۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۲۱
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84863613
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احتمال ممنوعیت ورود گردشگران روس به کشورهای حوزه بالتیک

تهران – ایرنا – وزیر امور خارجه لیتوانی روز سه شنبه اعلام کرد اعضای اتحادیه اروپا شامل استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان و فنلاند که جملگی با روسیه مرز مشترک دارند، ممکن است مانع ورود گردشگران روسی به کشورهایشان شوند، اگر اتحادیه اروپا یک ممنوعیت کلی در سراسر این اتحادیه را به اجرا نگذارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «گابریلوس لندزبرگیس» در ویلینیوس به خبرنگاران گفت: من با وزیران همه این کشورها گفت و گو کرده ام و از نظر سیاسی تفاوت زیادی (در دیدگاه ها) مشاهده نمی کنم.

وی افزود: گردشگران روسی نباید در اتحادیه اروپا باشند، کشور آنها در حال نسل کشی است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ممنوعیت صدور روادید در سطح اتحادیه اروپا برای شهروندان روسی را که عمدتا از سوی پنج کشور هم مرز با روسیه حمایت می شود، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان با چنین ممنوعیتی مخالفت کرد و گفت روس ها در صورت مخالفت با سیاست کرملین باید بتوانند از کشور خود فرار کنند. برخی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون مجارستان در برابر ممنوعیت اتحادیه اروپا مخالفت کرده اند.

لندزبرگیس گفت ممنوعیت صدور روادید منطقه ای برای روس ها باید قوانین یکسانی را برای جلوگیری از ورود گردشگران اعمال کند و به مخالفان اجازه ورود دهد.

وی تاکید کرد که شهروندان روس عمدتا از مرزهای زمینی وارد اتحادیه اروپا می شوند، زیرا پروازهای مستقیم بین روسیه و این اتحادیه در پی تهاجم روسیه به اوکراین به حال تعلیق درآمده است.

براساس این گزارش، استونی هفته گذشته مرز خود را به روی بیش از ۵۰ هزار شهروند روسیه بست و به اولین کشور در اتحادیه اروپا تبدیل شد که چنین اقدامی را در پیش می گیرد. این تصمیم استونی، ورود شهروندان معمولی روس به اتحادیه اروپا را سخت تر کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیشتر در ماه جاری از غرب خواست ممنوعیت مسافرتی برای همه روس ها اعمال کند که با واکنش خشمگینانه مسکو روبه رو شد.  

در همین حال، دولت های استونی و فنلاند و اعضای اتحادیه اروپا که با روسیه مرز مشترک دارند، با این استدلال که شهروندان روسیه در حالی که کشورشان سرگرم جنگ در اوکراین است، نباید تعطیلات خود را در اروپا بگذرانند، از دیگر کشورهای اروپایی خواسته اند که صدور روادید گردشگری را برای روس ها متوقف کنند. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند لتونی به دلیل ادامه جنگ در اوکراین، صدور روادید برای روس ها را متوقف کرده اند.

هلسینکی و مسکو در دوره همه گیری ویروس کرونا، با بستن ناگهانی مرز مشترک، از ورود نزدیک به ۲ میلیون گردشگر روسیه به فنلاند جلوگیری کردند که سالانه اقتصاد این کشور را تقویت می کردند.   فنلاند یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک به همراه چند گذرگاه با خاک روسیه دارد که از طولانی ترین مرزهای خارجی اتحادیه اروپا به شمار می رود.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha