۲ شهریور ۱۴۰۱، ۶:۵۲
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 84863192
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

"به زیستن"، مشق یکساله دولت مردمی برای مددجویان لرستانی

خرم آباد - ایرنا - بیش از ۷۰ هزار نفر از حمایت های مختلف بهزیستی لرستان در بخش های اجتماعی، تحصیلی، فرهنگی، توانبخشی و دریافت مستمری بهره مند هستند که طی یک سال گذشته ارائه خدمت به این افراد به صورت جدی و با اولویت رفع دغدغه های اصلی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رییسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رییسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته که به نظر می‌رسد با گذشت یکسال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به بخشی از اقدامات دولت سیزدهم در خصوص خدمات بهزیستی لرستان در حوزه اشتغال، مسکن و توانمندسازی پرداخته می‌شود.

بر اساس تعریف سازمان ملل متحد، بهزیستی، مجموعه‏ ای هماهنگ از برنامه‏ ها و فعالیت‏ هایی است که زیر نظارت یا کمک دولت، برای بهبود زندگی افراد و گروه ‏های آسیب‏ پذیر جامعه، انجام می‏ شود.

سازمان بهزیستی که از سال ۵۷ پایه گذاری شد ۵۲ وظیفه برعهده گرفت که رسیدگی به امور معلولان، کودکان و زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، کودکان کار و خیابانی، اشتغال و مسکن از اصلی ترین و معمول ترین این وظایف است و نمود بیشتری نزد افکار عمومی دارد.

هرچند گستردگی خدمات بهزیستی نسبت به سایر دستگاه های دولتی بیشتر است اما در عوض چتر حمایتی این نهاد نیز گسترده تر شده است و می توان گفت تمامی گروه های سنی آسیب پذیر از دوران نوزادی و طفولیت تا کهنسالی از خدمت این سازمان بهره مند می شوند.

در لرستان نیز به واسطه آمار بالای بیکاری و شاخص های نه چندان مطلوب مسکن و اقتصاد، مطالبه گری از سازمان بهزیستی توسط گروه های هدف و فعالان اجتماعی بیشتر در مسیر مسکن، اشتغال و زنان سرپرست خانوار هدایت شده است.

دولت مردمی سیزدهم نیز با وقوف به این مهم، خط مشی هدفمندی را در قبال اقشار هدف بهزیستی درلرستان پیش گرفت و با تمرکز بر رفع مشکلات اشتغال و مسکن در راستای توانمندسازی این قشر حرکت کرد به نحوی که اعتبار توانمندسازی مددجویان لرستان را چهار برابر افزایش داد.

"به زیستن"، مشق یکساله دولت مردمی برای مددجویان لرستانی

افزایش چهار برابری اعتبار توانمندسازی مددجویان

مدیرکل بهزیستی لرستان می گوید اعتبار توانمندسازی مددجوین این نهاد در سال جاری با افزایش بیش از چهار برابری به ۳۳۴ میلیارد تومان رسیده است به نحوی که این رقم در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان بود و امسال با توجه به افزایش آن باید اقدامات مستمر برای جذب و تخصیص درست صورت گیرد.

همایون عمودی زاده توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت ها را ۲ اولویت اصلی در استان برشمرد و اظهار داشت: نیازسنجی، استعدادیابی، مشاوره شغلی، آموزش های فنی و حرفه ای و تسهیلات بانکی از ابزارهای اساسی توانمندسازی مددجویان هستند و با توجه به فرمایش و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه دانش بنیان، بخشی از اعتبارات توانمندسازی بر این مبنا توزیع می شود.

وی با اشاره به ثبت اختراع برخی مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی لرستان و ضرورت حمایت از این افراد گفت :بهزیستی استان در حوزه گیاهان دارویی و نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی نیز در راستای توانمندسازی مددجویان اقدام می کند و در صورت جذب افراد معلول یا تحت پوشش توسط کارفرمایان، سهم بیمه کارفرما را تا زمان بازنشستگی پرداخت خواهد کرد.

به گفته وی در صورت جذب زنان سرپرست خانوار یا فرزندان آنها توسط کارفرما، بهزیستی سهم بیمه را به مدت پنج سال و یا حقوق این افراد را از ۳۰ تا ۵۰ درصد پرداخت می کند و در اقدام دیگری با تشکیل گروه های همیار، تسهیلات بانکی و سرمایه کار را به صورت بلاعوض تامین خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی لرستان در خصوص پیشگیری از معلولیت ها نیز اظهار داشت: هزینه ۱۲ میلیون تومانی آزمایش های ژنتیک به ویژه برای مددجویانی که دارای سابقه معلولیت خانوادگی هستند توسط این سازمان تقبل می شود.

عمودی زاده با اشاره به حمایت بهزیستی لرستان از بیش از ۵۰ هزار معلول بیان کرد: همچنین در تفاهم با موسسه خیریه بخشش، کمک سه میلیون تومانی در راستای عمل جراحی، کاشت حلزون یا خرید سمعک پرداخت می شود و برای پیشگیری از تنبلی چشم نیز با آموزش و پرورش تفاهم نامه همکاری منعقد شده است.

وی همچنین اضافه کرد: خانواده های دهک یک تا هفت که دارای فرزند ۲ قلو هستند ۶ سال و خانواده های دارای سه قلو از هر دهک درآمدی برای همیشه تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند و علاوه بر مستمری ماهانه، تا ۸۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه نیز به آنان پرداخت می شود.

اختصاص ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار اشتغالزایی به بهزیستی لرستان

مدیرکل بهزیستی لرستان همچنین گفت: ۲۸۰ میلیارد تومان ویژه اشتغالزایی مددجویان و جامعه هدف این نهاد امسال اختصاص یافته و ایجاد ۲ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی توسط بهزیستی با همکاری بانک ها برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته بیش از یکهزار و ۷۰۰ شغل برای مددجویان ایجاد و تسهیلات اشتغالزایی از ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به هر متقاضی پرداخت شد.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات بانکی، حق بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی، جبران عدم کارایی معلولان، سهمیه استخدام سه درصد، معرفی مددجویان به مراکز غیر دولتی و بخش خصوصی در زمینه های خدمات، صنعت، گردشگری و کشاورزی از جمله راه های اشتغال جامعه هدف بهزیستی است.

ایجاد یکهزار و ۷۵۰ فرصت شغلی برای مددجویان و معلولان

معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی بهزیستی لرستان نیز به ایرنا گفت: در مجموع تعهد اشتغال بهزیستی لرستان طی سال گذشته یکهزار و ۶۸۵ نفر با اعتبار تسهیلاتی ۸۴ میلیارد تومان بود که با وجود عدم تامین ۱۵ میلیارد تومان از این مبلغ توسط بانک ملی اما یکهزار و ۷۵۰ فرصت شغلی برای مددجویان و جامعه هدف ایجاد شد.

به گفته رضا وفایی۶۸ میلیارد تومان در قالب تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض سال گذشته برای اشتغالزایی مددجویان و جامعه هدف این نهاد در استان هزینه شده است.

وی افزود: در این راستا ۶۱ میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد به متقاضیان و هفت میلیارد تومان بلاعوض برای حق بیمه سهم کارفرما، خویش فرما و جبران عدم کارایی معلولان، تامین و به واحدهای تولیدی و اقتصادی استان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این از مجموع سهم سه درصد استخدام معلولان در دستگاه های اجرایی، پارسال ۲۲ نفر بکارگیری شدند که ۲۰ نفر این تعداد اکنون در آموزش و پروش مشغول بکار هستند و سهم سه درصد استخدامی دستگاه های اجرایی ویژه معلولان در صورتی تعلق می گیرد که تعداد استخدامی های دستگاه مربوطه بیش از ۳۰ نفر باشد.

"به زیستن"، مشق یکساله دولت مردمی برای مددجویان لرستانی

پرداخت ۲۷ میلیارد تومان وام تبصره ۱۸ اشتغال مددجویان لرستانی در سال ۱۴۰۱

معاون مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی لرستان گفت: امسال نیز ۲۷ میلیارد تومان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ مربوط به وام های ارزان قیمت اشتغال، در راستای اشتغالزایی مددجویان جذب و تعیین تکلیف شد.

وفایی با بیان اینکه لرستان جزو استان های برتر کشور در زمینه جذب تسهیلات تبصره ۱۸ معرفی شده است اظهار داشت: همچنین تعهد ایجاد اشتغال امسال توسط بهزیستی لرستان ۲ هزار و ۸۰۰ نفر با اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات تبصره ۱۶ است.

وی با بیان اینکه سود تسهیلات تبصره ۱۶ چهار درصد و بازپرداخت آن هفت ساله است ادامه داد: سهم لرستان از این ردیف در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان بود که امسال بیش از سه برابر افزایش یافته است.

تحویل ۴۸۰واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی لرستان

معاون مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی لرستان همچنین در خصوص خدمات حوزه مسکن به ایرنا گفت: ۴۸۰ واحد مسکونی طی یک سال گذشته برای مددجویان این نهاد تکمیل و بهره برداری و عملیات اجرایی۶۰۰ واحد دیگر آغاز شده است.

وفایی افزود: از مجموع واحدهای در دست احداث برای خانوارهای عادی شهری و روستایی نیز ۳۳۳ واحد در مرحله نازک کاری، ۱۷۶ واحد اسکلت و سفت کاری، ۴۱ واحد شناژ، و ۵۰ واحد در مرحله صدور پروانه هستند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل اهدای کمک بلاعوض و تسهیلات مسکن مددجویان در سالجاری هنوز ابلاغ نشده است ادامه داد: سال گذشته علاوه بر پرداخت تسهیلات، به هریک از مددجویانی که مسکن تحویل گرفته اند ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد.

وی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر چهار واحد مسکونی برای مددجویان دارای ۲ معلول شهری و ۳۲ واحد برای مددجویان دارای ۲ معلول ساکن در روستاهای استان در حال ساخت است.

وفایی اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون ۸۰ میلیارد تومان در حوزه مسکن مددجویان بهزیستی لرستان تامین و پرداخت شده که از این رقم ۲۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض به یکهزار و ۳۰۰ خانوار مستاجر بی بضاعت بوده است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته هفت میلیارد تومان وام بانکی ارزان به مستاجران کم درآمد پرداخت شده است گفت: سهمیه احداث مسکن سالجاری برای مددجویان بهزیستی لرستان ۴۰۲ واحد بود اما در حال حاضر ۶۰۰ واحد در دست اقدام است و تا پایان سال نیز عملیات اجرایی ۳۰۰ واحد دیگر نیز آغاز می شود.

"به زیستن"، مشق یکساله دولت مردمی برای مددجویان لرستانی

معاون مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی لرستان ادامه داد: در حال حاضر پشت نوبتی برای دریافت کمک بلاعوض مسکن در بهزیستی لرستان وجود ندارد و هفته دولت امسال نیز ۴۵ واحد به مددجویان تحویل می شود.

افتتاح نخستین خانه حمایتی زنان بیمار اعصاب و روان

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان نیز به ایرنا گفت: امسال نخستین خانه حمایتی توانبخشی بیماران اعصاب و روان استان ویژه زنان با هدف ارتقای مهارت‌های زندگی در خرم آباد افتتاح شد.

نگار فتحی بیرانوند افزود: تنها یک مرکز شبانه روزی برای زنان مبتلا به بیماری اعصاب و روان در استان فعال است که ۶۰ نفر در آن نگهداری می شوند.

وی اظهار داشت: با راه اندازی نخستین خانه حمایتی توانبخشی، ۱۰ نفر از این افراد که توانایی انجام امور شخصی خود را دارند از مرکز شبانه روزی جدا و به این خانه منتقل شده اند تا روند درمان متفاوتی برای آنها پیگیری شود.

وی با اشاره به حضور کارشناسان فنی در این خانه حمایتی و نظارت های سازمان بهزیستی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل، ظرفیت هر خانه حمایتی حداکثر ۱۰ نفر است تا از ازدحام زیاد جلوگیری و شرایط زندگی در خانه برای این افراد مشابه سازی شود.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان گفت: هدف از راه اندازی خانه های حمایت، تشویق بیماران به مشارکت در اجتماع، ارتقای میزان توانمندی، آموزش مهارت های ارتباطی، ایجاد اعتماد به نفس و حفظ استقلال آنان است به گونه ای که بتوانند امور شخصی خود را تا حد امکان سامان ببخشند.

فتحی بیرانوند افزود: در هر یک از این خانه ها تیم های تخصصی روانشناس، مددکار و مربیان آموزش دیده وجود دارد و توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی با مجوز سازمان بهزیستی راه اندازی و تاسیس می شوند تا مطابق دستورالعمل های سازمانی به گروه های هدف خود خدمات درمانی و رفاهی ارائه دهند.

وی اضافه کرد: اقدامات لازم برای ایجاد یک مرکز شبانه روزی بیماران اعصاب و روان ویژه زنان نیز در دست انجام است و پیش بینی می شود این مرکز در آینده نزدیک با ظرفیت ۴۰ نفر به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: حدود پنج هزار بیمار اعصاب و روان در لرستان شناسایی شده است که برخی از خانواده ها توانایی نگهداری این افراد را ندارند وهم اکنون تقاضاهای بسیاری برای نگهداری این افراد در مراکز شبانه روزی وجود دارد.

فتحی بیرانوند اضافه کرد: اواخر سال گذشته و امسال نیز توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی و شهری انجام شده و از ابتدای امسال تاکنون سه هزار نفر به تعداد مستمری‌بگیران حوزه توانبخشی بهزیستی لرستان اضافه شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha