با افزایش ۶هزار مگاواتی تولید برق امسال خاموشی نداشتیم/ طرح‌های آبرسانی به سرعت در حال اجرا است

تهران - ایرنا - وزیر نیرو گفت: امسال با صرفه‌جویی در مصرف برق ادارات و افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق و بدون فشار به بخش صنعت، تابستان را بدون خاموشی پشت سر گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی‌اکبر محرابیان» در گفت‌وگوی تلویزیونی بیان کرد: در قالب طرح جهاد آبرسانی مقرر بود به ۱۰ هزار روستا آبرسانی انجام شود. برای تحقق این موضوع از کمک گروه‌های جهادی، نیروهای بسیج و سپاه پاسداران و سایر گروه‌های مردم بهره‌گیری شد. براین اساس تاکنون به ۱۲۰۰ روستا آبرسانی شده است.

محرابیان ابراز امیدواری کرد: آبرسانی به دیگر روستاها به سرعت تداوم یابد.

افزایش ظرفیت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه‌ها با جدیت دنبال می‌شود

وزیر نیرو گفت: یکی از اولویت‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم، افزایش ظرفیت و توان نیروگاهی به میزان ۳۵ هزار مگاوات است که با جدیت دنبال می‌شود.

محرابیان با اشاره به مشکلات خاموشی که در تابستان سال‌های گذشته برای مردم ایجاد شده و موجب ایجاد معضل برای مردم و بخش تولید و صنعت شده بود، افزود: بر این اساس و از همان آغاز به کار دولت سیزدهم برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات انجام شد.

وی ادامه داد: این اقدام‌ها در بخش‌های مختلف افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶ هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفت که تاکنون بخش زیادی از این افزایش ظرفیت محقق شده است.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر آن برنامه تعمیرات نیروگاهی به جد دنبال شد و در بخش مدیریت مصرف هم اقدام‌های خوبی انجام شد. بر این اساس در بخش خانگی امسال هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده نداشتیم.

وی افزود: در بخش صنعت نیز از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی ۵۸۰ هزار واحد صنفی و صنعتی خاموشی نداشتند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: خاموشی برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی نیز به میزان حدود ۱۲ ساعت بود که معادل جمعه کاری آنها بود.

محرابیان گفت: برای واحدهای صنعتی بزرگ هم برنامه‌ریزی شد با جابجایی تعطیلات و تعمیرات و مدیریت بار انجام شود که بر اساس اعلام انجمن بین‌المللی فولاد امسال رشد ۳۴ درصدی تولید در تیرماه نسبت به تیرماه پارسال در بخش فولاد محقق شد.

وی افزود: در صنعت سیمان و آلومینیوم هم رشد خوبی داشتیم و آرامش بازار بیانگر وضعیت تأمین برق این بخش‌ها است.

وزیر نیرو ادامه داد: در بخش اداری هم پیش‌بینی‌شده بود ۳۰ درصد صرفه‌جویی محقق شود که تا امروز به طور کامل محقق شده است. این کارها سبب بهتر شدن شرایط تأمین برق برای بخش خانگی شد و این برنامه‌ها تداوم خواهد داشت.

برنامه حل مشکل کم‌آبی

وزیر نیرو افزود: در شهریور سال گذشته ۳۰۰ شهر تنش آبی داشتند و برای حل این مشکل برنامه‌ریزی کردیم. عمده مشکل موضوع زیرساخت‌ها و تکمیل سرمایه‌گذاری برای تأمین آب شرب پایدار برای این مناطق است.

وی افزود: در شهر همدان از سال ۸۴ پیش‌بینی‌شده بود که یک طرح انتقال آب انجام شود که تا پیش از دولت سیزدهم ۳۰ درصد این طرح پیشرفت داشت.

وزیر نیرو گفت: این طرح جزو طرح‌های ویژه قرار گرفت و با سرعت بسیار خوبی این طرح را پیش بردیم و این سرعت پیشرفت قابل‌مقایسه با قبل نیست.

محرابیان ادامه داد: امروز در نقطه‌ای هستیم که این ابرپروژه ۱۴۵ کیلومتر خط انتقال دارد و خطوط انتقال تکمیل‌شده و در حال نصب شیرآلات و ایستگاه‌های پمپاژ هستیم که در هفته‌های آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

وزیر نیرو گفت: این ابرپروژه برای رفع تنش مشکل آب شهر همدان پیش‌بینی‌شده است. اما این روزها به صورت موقت از منابع محلی تأمین آب مورد نیاز انجام می‌شود و این کار به سرعت در حال انجام است.

وی ادامه داد: امسال در همدان نسبت به سال‌های نرمال ۴۳ درصد کاهش باران داشتیم و این سبب شد سد اکباتان در شرایط بسیار کم‌آبی بسیار قرار گیرد و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها برای همیشه شاهد رفع مشکلات آبی در همدان باشیم.

مردم خوزستان از آب باکیفیت برخوردار می‌شوند

وزیر نیرو درباره طرح آبرسانی غدیر گفت: طرح غدیر برای تأمین آب شرب و بهداشتی ۶۰ درصد مردم خوزستان پیش‌بینی‌شده و برای نقاط دیگر خوزستان طرح‌های دیگر هم داریم.

محرابیان ادامه داد: این طرح بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی کشور است که ۱۲ مترمکعب در ثانیه از بهترین منابع آبی کشور برای مردم خوزستان تأمین می‌کند. مراحل این طرح تقریباً تمام‌شده و پمپاژها شروع به کار کرده و در حال آزمودن هستند و به‌زودی این آب به خانه مردم می‌رسد.

وزیر نیرو  در پایان گفت: موضوع تأمین آب امروز برای دولت سیزدهم یک اولویت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha