حقیقت‌جویی درآمیخته با خیرخواهی

تهران- ایرنا- شاخص‌ترین ویژگی اخلاقی دکتر علیرضا پارسا دلسوزی و محبت‌ورزی بود که با همین ویژگی به رشد فکری و اعتقادی دانشجویان می‌پرداخت. به علاوه حقیقت‌جویی و خیرخواهی به عنوان ویژگی‌های اخلاقی بارز او است.

اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا در تلاش است تا در سلسله مطالبی یاد و اثر استادان و پژوهشگران ایران اسلامی را که بر اثر بیماری کرونا از دنیا رفتند، زنده کند. در این مطلب به بررسی حیات علمی، دانشگاهی و آثار دکتر «علیرضا پارسا» پرداخته شده است.

تلاش برای تربیت نیروهای متخصص و متعهد

علیرضا پارسا در شهر اهواز به دنیا آمد. وی در دوران مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی در فعالیت‌های مسجد حجازی در حمایت از نهضت امام خمینی (ره) نقش محوری داشت و مبارزه می کرد و طی سالیان دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل می‌جنگید.

دکتر پارسا بعد از جنگ برای آموزش و تربیت دانش‌آموزان در مناطق محروم خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد تلاش زیادی کرد و پس از چند سال به محیط آموزشی دانشگاه قدم گذاشت و به تدریس پرداخت.

تالیف کتاب «فن قرائت و روش حفظ قرآن کریم» و برگزاری نشست‌های علمی یکصد رخداد انقلاب اسلامی در یکصد مرکز دانشگاهی در بهمن ماه ۱۳۹۸ و استفاده از اسناد لانه جاسوسی آمریکا در کتاب‌های درسی دانشگاه پیام نور نمونه کوچکی از تلاش‌های متعهدانه این استاد درگذشته جهت حفظ و گسترش ارزش‌های قرآنی و انقلابی در دانشگاه است.

فعالیت‌های علمی و اجرایی

دکتر پارسا علاوه بر چاپ ده‌ها مقاله علمی پژوهشی در حوزه مطالعات فلسفی، کلامی و معارفی، کتاب‌های آموزشی و پژوهشی با عنوان‌های «منطق جدید ۱، منطق جدید ۲، مبانی فلسفی و کلامی اخلاق زیست محیطی، ابن رشد و مسأله دین و فلسفه، اخلاق مصرف با تکیه بر نهج البلاغه؛ غزالی و مسأله دین و فلسفه و ترجمه کتاب الکشف عن مناهج الادله فی عقاید المله» تالیف و ترجمه کرده است.

از جمله فعالیت‌های اجرایی دکتر پارسا می‌توان به «معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه، مدیر کل جذب و ارتقای اعضای هیأت علمی، رییس مرکز سوسنگرد، مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی و ریاست بسیج اساتید در دانشگاه پیام نور در سال‌های مختلف و همچنین معاونت آموزشی مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور» اشاره کرد.

سرانجام این استاد دانشگاه در ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ بر اثر بیماری کرونا چشم از جهان فروبست.

چند جمله‌ای در وصف دکتر پارسا

دکتر «محمد حسین مهدوی‌نژاد» عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور چند سطر ذیل را در مورد دکتر پارسا تحریر کرده است؛

دکتر علیرضا پارسا به عنوان فردی موثر در دوران انقلاب و دارای نقش محوری در میان جوانان انقلابی در راستای حمایت از نهضت حضرت امام خمینی (ره) داشت.

شاخص‌ترین ویژگی اخلاقی دکتر پارسا دلسوزی و محبت‌ورزی است که با همین ویژگی به رشد فکری و اعتقادی دانشجویان می‌پرداخت. به علاوه حقیقت‌جویی و خیرخواهی به عنوان ویژگی‌های اخلاقی بارز او است. این ویژگی‌ها در کنار تعهد، تخصص مسئولیت‌پذیری و فضایل اخلاقی دیگر از او استادی فروتن ساخته بود که دانشجویان به راحتی می‌توانستند با او مسائل خود را اعم از علمی و غیرعلمی در میان بگذارند و از اون مشورت‌ها بگیرند و آنها را در زندگی به کار گیرند.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha