۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 84864732
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جنگ اوکراین/ انرژی روسیه برای اتحادیه اروپا، ۸۹ درصد گران‌تر شد

تهران - ایرنا - با گذشت ۶ ماه از جنگ اوکراین و تلاش‌های غرب برای تحریم انرژی روسیه، بهای انرژی در اروپا به شدت افزایش یافته و اتحادیه اروپا در ازای واردات هیدروکربن از روسیه، ۸۹ درصد بیشتر پرداخت کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی نوشت: قیمت انرژی در اروپا در ۶ ماه اخیر و از زمان حمله روسیه به اوکراین به شدت افزایش یافته است، به طوری که مسکو با وجود کاهش ۱۵ درصدی میزان فروش سوخت، ۸۹ درصد بیشتر از یکسال قبل از صادرات هیدرو کربن به اتحادیه اروپا، درآمد کسب کرده است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود ۱۳ میلیارد و ۹۱۶ میلیون یورو در ماه برای خرید زغال سنگ، نفت و گاز به مسکو پرداخت می‌کند در حالی که این رقم در سال گذشته به صورت میانگین، ماهانه هفت میلیارد و ۳۳۰ میلیون یورو بود. این رقم پرداختی در سال گذشته به دوره‌ای مربوط می‌شود که قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضای ناشی از بهبودی نسبی اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹، به طور سرسام‌آور افزایش یافته بود.

آخرین داده‌های «یورواستات» (دفتر آمار اتحادیه اروپا)، بین ماه مارس (ماه آغاز جنگ) و ژوئن ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) نشان می‌دهند حجم واردات انرژی اتحادیه اروپا از روسیه ۱۵ درصد کاهش داشته اما مبلغ پرداختی (ارزش واردات) شاهد افزایش ۸۹ درصدی بوده است.  

«مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک» نیز اعلام کرد اتحادیه اروپا از زمان ورود نیروهای روسی به اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته (پنج اسفند)، به صورت میانگین ماهانه ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو بابت خرید کربن، نفت و گاز به روسیه پرداخت کرده است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی روسیه، این منبع درآمدی کرملین موجب مازاد حساب جاری برای روسیه شده و با افزایش سه برابری در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه سال جاری میلادی، به رقم ۱۶۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

بیست‌وهفت کشور عضو اتحادیه اروپا در راستای جلوگیری از کمبود گاز در فصل سرما متعهد شده‌اند تا مصرف این منبع انرژی را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

اتحادیه اروپا همچنین در تلاش است تا سوخت وارداتی از روسیه را با گاز مایع طبیعی که از طریق کشتی از قطر، مصر و آمریکا منتقل می‌شوند، جایگزین کند. آمریکا به تنهایی در نیمه نخست ۲۰۲۲، ۵۷ میلیارد متر مکعب ال‌ان‌جی به اتحادیه اروپا صادر کرده است. ال‌ان‌جی در مقایسه با گاز انتقالی از طریق خط لوله، یک محصول گران قیمت است. علاوه بر این، از آغاز جنگ اوکراین، ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ سال اخیر رسیده است که این امر باعث گران‌تر شدن بهای قبوض مصرفی می‌شود.  

به گفته «گئورگ زاخمان» تحلیلگر ارشد اندیشکده بروگل، اتحادیه اروپا قادر خواهد بود «زمستان آینده را پشت سر بگذارد حتی اگر روسیه عرضه را قطع کند، اما پیامدهای قیمتی بسیار شدید خواهد بود».

بر اساس داده های پلت فرم «زیرساخت گاز اروپا»، بلژیک، کرواسی، اسپانیا، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، هلند و لهستان نیز قصد دارند به زودی پایانه‌های گازی خود را افتتاح یا گسترش دهند.

ممنوعیت واردات زغال سنگ روسیه به اتحادیه اروپا که در آوریل گذشته تصویب شد از ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) اعمال می‌شود و تحریم نفت با برخی استثناها از ژانویه ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha