اینجا تابستان با این گرما و هوای دم کرده و شرجی نفس کشیدن دشوار است و وقتی لوازم اولیه آسایش یعنی برق وآب نباشد پناه بردن به زیر سقف هم کارساز نیست آنگونه که در سالهای گذشته قطعیهای طولانی برق که در این خطه قطعی آب را هم در پی داشت، آسایش مردم را مختل کرده بود.
اینجا در رشت و خطه سبز گیلان با آن هوای دم گرفته در تابستان وقتی برق قطع میشود عملا آب هم قطع میشود زیرا شبکه آب شهر به قدری فرسوده است که امکان پمپاژ آب با فشار به درون شبکه نیست.
در این شرایط همه خانههای دو طبقه به بالای برای داشتن آب نیاز به پمپ داشته و دارند و بدون آن بیآب میمانند پمپ هایی که با برق کار میکند و برق که قطع می شود عملا آب هم قطع می شود.
اما خوشبختانه امسال هیچ خاموشی در این استان اعمال نشده و مسئولان شرکت برق مترصدند که این روند ادامه یابد تا شهریورماه در گیلان نیز بدون خاموشی و یا با حداقل خاموشی سپری شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته خاموشیهای برق از اردیبهشت ماه در استان گیلان اعمال شده بود و حتی در بعضی از ایام تابستان برق طی شبانه روز ۲ بار نیز قطع میشد که این قطعیها مشکلات زیادی را برا d مردم ایجاد میکرد.
اما با مدیریتی که امسال در این حوزه اعمال شد و همراهی مردم این مشکل مرتفع شده و در این خصوص نیز مسئولان برق استان با درخواست از اقشار مختلف مردم، صرفهجویی و رعایت الگوی مصرف برق را خواستار شدند تا در ایام باقیمانده تابستان هیچگونه خاموشی در گیلان اعمال نشود.
به طور قطع این تلاش یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقهای گیلان گفت: فقط در روز ۱۱ تیرماه با مصرف ۶۷ هزار و ۶۱۸ مگاوات، شاهد پیک مصرف برق در کشور طی امسال بودیم.
بهمن دارابزاده افزود: پیک مصرف برق در استان گیلان نیز روز ۲۶ تیر بود که میزان آن برابر با یک هزار و ۹۲۱ مگاوات بود و این رقم بیانگر کاهش ۶.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است و انتظار داریم که همه لایههای اجتماع در مصرف برق صرفهجویی کنند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان ادامه داد: میزان مصرف ۱۰ سال گذشته برق در گیلان یعنی طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ رشد ۷.۳ درصدی دارد که یکی از دلایل عمده آن میزان افزایش دما نسبت به گذشته است.
داراب زاده به مدیریت مصرف و تاثیر آن در میزان مصرف برق و کاهش قطعی ها اشاره و بیان کرد: با استفاده مناسب از وسایل برقی و صرفهجویی مناسب، میتوانیم تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم که در این راستا همه باید میزان الگوی مصرف انرژی را رعایت کنند.
وی همچنین به تاثیر تغییر ساعات کار ادارات نیز در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر ساعت کار در ادارات و همچنین پایش میزان مصرف آنان، ۴۰ تا ۵۰ مگاوات مصرف برق کاهش داشته که این میزان صرفه جویی رقم قابل قبولی است.
فعالیت ۱۰۰ اکیپ برای پایش مصرف برق ادارات در گیلان
همچنین مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان اظهار داشت: ۱۰۰ اکیپ برای پایش میزان مصرف برق در ادارات گیلان فعال هستند که در سالجاری نیز با توجه به بررسیهای انجام شده، تاکنون برق ۱۵ اداره و بانک در گیلان قطع شد.
محمدتقی مهدیزاده افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران، ادارات در ساعت اداری باید ۳۰ درصد و در ساعات غیراداری تا ۶۰ درصد در مصرف برق نسبت به سال گذشته صرفهجویی داشته باشند که با توجه به پایشهایی که انجام شد، ۸۳ مورد اخطار به ادارات و بانکهای گیلان داده شد که در نهایت برق ۱۵ اداره قطع شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان ادامه داد: از سوی دیگر، میزان روشنایی معابر نیز مورد بررسی و پایش قرار گرفت که در این بخش نیز با تعدیل روشنایی تعدادی از معابر، ۵.۸ مگاوات میزان مصرف برق کاهش یافت که این رقم نیز میزان مناسبی برای کاهش مصرف آن هم فقط در بخش روشنایی معابر است.
وی بیان کرد: خوشبختانه امسال وفاق خوبی در لایه های مختلف جامعه برای صرفهجویی در میزان مصرف برق در گیلان ایجاد شده که باعث پایداری شبکه شده و امید است که تا پایان تابستان نیز این روند ادامه یابد تا هیچگونه خاموشی را شاهد نباشیم.
مهدیزاده اضافه کرد: مردم گیلان در گذر از پیک تابستان همراهی و همکاری خوبی داشتند و در این راستا حدود ۷۲۰ هزار مشترک مصرف برق در استان مشمول دریافت پاداش شدند و بنا به اعلام هواشناسی تا نیمه اول شهریورماه گرما ادامه دارد و انتظار است طی این ۲ هفته نیز مردم همچنان همکاری لازم را داشته باشند تا با موفقیت و بدون خاموشی پیک تابستان امسال را پشت سر بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخلاف سالهای گذشته که خاموشیها در چند نوبت و چند مرحله برای مدیریت مصرف اعمال میشد، طی سالجاری با برنامه ریزیهای دقیق، تلاش شبانه روزی کارکنان صنعت برق و همراهی و تعامل مردم، حتی یک دقیقه خاموشی نوبتی برای مدیریت بار مصرف برق اعمال نشد که این امر تجربه مدیریتی موفق و تاریخی محسوب میشود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از سه میلیون کیلوواتساعت برق در استان مصرف شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود چهارصدم درصد کاهش داشته است.
مهدی زاده اضافه کرد: همچنین سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۳.۵ درصد افزایش مصرف برق داشتیم که بیش از میانگین کشوری بوده است حال آنکه امسال افزایش مصرف برق کمتر از چهار درصد بود.
اما مردم نیز وضعیت امسال و پایداری برق استان را قابل تقدیر و در مقایسه با سالهای گذشته بسیار رضایت بخش می دانند.
یکی از اهالی شهرستان رشت می گوید: متاسفانه سال گذشته قطع مداوم برق که هر روزه و هر بار هم چندین ساعت بود و حتی در بعضی از روزها دو بار و سه بار هم قطع می شد، آسایش ما را مختل کرده بود در این هوای گرم نوزاد چند ماهه ما بی قراری می کرد و حتی بیمار شد.
محمد روشنی افزود: با وجود اینکه اکثر ساختمانها و حتی خانههای ویلایی دارای پمپ آب هستند عملا با قطع برق، شاهد قطع آب نیز هستیم که به طور حتم به خصوص در سال گذشته این معضل و قطعی آب و برق، مشکلات زیادی را برای مردم آن هم در فصل گرما ایجاد می کرد.
وی ادامه داد: اما امسال تا کنون با همه گرمای هوا هیچ قطعی در منطقه ما رخ نداد که این مدیریت صحیح اگر در سالهای قبل هم بود به طور حتم آن همه قطعی و مسائل ناشی از آن را نداشتیم.
محمود فردی هم بیان کرد: امسال هوا گرم بود و فرق چندانی با سال گذشته نداشت اما حتی یک دقیقه برق ما به دلیل افزایش مصرف برق قطع نشد، فقط یکبار قطع برقی در محله رخ داد که به دلیل تعویض سیم و سرقت سیم برق بود.
این شهروند گفت : پارسال در اثر قطعی های مکرر برق تلویزیون سوخت و هر چه هم پیگیری کردیم برای دریافت خسارت به نتیجه ای نرسیدیم، وقتی امسال توانسته اند شرایط را مدیریت کنند به طور طبیعی مسئولان قبلی هم می توانستند همین تدابیر را به کار بگیرند و آن همه مشکل برای مردم ایجاد نکنند.
او تصریح کرد : این اقدام بسیار ارزشمند است و مردم هم وقتی این نحوه عمل و مدیریت را می بینند به طور طبیعی از هیچ همراهی فروگذار نمی کنند.
انتقاد از کمکاری و قدردانی از تلاش مناسب مسئولان
یکی از بانوان ساکن محله شلوغ جماران رشت نیز در خصوص وضعیت برق در تابستان امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته از قطعیهای مکرر برق کلافه و سردرگم شده بودیم و مشکلات زیادی نیز برای ما بهوجود آمد و هر روز شاهد بودیم که وسیله ای برقی سوخته و دچار مشکل شده است و یا افراد که بیمار دارند ودستگاه های برقی متصل به آنها دچار مسائل جدی می شدند.
فاطمه میرزایی افزود: خوشبختانه امسال و تا کنون که در شهریور بسر میبریم قطعی برق نداشته ایم.
وی ادامه داد: ما سال گذشته انتقادات زیادی از قطعی های مکرر داشتیم و بارها به اداره برق منطقه مراجعه کردیم و حتی در چند نوبت اعتراض خود را به صدا و سیما و سایر رسانههای گیلان اعلام کردیم امسال تلاشی که امسال انجام شد به واقع همان خدمتی است که شایسته مسئول جامعه اسلامی است.
وی بیان کرد: وقتی این مسائل را می توان با مدیریتی صحیح حل کرد به طور طبیعی می توان سایر مشکلات جامعه بویژه مسائل اقتصادی و تورم و گرانی را هم مرتفع کرد و امید است این دولت در این راستا و حمایت از اقشار ضعیف اقدامات موثری داشته باشد.
نظر شما