توافق فرانسه و روسیه برای بازدید کارشناسان آژانس اتمی از نیروگاه زاپروژیا

تهران- ایرنا- وزیر خارجه فرانسه از توافق با همتای روس خود برای بازدید تخصصی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا واقع در اوکراین خبر داد.

به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت خارجه فرانسه، کاترین کلونا روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، بر اعزام کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، فرانسه بر تایید موافقت ارایه شده توسط روسیه و همچنین تعهد مسکو به خودداری از هرگونه اقدامی که امنیت این ماموریت را به خطر اندازد، تاکید داشته است.

وزارت خارجه فرانسه این گفت‌وگوی تلفنی را در ادامه تبادل نظر اخیر بین امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور با ولودیمیر زلسنکی همتای اوکراینی وی در تاریخ هفدهم اوت و به دنبال آن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تاریخ نوزدهم اوت اعلام کرده است.

این وزارتخانه یادآوری می‌کند که در این گفت‌وگو بر روی روش‌های اعزام کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه هسته زاپوریژیا تمرکز شده است.

وزیر خارجه فرانسه در رایزینی تلفنی امروز خود بر روی آنچه "خطرات ناشی از اشغال این سایت توسط نیروهای مسلح روسیه برای ایمنی و امنیت هسته‌ای" اعلام داشته است، تاکید کرد.

کلونا همچنین از حمایت فرانسه برای استقرار سریع کارشناسان متخصص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطابق با توصیه‌های مدیرکل آن و با احترام کامل به حاکمیت اوکراین سخن گفته است.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه فرانسه همچنین عزم کشور متبوعش را برای ادامه حمایت از اوکراین در مواجهه با آنچه ماهیت غیرقانونی و غیرقابل توجیه تجاوز روسیه به اوکراین اعلام کرده است، یادآور شد.

به گزارش ایرنا، نیروگاه اتمی زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای قاره اروپا محسوب می‌شود و درگیری‌های نظامی بین اوکراین و مسکو در اطراف این نیروگاه، چالش‌ها و نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است.

تاکنون هیچ یک از طرف‌های درگیر، مسئولیت رخدادهای نگران‌کننده در اطراف این نیروگاه هسته‌ای را بر عهده نگرفته‌اند و هر یک دیگری را مسئول این وقایع معرفی می‌کنند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha