حضور سفیر روسیه در وزارت خارجه آمریکا و هشدار به مسکو درباره جنگ اوکراین

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از حضور "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در واشنگتن به این وزارتخانه خبر داد و مدعی شد که به کرملین درباره تشدید جنگ در اوکراین هشدار داده شد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی درباره حضور چند روز پیش سفیر روسیه در واشنگتن در این وزارتخانه گفت که سفیر روسیه در ۱۸ آگوست به این وزارتخانه آمد تا درباره وضعیت جنگ اوکراین با او گفتگو  شود.

 وی با بیان اینکه آنتونوف در ۱۸ آگوست در وزارت خارجه آمریکا حضور یافت، گفت: از روسیه خواسته شد تمام عملیات‌های نظامی در تاسیسات اتمی اوکراین یا نزدیک آن را متوقف کند و کنترل کامل نیروگاه اتمی زاپوریژیا را به کی یف  بازگرداند.

وقایع مربوط به نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین، قطعات پازلی است که فاجعه‌ای جهانی را ترسیم می‌کند و اکنون روسیه درخواست جلسه شورای امنیت را برای این نیروگاه کرده است.

 به گفته مسئولان روس، حمایت‌ نظامی و رسانه‌ای آمریکا و متحدانش از رفتارهای غیرمسئولانه در این منطقه، وقوع بحران و فاجعه هسته ای جدیدی مخرب تر از چرنوبیل را شتاب می‌بخشد.

وی در خصوص موضوع انرژی اروپا نیز گفت که کارگروهی با متحدان اروپایی خود ایجاد کرده ایم تا تکیه بر منابع انرژی روسیه کاهش یابد.

وی درباره موضوع زندانیان آمریکایی و روسیه نیز اظهار داشت که مذاکره با روسیه درباره تبادل احتمالی زندانیان ادامه دارد.

پرایس درخصوص ترور «دریا دوگینا» روزنامه نگار ۲۹ ساله روس و  دختر جامعه شناس و فیلسوف روسی الکساندر دوگین نیز صرفا گفت که هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، داریا داگینا دختر الکساندر داگین اندیشمند سیاسی روسیه که در غرب به مغز متفکر کرملین و متحد پوتین مشهور است، در اواخر روز شنبه در حادثه انفجار خودرو اش در نزدیکی مسکو کشته شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  درباره ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که  به دنبال تسهیل مذاکرات میان اسرائیل و لبنان هستیم و حل این موضوع تنها از طریق مذاکرات امکان‌پذیر است.

 ند پرایس  در خصوص بسته شدن سازمانهای مردم نهاد در رام‌الله نیز ادعا کرد که واشنگتن نگران این اقدام است و با شرکای اسرائیلی خود درخصوص تصمیمات اتخاذ شده علیه این مؤسسات در تماس هستیم.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره محکومیت سلمی الشهاب فعال حقوق زنان در عربستان سعودی نیز مدعی شد: ما نگرانی عمیق خود را به اطلاع مقامات سعودی رسانده‌ایم.

این مقام آمریکایی مدعی شد که واشنگتن تصریح کرده است که  آزادی بیان، حقی  برای همه انسان‌ها است و همه باید از آن برخوردار باشند. و این حق نباید مشمول جرم‌انگاری و مجازات شود.

به گزارش  ایرنا به نقل از عربی۲۱، سازمان حقوقی موسوم به «مبادره الحریه» (ابتکار آزادی) که مقر آن در واشنگتن قرار دارد فاش کرد؛ دادگاهی در عربستان سعودی «سلمی الشهاب»، زن فعال حقوق بشری را به ۳۴ سال حبس محکوم کرده است.

طبق گزارش این سازمان، سلمی الشهاب در سفر سال میلادی گذشته به عربستان بازداشت شد. این سازمان همچنین اعلام کرد که این فعال زن عربستانی درحال تحصیل در دانشگاه لیدز بود و مقیم انگلیس است.

الشهاب که صاحب دو دختر است، پیش از بازداشت توسط آل سعود توییت‌هایی را در حمایت از مساله فلسطین و حقوق زنان در عربستان منتشر کرده بود. وی همچنین چندین بار خواستار آزادی زندانیان سیاسی در عربستان سعودی شده بود.

دولت عربستان به ویژه پس از روی کار آمدن «محمدبن سلمان» ولیعهد این کشور، اقدامات شدیدی علیه نویسندگان و فعالان مدنی انجام داده و ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزادگان، نویسندگان، شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به زندان و اعدام محکوم کرده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha