تداوم نهضت تکمیل خوابگاه با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- تداوم نهضت تکمیل خوابگاه های دانشجویی در دولت سیزدهم ادامه دارد و با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان این مشکل اساسی دانشگاه های خراسان شمالی برطرف و عملیات ساخت هشت واحد خوابگاهی در این استان آغاز شد.

۲۸ هزار دانشجو دختر و پسر در ۳۳ مرکز شامل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور، فنی و حرفه ای، جامع علمی و کاربردی و فرهنگیان تحصیل می کنند و به دلیل اینکه بیشتر این مراکز آموزش عالی در سال های اخیر راه اندازی شده اند، مشکلات متعددی در زمینه فضاهای مورد نیاز دارند که حتی برخی از این مراکز در مدارس و فضاهای استیجاری مستقر هستند.

اساسی ترین چالش دانشگاه های خراسان شمالی کمبود فضای خوابگاهی است که در مجموع حدود ۸۰ درصد کمبود خوابگاه دارند و این روند در کیفیت این مراکز آموزشی تاثیر گذاشته است.

این کمبودها به خصوص در بخش فضای آموزشی و خوابگاهی سال‌ها است که لاینحل مانده است و از سویی کمبود و یا نبود فضای آموزشی ملکی در اختیار دانشگاه ها موجب شده تا سایر امکانات آنان نیز چندان توسعه نیافته و در حداقل ها متوقف بماند.

اگرچه کتابخانه، سلف سرویس مناسب و مجهز، آزمایشگاه، کارگاه و سوله ورزشی نیازمند داشتن فضای مناسب و کافی است و از ملزومات اولیه راه اندازی دانشگاه ها محسوب می شود ولی تعدادی از دانشگاه های خراسان شمالی از آن بی بهره اند.  

اما سفر دوم تیرماه سالجاری هیات دولت به خراسان شمالی و اختصاص ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان که از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان به مراکز آموزش عالی ابلاغ شده است، توانست شرایط سخت افزاری نامناسب دانشگاه های استان را بهبود بخشد.

در سفر رییس جمهور به استان، دکتر انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور از دانشگاه کوثر بجنورد که تنها مرکز تک جنسیتی شمالشرق کشور است بازدید کرد و همچنین تعدادی از مسوولان مربوط از سایر مراکز آموزش عالی استان نیز بازدید داشتند تا از نزدیک مشکلات و چالش های این حوزه را احصا کنند.

بیشتر دانشگاه های استان که از طرح های نیمه تمام خوابگاهی رنج می بردند این طرح ها در سفر هیات دولت به استان احصا و اعتبارات ویژه ای را برای تکمیل اختصاص داده شد و در هفته دولت امسال نیز کلنگ بسیاری از این طرح ها به زمین زده شد.

تداوم نهضت تکمیل خوابگاه با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های خراسان‌شمالی

جهش مراکز آموزش عالی در خراسان شمالی

سرپرست دانشگاه معین استان و نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خراسان شمالی در این باره گفت: از محل سفر رییس جمهور به این استان ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به مراکز آموزش عالی در این استان اختصاص یافت که جهشی در بهبود وضعیت دانشگاه ها ایجاد خواهد کرد.

محمد شیخ زاده افزود: از مجموع این میزان اعتبار ۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل سه دانشکده فنی و مهندسی، پتروشیمی و علوم پایه، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای تکمیل، تجهیز و نوسازی مراکز نوآوری دانش بنیان و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بجنوردهزینه می شود.

سرپرست دانشگاه بجنورد ادامه داد: ۹۵ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به دانشگاه فرهنگیان، ۹۵ ی گفت: دانشگاه بجنورد بیش از چهار هزار دانشجو دارد که در دانشکده های علوم پایه، علومی انسانیٰ، فنی و مهندسی و هنر مشغول به تحصیل هستند.

شیخ زاده اظهار داشت:  ۹۵ میلیارد تومان از این اعتبار به دانشگاه فرهنگیان، ۴۵ میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه کوثر و مابقی نیز در دیگر طرح های عمرانی و نیمه تمام دانشگاه های خراسان شمالی هزینه می شود.

وی عنوان کرد: با تزریق این اعتبار بسیاری از طرح های نیمه تمام مراکز آموزش عالی خراسان شمالی تکمیل می شود و از آنجایی که بیشتر این دانشگاه ها در سال های اخیر تاسیس شده اند، فاقد خوابگاه می باشند و این اعتبار نهضت خوابگاهی در استان ایجاد می کند و دانشگاه ها تجهیز می شوند.

تداوم نهضت تکمیل خوابگاه با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های خراسان‌شمالی

اختصاص ۹۵ میلیارد تومان به دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان به خصوص پردیس خواهران با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است، دانشجویان دختر در فضایی مدرسه‌ای در داخل شهر تحصیل می‌کنند و دانشجویان پسر نیز در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر بجنورد و در محل اصلی سایت دانشگاه اسکان یافته و به تحصیل مشغول اند.

زیرساخت‌های این مرکز آموزش عالی پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست چرا که دانشگاه فرهنگیان ماهیت شبانه روزی دارد و باید مراکز رفاهی، غذاخوری و خوابگاه در درون پردیس موجود باشد و همچنین به دلیل اینکه این دانشجویان دوره‌های کارورزی نیاز دارند باید به راحتی به مرکز شهر دسترسی داشته باشند.

حدود یکهزار و ۳۰۰ نفر دانشجوی دختر و پسر در ۲ پردیس جداگانه دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی تحصیل می کنند و اکنون اعتبار ۹۵ میلیارد تومان سفر رییس جمهور به خراسان شمالی بسیاری از مشکلات خوابگاهی دانشجویان این دانشگاه را برطرف می کند.

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در این باره گفت: ۹۵ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به این دانشگاه ابلاغ شد که این میزان اعتبار برای ساخت طرح های عمرانی و آموزشی هزینه می شود.

محمدعلی نظری اظهار داشت: ۲ پردیس خواهران و برادران دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی با مشکلات زیادی از جمله کمبود فضای آموزشی مواجه است که با هزینه کرد این اعتبار بخشی از کمبودها برطرف می شود.

وی تصریح کرد: پردیس برادران این دانشگاه نیاز به ۱۶ هزار متر مربع فضا دارد که تاکنون یک سوم آن فراهم شده است و پردیس خواهران به ۱۰ هزار متر مربع فضا نیاز دارد که تاکنون هیچ فضایی ملکی در اختیار این پردیس قرار نگرفته است.

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی ادامه داد: دانشجو معلمان دختر در فضاهای استیجاری و حتی مدارس مشغول به تحصیل هستند که با این اعتبار بسیاری از مشکلات این دانشگاه برطرف می شود.

تداوم نهضت تکمیل خوابگاه با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های خراسان‌شمالی

اختصاص ۴۵ میلیارد تومان به دانشگاه کوثر

دانشگاه کوثر بجنورد که تنها دانشگاه جنسیتی دخترانه شرق کشور است دارای سه هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۷۰ عضو هیات علمی دارد و اکنون در ۲۲ رشته گرایش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ذیل سه دانشکده علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی از طریق کنکور سراسری و سازمان سنجش و آموزش کشور دانشجو می پذیرد.

دانشجویان این دانشگاه نیز همواره از نبود خوابگاه دانشجویی رنج می بردند و سال هاست داد مسوولان این دانشگاه راه به جایی نمی برد و در سفررییس جمهورس ۴۵ میلیارد تومان به این دانشگاه ابلاغ شد که بخش زیادی از این اعتبار برای ساخت خوابگاه هزینه می شود.

رییس دانشگاه کوثر بجنورد در این باره گفت: ۴۵ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به استان به این مرکز آموزش عالی برای ساخت خوابگاه و تکمیل فضای آموزشی ابلاغ شد و این میزان اعتبار در مدت سه سال به این دانشگاه اختصاص می یابد.

محبوبه معین مقدسی افزود: کلنگ احداث ساختمان آموزشی ۱۹ مهر دانشگاه که از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی زده شد و به دلایل مختلف عملیات ساخت آن در مراحلی متوقف شد، با این اعتبار جانی دوباره می گیرد.

وی ادامه داد: بهره برداری از فاز یک ساختمان آموزشی ۱۹ مهر این دانشگاه به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که حدود ۹۰ درصد از این اعتبار در سفر رییس جمهور به استان ابلاغ شد و این اعتبار برای تکمیل فاز اول ساختمان و محوطه سازی هزینه می شود و این طرح تا مهرماه افتتاح می شود، ولی برای فازهای بعدی همچون ساخت آزمایشگاه، فضاهای فرهنگی و ورزشی نیاز به اعتبارات ویژه ای است.  

مقدسی بیان کرد: تکمیل خوابگاه دانشجویی از دیگر اولویت های این واحد آموزشی است که ۱۰ میلیارد تومان از این اعتبار ابلاغی برای تکمیل خوابگاه دانشجویی این واحد آموزشی هزینه می شود و طی چند سال آتی دانشجویان با خوابگاه های این دانشگاه به صورت استیجاری و پراکنده در سطح شهر قرار دارند خداحافظی می کنند و این دانشگاه با اعتبارات جدید صاحب خوابگاه می شود.   

تداوم نهضت تکمیل خوابگاه با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های خراسان‌شمالی

افتتاح خوابگاه دخترانه دانشگاه بجنورد

خوابگاه دخترانه ریحانه دانشگاه بجنورد روز سه شنبه(۳۱ خردادماه)  با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)   افتتاح شد.

عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۵ با زیربنای چهار هزار و ۲۰۰ مترمربع و دارا بودن ۲۱۲ تخت آغاز شد و بعد از سال ها ماندگاری با هزینه کرد ۳۷ میلیارد تومان توسط بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.   

این خوابگاه با دارا بودن اتاق های مطالعه، تلویزیون و نمازخانه از پیشرفته‌ترین خوابگاه های کشور است و این مکان خیرساز بخشی از مشکلات کمبود خوابگاه را در دانشگاه بجنورد برطرف کرد.

دانشگاه بجنورد، یکسال پس از تاسیس استان خراسان شمالی، در سال ۱۳۸۴ با پذیرش دانشجو در ۲ رشته کارشناسی پا گرفت که اکنون شمار رشته های آن به ۵۳ رشته در مقاطع مختلف رسیده است.

تداوم نهضت تکمیل خوابگاه با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های خراسان‌شمالی

ساخت ۸ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه بجنورد 

اما دولت سیزدهم به این اعتبارات بسنده نکرد و ساخت هشت واحد خوابگاهی متاهلی را آغاز کرد و دانشجویان دانشگاه بجنورد و کوثر که در خوابگاه های استیجاری سکونت داشتند با ساخت این واحدهای خوابگاهی، در سال آتی در مکان های مناسب تحصیل خواهند کرد.

رییس دانشگاه بجنورد در این باره گفت: همزمان با هفته دولت ساخت هشت واحد خوابگاه متاهلی در این مرکز آموزش عالی از محل اعتبار جوانی جمعیت و سفر رییس جمهور به استان آغاز شد.

محمد شیخ زاده اظهار داشت: ساخت خوابگاه متاهلی در اولویت های این مرکز آموزشی قرار دارد و در مرحله نخست هشت واحد از محل اعتبارات سفر رییس جمهور در دستور کار قرار گرفت و برای ساخت این واحدهای خوابگاهی پنج میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که اگر بیشتر نیز اختصاص یابد تعدادی واحد افزوده می شود.

وی تصریح کرد: زیر بنای هر واحد خوابگاه متاهلی ۳۵ متر مربع و امکانات رفاهی در این خوابگاه ها اندیشیده شده است و خوابگاه های دانشجویی در این مرکز آموز عالی برای دانشجویان متاهل به صورت بلوک در چندین فاز ساخته می شود و به هر میزان که اعتبار اختصاص یابد به مجموعه خوابگاهی افزوده می شود.

تداوم نهضت تکمیل خوابگاه با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های خراسان‌شمالی

ایجاد مرکز مطالعات زنان در دانشگاه کوثر 

بازدید انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در دوم تیرماه از دانشگاه کوثر بجنورد که تنها مرکز تک جنسیتی شمالشرق کشور است گره بسیاری از مشکلات این دانشگاه تک جنسیتی را باز کرد و علاوه بر تزریق اعتبار مقرر شد تا مرکز مطالعات زنان نیز در این دانشگاه راه اندازی شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در این بازدید گفت: ایجاد مرکز مطالعات زنان و خانواده در دستورکار دانشگاه کوثر بجنورد قرار گیرد تا مشکلات بانوان این خطه احصا شود.

انسیه خزعلی با اشاره به پتانسیل‌های غیرقابل انکار دانشگاه‌های ویژه خواهران در توانمندسازی بانوان و تاثیر آن در تحکیم ارزش خانواده، افزود: با نگاه ویژه، حمایت و تقویت دانشگاه‌های ویژه بانوان شاهد استواری بیشتر بنیان خانواده‌ خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به قرابت فرهنگی ایران با کشورهای همسایه، ادامه داد: امر بین المللی شدن دانشگاه کوثر با توجه به وجود مشابهت‌های فرهنگی بین ایران و کشورهای همسایه میسر است و این دانشگاه می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.  

سه دانشگاه دولتی، پنج دانشگاه فنی و حرفه‌ای، سه دانشگاه وابسته به دستگاه‌های اجرایی، هشت واحد پیام نور، ۱۲ مرکز علمی کاربردی، چهار واحد دانشگاه آزاد اسلامی، سه مرکز غیردولتی و غیر انتفاعی و یک مرکز گروه پژوهشی در این استان فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha