٧درصد تولید ناخالص در تصادفات هزینه می‌شود/ضرورت آزادسازی واردات خودرو

تهران - ایرنا - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه ٧ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف هزینه تصادفات می‌شود، گفت: قوانین حوزه حمل و نقل کشور باید بازدارنده باشد.

سیدکمال هادیانفر روز سه‌شنبه در نشست تخصصی «رؤسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با هدف ارتقای ایمنی عبور و مرور» که در هتل ارم تهران برگزار شد، افزود: برگزاری این نشست‌های تخصصی می‌تواند باعث تقویت همدلی و هماهنگی دستگاه‌های فعال در حوزه ایمنی راه‌ها، امدادرسانی و پیشگیری از حادثه شود.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری یک نشست گسترده در تهران در این زمینه با مشارکت تمامی دستگاه‌های مربوطه، ادامه داد: یکی از مولفه‌های اساسی در زمینه کاهش و پیشگیری از تصادفات رانندگی مدیریت صحیح ترافیک است.

وی افزود: امروز شرایط کشور با رشد و گسترش جمعیت، شمار دارندگان گواهینامه رانندگی و افزایش ترددها متحول شده است.

۵۴ میلیون نفر دارنده گواهینامه/۳۸ میلیون وسیله نقلیه

هادیانفر تصریح کرد: امروز ۵۴ میلیون نفر در ایران دارنده گواهینامه رانندگی هستند، ٣٨ میلیون وسیله نقلیه در جامعه فعال است، کشور سالانه ١.۵ درصد افزایش جمعیت داشته و بیش از ٢٩٠ هزار کیلومتر راه در ایران برآورد شده است؛ هر یک از این مؤلفه‌ها شمار سفرها، ترددهای داخلی و خارجی را افزایش می‌دهد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا افزود: برخی از عوامل نظیر محدودیت در دوران کرونا نیز سفرهای برون‌شهری را افزایش داده و ١٩ میلیون جریمه در سال گذشته به ثبت رسیده است؛ بنابراین امروز باید با یک ساختار و روش مناسب، ترافیک مدیریت و ایمنی ایجاد ‌شود و در کنار ارائه خدمات مطلوب، سوانح ترافیکی و تصادفات فوتی کاهش یابد. در سراسر دنیا نیز به این مقوله نگاه جدی وجود داشته و بسیاری از کشورها امروز با بهره‌گیری از این مدیریت کلان ضریب تصادفات را کاهش داده و از ١٧ تا ١٨ درصد به ١.۵ تا ٢.۵ درصد رسانده‌اند.  

هادیانفر اظهار داشت: یکی از شاخص‌های اساسی در برنامه‌های توسعه کشور نیز کاهش تصادفات و فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی است. به عنوان مثال، در برنامه ششم توسعه کشور این شاخص باید به ٣١ درصد برسد؛ اراده جهت دستیابی به این اهداف وجود داشته و نیازمند اعتبارات است.  

خروج ۷ هزار خودرو فرسوده در هر چهار سال

وی تأکیدکرد: سالانه همچنین ١.۵ میلیون وسیله نقلیه به ناوگان ٣٨ میلیونی اضافه می‌شود و در هر ۴ سال زیر ٧هزار خودرو فرسوده خارج می‌شود. در این زمینه باید تعادل‌سازی انجام شده و زیرساخت‌ها متناسب با این رشد جمعیتی و ترافیکی متحول شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا افزود: امروز مردم سراسر دنیا در قالب عابر، سرنشین و راننده کاربر حوزه ترافیک بوده و مقوله ترافیک یک بحث جدی است. فوتی‌های برخی از حوادث همچون بحران کرونا مقطعی است، اما موضوع فوتی‌های تصادفات و سوانح رانندگی پایدار بوده و این مساله یک تهدید برای بشر است.

۵١ درصد فوتی‌های سوانح رانندگی در لحظه تصادفات

هادیانفر تصریح کرد: ۵١ درصد فوتی‌های سوانح رانندگی در لحظه تصادفات، ۶ درصد در حین انتقال به بیمارستان و ۴٣ درصد در مراکز درمانی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ۴٩ درصد از فوتی‌های کشور نیز (١٧ هزار نفر در طول سال) به بیمارستان منتقل می‌شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه باید اهتمام ورزیده و از این مسأله پیشگیری کند. از امکانات هوایی برای انتقال بیماران به مراکز درمانی استفاده کرده و تمامی دستگاه‌ها اعم از وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، رسانه‌ها و... نیز در این خصوص کمک‌رسانی داشته باشند.

٧درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف هزینه تصادفات

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تأکید کرد: امروز ٧درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف هزینه تصادفات می‌شود و بیمه‌ها هزاران میلیارد تومان بابت این سوانح خسارت می‌بینند.

هادیانفر با اشاره به عامل انسانی در این زمینه گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز باید بنیادی باشد. تعالیم مستمراً توسط صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش ادامه داشته و مباحث سرعت و سبقت غیرمجاز و استفاده از کمربند ایمنی و... را در کشور نهادینه کند.

وی با اشاره به این مطلب که طرح همیاران پلیس ١٨ درصد از تخلفات این حوزه را کاهش داده است، افزود: اقدامات ارزشمندی در این عرصه طی سال‌های اخیر صورت گرفته است، اما نقاط پرتصادف و حادثه‌خیز همچنان در جاده‌های کشور وجود داشته و این آسیب‌ها باید مدیدیت شود.

۵.۴ میلیارد تومان برای هر جانباخته هزینه می‌شود

وی با اشاره به ضرورت اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی در این حوزه و همچنین ١٧ هزار فوتی ناشی از سوانح رانندگی در طول سال در کشور گفت: ۵.۴ میلیارد تومان برای هر جانباخته هزینه می‌شود و بنابراین تخصیص اعتبار در این حوزه در حقیقت سرمایه‌گذاری است. ٣٠٠ هزار مجروح در سال که نزدیک به ٢٠ درصد با معلولیت همراه است، صدمه به نیروی انسانی کشور است. این ٢٠ درصد از جمعیت عمدتا از قشر جوان و فعال بوده و این مسایل مستلزم توجه ویژه است.

وی با اشاره به پویش ١٨١٨ گفت: ١٨ درصد از فوتی تصادفات نوجوانان زیر ١٨ ساله بوده و این خسارات معنوی جبران‌ناپذیر است.

هادیانفر تصریح کرد: امروز صنعت خودرو در کشور مناسب نیست، خودروی داخلی ایمن نبوده و باید کیفیت و ایمنی لحاظ شود. تمام شرکت‌های خودروسازی دنیا در چهار مولفه زیبایی، کیفیت، ایمنی و ارزانی با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما صنعت خودروی داخلی کدامیک از این مؤلفه‌ها را داراست؛ طی یکی از تصادفات اخیر در ایران ٩ نفر همانند انفجار تی ان تی سوخته‌اند؛ چرا باید از ون‌های غیرمجاز به دلیل قیمت ارزان استفاده شود؛ این مسائل باید گفته شود. قوانین بازدارنده نبوده و کشور در این حوزه نیازمند مجازات جایگزین است. بررسی کشورهای توسعه‌یافته در جهان نیز نشان می‌دهد که قوانین باید روزآمد بوده و مقررات ٢٠ سال گذشته کارایی نخواهد داشت. 

وی همچنین با اشاره به ضرورت واردات خودرو افزود: گزارشات نشان می‌دهد، واردات خودرو در یک دوره باعث ایجاد رقابت در صنعت داخلی شده و تصادفات رانندگی کاهش یافته است. 

این مسئول خاطرنشان کرد: ٣۴ درصد تصادفات و ٧٠ درصد جانباختگان در جاده‌ها و ٣٠ درصد در شهرها رخ می‌دهد. رفع این مشکلات نیازمند اعتبار است. سال گذشته هم ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده و بنابراین منابع تعریف شده است. 

وی همچنین با اشاره به اربعین حسینی تصریح کرد: اغلب تصادفات اربعین نیز ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی و در جاده‌های فاقد جداکننده اتفاق افتاده است. 

هادیانفر با بیان این‌که بیش از ۸ هزار مأمور پلیس راهور در دوران اربعین به‌کار گرفته می‌شوند، یادآور شد: بیش از ۶۰ درصد زائران ثبت‌نامی در سامانه سماح مرز مهران را برای خروج از کشور انتخاب کرده و مرز شلمچه و چذابه نیز به ترتیب گزینه‌های دوم و سوم مورد انتخاب زائران جهت خروج از کشور بوده است. 

وی همچنین اعلام کرد: عمدتا شهریورماه بالاترین میزان تصادفات در کشور به ثبت رسیده و از ۱۵ و ۱۶ ماه جاری مسافرت‌های جاده‌ای آغاز می‌شود. بنابر این ضمن توجه ویژه به انجام مأموریت ارزشمند اربعین باید به این مساله نیز توجه شود. 

به گفته هادیانفر، استان خراسان رضوی، گیلان، مازندران در این دوران جزو مسیرهای پرتردد در ایران محسوب می‌شوند.

 ۳۵ درصد از فوتی‌های تصادفات در نقاط حادثه‌خیز رخ می دهد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در ادامه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص نقاط حادثه‌خیز عنوان کرد: ۳۵ درصد از فوتی‌های تصادفات در نقاط حادثه‌خیز رخ داده و ۱۵ تا ۲۰ نفر از این جمعیت در این نقاط مجروح می‌شوند.

وی توضیح داد: مطابق با قانون، مسئولیت مباحث حمل و نقل وایمنی ترافیک با دولت است؛ اما تمامی ۳۲ دستگاه کشور باید در این زمینه کمک‌رسانی کنند. اراده برای رفع این نقاط خطرساز و حادثه‌خیز در سازمان راهداری کشور نیز وجود داشته و نیازمند تأمین منابع مالی است. در قانون نیز صراحتاً اعتبارات این بخش اعلام شده و بنابراین باید بودجه موردنظر اختصاص یابد. 

وی با اشاره به لزوم کاهش ۵۰ درصدی تصادفات در برنامه هفتم توسعه کشور گفت: برخی از نقاط حادثه‌خیز ثابت و برخی غیرثابت بوده و با توجه به شرایط متحول می‌شوند. در حال حاضر هم ۳۰۰ هزار نقطه حادثه خیز در کشور وجود داشته و سه هزار و ۲۰۰ مورد از این نقاط مربوط به وزارت راه و شهرسازی است.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۵۰۰ مورد از این نقاط حادثه‌خیز اصلاح شده است، ادامه داد: تعمیر برخی از این نقاط بسیار پرهزینه بوده و برخی نقاط نیز با آشکارسازی اصلاح و در حقیقت بی‌خطر شده است. 

این مسئول انتظامی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر شماره‌گذاری خودروهای ناایمن نیز گفت: براساس قانون، خودروهای مورد تایید وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست باید توسط پلیس کشور شماره‌گذاری شده و در غیر این‌صورت تخلف صورت گرفته است. 

وی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس‌جمهوری نیز در این زمینه عنوان کرد: انتظار می‌رود، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوطه هم این مقوله را رها نکرده و خبرنگاران نیز با پیگیری موضوع تا حصول نتیجه سبب شوند، در کشور به خودروی ملی دست یافته و صد درصد خودرو از دو هزار و ۶۰۰ قطعه تولید جمهوری اسلامی ایران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha