رفع تشنگی همدان، مطالبات مردم و همت مسئولان

همدان- ایرنا- شهر همدان درحالی این روزها گرفتار مشکل جدی کم آبی و تنش ناشی از خشکسالی شده که شهروندان برای رفع عطش این دیار تشنه همچنان چشم امید به تدبیر و تلاش موثر و جهادی مسئولان دارند، مشکلی که نه امروز بلکه به عنوان موضوعی قدیمی از سه دهه پیش گریبانگیر این استان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موی سپیدها، همدان را به عنوان استانی پر آب و برف معرفی می کنند دیاری که به واسطه قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی دارای زمستان های پربارش و استخوان سوز بوده به گونه ای که پیش از فرا رسیدن فصل زمستان جارچیان اعلام می کردند افرادی که آذوقه زمستان را ذخیره نکرده اند تا پیش از ریزش اولین برف و مسدود شدن راه ها، همدان را به مقصد دیگری ترک کنند.

تدوام دست اندازی به آب این مایه حیات در کنار افزایش دما، کاهش بارندگی و خشکسالی همچنین افزایش حفر چاه های عمیق، کشت محصولات پُر آب بر و روش های غیر اصولی در آبیاری، این استان سرسبز را رفته رفته به دشت های بیابانی و بی آب و علف تبدیل کرد.

رفته رفته با کلاهش نزولات جوی و افت آب های سطحی شاهد تولد یک به یک فروچاله ها در دشت های فامنین و کبودرآهنگ و افزایش وسعت اراضی بیابانی این استان و رسیدن آن به ۱۰۳ هزار هکتار بودیم هم اینک نیز دامنه کم آبی فراتر رفته و سد اکباتان را تهی از آب کرده است.

رفع تشنگی همدان، مطالبات مردم و همت مسئولان

امروز واژه «قطعی آب» به نُقل محافل و مجالس و گفت و شنودهای دوستان و آشنایان و رهگذران بازار و خیابان تبدیل  و در شبکه های اجتماعی «وایرال» شده به گونه ای که افراد بلافاصله پس از احوال پرسی کوتاه ابتدا وضعیت آب هر منطقه را جویا می شوند.

نفس های آخر سد اکباتان و احوال ناخوش آن، نگرانی ها برای تامین آب را افزایش داده تا جایی که علاوه بر مسئولان دیگر اقشار نیز با حضور در مجاور این سد و گرفتن عکس و فیلم، احوال آن را از نزدیک جویا می شوند و عقب  رفت آب و ماهی های به گل نشسته را بغض آلود به نظاره می نشینند.

از هفته گذشته با بروز این مشکل و قطعی مکرر آب تدابیری برای رفع این مشکل اتخاذ شد اما آنگونه که باید رضایت شهروندان را جلب نکرد و در گام نخست اعلام نکردن زمان بندی قطعی آب و از دسترس خارج شدن تلفن رسیدگی به شکایات آب گلایه مردم را به همراه داشت.

عباسی یکی از شهروندان همدانی، اداره آبفا در ابتدا برنامه ای از وضعیت قطعی آب ارائه نکرد و پس از اعلام این برنامه زمانبندی نیز تاکنون به ساعات اعلامی در این لیست پایبند نبوده است.

وی افزود: هر چند امکان ذخیره آب برای ساعات قطعی آب دشوار است اما در صورت اعلام دقیق زمانبندی قطعی، می توان نحوه مصرف آب در خانه را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: با وجود وصل شدن آب در ساعات اعلام شده اما با توجه به افت بسیار فشار ، امکان استحمام نیز وجود ندارد.

یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره گفت: تحمل مشکل کم آبی نباید تنها به دوش مردم باشد بلکه همه افراد ساکن در نقاط مختلف بالا و پایین شهر، مدیران و مسئولان نیز باید همدرد مردم باشد و مشکل کم آبی را با تمام وجود حس کنند.

وی افزود: بسیاری از قنات های موجود در شهر همدان وارد فاضلاب شده در حالیکه می توانستند آنها را ساماندهی و برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی ذخیره سازی کنند.

وی ادامه داد: البته قنات ها تنها می توانند سهم ناچیزی از آب مصرفی همدان را تامین کنند بنابراین برای رفع این مشکل ابتدا باید آب مصرفی بخش کشاورزی که همچون هیولایی منابع زیر زمینی را می بلعد مدیریت شود.

احمدی از ساکنان کوی شهید بهشتی شهر همدان نیز گفت: بسیاری از افرادی که صاحب نوزاد هستند یا والدین مسن و پیری دارند، برای تامین آب مصرفی مورد نیاز با مشکل مواجه اند.

به گفته او ، افراد خردسال و کهنسال بیش از سایر افراد در مسائل بهداشتی نیازمند آب هستند که قطعی آب آنها را بامشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: در چنین شرایط بحرانی باید تامین آب مورد نیاز مردم بیش از سایر اماکن از جمله بخش کشاورزی، باغدارها و برخی از مشاغل نظیر کارواش و قالیشویی مدنظر باشد.

با توجه به تغییر زمان بندی قطعی آب یکی از بانوان کارمند پیشنهاد داد که قطعی آب در مناطق مرکزی و بالای شهر همدان در نوبت صبح و دیگر نقاط در نوبت عصر اتفاق بیافتد.

او در این باره توضیح داد: بانوان خانه دار بیشتر صبح هنگام نیازمند به استفاده از آب برای پخت و پز و دیگر امورات بوده در عین حال بانوان کارمند چون صبح هنگام در محل کار حضور دارند امکان استفاده از آب را نیز ندارند بنابراین دست کم باید عصر هنگام این امکان برای آنها فراهم شود.

 تعطیلی یک هفته ای ادارات، جلوگیری از کشت دوم محصولات، جیره بندی با اعلام دقیق ساعات قطعی آب، مستقر کردن تانکرهای حامل آب در نقاط مختلف شهر همدان به منظور کاهش با روانی ناشی از کم آبی و تامین آب مصرفی مورد نیاز مردم از دیگر درخواست های مردمی بود.

قدردانی استاندار همدان از خویشتن‌داری و همکاری مردم در جریان مشکلات ناشی از کم آبی روزهای اخیر

استاندار همدان نیز با بیان اینکه خویشتن‌داری و همکاری مردم شریف همدان در این چند روز قابل قدردانی و تشکر است، تصریح کرد: مجموعه مدیریتی آب‌منطقه‌ای و شرکت‌ آبفا در استان به صورت شبانه روز، تلاش می‌کنند تا هر چه‌ سریع‌تر، پروژه آبرسانی به شهر همدان به پایان برسد. 

علیرضا قاسمی فرزاد خاطرنشان کرد: برخی از کشاورزان استان در راستای همبستگی و هم‌یاری، تعدادی از چاه‌های آب را در اختیار شرکت آبفا قرار داده‌اند تا کمبود آب مردم همدان جبران شود. 

وی ادامه داد: از کسانی که حاضرند به صورت داوطلبانه چاه‌های خود را برای تامین آب آشامیدنی مردم همدان اختصاص دهند، حمایت خواهد شد.

اقدام جهادی دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی همدان با تکمیل ابرپروژه آبرسانی

آیت الله سید ابراهیم رییسی به عنوان رییس دولت سیزدهم در سی امین سفر استانی به همدان ، با آشنایی از دغدغه ها و مطالبات به حق مردم، آبرسانی به این استان را به عنوان محوری ترین اولویت طرح کرد و خواستار اتمام طرح آبرسانی به این شهر در کمتر از ۲ ماه شد.

رفع تشنگی همدان، مطالبات مردم و همت مسئولان

رییس جمهور در نشست خبری پایان سفر به همدان با اشاره به اینکه مساله آبرسانی به استان به ویژه شهر همدان از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم پیگیری شده و اولویت های کاری استاندار و وزرات نیرو است، گفت: اجرای این طرح حدود ۱۷ سال طول کشیده و با این وجود پیشرفت چندانی نداشته است، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این طرح با قوت پیگیری و حداکثر ظرف ۲ ماه به پایان می رسد.

مشکل آب، همدان را مقصد ثابت وزیر نیرو کرد

وزیر نیرو از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و با توجه به بروز مشکل آب و پیگیری جدی استاندار همدان برای اجرای کامل طرح آبرسانی، چندین بار به همدان سفر کرده، علاوه بر اینکه همدان دراین این مدت بارها میزبان معاونین وزارت نیرو بوده است.

رفع تشنگی همدان، مطالبات مردم و همت مسئولان

«علی اکبر محرابیان» در جریان سفر به استان همدان برای بازدید از طرح آبرسانی و بررسی روند مسایل و مشکلات مرتبط با تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابر پروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف ۲ تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: این طرح یک ابر پروژه است که از ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن شروع شده است.

وزیر نیرو با تشریح جزییات این طرح گفت: اجرای این طرح با طول ۱۴۰ کیلومتر و خط انتقال ۱۶۰۰،  لوله ای به قطر یک متر و ۶۰ سانتی متر، سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع نزدیک به ۶۰۰ متر دارد که آب در ارتفاع در کوهستان پمپ می شود و طی یک مسیر صعب و مشکل این آب به تصفیه خانه می رسد و به شهر همدان منتقل می شود.

محرابیان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به پیشرفت هایی که این پروژه در ماههای اخیر داشته و با توجه به سرعت و بسیح همه امکانات در کشور و تامین اعتبار سعی شده این طرح در اسرع وقت راه اندازی شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از آب همدان از محل سد اکباتان تامین می شود که به خاطر کاهش بارش ها وضعیت این سد نگران کننده است و بخشی از آب شهر همدان نیز از محل چاهها تامین می شود که با پیگیری های استاندار و نمایندگان مجلس تلاش شده آب این چاهها را افزایش دهیم تا بتوانیم تا آب مورد نیاز مردم تا زمان بهره برداری از این طرح تامین شود.

رفع مشکل آب همدان در کمتر از ۲ هفته، خط انتقال طرح آبرسانی تکمیل شده است

استاندار همدان گفت: خط انتقال طرح آبرسانی به همدان با تلاش‌های شبانه روزی مهندسان و کارکنان تکمیل شده است و تا ۲ هفته آینده انتقال آب به همدان صورت خواهد گرفت.

علیرضا قاسمی فرزاد افزود: پیش از این آب آشامیدنی مورد نیاز شهر همدان از سد اکباتان تامین می‌شد که به دلیل کاهش بارش‌ها و نزولات آسمانی، امسال به شدت در این حوزه با کاهش میزان سطح آب مواجه بودیم.

وی با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به همدان مصوبه سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به همدان است، اظهار داشت: در طول ۱۷ سال گذشته این طرح ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با روی کار آمدن دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و در طول چند ماه گذشته کار با سرعت در حال اجرا است.

رفع تشنگی همدان، مطالبات مردم و همت مسئولان

قاسمی فرزاد تصریح کرد: کارهای نهایی این طرح در حال انجام و خط انتقال آن کامل شده، تجهیزات و شیرآلات در حال اتصال است و در مدت یک تا ۲ هفته آینده انتقال آب به همدان صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه کار به صورت شبانه روزی اجرا می شود، تاکید کرد: همزمان با اجرای این پروژه، خط بای‌پس شبکه آبرسانی شهر همدان نیز با اتصال شرق به غرب این شهر به طول ۱۵ کیلومتر در حال اجرا است.

استاندار همدان افزود: پیش از اجرای این طرح شبکه آبرسانی مناطق غربی و شرقی به یکدیگر متصل نبود که با اجرای طرح آبرسانی به همدان رینگ غرب و شرق این شهر به هم وصل می‌شود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی خط بای‌پس نیز از هفته گذشته آغاز شده و تا هفته آینده به بهره برداری می رسد.

هلال احمر و توزیع یک میلیون بطری آب َآشامیدنی در همدان 

«پیرحسین کولیوند» رییس جمعیت هلال احمر اوایل هفته جاری برای کمک به رفع این مشکل با یک میلیون بطری آب ۱.۵ لیتری وارد همدان شد و گفت: با توجه به اعمال برنامه زمان بندی قطع و مدیریت شبکه آب در شهر همدان، یک میلیون بطری آب آشامیدنی به حجم هر کدام ۱.۵ لیتر برای توزیع در مناطق محروم و کم آب شهرستان در اختیار مسوولان مربوطه قرار گرفت.

رفع تشنگی همدان، مطالبات مردم و همت مسئولان

رییس جمعیت هلال احمر اظهار داشت: فعلا برای تامین نیاز مردم شهر همدان، یک میلیون بطری آب آشامیدنی، ۲۰ هزار گالن ۲۰ لیتری و ۵ تانکر هرکدام به ظرفیت پنج هزار لیتر در اختیار استان قرار داده شد که با مدیریت استاندار و فرمانداران در سطح مناطق محروم، روستاها و محلات کم آب توزیع می شود.

درهمین ارتباط، نیروهای ارتش نیز در کنار جمعیت هلال احمر برای مشارکت در بحث توزیع آب و آبرسانی به مناطق مختلف شهر همدان به میدان آمدند، این حضور همراه با تلاش گروه های جهادی، نواحی بسیج، نیروهای سپاه و پایگاه های مساجد در کنار اقدام موثر دستگاه های اجرایی و خدمت رسان در تامین نیاز مردم بسیار قابل توجه است. 

به گزارش ایرنا، در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

همین امر از ابتدای هفته جاری موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha