجهیز کنیم.

وی اشاره کرد: در خصوص ریل هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار مطرح است و این نیازمند تمرکز ویژه ای بوده و دولت به ریل به عنوان سیستم حمل و نقل نزدیکتر به عدالت توجه ویژه ای دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha